• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg Impuls trafił na tory siedem miesięcy przed terminem

Rafał Borowski
19 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
  • Koszt zakupu jednego, fabrycznie nowego pociągu Impuls wynosi 20 mln zł netto.
  • Koszt zakupu jednego, fabrycznie nowego pociągu Impuls wynosi 20 mln zł netto.
  • Koszt zakupu jednego, fabrycznie nowego pociągu Impuls wynosi 20 mln zł netto.

Jest klimatyzowany, wyposażony w wi-fi, może się rozpędzić do 160 km/h i został wyprodukowany przez spółkę z polskim kapitałem. Na pomorskie tory wyjechał właśnie kolejny pociąg Newag Impuls. Fabrycznie nowy egzemplarz został dostarczony siedem miesięcy wcześniej, niż przewidywała umowa z samorządem województwa. Będzie kursował między Słupskiem i Elblągiem.



Jak oceniasz stan pociągów w województwie pomorskim?

Przypomnijmy: w lipcu 2018 roku informowaliśmy o tym, że samorząd województwa pomorskiego podpisał kontrakt z polską spółką Newag z Nowego Sącza. Przedmiotem umowy było dostarczenie pięciu fabrycznie nowych pociągów Impuls.

W kolejnych miesiącach udało się pozyskać dodatkowe finansowanie z kasy unijnej, dzięki czemu samorządowcy zdecydowali o domówieniu kolejnych pięciu składów.

Dziewięć z dziesięciu mknie już po pomorskich szynach, zaś ostatni, zamówiony jesienią ubiegłego roku, miał zostać dostarczony za ponad siedem miesięcy.

Dokładnie 225 dni wcześniej



Jednak, ku zaskoczeniu samorządowców, odebranie ostatniego Impulsa nastąpiło znacznie wcześniej, bo już we wtorek, 18 lutego. Nowy nabytek wyjechał już na tory, a jego trasa wiedzie przez Trójmiasto.

- Pociąg dotarł do nas dokładnie 225 dni wcześniej, niż zakładała umowa, co jest zjawiskiem wręcz niespotykanym w tego typu zamówieniach. Nowy Impuls, tak jak poprzednie, będzie jeździł na trasie Słupsk-Elbląg, a po planowanej elektryfikacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej część nowoczesnych pociągów na pewno pojedzie też w kierunku Kartuz i Kościerzyny - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Finał kontraktu za ponad 200 mln zł



Wyprodukowane przez nowosądecką spółkę Impulsy to jedne z najnowocześniejszych elektrycznych zespołów trakcyjnych, jakie kursują w naszym kraju. Na pokładzie każdego pociągu znajduje się 195 miejsc siedzących oraz co najmniej 20 miejsc przeznaczonych do przewozu rowerów.

Podróżni mają do dyspozycji m.in. wzmacniacze sieci wi-fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz defibrylatory. Szerokie drzwi i obniżona podłoga umożliwiają korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym. Impulsy są klimatyzowane, objęte monitoringiem i mogą rozwinąć prędkość do 160 km na godz.

Cena jednego nowego pociągu wyniosła 20 mln zł netto, zaś wartość całego zamówienia to 221 mln zł. Źródła jego finansowania przedstawiają się następująco: 85 proc. pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, 10 proc. z budżetu państwa i 5 proc. ze środków własnych samorządu województwa. Impulsy sukcesywnie trafiały na Pomorze, począwszy od początku 2019 roku.

  • Pasażerowie mogą korzystać z takich udogodnień, jak klimatyzacja, wzmacniacze sieci wi-fi czy system dynamicznej informacji pasażerskiej.
  • Pociągi Impuls są w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • Świetny (4)

    Pociąg - marzenie, miałem okazję się wczoraj przejechać. Nawet w obrębie 3miasta jedzie 100km/h, zero jakiegoś podskakiwania na torach itp. Fotele - samoloty się chowają, to pociąg porównywalny do Flytoget'a w Oslo. Respect!

    • 114 4

    • (1)

      Bo to newag nie zaś no wiecie sami..

      • 7 0

      • Tak, wiemy, że Pesa ssie.

        • 0 0

    • (1)

      Wszystkie pociągi na torach dalekobieżnych w Trójmieście jeżdżą 100 km/h, nawet stare kible.

      • 19 0

      • Dokładnie, co daje 20 minut przejazdu na

        odcinku Gdańsk Gł. - Gdynia Gł. w obie strony.

        • 11 0

  • Gdzie wsparcie

    Gdzie wsparcie marszałka dla SKM? Faworyzowanie przewozów regionalnych. Rok w rok oddłużanie. Ale o tym już nikt nie napisze czemu ?

    • 0 0

  • Moglibyście podać dokładne godziny kursowania wszystkich nowych pociągów

    Człowiek by sobie zaplanował i wybrał się na wycieczkę w normalnych warunkach, a nie w bydło wozach.

    • 2 0

  • Potrzeba znacznie więcej. (6)

    Dziś do obsługi pociągów "PKM" (Kościerzyna/Kartuzy-Gdańsk/Gdynia) potrzeba 13 szynobusów. Wszystkie te linie zostaną zelektryfikowane. Tymczasem województwo zakupiło tylko 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jeżeli ma być zachowana obecna liczba kursów, to brakuje nam jeszcze trzech. I to przy założeniu że zabieramy je z Elbląga i Słupska! Albo efekty elektryfikacji nie zostaną w całości "skonsumowane" i część pociągów będą nadal obsługiwały diesle. Albo trzeba będzie szukać po kraju starych pociągów elektrycznych (Koleje Mazowieckie będą sprzedawać takie z rocznika od 1964 wzwyż). Tylko nie jestem pewien czy to o to chodziło, żeby na PKM nie było więcej kursów, a obsługa była (częściowo) 40-50 letnimi pociągami.

    Zamiast laurki dla Zarządu Województwa, powinny paść pytania:
    1) Czy do zakończenia elektryfikacji "PKM" zakupią więcej nowego taboru?
    2) Jeżeli na punkt 1) odpowiedź brzmi "nie", to co ma kursować:
    a) Dieslowskie szynobusy.
    b) Stare zespoły trakcyjne EN57 i EN71.
    c) Nic - będzie zmniejszona liczba kursów.

    • 32 2

    • kolejny internetowy ekspert... w polsce sami eksperci już od przedszkola (1)

      niech ktoś mi przypomni jaką pojemność baku ma pasat sedan i kombi

      • 3 9

      • Znając Niemców bak ten sam bo to chytrusy

        oszczędne i nie zrobią 2 baków. Tymbardziej ze audi A4 i pastuch B5 ma to samo zawieszenie. Co ciekawe segment D i premium, a z tylu belka. W BMW, Accorddzie czy Avensisie wielowahacze przód i tył.

        • 0 0

    • d) diesle pod drutem :)

      • 0 0

    • Geniuszu.... (2)

      Samorząd województwa pomorskiego (marszałek) dysponuje ponad 50 pojazdami (Nowe Impulsy, nowe szynobusy, jest też kilka zmodernizowanych EN). Praktycznie wszystkie są użyczane Przewozom Regionalnym, które bez tej pomocy woziłyby pasażerów drezynami. I uwaga: samorząd województwa pomorskiego nie ma obowiązku kupowania nowych składów. Robi to m.in. za rząd, który z roku na rok zabiera kasę samorządom. Robi to także dlatego, że ma możliwość przy wkładzie własnym otrzymać dofinansowanie ze znienawidzonej przez niektórych polityków Unii Europejskiej.
      Warto docenić to, że komuś się chce.

      • 5 5

      • Zapomniałeś dodać, że dysponuje też całkiem sporą flotą rozklekotanych kibli. I jak najbardziej urząd marszalkowski powinien kupować nowy tabor bo jest ustawowo zobowiązany do organizowania i finansowania transportu kolejowego na terenie województwa od dobrych kilkunastu lat. W ramach tego obowiązku prowadzi się też zakupy nowego taboru, co widać we wszystkich województwach na terenie Polski. Takiego skansenu jak u nas nie ma już nigdzie w Polsce na taką skalę.

        • 2 0

      • Eugeniuszu!

        Zgadzam się że Samorząd nie ma obowiązku kupowania taboru. Ale takiego obowiązku nie ma też Rząd. Te jednostki mają zapewnić transport dla obywateli - kontraktując przewozy. I to przewoźnicy mają zapewnić tabor.
        Można ogłosić przetarg na 10 lat i postawić wymagania. Ale pomorski samorząd tego nie robi, tylko powierza pracę (bezprzetargowo) Polregio. Skutek - stary tabor. To naprawdę widać w porównaniu z innymi województwami. A modernizacja EN57 to jak modernizacja Ikarusa. Nikt normalny się na to nie decyduje.

        • 2 2

  • marszałku a kiedy pojadą przez Kolbudy

    • 1 0

  • (1)

    No i patrzcie, jednak się da. Ciekawe co by powiedziała PESA z tym swoim wiecznie opóźnionym szrotem ;)

    • 88 12

    • Pesa przed 2014 też dostarczała różne pojazdy przed terminem.

      Wszystko zależy od płynności finansowej: jak jest kasa,to wszystko idzie dobrze,pracowników jest tylu ilu trzeba (a nawet więcej) i wszystko idzie jak po maśle. jak zaczynają się kłopoty finansowe, to całe masy pracowników spie**zaj ą jak szczury z tonącego okrętu, a większość pozostałych największą uwagę poświęca przeglądaniu ofert pracy,a nie samej pracy; zaczynają się kłopoty z kasą na bieżącą produkcję,jakością itd.
      A poza tym ty myślisz że dlaczego Newag akurat do Gdańska posłał Impulsa 7 miechów przed terminem? Jak ktoś zna historię wojenki Newag-Pesa, to od razu będzie wiedział o co kaman ;)

      • 2 1

  • (1)

    Polregio Gdynia to nadal skansen złomu. Brawo Marszałku. Najstarsze pociągi w Polsce.

    • 4 1

    • Skm ma starsze

      • 0 0

  • (1)

    Juz tak samo brudny jak reszta składów
    W tym przynajmniej jest ośaietlenie.
    Ogólnie kolej regionalna w tym woj. to jeden qielki upadek.

    • 4 1

    • Chociaz lepiej niz w skm

      • 0 0

  • (1)

    10 sztuk dla Polregio to z 20% wszystkich jednostek. Ale rozmach.

    • 5 0

    • Dyzo lepiej niz 2 nowe sklady skm

      • 0 0

  • Kiedy w koncu pkp skm zacznie kupowac nowe sklady?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane