• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg Gdynia-Berlin dopasowany do doby hotelowej

Michał Brancewicz
12 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pociąg Intercity kursujący na trasie Gdynia-Berlin. Pociąg Intercity kursujący na trasie Gdynia-Berlin.

Nowy rozkład kursowania pociągów, który zacznie obowiązywać w połowie grudnia, przewiduje późniejszą godzinę odjazdu składu z Gdyni do Berlina. Zdaniem naszego czytelnika utrudni to możliwość przesiadki w stolicy Niemiec na inne europejskie pociągi. Intercity odpowiada, że takie były oczekiwania pasażerów, a późniejsza godzina będzie bardziej dostosowana do obowiązującej doby hotelowej.



W grudniu, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie, przewoźnicy kolejowi ogłaszają nowe rozkłady, które będą obowiązywały przez kolejny rok. Wiele z tych zmian ma charakter kosmetyczny, ale czasami pojawiają się znaczące różnice.

Wybierając się za granicę, najczęściej podróżujesz:

Jedną z nich, na którą zwrócił uwagę nasz czytelnik, pan Leszek, jest zmiana godzin kursowania pociągów relacji Gdynia-Berlin.

Obecnie:

  • Gdynia-Berlin: 7:05-13:16
  • Berlin-Gdynia: 14:37-20:49

W grudniu, po zmianie:

  • Gdynia-Berlin: 8:57-15:16
  • Berlin-Gdynia: 12:40-18:55

- W tym roku miałem okazję podróżować z Gdyni do Paryża przez Berlin i Frankfurt oraz z Brukseli do Gdyni - przez Kolonię i Berlin. Podróże, z dogodnymi przesiadkami, zajęły mi około 13-14 godz. - opowiada pan Leszek. - Po zmianach, jakie planuje PKP IC, podróżowanie pociągiem po Europie dla mieszkańców Trójmiasta będzie znacząco utrudnione - dodaje.
Sprawdziliśmy rozkład Deutsche Bahn na trasie Berlin-Paryż

Obecnie:

  • 13:49-22:05 - 1 przesiadka
  • 13:57-22:52 - 1 przesiadka

W grudniu, po zmianie:

  • 13:49-22:05 - 1 przesiadka (za wcześnie)
  • 14:30-22:52 - 1 przesiadka (za wcześnie)
  • 15:50-7:35 (dnia następnego) - 6 przesiadek
  • 16:30-8:35 (dnia następnego) - 2 przesiadki

Przedstawiciele Intercity mimo to przekonują, że zmiana nie wpłynie negatywnie na dogodne skomunikowanie z pociągami odjeżdżającymi z Berlina w inne części Europy i tłumaczą powody swojej decyzji.

- Zmiana godzin kursowania pociągu w relacji Gdynia-Berlin stanowi odpowiedź na oczekiwania pojawiające się ze strony pasażerów. Późniejsza godzina wyjazdu z Gdyni będzie dogodniejsza dla podróżnych i w większym stopniu dostosowana do obowiązującej doby hotelowej - wyjaśnia Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP IC.
Nowe rozkłady wejdą w życie w niedzielę, 15 grudnia.

Komentarz Pawła Rydzyńskiego, prezesa Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu:


Berlin jest wielkim węzłem przesiadkowym, z rozbudowaną ofertą połączeń w wielu kierunkach, dlatego w większości przypadków nie powinno być problemów z przesiadkami w różnych porach dnia, chociaż, jak widać, mogą zdarzyć się wyjątki.

Jednak planowana zmiana może być niekorzystna pod innym względem, np. dla pasażerów jadących do Berlina na krótki, dwudniowy wyjazd biznesowy. Przyjazd po godz. 15 spowoduje, że pierwszego dnia praktycznie już nic nie będzie można załatwić. Wcześniejszy o dwie godziny wyjazd pociągu do Polski to też problem. W efekcie tego typu pasażerowie mogą się zniechęcić do korzystania z usług kolei.

Co więcej, uważam, że ten pociąg mógłby wyjeżdżać z Gdyni szybciej, a nie później niż obecnie - tak żeby można było zaplanować wyjazd biznesowy do Berlina tylko na jeden dzień.

Dobrym przykładem są tu pociągi łączące Warszawę z Berlinem. Co prawda takie składy są cztery dziennie [od grudnia będzie ich pięć - dop. red.], więc znacznie łatwiej dostosować rozkład do różnych grup podróżnych niż w przypadku jednego pociągu z Gdyni. Warto zauważyć, że gdy ktoś jedzie z Warszawy do Berlina pierwszym, a wraca ostatnim pociągiem, to w stolicy Niemiec spędzi ponad pięć godzin i nie musi np. planować noclegu.

Opinie (217) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Obecnie na trasie (2)

    Gdynia-Berlin-Gdynia jezdzi ten sam sklad.Teraz obieg bedzie inny a mianowicie Gdynia-Berlin-Warszawa i analogicznie W-wa-Berlin-Gdynia.Tak wiec panie niedorzeczniku po co te lgarstwa?Za rok dowiemy sie,ze pociag ma niska frekwencje i sie go wytnie.Ot,stara metoda stosowana,ba,polski patent,pod koniec lat 90tych na PKP na lokalnych liniach

    • 140 0

    • jak w końcu UE zmusi PKP do wpuszczenia kolei Czeskich i Niemieckich na polskie tory

      to, to partyjniackie sobiepaństwo PKP zostanie raz na zawsze pozamiatane... ;)))))

      • 5 0

    • Wybudowali jedna linie kolejowa

      Warszawa Gdansk
      i 10 km Gd Rebiechowo))
      No u jezdza ..

      przez Polske ZigZakiem
      na Koszalin bedzie likwidacja
      objazd przez Wwa Poznan

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Kiedyś był o 22.30. (4)

    Prosto z sypialnego szedłem do pracy w poniedziałek rano w Berlinie , w piątek z Berlina też późno ale wyspany rano byłem w domu i tak całe lata 90.Bilety były tanie.
    Był też rano z Berlina i w południe z Gdyni.Komu to przeszkadzało?

    • 135 2

    • asom z Solidarności i Korwinistom / Balcerowiczystom

      • 15 7

    • na pewno było to mega opłacalne dla przewoźnika i dla państwa

      • 1 7

    • (1)

      Jakie całe lata 90 te,jak w 92 bilety zdrożaly o 300 procent

      • 0 1

      • Bzdury,nawet jak zdrożały to nadal było tanio.

        • 2 0

  • Pociąg dopasowany do doby hotelowej. (1)

    Dopóki się nie spóźni .

    • 31 3

    • Przecież to bzdura

      To od której jest doba hotelowa w Berlinie? Przecież będąc chwilę przed 14 w Berlinie to zjem obiad i o 15 spokojnie jestem w hotelu. Co za bujda. Pkp ładnie ściemnia.

      • 19 1

  • (3)

    Ale 'Gdynia-Berlin: 7:05-13:16' jest dopasowany do doby hotelowej, zaś 'Gdynia-Berlin: 8:57-15:16' to już będzie dojeżdżać po rozpoczęciu doby hotelowej.

    • 52 3

    • Chodzi o klienta niemieckiego.

      A przynajmniej jest to wygodna wymówka.

      • 16 1

    • Przyjazd do Berlina 15:16 (1)

      Plus dojazd do hotelu i zameldowanie w nim i jest 16-17,
      też nie wiem na czym polega to dopasowanie o którym mówi Pani rzecznik.
      Przecież teraz jest dopasowane.

      • 24 2

      • Chodzi o Niemców jadących do Gdańska.

        • 6 0

  • A świstak siedzi i zawija

    "W grudniu, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie, przewoźnicy kolejowi ogłaszają nowe rozkłady, które będą obowiązywały przez kolejny rok."

    Z taką tylko różnicą, że PKP robi takie zmiany co 2-3 mce więc to max na ile można do przodu kupić bilet. 3 świat

    • 28 1

  • Opinia wyróżniona

    Wygaszanie popytu (2)

    Najpierw zmiana godziny na mniej korzystną. Potem spadek liczby pasażerów. A na koniec likwidacja połączenia. Czyli można stwierdzić że 12 grudnia 2019 będzie ostatnim dniem kursowania "Gedanii".

    • 101 8

    • mózg masz wygaszony (1)

      • 2 11

      • Prawdę pisze. Czemu go obrażasz?

        Najpierw się dokształć, poczytaj, to się dowiesz że "strategia wygaszania popytu" od lat 90-tych jest wpisana w działalność PKP. Zniechęcają ludzi do korzystania z kolei, jakkolwiek chętnie pobierają pomoc od państwa dla podratowania "misji realizacji" komunikacji publicznej. Czas wygasić PKP (czyli rozwalić ten bu..el) poczynając od samej góry czyli prezesów, zarządów i rad nadzorczych. Potem wpuścić na tory wolną konkurencję, szczególnie zagraniczną. Może oni w końcu będą potrafili zorganizować nam funkcjonującą komunikację publiczną, czyli coś co naszym różnej maści spółkom PKP nigdy nie wyszło.

        • 8 0

  • A następnie będzie tak: (3)

    "Z uwagi na niskie potoki podróżnych na trasie Gdynia - Berlin połączenie zostało zawieszone na czas nieokreślony"

    • 58 3

    • To fakt (2)

      bo pociąg ma frekwencję tylko do Poznania
      potem 20 procent zapełnienia
      ale z powrotem to już powietrze będzie woził

      • 9 2

      • (1)

        A z Poznania do Berlina zostanie jeszcze kawał drogi. A zaraz będzie( Poznań jest blisko Berlina. Palcem po mapie. Dla niedouczonego jest blisko , ale uczony powie że jest daleko. Już z Wrocławia jest dużo bliżej.

        • 2 3

        • Z Wrocławia do Berlina bliżej koleją niż z Poznania?

          według jakiej mapy i jakiej kolei?
          chyba że Fliegender Schlesier przed 1939 rokiem...

          • 6 0

  • Bzdura, jak ktoś jedzie weekendowo, czy na 2-3 dni, to ma mniej czasu w Berlinie (1)

    później przyjeżdża, wcześniej wyjeżdża. i**otyzm

    • 54 3

    • Ale ktos jadacy weekendowo w druga strone ma odwrotnie

      Czyli wcześniej przyjezdza, później wyjezdza, nie musi po ba;landze o 7 rano stać na peronie. Lokomotywa DB ciagnie ten pociąg, nie zapominaj.

      • 0 0

  • W czasach PRL z Gdyni do Berlina też jeździł pociąg. (9)

    Startował w Gdyni 22:10.
    Ale ja wysiadałem w Lęborku. Bo w Lęborku musiałem wysiąść. Tam odbywałem 2 letnią służbę wojskową..

    • 43 3

    • Nie do Berlina tylko do NRD

      A kończył przed Murem

      • 7 7

    • (3)

      byo znacznie więcej połączeń międzynarodowych - Do Budapesztu, Pragi mało tego chyba były też wagony do Warny

      • 17 0

      • (2)

        Do Warny kiedyś jeździły trzy pociągi dziennie. Z Warszawy co prawda. Nord Orient, Varna i trzeci, którego nazwy nie pamiętam.

        • 8 0

        • (1)

          A do Stambułu co dwie godziny. I były wagony bezpośrednie do Bejrutu

          • 5 11

          • Trudno uwierzyc...

            ... ze bylo lepiej?!

            • 6 1

    • też jeździłem do Berlina jeszcze przez Szczecin (2)

      ta trasa to dziś tragedia, mieszkanie w Koszalinie czy Słupsku - czysty masochizm.

      • 18 1

      • Parametry linii do Szczecina nic się nie zmieniły w porównaniu do wcześniejszych lat.

        Na niektórych odcinkach nawet nieznacznie podniesiono prędkość. Tą linię zabija jeden tor i konieczność czasochłonnych mijanek.

        • 12 0

      • Po wprowadzeniu regiolino

        Byloby niezle ale mijanki faktycznie zabijaja korzysci z nowego taboru. 30min postoju w Leborku... I tylko niektore pociagi, glownie popoludniowe ze Slupska. Poranne do Slupska jada ok. Tylko akurat odwrotnie jak ludzie potrzebuja...

        • 3 0

    • Baaaaczność!!!

      • 1 0

  • Problemy pierwszego świata...

    • 13 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane