• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg-pomnik jest młodszy od nadal jeżdżącej SKM-ki

Maciej Naskręt
18 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociąg serii EN-57 o numerze 838 - najstarszy skład trójmiejskiego przewoźnika. Pochodzi z 1971 r. Pociąg serii EN-57 o numerze 838 - najstarszy skład trójmiejskiego przewoźnika. Pochodzi z 1971 r.

9 września 1971 r. ukazał się album "Imagine" Johna Lennona. Dzień później wyjechała na tory najstarsza w SKM-ce kolejka, która służy pasażerom do dziś i ma więcej lat "na karku" niż pociąg-pomnik ustawiony kilka dni temu w bazie SKM.



Czy przeszkadza ci wiek taboru kolejowego, którym podróżujesz?

Niedawno kolejarze ze spółki SKM informowali o zamontowaniu przy hali napraw pociągu-pomnika. Przypomnę, że była to kabina składu pociągu serii EW-58 z 1979 r. Wydawać by się mogło, że montaż kolejowego pomnika to taka gruba kreska - koniec epoki. Niewielu jednak wie, że pomnik nie był i nie jest najstarszym składem w barwach trójmiejskiego przewoźnika.

10 września 1971 w lokomotywowni dzisiejszej SKM-ki pojawił się nowy skład serii EN-57 o numerze 838 i pozostaje z nami do dzisiaj. O mały włos w 1999 r. ogień strawiłby go w całości. Na szczęście spłonęło tylko jedno czoło pociągu, więc kolejarze postanowili znaleźć wagon zastępczy z innej jednostki, a ta powstała w 1969 r.

Skład o numerze 838, choć już nie jest oryginalny, ma się dobrze i pewnie przejedzie jeszcze wiele kilometrów po trójmiejskich torach. Musi jednak wcześniej przejść tzw. naprawę rewizyjną - przegląd podzespołów z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Pociąg pomnik z 1979 r. serii EW-58 o numerze 019. Pociąg pomnik z 1979 r. serii EW-58 o numerze 019.
Dodajmy przy okazji, że pociąg-pomnik z 1979 r. był (zanim go pocięto) jeszcze "mężczyzną pełnym wigoru" w porównaniu do innego składu Przewozów Regionalnych (dzisiaj PolRegio) na Pomorzu. Tam najstarszej elektrycznej kolejce - chodzi o EN-57 nr 646 - stuknęło 50 lat pod koniec czerwca. Należy więc szczerze gratulować jej takiej "kondycji".

Kolejarzom z Polregio i SKM pozostało jedynie zasugerować, by podnieśli ceny biletów we wspomnianych składach. Przecież to już pociągi retro. Turyści słono płacą za podróże tego typu składami m.in. po Polsce. Zwrócą się wreszcie wysokie koszty eksploatacji.

I choć spostrzeżenia wywołują uśmiech, to mnie bardzo martwią. Dlaczego? Stan taboru przewoźników z Pomorza pokazuje, że pasażerowie kolei podróżują tutaj najstarszymi składami w Polsce.

Najnowszy, czyli jeden z dwóch pociągów Impuls w barwach SKM

Opinie (188) ponad 10 zablokowanych

  • Ktoś pamięta ten pożar? Czy to nie był ten co go gasili na przystanku Sopot kamienny potok? (1)

    Pamiętam ten pożar tylko nie mam pewności czy to było w 1999 roku

    • 3 0

    • I dodam jeszcze że to był chyba dzień wiosny

      • 1 0

  • Pkp energetyka ma pociag sieciowy z ew58 -001-002 panowie a jest wlanosiciom pkp sa brawo ewa 25.09.2015r trybunal stanu dla po cvc barany

    • 4 4

  • Kible są wieczne! (2)

    Warto dodać, że tych 50latków to kursuje w barwach PR O/Gdynia troche więcej (4 składy), a najstarszy wciąz czynny w PL Jest EN57-022 z 1962.

    • 15 1

    • Brawo Urząd Marszałkowski normalnie brawo.
      Oni cokolwiek tam robią?

      • 1 0

    • EN57-013. A w ogóle jako czynny figuruje EN57-001, choć od dawna nie jeździ, stoi gdzieś

      w Przeworsku.

      • 1 0

  • (1)

    W zadnym niescie nie ma tak starych bydlecych skladow

    • 14 5

    • Do Tczewa sklady juz odchudzili do jednej jednostki. I obojetnie czy jest tysiac czy 10 tys osob na peronie zawsze podstawiaja jedną jednostke.

      • 2 0

  • Tak samo z tramwajami jest zabytek na łakowej a identyczne cały czas w ruchu.

    • 10 3

  • Ceny są chore !!!! (1)

    • 10 1

    • Bo tabor stary ktory ciagle sie psuje i trzeba remontować.
      A to kosztuje.

      • 1 1

  • (3)

    Ciężko, by EN57 były młodsze od EW58, jak EW58 wprowadzili po EN57. Przecież to już sama nazwa mówi o tym! EN57 miały być tymczasowe, a EW58 bardzo dobrze, że upamiętnili. Okazały się niestety mniej trwałe od EN57.

    • 5 2

    • EN57 budowano jeszcze po zokończeniu produkcji EW58 (1)

      ,,Kolory " tez były trwałe ale bardzo energochłonne ( 8 silników) za to bardzo zrywne i duzej sile hamowania elektrycznego. . ,,Kolorów" zbudowano niecałe 30 szt a EN57 Prawie 1500 szt a wiec raczej nie było mowy o tymczasowosci...

      • 0 1

      • EN57 miały być tymczasowe na SKM po wycofaniu Modraków i do czasu zastąpieniu przez EWunie.

        • 3 0

    • To nie to, że były mniej trwałe. Było ich mało, więc i o części do tego to nie taka prosta sprawa. W latach 90tych seria EW stawała się też częściej ofiarą podpaleń. Były nieco nowocześniejsze więc i trudniejsze w obsłudze. No i niestety prądożerne (8 silników na jeden skład, na stałe połączone w szereg). Były traktowane raczej po macoszemu. Jeszcze gorzej było z prototypowym EW60. Skład z największym potencjałem do obsługi trójmiasta został zwyczajnie zmarnowany, jeździł zaledwie kilka lat. Cud sprawił, że udało się go jeszcze sprzedać, jednak tam gdzie trafił, się nie sprawdzał. Po drugiej modernizacji zrobiono z niego kibla z lepszymi wózkami...

      • 1 0

  • (1)

    W tych starych trupach najlepsze są przedziały barowe z tyłu! Można se spokojnie browarka wypić i zajarać szluga.

    • 9 5

    • Nic dziwnwgo bo SOK tam nie zaglada

      • 1 0

  • EN57-646 - Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych (3)

    rok produkcji: 1967

    • 4 2

    • obecna nazwa Pol Regio (2)

      • 1 0

      • PolRegio to tylko marka. (1)

        • 0 1

        • Nowa jakość ...tak już było ...hahhaha
          Sama zmiana marki nic nie zmieni

          • 1 0

  • Polr Regio w Gdyni ma jeszcze starszą o nr 020 (2)

    • 5 1

    • Nie ma takiej jednostki w zasobach PR Gdynia (1)

      • 0 1

      • Była i została w 2014 roku skreślona.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane