• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM

Krzysztof Koprowski
15 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Fragment pociągu został wmontowany w halę elektrowozowni.
  • Fragment pociągu został wmontowany w halę elektrowozowni.
  • Fragment pociągu został wmontowany w halę elektrowozowni.
  • Pracownicy SKM zaangażowani w ustawienie fragmentu EW58.

Nietypową pamiątkę po wycofanych z eksploatacji pociągach EW58 przygotowała SKM. Na terenie elektrowozowni Gdynia Cisowa zobacz na mapie Gdyni ustawiono fragment pojazdu z kabiną maszynisty. Będzie on dodatkową atrakcją dla osób zwiedzających zakład.



Co SKM powinna zrobić z zachowanym składem EW58?

Fragment EW58 został wbudowany w ścianę hali Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni Cisowej. Przedniemu członowi pojazdu przywrócono wygląd zewnętrzny z czasów jego eksploatacji, a lada moment zyska on wyposażenie wnętrza.

- Pociąg posiada także działające oświetlenie zewnętrzne. W środku wkrótce odtworzymy fabryczny wygląd kabiny maszynisty z wykorzystaniem oryginalnych części - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Nietypowy pomnik powstał z myślą zachowania pamięci o pociągach, które wyprodukowano w latach 70. dla trójmiejskiej SKM we wrocławskim Pafawagu. Jednostki cechowała duża liczba drzwi i niewielki odstęp od peronu, duże przyspieszenie oraz jednocześnie wysoka energochłonność i znaczna awaryjność wynikająca z zastosowania nowych, jak na tamte czasy, rozwiązań technicznych. Z liniowej eksploatacji pociągi wycofano kilka lat temu, choć jeszcze przed Euro 2012 planowano ich gruntowną modernizację.

Więcej na temat historii pociągów EW58 przeczytasz w artykule z listopada 2016 r.

SKM zapewnia, że ostatni pociąg EW58-028 nie zostanie przeznaczony na złom. Zdjęcie z 2011 r. SKM zapewnia, że ostatni pociąg EW58-028 nie zostanie przeznaczony na złom. Zdjęcie z 2011 r.
Instalacja będzie stanowiła dodatkową atrakcję podczas zwiedzania elektrowozowni przez wycieczki szkolne oraz inne zorganizowane grupy zainteresowanie codzienną działalnością kolejowej spółki.

- Oprócz fragmentu wbudowanego w halę, w całości zachowaliśmy jeden pociąg EW58. Obecnie nie zostały jeszcze podjęte decyzje, co do jego dalszego losu. Nie jest on jednak przeznaczony do zezłomowania - zapewnia Głuszek.

Materiał z lat 70. prezentujący nowe wówczas pociągi serii EW58.

Opinie (111) 1 zablokowana

  • Stare Skm-ki

    Te stare skm-ki z siedzeniami ze skay-i były wygodniejsze, przynajmniej nikt nie obijał się kolanami

    • 0 0

  • EW-58 (2)

    EW-58 potocznie nazywane "Ewuniami" komfortem i szybkością wymiany pasażerów na peronach dzięki mniejszym odstępom od peronów i większej ilości drzwi na wagon przewyższały obecnie jeżdżące EN-57\71. Dorównywały obecnie eksploatowanym szybkością przyspieszenia i prędkością maksymalną. Komfort resorowania w EW-58 był nieosiągalny dla obecnych... Skład płynął po torze.
    SKM Trójmiasto zmarnowała te pociągi, naprawy były możliwe, ale mechanikom się nowe nie podobało... Ilość 28 pociągów mówi sama za siebie, to była szansa na krok do przodu. Teraz chociaż jeden egzemplarz z przyzwoitości i wyrzutów sumienia POWINNI ODRESTAŁROWAĆ.
    Pociąg EW-90 po berlińskiej S-Bahn otrzymane w ramach reparacji wojennych dla m.in. Gdańska można obejrzeć w Skansenie Kolejowym w Kościerzynie.

    • 27 1

    • błędy

      ,,odrestaurować" i ,,pasażer"...j...y nieuku!

      • 0 0

    • To były EW-90 nie 58

      • 0 1

  • Wieś tańczy i śpiewa...

    • 0 0

  • pamiątki skm

    Jak dla mnie, EW58 jest mało reprezentatywny jako pamiątka. Jeździł krótko, był niedopracowany i niewygodny. Jeśli już był taki zamiar, to bardziej EW 57 albo... pierwsze wagony z lat 60-tych - te z berlińskiego metro.

    • 0 0

  • A gdzie pamiątka po idealnej SKM-ce "berlińskiej"? (5)

    Widać internauci nie pamiętają, że Trójmiasto miało lepszą SKM w latach 50-tych i 60-tych, kolejkę z berlińskiego S-Bahn. To była rzeczywiście kolej miejska - 4 drzwi na jedną stronę wagonu, podłoga wagonu idealnie na poziomie peronu, mała "dziura" między stopniem wagonu a krawędzią peronu. Wszystko to powodowało, że wymiana pasażerów na stacjach była bardzo szybka. Dodatkowo jeszcze była to kolejka bardzo ekonomiczna - oszczędna w zużyciu energii elektrycznej. Jak się okazuje polscy producenci nie są w stanie zbliżyć się do tego ideału, zresztą decydenci zamawiający tabor też nie wiedzą jaka powinna być kolej miejska.

    • 37 2

    • Sa tacy, ktorzy pamietaja - acz niewiele. (2)

      Przesiadka w Gdyni stoczni na nowe sklady.

      • 9 0

      • EW-98 bo takiw miały oznaczenie śmigały wcześniej do Weja (1)

        jak zmieniono napięcie z 800 na 3000 to od Stoczni zaczęły jeździć kible typu EN-57 i trzeba było się przesiadać. Potem napięcie zmieniono na odcinku GD GA i wycofano w ogóle EW-98 dając kible na całej trasie. EW-98 to był pod względem sposobu zasilania (trzecia szyna na pantograf) przerobiony S-Bahn z Berlina otrzymany po 1945 w ramach repatriacji wojennych.

        • 4 0

        • EW-90

          To były składy EW-90 z trzech różnych podtypów w różnych ilościach, w sumie kilkadziesiąt sztuk. Do dzisiaj w różnym stanie przetrwały tylko trzy.

          • 1 0

    • Jest w Kościerzynie

      Niestety stan techniczny pozostawia wiele do życzenia

      • 4 0

    • W Kościerzynie. Jak go ostatni raz widziałem to się sypał.

      • 9 0

  • Slabo (1)

    Brak napisu EWC wiec slabo

    • 0 5

    • Tego EWC to powinno się powiesić

      Tak zabazgral pociągi... Obrzydzenie brało jak się na to patrzyło.

      • 1 0

  • Pod względem Taboru to jesteśmy ok 7 lat za pozostałymi województwami.

    • 1 1

  • (6)

    fragment pojazdu z kabiną maszynisty

    a maszynista gdzie?

    • 32 3

    • To mógłby być pokój śniadań, taki socjalny. (1)

      i maszynista czułby się jak na stanowisku pracy.

      • 14 1

      • Sarkazm?

        • 1 0

    • wisi za zakładem

      bo się rozbudowujemy.

      • 6 0

    • (1)

      Dopiero balsamuja

      • 29 0

      • Dobre

        • 10 0

    • kupe robi

      • 8 9

  • niedługo wszystkie skm-ki będą się nadawać tylko na wmontowanie w jakieś ściany (10)

    wymiana taboru!!!

    • 120 26

    • (6)

      Polregio ma starszy tabor.
      Marszałek w ogóle zapomniał że ma kolej wiec nie narzekaj.

      • 7 3

      • Głównym właścicielem SKM (5)

        jest Skarb Państwa (bezpośrednio i przez PKP), dlaczego więc marszałek miałby kupować składy dla SKM? Urząd marszałkowski zaproponował przejęcie SKM (kilka sposobów) ale Państwo/PKP nie chcą o tym słyszeć.

        • 6 1

        • czytaj: PiSS nie chce o tym słyszeć (3)

          prezent PiSsuaru dla Trójmiasta - jazda kiblami po wsze czasy

          • 6 10

          • Skmka miała wybór. Unia kasę dała.
            Ale włodarze woleli wyremontować start złom nim kupić o polowe mniej nowoczesnych pociągów

            • 3 1

          • Nie zebym kochal PiS - ale te "kible" to juz za Millera powinni byli wymieniac. (1)

            Wszyscy sie przylozyli do tego co mamy teraz.

            Jeszczee troche I bedzie jak z tramwajami - co dziennie jeden sklad do remontu.

            Ta straszna splajtowana komuna potrafila utrzymac takt co 6 minut w godzinach szczytu.... az do swojej plajty.

            • 6 2

            • dodaj jeszcze, że skład miał 3 EZT, a nie jak teraz ledwo dwa, a często tylko jeden

              • 3 2

        • Czytaj że zrozumieniem. Napisałem Polregio

          • 0 2

    • a zaplacisz za wymiane taboru w cenie biletu (1)

      jaka bedziesz mial mine, jezeli bedzie 2...3x drozej za przejazd? sprawdz ile kosztuja bilety w zachodniej Europie, tylko nie pisz, ze tam zarabia sie wiecej, pociagi kosztuja tyle samo...

      • 4 1

      • Jakoś inne województwa wymienimy już tabor i zmniejszyły opłaty o 10%
        Da się?

        • 2 3

    • a w środku powinny siedzieć 2 manekiny

      Buczek i Głuszek

      • 3 1

  • Szkoda że taki los nie spotkał (2)

    choćby jednego wagonu z zestawów obsługujących SKM do lat siedemdziesiątych XX wieku. Pewnie dlatego, że kłuło by w oczy lepsze dostosowanie tych staruszków do ruch podmiejskiego. One miały po 4 drzwi z jednej strony.

    • 7 0

    • (1)

      SKM dostało taki skład EW60 - też 4 pary drzwi, lepsza ekonomia i jakoś dziwnie jeszcze szybciej skończył na torach odstawczych niż EW58 :P

      • 1 0

      • sprzedali do Warszawy

        pamiętam go - świetny był jak na lata 90

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane