Pociąg-pomnik jest młodszy od nadal jeżdżącej SKM-ki

Pociąg serii EN-57 o numerze 838 - najstarszy skład trójmiejskiego przewoźnika. Pochodzi z 1971 r.
Pociąg serii EN-57 o numerze 838 - najstarszy skład trójmiejskiego przewoźnika. Pochodzi z 1971 r. fot. Paweł Telaga/Forum Kolejowe

9 września 1971 r. ukazał się album "Imagine" Johna Lennona. Dzień później wyjechała na tory najstarsza w SKM-ce kolejka, która służy pasażerom do dziś i ma więcej lat "na karku" niż pociąg-pomnik ustawiony kilka dni temu w bazie SKM.



Czy przeszkadza ci wiek taboru kolejowego, którym podróżujesz?

Zobacz wyniki (1971)
Niedawno kolejarze ze spółki SKM informowali o zamontowaniu przy hali napraw pociągu-pomnika. Przypomnę, że była to kabina składu pociągu serii EW-58 z 1979 r. Wydawać by się mogło, że montaż kolejowego pomnika to taka gruba kreska - koniec epoki. Niewielu jednak wie, że pomnik nie był i nie jest najstarszym składem w barwach trójmiejskiego przewoźnika.

10 września 1971 w lokomotywowni dzisiejszej SKM-ki pojawił się nowy skład serii EN-57 o numerze 838 i pozostaje z nami do dzisiaj. O mały włos w 1999 r. ogień strawiłby go w całości. Na szczęście spłonęło tylko jedno czoło pociągu, więc kolejarze postanowili znaleźć wagon zastępczy z innej jednostki, a ta powstała w 1969 r.

Skład o numerze 838, choć już nie jest oryginalny, ma się dobrze i pewnie przejedzie jeszcze wiele kilometrów po trójmiejskich torach. Musi jednak wcześniej przejść tzw. naprawę rewizyjną - przegląd podzespołów z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Pociąg pomnik z 1979 r. serii EW-58 o numerze 019.
Pociąg pomnik z 1979 r. serii EW-58 o numerze 019. fot. SKM
Dodajmy przy okazji, że pociąg-pomnik z 1979 r. był (zanim go pocięto) jeszcze "mężczyzną pełnym wigoru" w porównaniu do innego składu Przewozów Regionalnych (dzisiaj PolRegio) na Pomorzu. Tam najstarszej elektrycznej kolejce - chodzi o EN-57 nr 646 - stuknęło 50 lat pod koniec czerwca. Należy więc szczerze gratulować jej takiej "kondycji".

Kolejarzom z Polregio i SKM pozostało jedynie zasugerować, by podnieśli ceny biletów we wspomnianych składach. Przecież to już pociągi retro. Turyści słono płacą za podróże tego typu składami m.in. po Polsce. Zwrócą się wreszcie wysokie koszty eksploatacji.

I choć spostrzeżenia wywołują uśmiech, to mnie bardzo martwią. Dlaczego? Stan taboru przewoźników z Pomorza pokazuje, że pasażerowie kolei podróżują tutaj najstarszymi składami w Polsce.

Najnowszy, czyli jeden z dwóch pociągów Impuls w barwach SKM

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

  • (14)

    dać jej żółtą tablice rejestracyjną, to zabytek

    • 163 1

    • To nawet troche zabawne:-) (7)

      Nowe też są niezłe, ale fajnie że po trójmieście jeżdzą pociągi z głębokiej komuny. Taka dodatkowa atrakcja dla zwiedzających :-) pozdr

      • 16 1

      • (6)

        Zobacz co jezdzi w Regionie.
        Skmka przynajmniej jest wyremontowana bo unia kase dała.

        • 4 2

        • U mnie w rerionie gdzie mieszkam zupełnie inne jeżdzą, ale ...

          To co napisałem to nie była krytyka, tylko przedstawiłem to w jasnych kolorach, że jeśli ktoś chce się cofnąć w czasie niech w trójmieście poczeka na ten skład. Niczym pójście do muzeum. A ja ostatnio w Gdyni trafiłem na super nowoczesny niskopodłogowy, ale to inna historia... p

          • 2 0

        • (4)

          Nie no super jest dojazd retro do pracy. Mysl czlowieku

          • 1 1

          • Widzę że nie wszyscy na tym portalu czytają ze zrozumieniem (3)

            Jedna osoba ma do mnie pretensje że krytykuje, druga że widzę w optymistycznych kolorach (jak znam życie to ta sama - tylko nie wie co robić). Więc Ci odpowiem. Sam myśl człowieku. Nie każe Ci jeździć tym składem. Idź na piechote

            • 3 0

            • (2)

              Hmm pomyslmy do czwgo zbudowali kolej...jako atrakcje turystyczną? NIE.
              Ty pewnie z UM patrzac po toku rozumowania...

              • 1 0

              • Nie. Z UW. I w tamych regionach teraz mieszkam ( a tu się urodziłem) (1)

                To było tylko wypowiedzenie myśli na temat przejechania się zabytkiem, a nie referat na temat że wszyscy mają to musowo robić i się ze mną zgadzać. Ale nawet jeśli nie idealnie, cieszę się że można z kimś tutaj pogadać bez k, h i p.
                pozdrawiam

                • 1 0

              • UW?

                • 1 0

    • Czy na prawde jest sie z czego cieszyc?
      Mamy najstarszy tabor w Polsce.
      Pomorskie nie ma swojej wlqsnej spolki kolejowej.
      Jestesmy ok 10 lqt za innymi wojewodztwami.
      Co wiecej nie ma u nas okreslonych zadnych celow.Remont taboru kosztuje juz teraz krocie.

      Skmka - wielu wlascicieli ktorzy chca tylko ciagnac kase zamiast inwestowac. Udzial naszego wojewodztwa jest znikomy.

      Polregio - przewoznik obslugujacy polqczenia regionalne w ramach wojewidztwa wybierany przez marszalka na drodze przetargu.

      Jeden z najbiedniejszych i najbardziej archaicznych odzialow w Polsce dzieki...marszalkowi ktory przetargi robi na rok.

      Cala Polska nam ju uciekla...Marszlaku za kolej - pała.

      MARSZLAKU ile jeazcze lat bedziesz udawal ze masz kolej.

      • 8 0

    • (2)

      A czasem drugi pomorski przewoznik Polregio nie ma starszego taboru?

      • 3 0

      • (1)

        Zal tylek sciska jak sie widzi jaki tabor kupuja inne wojewodztwa. Nawet wschodnie.

        • 4 0

        • Tam niestety urzędnikom sie chce.
          Organizuja sie w grupy zakupowe i ciągną strumień pieniędzy z unii.

          • 3 0

    • Smutne ale prawdziwe. Urzędasy spią.

      • 2 1

    • Urzad Marszałkowski przespał sprawe

      • 0 1

  • Kiedyś to się budowało na lata (3)

    Wyobraźcie sobie jak nowe pociągi PESY albo NEWAG jak będą wyglądać za 50lat - osobiście myśle ze nawet 20 nie dożyją...

    • 173 8

    • mylse ze dozyja (2)

      pewnie po 10 latach będzie wymienione 90% podzespołów

      • 18 3

      • Dobrze, że te stare EZTy miały klimę i całe elektroniczne wyposażenie. Dzięki temu tak świetnie się nimi jeździło przy temperaturze + 30.

        • 16 6

      • PESA

        Są pociągi PESY które jeżdżą już ponad 10 lat i nie budzą większych zastrzeżeń

        • 1 0

  • (3)

    Pociąg Pomnik- słowa klucz. To polskie koleje w pigułce.

    • 84 1

    • (1)

      Nie ma sie z czego cieszyc - ale to sukces miec najstqrszy tabor w Polsce

      • 4 0

      • W UM i tak sie pewnie odznaczali z tego tytułu.

        • 3 0

    • Nie ma czegoś takiego jak Polskie...są Marszałkowakie.(polregio) lub Pkp (skm)

      • 2 0

  • chore ceny w SKM 6.50zł z Gdyni do Gdańska razy 4 dorosłe osoby 26zł !!!! za przejazd w smrodzie tłoku gdzie często stoisz (37)

    Doszliśmy do momentu w którym przejażdzka na stojąco w skansenowym złomie jest droższa niż jazda dobrym samochodem w mieście. Już nie pisze o czekaniu na ten złom w nocy który praktycznie nie jeżdzi " bo się nie opłaca" . Jazda czymś takim powinna kosztować 2zł Gdańsk 3zł sopot 4 zł Gdynia i to maxxx

    • 200 12

    • (1)

      Powinna byc taryfa godzinowa 4 zl za godzine niewazne czym jedziesz na terenie calego trojmiasta

      • 44 2

      • i powinna być od ponad 20 lat

        ale wybraliśmy se trzech tenorów kastratów
        i zamiast tego mamy ECS, M2WŚ, Lotnisko, kolejkę linową, itd

        • 32 3

    • jak są chore to je wylecz! (2)

      nie ma obowiązku jeżdżenia skm
      nie pasuje idź z buta!

      • 8 55

      • raczej jak wiekszosc mieszkanców (1)

        kup auto

        • 39 2

        • i tak właśnie robią, co widać na ulicach

          a potem ten sam zawodnik od Koryto+ będzie płakał że mu autka przeszadzają

          • 18 1

    • kto jest odpowiedzialny za budowę stacji śródmieście po tylu latach specjalnie dla prywatnego centrum handlowego ? (6)

      kto dostał w łapę że po tylu latach niemocy w końcu zbudowali ten przystanek i to tylko dlatego bo jakaś bogata spółka zainwestowała w budowę centrum handlowego w samym centrum .....? buduje się centrum nagle rok przed budową Państwowa spółka buduje kolejny przystanek nidy wcześiej w planach nikt tego nie ruszył dopiero prywatny biznes zmusisł skm do inwestycji żeby mieli więcej klientów. Zobaczcie pod kogo budowane są inwestycje pod mieszkańców czy bogatych deweloperów inwestorów z milionami do których trzeba dowieżć klientów .... tyle lat nic dopiero pod centrum budują przystanek z naszych pieniędzy dlaczego forum Radunia sama nie dołożyła się do przystanku ?

      • 72 8

      • (1)

        oczywiście, że dołożyła...
        popytaj w magistracie ;)

        • 8 4

        • forum radunia samo dzło idno i ....

          .....g*wno dołóżyła . Zbudowali peron bubel na łuku z bardzo wysokimi stromymi schodami na wyjściu do ulicy.

          • 16 2

      • cichutko zbudowali przed budową żeby nie było skandalu wyremontowali nawet wiadukt przezd budową z naszych pieniędzy

        • 19 3

      • A Dworzec Centralny w Warszawie

        to zbudowali nawet 45 lat wcześniej dla Złotych Tarasów.

        • 21 10

      • Idiota. Korzystam z tego przystanku jako mieszkaniec Gdanska a nie klient centrum handlowego. Podobnie tysiace innych pasazerow.

        • 8 15

      • Rezerwa zjedzona na kino

        Ciekawostką tego przystanku jest to, że pociągi z Pruszcza czy Tczewa nie mogą się tam zatrzymywać....

        • 1 0

    • Za 40zł jedziesz taxą z Gdyni do Gdańska dokładasz głupie 14zł czyli 5zł na łeb. (4)

      • 16 3

      • (3)

        Ktora bo chyba glupoty wypisujesz

        • 9 4

        • Uber (2)

          • 8 4

          • (1)

            Nie ma takiej taksowki. Czyli nielegalnie. Nie dziekuje

            • 3 8

            • skm z tym zlomem tepowinno byc nielegalne

              • 2 3

    • Dobrym samochodem? (4)

      Czyli co- Passat albo Audi A4 B5? ;)

      • 8 15

      • To się okaże z czasem - bo dzisiejsze auta nie są w stanie zrobić tyle przebiegu bez awarii co te które wymieniłeś (3)

        • 6 3

        • taczka może zrobić bez awarii nawet jeszcze więcej km niż jakiekolwiek auto (2)

          Tylko nikt nie robi nią tysięcy km. Jakikolwiek samochód po 200tys km powinien iść na złom, ewentualnie zostać przeznaczony na eksponat; tak jak żółty pociąg z artykułu.

          • 3 14

          • (1)

            a dlaczego skoro moze normalnie dalej jezdzic wytlumacz

            • 11 0

            • zależy jak definiujesz "normalnie"

              • 0 8

    • (2)

      chora jest cena z gdyni chyloni do wzgóza 4,20

      • 18 2

      • W takim wypadku (1)

        należy kupić bilet miejski za 3,50.

        • 11 2

        • albo trajtek poprzez aplikację - 3,00 zł

          • 4 0

    • Za jazde tym złomem powinni doplacac!!Dlatego jestesmy zasciankiem europy!!

      Dokładnie jest tak jak piszesz ,obecnie jazda autem nawet jedno osobowo wychodzi taniej niż komunikacją miejską!! To jest ewenement na całą Europe! Niestety ale takie sytuacje sa tylko w krajach 3 świata,gdzie jest wyzysk i korupcja.
      Polska jest krajem absurdów,

      • 21 2

    • (2)

      dokładnie.
      dojazdy do pracy skm ( 3,8zł w jednąstronę ) wychodzi drożej niżeli autem z lpg.
      czas dojazdu niemal identyczny.
      konkurencyjność komunikacji miejskiej jest żadna...
      dlatego miasta (a w zasadzie ich centra) zaczyna się zamykać na samochody....

      • 18 2

      • (1)

        Można kupić miesięczny. 120 za cały Gdańsk i Sopot na SKM PKM autobusy i tramwaje

        • 1 5

        • 150 nie 120.. a to jest roznica...

          • 5 0

    • Mozesz polregio jezdzic (3)

      taniej jest

      • 5 0

      • (2)

        O nie..wole jednqk skmke
        Polregio zapomniane jest przez ludzi i świat

        • 3 3

        • chyba jesteś niepoważny (1)

          przewozy regionalne mają się dobrze, tyle że jadąc z Gdyni do Gdańska praktycznie nikt nie wsiada, a wszyscy wysiadają bo na Gdyni Głównej / Chyloni kończą bieg. Idealnie, puściutko i czas
          Gdańsk Główny - Gdynia Główna - SKM 32 min
          Przewozy regionalne - 22 min, porównaj, procentowo to bardzo dużo, a jedziesz w pustym pociągu bez tłoku i nie irytuje Cię rotacja pasażerów co kilometr lub dwa

          Wrzeszcz - 17/18 min Regio, 25 min SKM. Czyli.... Jedziesz w pustym pociągu o 32% szybciej.

          • 8 1

          • I cena

            4 zł bilet na Trójmiasto, niestety pomija Orunię i Lipce, ale poza tym od Gdańska do Chyloni jedna taryfa!

            • 2 0

    • (1)

      SkMka miala wybor. Albo nowe sklady albo remont. Wybrali remont.

      Unia swoje zrobila kase dala.

      • 5 0

      • Bardzo dużo składów nie jest jeszcze wyremontowanych

        • 6 1

    • jeszcze raz....

      Bilet miesieczny na pierwsza strefe Warszawy, to wydatek 100 pln ( slownie sto zlotych). Na wszystko co sie rusza w ramach komunikacji miejskiej.
      To jest poziom oczekiwany...

      • 17 1

    • wykoljeniec

      kapitalna riposta:)a władze sie pławia w kasie wkoncu ta nasz skm nalezy do miasta i sa monopolistami:(dramat

      • 2 0

  • (5)

    Te nasze koleje to jeżdżące muzeum tam na nic niema pieniądz wszystko stare zapyziale.Kolejarz co 12 miesięcy strajkuje bo Malo i malo

    • 38 11

    • Skmka jest wyremontowana. Przeszla rewitalizacje.

      • 2 1

    • (1)

      Był wybór albo nowe pociągi albo stare wyremontowane. Skmka wybrała stare.

      • 2 0

      • To chyba nie byl nqjlepszy pomysl

        • 1 0

    • (1)

      Dawno byłoby normanie gdyby była jedna spółka zarzadzana przez marszałka. A tak Pomorskie w zasadzie nie ma swoich kolei za nic nie odpowiada i na nic nie ma wplywu.

      Urzad Marszalkowski moze zacznie pracowac?

      • 3 0

      • Skoro za nic nie odpowiadają to odpowiedzą..to odpowiedzą to nie nasze.

        • 1 0

  • To nieprawda (6)

    Najstarszy jest EN57-768. I EN57 piszemy bez myślnika :)

    • 43 3

    • 1969 ! (2)

      Niedawno jechałem nieco zmodernizowanym składem, ktory na tabliczce znamionowej miał datę produkcji 1969!! > Niestety, nie zapamiętałem jago numeru - może to właśnie768.

      • 11 0

      • (1)

        Co tu modernizować. To tak jak żona 50 letnia sie maluje...

        • 4 0

        • Czas wymienic na nowy model.
          Nie ma co pudrowac :)

          • 1 1

    • o wiele bardziej wolę te stare EN57 od tych nowych, zmodernizowanych. Jak wracam w piątek ze stoczni to nie można iść na koniec wagonu do świetlicy, zapalić fajkę i pstryk sssssssssssss otworzyć czarniutkiego Specjala...

      • 15 4

    • (1)

      To ta jednostka Polregio?
      To urzad marszlakowsi pewnie dumny...moze wąsa kręcić że ma najstarszy tabor w Polsce...

      No brawo ludzie z UM brawo...pełen szacunek...ile to trzeba bylo aie obijac aby do tego dopuścić

      • 2 0

      • Przespali dobre 5 lat. Właśnie co rok piszą o nowym przetargu - co z nim :) ?

        • 1 0

  • Pan z prawej strony na zdjęciu... (4)

    jaki Happy że to wgl jedzie :D

    • 42 0

    • Na bank się spalił.

      • 5 1

    • (1)

      Oj nie narzekajcie na skmke.
      Ma kilku rodzicow wiec i trudno nia kierować.
      I tak ładnie jeat remontowana.

      Zobaczcie lepiej co Urzad Marszlakowski zrobil z Przewozami Regionalnymi...tam to jest dopiero masakra..

      • 3 0

      • Obeznany w temacie podpowiem...Urzad Marszalkowski nie dostrzega problemu ze mamy poviagi retro...pieniedzy nie ma.

        Pozostale wojewodztwa mają co wiecwj nawet obnizaja ceny połączen. U nas..tylko podwyzki...

        • 1 0

    • Cieszy sie ze wogole dojechał

      • 2 0

  • Wiwat Głuszek, wiwat SKM (3)

    Zobaczycie, że zanim choć jeden nowy pociąg pojawi się na torach SKM, to włodarze naszego naziemnego metra jeszcze ze dwa razy podniosą ceny biletów tłumacząc "Potrzebujemy pieniędzy na nowy tabor". Ten nowy tabor to chyba mowa o nowych samochodach dla Głuszka i innych dyrektorków z SKM.

    • 85 4

    • (2)

      A tabor za co kupiony? I kto wylozy pieniadze?
      Pkp jako glowny udzialowiec czy skarb Panstwa.

      Chyba nie urzad marszalkowski skoro on ma tam znikome udziały. Urzad Marszalkowski niech lepiej zobaczy co sie dzieje w przeoszach regionalnych i niech dla nich kupi nowe sklady.

      Swoja droga skmka dostala pieniadze na nowe sklady. Ale wolala za nie wyremontowac 40 letni zlom.

      • 3 1

      • jeszcze raz... (1)

        Bilet miesieczny, metropolitalny w Warszawie na wszystko w pierwszej strefie to 100 pln (slownie sto zlotych).

        • 6 1

        • Glosujcie znowu na ta ekipe i kinserwujcie uklad

          • 3 0

  • (6)

    Bo wszystkie EN57 gdzie było z 2000 sztuk powinno być wymienione na nowe impulsy tez w sztuce 2000

    • 13 9

    • około1500 szt zbudowano , numeracja kolejna moze byc myląca dla laików

      • 5 0

    • (4)

      Urzad Marszalkowski liczy na to ze Polregio 'centrala' kupi.
      Urzad Marszalkowski liczy ze dla skmki pkp kupi.

      Jak widzicie Urzad Marszalkowski pomimo ze jest odpowiedzialny za przewozy...w zaaadzie nic nie może xd xd

      Główka spokojna...kawe można zrobić...a ze w Polregio antyki na kołach...kogo to obchodzi

      • 3 1

      • Jak zwykle nie ma pieniedzy. Caly kraj mial tylko nir Pomorskie. Nie da sie!

        • 2 0

      • Podstawą wyjścia do tematu zakupów jest sformułowanie - nie da się.

        • 1 0

      • Nie da się

        • 0 1

      • nie realne

        • 0 1

  • Ceny SKM ciągle drożeją (3)

    A nie jeżdżą ani częściej ani nowsze. W Pradze (tej czeskiej) metro w godzinach szczytu jeździ co 1-2 minuty, a w dodatku są aż 3 linie metra. Tak mówię, tylko w ramach ciekawostki.

    • 61 3

    • dodam ze bilet miesieczny kosztuje w przeliczeniu 88 zl i mozna korzystac z metra, autobusow, tramwaji i pociagow na terenie miasta. W pradze mi sie jezdzilo tak dobrze ze nie uzywalem auta prawie wogule. powinna byc wzorem do nasladowania dla nas

      • 23 0

    • baq

      Ilu prezesów, pełnych zarządów jest w Pradze, a ile w Trójmieście? U nas nic się nie da, bo kasa idzie nie tam gdzie trzeba.

      Poza tym oferta jest tragiczna. U nas ciągle jest myślenie, że jak autobus jeździ co 20 minut i ma zapełnienie 50%, to należy go puścić co 40 minut...

      • 9 0

    • I mają wagony marki Skoda hehe :)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.