• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg retro jeździł po Pomorzu

as
4 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 14:55 (4 czerwca 2021)

Równo o godz. 9:30 z Gdańska Głównego wyruszył pociąg retro na trasę po bajpasie kartuskim. Lokomotywa SM42 kursowała przez cały dzień z podczepionymi czterema wagonami w charakterystycznym, ciemnozielonym kolorze. W jednym z nich był nawet WARS. Skład kilkukrotnie pokonał trasę między Kartuzami a Kokoszkami, gdzie organizowane były festyny, podczas których można było wygrać bilety na przejazd.



Aktualizacja godz. 14:55 Pociąg retro pożegnał już Gdańsk-Kokoszki i odjechał do Kartuz, a następnie do Gdańska - wyruszając tym samym w ostatnią dziś podróż po przyszłym Bajpasie Kartuskim.

Aktualizacja godz. 12:59 Pociąg retro pojechał z mieszkańcami Kokoszek, którzy wygrali wcześniej bilety na festynie, do Kartuz. W tym czasie podczas spaceru trasą dawnego (i przyszłego) nasypu kolejowego z Kokoszek do Kiełpinka przedstawiciele PKM pokazali zainteresowanym bajpasem kartuskim miłośnikom kolei teren inwestycji.

Aktualizacja godz. 11:37 Pociąg retro dojechał do stacji Gdańsk-KokoszkiMapka, gdzie odbywa się festyn dla mieszkańców i fanów kolei.




Wydarzenie zapowiadaliśmy w oddzielnym artykule oraz w naszym kalendarzu imprez.

Czy wiesz czym jest bajpas kartuski?

Zabytkowa lokomotywa



Piątkowe przejazdy odbywają się częściowo po trasie PKM i dalej po bajpasie kartuskim, którego modernizacja wkrótce się rozpocznie.

Z tej okazji na tory wyjechała zabytkowa lokomotywa z historycznymi wagonami retro.

Lokomotywy SM42 były najpopularniejszą serią lokomotyw spalinowych w Polsce (w grudniu 2009 r. istniały 1224 egzemplarze, w tym 867 w barwach PKP Cargo). SM42 to także pierwsze krajowe lokomotywy spalinowe większej mocy.

Pociąg "Borsuk" składa się z wagonów 1. i 2. klasy w historycznych, oliwkowych barwach. Taka kolorystyka wagonów obowiązywała w latach 80. XX wieku. Również lokomotywa jest historyczna. Pociąg poprowadzi maszyna SM42 w zielonym malowaniu z pomarańczowym pasem. Skład wygląda jak z dawnych czasów. Pociąg "Borsuk" składa się z wagonów 1. i 2. klasy w historycznych, oliwkowych barwach. Taka kolorystyka wagonów obowiązywała w latach 80. XX wieku. Również lokomotywa jest historyczna. Pociąg poprowadzi maszyna SM42 w zielonym malowaniu z pomarańczowym pasem. Skład wygląda jak z dawnych czasów.

Bilety do wygrania na festynach przy dworcach kolejowych



Pierwsza pula kartonowych biletów na piątkowe wydarzenie rozeszła się jak świeże bułeczki. Można je było wygrać, śledząc profil PKM na Facebooku.

Kolejne bilety można wygrać w piątek, 4 czerwca, na organizowanych przez Stowarzyszenie Miłośników Kolei Kokoszkowskiej i Kartuzy Stolica Kaszub festynach przy dworcach kolejowych w Gdańsku-Kokoszkach i Kartuzach.

Na kursy między Kokoszkami a Kartuzami przygotowano kartonowe bilety. Na kursy między Kokoszkami a Kartuzami przygotowano kartonowe bilety.
Rozkład jazdy pociągu retro:

  • Gdańsk Główny (9:30) - Kartuzy (10:43) - Kokoszki (11:23),
  • Kokoszki (11:39) - Kartuzy (12:26),
  • Kartuzy (12:43) - Kokoszki (13:24),
  • Kokoszki (13:40) - Kartuzy (14:43) - Gdańsk Główny (16:12),
  • Gdańsk Główny (16:30) - Gdynia Główna (17:25) - Gdańsk Główny (18:00).

Tzw. bajpas kartuski to kolejowy objazd, którym będą jeździły pociągi podczas elektryfikacji linii PKM, jak i rozbudowy oraz elektryfikacji linii 201 należącej do Polskich Linii Kolejowych.

Tzw. bajpas kartuski to kolejowy objazd, którym będą jeździły pociągi podczas elektryfikacji linii PKM, jak i rozbudowy oraz elektryfikacji linii 201 należącej do Polskich Linii Kolejowych.
as

Wydarzenia

Ostatni przejazd Bajpasem Kartuskim

Miejsca

Zobacz także

Opinie (111) 3 zablokowane

  • (7)

    Fajna sprawa

    • 22 1

    • (1)

      Pociąg retro to parowa lokomotywa a nie taka spalinowa. Tylko lokomotywy parowe poszły na złom. Łza się w oku kręci.

      • 7 1

      • Prawda

        • 3 0

    • No fajna, ten sam samorząd (4)

      20 lat temu zlikwidował to połączenie A teraz hucznie otwiera. Hahaha

      • 2 2

      • To nie samorząd organizował festyn tylko miłośnicy koleji

        • 0 1

      • Hahaha... (2)

        ...samorząd likwidował połączenie PKP? :D

        • 2 1

        • Dokładnie tak (1)

          Ponieważ obwieścił, że nie bedzie finansował niektórych tras.

          • 2 0

          • Tak, powstały w 1999 samorząd skasował linię

            już w 1994. Kolejny zwolennik dojnej zmiany i kurskiej prawdy

            • 0 0

  • retro są, fajnie, a kiedy w końcu coś nowego i porządnego będzie jeździć?

    • 27 7

  • Pamiętam te lokomotywy, gdy ciągnęły wagony z węglem po torach ułożonych niegdyś na obecnej ścieżce rowerowej położonej wzdłuż ulicy Wyzwolenia w Nowym Porcie. Kursowały chyba z Portu Gdańsk do(prawdopodobnie) Elektrociepłowni Gdańskiej.

    • 27 0

  • W Gdyni są nawet retro tory na pogórze. Może kiedyś pojedzie tam pociąg. Może i retro.

    Ominąłby estakadę z lat 70tych i zarwaną od 2 lat wiśniewskiego. A nie, Zapomniałam, mamy jeździć rowerami cargo, tak jak nasz prezydent Kucyk.

    • 40 4

  • Takie lokomotywy ciągnęły piętrowe wagony. (1)

    Jako nastolatek jeździłem nimi na kuligi po Kaszubach i na obóz PO (przysposobienie obronne - nie mylić z wiadomą partią ;-)" w Garczynie.

    • 37 2

    • A jakie to "retro", ten skład ma dopiero 40 lat !

      A 60 lat temu np. na Lubelszczyźnie na trasach lokalnych (okres 1961-65) były jeszcze wagony (ja nazywam typu Bonanza, fachowa nazwa boczniak), gdzie z jednej strony wsiadało się do przedziałów z zewnątrz !! Każdy przedział miał swoje drzwi. A z boku na dole biegła przez całą długość wagonu solidna decha - stopień! No, w środku był i korytarzyk z drugiej strony wagonu, inaczej jak by konduktor bilety sprawdzał, po tej desze na zewnątrz chodził w czasie jazdy? Chyba że miał zacięcie kaskadera. I w drzwiach (zewnętrznych) do przedziału było wąskie okno, przy czym jego podnoszenie dla zamknięcia odbywało się przez podnoszenie wystającym grubym pasem tzw. parcianym. Nad długą dechą pod każdymi drzwiami była jeszcze krótka, stopień do wsiadania do przedziału. Po lewej od drzwi na zewnątrz była dokręcona pionowa rura, poręcz do trzymania się. Ponoć na krótszych trasach typu 20-30 km, co lepsi "zawodnicy" jechali na zewnątrz ! Stali na desze, a trzymali się tej poręczy, bo w środku było "nabite" na full. "Bonanzy" były z czasów zaborów czy w Polsce produkowane do (ponoć) 1925r., jako maluch kilka razy czymś takim z ojcem jechałem. Zawsze tylko w dzień, więc jak i czy "Bonanzy" były oświetlane po zmroku, nie wiem.

      • 3 0

  • Retro to powinien być parowóz.Niedawno takim do Berlina jeździłem -Gedania z Gdyni.Jakie to retro. (2)

    • 45 5

    • Takie ze ma wiecej lat niz wiekszosc pasazerow

      • 4 4

    • To była linia Kebab

      • 0 1

  • No i git moi drodzy i kochani (3)

    Jak najwięcej atrakcji żeby zmyć kurz przeszłości i uśmiechać się do bólu..

    • 3 8

    • kurz przeszłości (1)

      poeta
      krzyk ciszy
      Sven jak ty mnie zaimponowałeś w tej chwili

      Ty się z Zenkiem skontaktuj i mu jakiegoś głębokiego teksta napisz.

      • 7 1

      • Hahaha.

        Dobre to jest.

        • 4 1

    • Kurz przeszlosci????

      O ile pamiętam to ten sam samorząd zlikwidował to połączenie 20 lat temu

      • 3 1

  • Poczułem się staro.. (1)

    • 16 4

    • Poczułem to samo. Przecież ja jeszcze nie dawno takim jeździłem jako zwykły pociąg ,a teraz retro.

      • 6 0

  • Cały tobor na Pomorzu (2)

    Jest lekko mówiąc retro

    • 47 7

    • Cale pomorze jest retro (1)

      Gdyby nie deweloperzy to dalej bylby poligon za morena

      • 5 0

      • ale kościoły nowe.

        • 3 2

  • (1)

    wygląda tak samo jak to, czym codziennie jezdzę

    • 36 3

    • To czym jeździsz codziennie wygląda o wiele gorzej

      SKM = retro ekstremalne

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane