• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg Gdynia-Berlin dopasowany do doby hotelowej

Michał Brancewicz
12 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pociąg Intercity kursujący na trasie Gdynia-Berlin. Pociąg Intercity kursujący na trasie Gdynia-Berlin.

Nowy rozkład kursowania pociągów, który zacznie obowiązywać w połowie grudnia, przewiduje późniejszą godzinę odjazdu składu z Gdyni do Berlina. Zdaniem naszego czytelnika utrudni to możliwość przesiadki w stolicy Niemiec na inne europejskie pociągi. Intercity odpowiada, że takie były oczekiwania pasażerów, a późniejsza godzina będzie bardziej dostosowana do obowiązującej doby hotelowej.



W grudniu, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie, przewoźnicy kolejowi ogłaszają nowe rozkłady, które będą obowiązywały przez kolejny rok. Wiele z tych zmian ma charakter kosmetyczny, ale czasami pojawiają się znaczące różnice.

Wybierając się za granicę, najczęściej podróżujesz:

Jedną z nich, na którą zwrócił uwagę nasz czytelnik, pan Leszek, jest zmiana godzin kursowania pociągów relacji Gdynia-Berlin.

Obecnie:

  • Gdynia-Berlin: 7:05-13:16
  • Berlin-Gdynia: 14:37-20:49

W grudniu, po zmianie:

  • Gdynia-Berlin: 8:57-15:16
  • Berlin-Gdynia: 12:40-18:55

- W tym roku miałem okazję podróżować z Gdyni do Paryża przez Berlin i Frankfurt oraz z Brukseli do Gdyni - przez Kolonię i Berlin. Podróże, z dogodnymi przesiadkami, zajęły mi około 13-14 godz. - opowiada pan Leszek. - Po zmianach, jakie planuje PKP IC, podróżowanie pociągiem po Europie dla mieszkańców Trójmiasta będzie znacząco utrudnione - dodaje.
Sprawdziliśmy rozkład Deutsche Bahn na trasie Berlin-Paryż

Obecnie:

  • 13:49-22:05 - 1 przesiadka
  • 13:57-22:52 - 1 przesiadka

W grudniu, po zmianie:

  • 13:49-22:05 - 1 przesiadka (za wcześnie)
  • 14:30-22:52 - 1 przesiadka (za wcześnie)
  • 15:50-7:35 (dnia następnego) - 6 przesiadek
  • 16:30-8:35 (dnia następnego) - 2 przesiadki

Przedstawiciele Intercity mimo to przekonują, że zmiana nie wpłynie negatywnie na dogodne skomunikowanie z pociągami odjeżdżającymi z Berlina w inne części Europy i tłumaczą powody swojej decyzji.

- Zmiana godzin kursowania pociągu w relacji Gdynia-Berlin stanowi odpowiedź na oczekiwania pojawiające się ze strony pasażerów. Późniejsza godzina wyjazdu z Gdyni będzie dogodniejsza dla podróżnych i w większym stopniu dostosowana do obowiązującej doby hotelowej - wyjaśnia Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP IC.
Nowe rozkłady wejdą w życie w niedzielę, 15 grudnia.

Komentarz Pawła Rydzyńskiego, prezesa Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu:


Berlin jest wielkim węzłem przesiadkowym, z rozbudowaną ofertą połączeń w wielu kierunkach, dlatego w większości przypadków nie powinno być problemów z przesiadkami w różnych porach dnia, chociaż, jak widać, mogą zdarzyć się wyjątki.

Jednak planowana zmiana może być niekorzystna pod innym względem, np. dla pasażerów jadących do Berlina na krótki, dwudniowy wyjazd biznesowy. Przyjazd po godz. 15 spowoduje, że pierwszego dnia praktycznie już nic nie będzie można załatwić. Wcześniejszy o dwie godziny wyjazd pociągu do Polski to też problem. W efekcie tego typu pasażerowie mogą się zniechęcić do korzystania z usług kolei.

Co więcej, uważam, że ten pociąg mógłby wyjeżdżać z Gdyni szybciej, a nie później niż obecnie - tak żeby można było zaplanować wyjazd biznesowy do Berlina tylko na jeden dzień.

Dobrym przykładem są tu pociągi łączące Warszawę z Berlinem. Co prawda takie składy są cztery dziennie [od grudnia będzie ich pięć - dop. red.], więc znacznie łatwiej dostosować rozkład do różnych grup podróżnych niż w przypadku jednego pociągu z Gdyni. Warto zauważyć, że gdy ktoś jedzie z Warszawy do Berlina pierwszym, a wraca ostatnim pociągiem, to w stolicy Niemiec spędzi ponad pięć godzin i nie musi np. planować noclegu.

Opinie (217) ponad 10 zablokowanych

  • Beznadziejna zmiana!!

    Korzystam z tego pociągu kilka razy w roku na trasie Gdynia-Stuttgart i Stuttgart-Gdynia z przesiadką w Berlinie. Opóźnienie i przyśpieszenie tego pociągu o 2 godziny to błędne zarządzanie ze strony PKP i nieznajomość potrzeb pasażerów. Te 2 godziny znacznie utrudnią podróż. Po co zmieniać coś co w miarę dobrze funkcjonuje? Przy okazji warto by było usprawnić zasilanie w gniazdkach. Rok temu jedyne sprawne gniazdko zasilające w przedziale było w WC. W kwietniu 2019r. pociąg wyglądał lepiej, gniazdka podświetlone ledami i niestety nadal nie działąjace.

    • 6 0

  • Doba hotelowa

    A doba hotelowa nie zaczyna się o 14.00? Czy Berlin leży w innej strefie czasowej?

    • 5 0

  • Pewnie jakieś linie planują bezpośrednie loty do Berlina

    I pozbyli się konkurencji

    • 5 0

  • no to d*pa z Bundesliga

    Mecze Bundesligi zaczynaja sie zazwyczaj o 15:30 tak wiec po zmianie nie bedzie mozliwosci wybrania sie koleja na takie spotkanie czy to Unionu czy Herty :(

    • 2 0

  • Mało jest w Polsce rzeczy dobrze pomyślanych, to zepsujmy te kilka dobrych...

    Dotychczasowy rozkład był świetny, jadąc na wycieczkę do Berlina było dużo czasu do wykorzystania w dzień przyjazdu i w dzień wyjazdu. Teraz obetną z każdej strony 2 godziny. Trzeba będzie rezerwować dodatkowy nocleg, żeby zrealizować porównywalny plan.
    I jak widać z innych komentarzy, nikomu nowe godziny nie odpowiadają. Gdzie są ci pasażerowie, którzy sugerowali zmianę???

    • 5 0

  • Czy się stoi czy się leży to dopłata się należy, słuchajcie ludu marny, zarząd PKP ic ma w głębokim poważaniu wasze piski.
    Nawet gdyby ten pociąg przewoził jedną osobę to tak czy owak dostanie dopłatę.

    • 4 0

  • Kombinacje!!!!

    Masakra co wy wyprawiacie ,zostawcie tak jak było a nie tylko kombinujcie i wciskacie teorię że teraz będzie lepiej !!!!! Nie będzie ,każda przesiadka to chaos i utrudnienia dla pasażerów !!!!!! O kosztach nie wspominając !!!!!!!!

    • 2 0

  • Kiedys kursowała ,,Gedania" z Gdynii do Berlina z wagonami z Kaliningradu przez Szczecin

    Tak wiec całe Trojmiasto mogło wieczorem wsiąść do pociągu i rano być stolicy Niemiec i odwrotnie z Berlina wieczorem i w Trójmieście rano ... Komuś to przeszkadzało i wykasowano ten pociąg a obłożenie miał prawie 100 % . Mozna było pojechac na zakupy i spokojnie wrócic . Dziś PIC i eksperci nie interesuja sie podróznymi , coraz wiecej widać bezsensownych połączeń a pociągi pospieszne złozone z dwuch wagonów coraz częstsze. Czekam kiedy pojedzie sama lokomotywa bo podróznych na takie połaczenia bedzie brak a PIC sie pochwali że połączenie wykonane

    • 3 0

  • Tak sie nie jezdzi do berlina

    W szczecinie na peronie szukasz 4 osob,ktore tez Jada do berlina I za 5 euro jestes w berlinie

    • 1 0

  • Ten pociąg służy do tego by Gdańscy politycy mieli jak dojechać do swoich mocodawców i panów

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane