• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg Gdynia-Berlin dopasowany do doby hotelowej

Michał Brancewicz
12 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pociąg Intercity kursujący na trasie Gdynia-Berlin. Pociąg Intercity kursujący na trasie Gdynia-Berlin.

Nowy rozkład kursowania pociągów, który zacznie obowiązywać w połowie grudnia, przewiduje późniejszą godzinę odjazdu składu z Gdyni do Berlina. Zdaniem naszego czytelnika utrudni to możliwość przesiadki w stolicy Niemiec na inne europejskie pociągi. Intercity odpowiada, że takie były oczekiwania pasażerów, a późniejsza godzina będzie bardziej dostosowana do obowiązującej doby hotelowej.



W grudniu, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie, przewoźnicy kolejowi ogłaszają nowe rozkłady, które będą obowiązywały przez kolejny rok. Wiele z tych zmian ma charakter kosmetyczny, ale czasami pojawiają się znaczące różnice.

Wybierając się za granicę, najczęściej podróżujesz:

Jedną z nich, na którą zwrócił uwagę nasz czytelnik, pan Leszek, jest zmiana godzin kursowania pociągów relacji Gdynia-Berlin.

Obecnie:

  • Gdynia-Berlin: 7:05-13:16
  • Berlin-Gdynia: 14:37-20:49

W grudniu, po zmianie:

  • Gdynia-Berlin: 8:57-15:16
  • Berlin-Gdynia: 12:40-18:55

- W tym roku miałem okazję podróżować z Gdyni do Paryża przez Berlin i Frankfurt oraz z Brukseli do Gdyni - przez Kolonię i Berlin. Podróże, z dogodnymi przesiadkami, zajęły mi około 13-14 godz. - opowiada pan Leszek. - Po zmianach, jakie planuje PKP IC, podróżowanie pociągiem po Europie dla mieszkańców Trójmiasta będzie znacząco utrudnione - dodaje.
Sprawdziliśmy rozkład Deutsche Bahn na trasie Berlin-Paryż

Obecnie:

  • 13:49-22:05 - 1 przesiadka
  • 13:57-22:52 - 1 przesiadka

W grudniu, po zmianie:

  • 13:49-22:05 - 1 przesiadka (za wcześnie)
  • 14:30-22:52 - 1 przesiadka (za wcześnie)
  • 15:50-7:35 (dnia następnego) - 6 przesiadek
  • 16:30-8:35 (dnia następnego) - 2 przesiadki

Przedstawiciele Intercity mimo to przekonują, że zmiana nie wpłynie negatywnie na dogodne skomunikowanie z pociągami odjeżdżającymi z Berlina w inne części Europy i tłumaczą powody swojej decyzji.

- Zmiana godzin kursowania pociągu w relacji Gdynia-Berlin stanowi odpowiedź na oczekiwania pojawiające się ze strony pasażerów. Późniejsza godzina wyjazdu z Gdyni będzie dogodniejsza dla podróżnych i w większym stopniu dostosowana do obowiązującej doby hotelowej - wyjaśnia Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP IC.
Nowe rozkłady wejdą w życie w niedzielę, 15 grudnia.

Komentarz Pawła Rydzyńskiego, prezesa Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu:


Berlin jest wielkim węzłem przesiadkowym, z rozbudowaną ofertą połączeń w wielu kierunkach, dlatego w większości przypadków nie powinno być problemów z przesiadkami w różnych porach dnia, chociaż, jak widać, mogą zdarzyć się wyjątki.

Jednak planowana zmiana może być niekorzystna pod innym względem, np. dla pasażerów jadących do Berlina na krótki, dwudniowy wyjazd biznesowy. Przyjazd po godz. 15 spowoduje, że pierwszego dnia praktycznie już nic nie będzie można załatwić. Wcześniejszy o dwie godziny wyjazd pociągu do Polski to też problem. W efekcie tego typu pasażerowie mogą się zniechęcić do korzystania z usług kolei.

Co więcej, uważam, że ten pociąg mógłby wyjeżdżać z Gdyni szybciej, a nie później niż obecnie - tak żeby można było zaplanować wyjazd biznesowy do Berlina tylko na jeden dzień.

Dobrym przykładem są tu pociągi łączące Warszawę z Berlinem. Co prawda takie składy są cztery dziennie [od grudnia będzie ich pięć - dop. red.], więc znacznie łatwiej dostosować rozkład do różnych grup podróżnych niż w przypadku jednego pociągu z Gdyni. Warto zauważyć, że gdy ktoś jedzie z Warszawy do Berlina pierwszym, a wraca ostatnim pociągiem, to w stolicy Niemiec spędzi ponad pięć godzin i nie musi np. planować noclegu.

Opinie (217) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Obiegi (17)

    Doba hotelowa jest tylko wymówką. Rozkład jazdy jest ułożony pod tzw. obiegi.

    • 207 7

    • wie viel kostet diese Zug? (2)

      trzeba trenować języki

      • 5 28

      • Wieviel (1)

        • 4 6

        • Wiewiór

          • 1 0

    • a co to jest obieg? z chęcią sie dowiem.. (2)

      • 34 5

      • Obieg

        Skontaktowanie z innym pociągiem, czas pracy maszynisty, dwukierunkowy skład pociągu, itp.

        • 46 3

      • Plan pracy składu pociągu wraz z jego obsługą.

        • 44 0

    • (3)

      Pomijając fakt że teraz był zobiegowany, nawrotka w Berlinie i tego samego dnia wracał. Zamiast 1 składu potrzebne będą 2 a rzeczywiście ludzie potracą skomunikowania. Co ciekawe ten pociąg długo był w kat EIC i woził powietrze. Zeszli do IC i nagle frekwencja się zrobiła to zmieniają godzinę żeby znowu jeździł na pusto :)

      • 68 0

      • Tak (1)

        Do tej pory był dobrze zobiegowany. Dobowo wystarczał jeden skład.

        • 35 0

        • Dokładnie. Więc, jak wyżej kolega mówił, za dobrze było.

          • 9 0

      • jak jeździł na EIC to był super np. do Poznania - 49 zł za full wygodę w porównaniu do 45 zł za TLK...

        • 2 0

    • (1)

      Co do obiegu yo się nie zgodzę. Pociąg oiwrac następnego dnia, więc bez różnicy dla drużyny, o której będzie wracać.

      Natomiast doba hotelowa to wytłumaczenie z sufitu. Nawet jak ktoś wylądował na dworcu koło 13 a doba zaczyna się o 15 to co, nie miał co ze sobą zrobić? Do hotelu przecież też trzeba dojechać. A tak, wyląduje w hotelu pewnie koło 17. I dzień poszedł się.....

      • 60 3

      • W większości doba zaczyna się o 14 a Berlin jest duży więc pasuje idealnie, Powrót mniej bo doba do 10 ale da się przeżyć

        • 1 1

    • Nie wierzę w tłumaczenie z doba hotelowa

      • 40 1

    • Może zadać pytanie pani rzecznik (1)

      Czemu łże?

      • 26 1

      • czemu ty łżesz, pytam

        odpowiedz

        • 0 2

    • A co to jest? Możesz wyjaśnić? Nie wiem czym są tzw obiegi, o których wspominasz.

      • 2 4

    • A może Niemcy tak zadysponowali, skoro pozostaje hotel w Berlinie?

      • 2 0

  • Jaka cena do Berlina ? (16)

    • 34 9

    • ~50 EUR (5)

      • 11 4

      • gut, danke

        • 11 4

      • Nowych (1)

        czy starych ?

        • 10 1

        • w starych, na nowe to będzie jakieś 100 marek albo marków, czy jak im tam

          • 2 0

      • Nie przesadzaj.... (1)

        Ja w promocji płace niecałe 109 zł.

        • 10 1

        • Ja buliłem 19 euro w sierpniu.

          • 2 0

    • ile jedzie? (5)

      • 1 7

      • tyle ile musi (4)

        • 16 2

        • (3)

          A ile pali na 100?

          • 11 2

          • 10 głupów

            • 15 1

          • (1)

            tyle ile wlejesz.

            • 2 0

            • No to daleko nie zajedzie.

              • 1 0

    • (1)

      To do ie sprawdź. Taki len z Ciebie ?

      • 0 7

      • Mow ile jedzie albo bedzie w czambo.

        • 11 0

    • Coraz drożej

      • 3 0

    • Ile spirytu i fajek można przewieźć?

      • 3 2

  • (3)

    To obiegi - dodatkowy pociąg Warszawa - Berlin wymusił tę zmianę bez żadnych innych powodów - tylko losowe uzasadnienie rzecznika.

    • 85 3

    • Opinia wyróżniona

      Zgadza się

      W Berlinie skład przechodzi na pociąg "Berolinum" o 17:43 z Berlina do Warszawy. Rano odwrotnie do Berlina o 10:16 przyjedzie skład z Warszawy, żeby o 12:40 przejść na "Gedanie" do Gdyni.

      Chodzi o to żeby Warszawka miała możliwość jednodniowych wyjazdów biznesowych. Naszym kosztem.

      • 87 0

    • czy przez połączenie Warszawy (1)

      Gdańsk dostaje po tyłku?

      • 31 0

      • Tak

        • 18 0

  • Kiedy będzie przywrócona linia kolejowa do Kolbud i dalej? (6)

    • 87 18

    • od grudnia planowany jest pociąg kolbudy-tczew-berlin 4 razy dziennie (1)

      • 37 3

      • Kolbudy - Człuchów - Szczecinek

        bądź precyzyjnym

        • 8 5

    • linia kolejowa je ino w krzokach

      • 20 2

    • (1)

      Z Kolbud bezpośredni do Paryża przez Berlin! To będzie COS!!!

      • 5 0

      • Ulgowy do Czikago poproszę

        Wizy znieśli to jakieś połączenie kolejowe wypadałoby uruchomić.

        • 7 1

    • Ino drezyno,panie.Bany ne bedzie.

      • 3 0

  • (8)

    Piękna różowa barwa.Ale 6 przesiadek to lekka przesada kochani.Ale to nic,ja chciałem kupić bilet intercity sypialny do Zakopca.Z Gdyni.Ciekawostka:w tamtą stronę jest taki pociąg....ale już na powrót nie-tylko w dzień tłuczenie się 2 klasą przez 16 godzin....tzn chcą decydenci żebym nie mógł wrócić do Gdyni?Nie rozumiem takiej sytuacji a autem mi się nie chce tłuc na narty.

    • 65 16

    • (3)

      a nie mozna do krakowa i tam przesiadka np? czemu pociag do berlina ma ukladac sie pod pociag berlin paryz? bez sensu. a pozniej co, paryz portugalia? i tak caly swiat bez cekania przejade?

      • 12 14

      • Masz rację (2)

        Po co w ogóle dostosowywać rozkłady jazdy np. do godzin szczytu, niech jeżdżą jak maszynistom pasuje a nie jakaś głupia potrzeba dotarcia do pracy na 8.

        • 9 1

        • (1)

          a ktos jezdzi z gdyni do paryza do pracy na 8?

          • 5 0

          • Tak, ja jeżdzę

            Tyle, że nie na 8 tylko na 9.

            • 3 0

    • A co się z tym składem dzieje w Zakopanem?

      Ulega rozpłynięciu?

      • 15 0

    • Idź na łyżwy do Olivii

      • 6 1

    • Nigdy nie rozumiałem dlaczego sypialnym (1)

      nie można podróżować w dzień.

      • 0 0

      • a ktoś ci tego broni?

        • 0 0

  • (1)

    latach 90 jezdzil mare balica

    • 31 5

    • To prawda, miał takie niesamowicie wyglądające wagony z dojcze banu, zupełny kosmos w porównaniu do pordzewiałych wagonów pkp.

      • 18 1

  • (2)

    Ten o 7:00 był dla mnie idealny bo wyrabiałam się na 14:00 do pracy...

    • 74 6

    • żarty żartami, ale można było spokojnie jeszcze na spotkanie się umówić w godzinach pracy (1)

      Na 14 właśnie. Tak, na 16 to już odrobinę ciężej, bo ludzie jedną nogą za drzwiami są w biurach. Więc podróż do Berlina zdecydowanie się komplikuje.

      • 23 3

      • Co wy robicie na tych spotkaniach w pracy?

        • 1 1

  • zmiana (6)

    beznadziejna zmiana. dużo mniej korzystnie dla jadących z Polski.

    • 119 7

    • Absolutna zgoda.... (4)

      Ja często latam ba trasie Berlin - Bazylea z Tegel, samolot mam parę minut po 16, jak pociąg przyjedzie po 15 to w godzinę nie dojadę na lotnisko i się nie odprawie, a co za tym idzie nie zdążę na samolot.

      • 10 2

      • Przestawic odloty tego samolotu pod pkp.

        • 8 0

      • Ja mam podobnie, powrót z Amsterdamu leży i kwiczy

        • 3 2

      • Nie da się dostosować rozkładu jazdy do potrzeb każdego podróżnego (1)

        Zasadniczo celem powinno być takie dostosowanie rozkładów aby ograniczyć czas oczekiwania tam gdzie z przesiadek korzysta najwiecej ludzi.

        • 3 4

        • Jal czytam komentarze....

          ..., to większości bardzo się ten rozkład nie podoba, a wg. starego rozkładu pociag jeździł do Berlina kilka lat.

          • 0 0

    • do Du...

      nie wiem z kim konsultowali i co to a bzdura z tą dobą hotelową od 16 ?? albo kto od razu bo wyjściu z hotelu nie chce jeszcze z tego dnia coś zobaczyć i od razu biegnie na pociąg? przepraszam d**ilna motywacja z ich strony

      • 4 1

  • Planowanie w stylu PKP (8)

    Zamiast przyspieszyć o 1 lub 2 godziny to opóźniają. Co będzie następne? Zamknięcie połączenia ze względu na frekwencję.
    Wtedy problem z obiegami będzie już rozwiązany.

    Jak zwykle w Polsce kolej jest instytucją samą dla siebie, nigdy dla pasażera.

    • 182 9

    • z inforamcji na forum, wynika, że kolej jest podpasowana pod Warszawę (4)

      zresztą widać to doskonale po Dworcu. Wszystkie dworce w Polsce zrobione, a nawet za Tuska i Nowaka Gdańsk olali. Takich to mamy reprezentantów regionu. By nie było PIS też nas olał sokiem truskawkowym

      • 18 3

      • To raczej za Nowaka uruchomili połączenie Gdynia - Berlin (2)

        A spec po zawodówie Adamczyk je niszczy jak całą kolej z resztą

        • 12 8

        • do Berlina to jest Flix (1)

          A za 50euro to do Danii dojadę...

          • 5 8

          • No, w 3 dni.

            • 6 1

      • Gdzie ci jakiś PiS pojedzie ci do Niemca?

        no jak to tak? do Niemca?

        • 0 0

    • No właśnie.... pociąg jest tak dostosowany do doby hotelowej (1)

      że poza wydaniem kasy w hotelu już właściwie na nic nie starczy czasu. A jeszcze nie tak dawno zdążyłem zwiedzić całe centrum Berlina przed przesiadką na pociąg wieczorny do innego miasta niemieckiego.

      • 27 3

      • A ja nie mam co robić tylko zwiedzać jakieś ruiny?

        • 0 0

    • Tak pewnie uczynią

      Najpierw wygaszą popyt a potem stwierdzą że nierentowne. Eh niestety. A już była w planach jazda bezpośrednim do Berlina...

      • 0 0

  • Nareszcie! (10)

    Nie można tak zrobić z pociągami nocnymi /już ich niewiele zostało bo kolej polikwidowala / do Zakopanego?
    Co robić o 7mej rano na stacji gdzie nawet problemem jest znalezienie WC.
    W nocy jest dużo tańszy prąd więc należałoby promować połączenia nocne.
    Tylko czym? Sypialne polikwidowane, kuszetek tylko 11 w kraju.
    Austryjacy, Ukraińcy, Niemcy, Francuzi, Rosjanie itd itd potrafią podróżować nocą my już raczej nie.
    Nawet takie banalne połączenie pomiędzy Trojmiastem a Warszawa nocne, moze nawet wolniejsze powiedzmy wyjazd o 22iej i na miejscu o 6:30. Myślę, że miałoby sens. Ten pociąg nie musiałby kończyć biegu w Wawie może jechać dalej do Białegostoku, Lublina, Zamościa, Krakowa.
    Czy chcemy czy nie - musimy wrócić do transportu zbiorowego. I tyle....

    • 72 26

    • Sypialne są polikwidowane? (1)

      gdzie ja żyję.... ale 8,5h do Wawy, przy 3 IC to absurdalne.

      • 16 0

      • To spróbuj

        Dojedz do Wawy na 7, 8ma!!
        Było kiedyś Ustronie na 6:30.
        Najwiecej pasażerów pomiędzy Trojmiastem a Wawą!

        • 1 0

    • (3)

      Nic nie musimy. Transport zbiorowy w dużych miastach tak. Poza nimi bezsensu.

      • 1 14

      • (1)

        samoloty bez sensu, pociągi dużych prędkości bez sensu, autokary rejsowe bez sensu, to czemu te wszystkie technologie obsługują coraz więcej pasażerów na świecie r/r?

        • 14 0

        • nasze dochody są bez sensu

          w świetle tych "marzeń" o dużych prędkościach czy samolotach...
          One nie są na całym świecie ale tam, gdzie opłacało się je wdrożyć. W naszych warunkach nocny do Wawy to nie jest zły pomysł...
          Ale ludek biurokratyczny do "centraly" woli EIP posuwać, bo delegacja i tak nie z jego kieszeni. A pod przejazdami turystycznymi to by IC/TLK uklękło, bo nie ma taboru.
          Ot i cała tajemnica.

          • 10 0

      • Polecam reportażową książkę "Nie zdążę" Olgi Gitkiewicz. Bardzo dobitnie pokazuje ona, że takie myślenie jak Twoje jest przyczyną wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców małych miejscowości i wyludniania się małych miasteczek i wsi.

        • 6 0

    • (2)

      w wielu krajach jest coś takiego jak auto-kuszetka, np. we francji, było i u nas. Wsiadasz wieczorem, samochód na wagon-lawetę, dla kierowcy kuszetka lub za dopłatą sypialny. Na trasach typu Gdynia-Zakopane/Kraków/Wrocław działało perfekcyjnie. Zamiast tłuc się szosą to się przyjeżdża rano, człowiek wypoczęty, zjazd z wagonu i na świeżo do celu. O paliwie i CO2 nawet nie wspomnę.

      • 21 0

      • To po co Ci ten samochod na miejscu w takim razie? Nie latwiej zwyczajnie wziac taksowke po dojezdzie do celu? :)

        • 2 4

      • Ale w PKP za taki przejazd z Gdanska do Zakopanego zaplacilbys ze dwa tysiace zlotych.

        • 1 0

    • Austriacy, Austriacy...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane