Fakty i opinie

stat

Pociąg z piekła rodem na trójmiejskich torach

Najnowszy artukuł na ten temat

Pendolino pojechało testowo do Warszawy z prędkością 200 km/h

Zobacz nocną pracę lokomotywy-szlifierki Speno.


Sporą gratką dla miłośników kolei jest wizyta w Trójmieście potężnej lokomotywy-szlifierki szyn, która od kilku dni pracuje na torach dalekobieżnych w Gdańsku. Nazywaną "pociągiem z piekieł" maszynę będzie można zobaczyć przy pracy jeszcze przez dwie najbliższe noce.



Lokomotywa-szlifierka firmy Speno. Tego typu maszyna pracuje w Gdańsku na torach dalekobieżnych.
Lokomotywa-szlifierka firmy Speno. Tego typu maszyna pracuje w Gdańsku na torach dalekobieżnych. fot. speno.ch
Maszyna nazywa się Speno, a jej zadaniem jest poprawienie m.in. geometrii szyn. Po przeprowadzonym przez nią liftingu, zmniejsza się poziom hałasu, który powstaje na styku koła i torowiska.

Jak działa Speno? Maszyna najpierw bada ultradźwiękami wady w powierzchni szyny, a potem - przy użyciu kamiennych tarcz - odpowiednio je szlifuje. Przy tej operacji wytwarza się dużo ciepła, które czuć nawet w odległości 5 metrów od torowiska. Szlifowaniu towarzyszy także iskrzenie opiłków metalu.

- Zimą trudno o spektakularne efekty przy pracy. Stal jest mocno schłodzona, rozgrzane opiłki odskakują od szyny na niewielką odległość. Co innego latem. Zdarzało się, że z powodu ogromnych iskier musieliśmy gasić pożary traw przylegających do torowiska - opowiada pracownik ze Speno.

Czy lubisz obserwować pociągi na torach?

tak, najbardziej interesują mnie stare i nietypowe składy 36%
tak, ale nie mam na to zbyt wiele czasu 37%
nie, to nie moja bajka, mam inne hobby 27%
zakończona Łącznie głosów: 843
Urządzenie będzie można zobaczyć na gdańskich torach przy pracy jeszcze przez dwa najbliższe dni. W nocy z czwartku na piątek, w godz. 20-4 nad ranem, maszyna pojawi się na torach w rejonie ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska. Kolejnej nocy urządzenie będzie pracować na linii dalekobieżnej pod Żółtym Wiaduktem zobacz na mapie Gdańska.

Speno kończy w Gdańsku prace torowe na linii E-65, które toczyły się od marca 2011 r. W tym czasie wymieniono nie tylko tory na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Oliwy, ale też modernizowano perony w Lipcach, Oruni i Oliwie, wymieniono sieć trakcyjną oraz wybudowano tunele dla pieszych na Oruni.

Całość inwestycji pochłonie ok. 584 mln zł, prace prowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Jej koniec planowany jest na przełomie lutego i marca.

Opinie (71) 8 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.