• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi SKM jednymi z najpunktualniejszych w Polsce

Szymon Zięba
13 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pociągami SKM codziennie podróżują tysiące osób. Opóźniony skład może pokrzyżować plany. Jak się jednak okazuje - zdecydowana większość pociągów przyjeżdżała w 2019 roku punktualnie. Pociągami SKM codziennie podróżują tysiące osób. Opóźniony skład może pokrzyżować plany. Jak się jednak okazuje - zdecydowana większość pociągów przyjeżdżała w 2019 roku punktualnie.

Pomorska Szybka Kolej Miejska jest jednym z najpunktualniejszych "szynowych" przewoźników w Polsce - wynika ze statystyk opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego. W ostatnim kwartale ubiegłego roku opóźnionych było niewiele ponad 2 proc. wszystkich składów. Należy jednak zaznaczyć, że w zestawieniu za spóźniony pociąg uznawano taki, który na stację końcową dojechał co najmniej sześć minut po czasie.



Jak oceniasz punktualność pociągów SKM?

Pociągi SKM są jednym z najpopularniejszych środków transportu w Trójmieście. W ubiegłym roku składy przewiozły około 43 mln pasażerów.

Przełożyło się to także na finanse: organizator przewozów tylko przez 10 miesięcy 2019 roku zainkasował ponad 74 mln złotych za sprzedane bilety.

Czytaj też: Ładowarki w pociągach SKM od Trojmiasto.pl

Teraz okazuje się, że pociągi SKM należą do jednych z najpunktualniejszych w całym kraju. Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, ze wskaźnikiem punktualności (w IV kwartale 2019 roku) na poziomie 97,89 proc. pomorski przewoźnik uplasował się na trzeciej pozycji w ogólnopolskim zestawieniu dotyczącym opóźnień pociągów pasażerskich.

Pomorski przewoźnik znalazł się w czołówce najbardziej punktualnych w Polsce. Pomorski przewoźnik znalazł się w czołówce najbardziej punktualnych w Polsce.

Będą nowe składy SKM i tory między Wejherowem a Słupskiem



Lepiej wypadły tylko pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej i składy jeżdżące dla Usedomer Banderbahn (przedsiębiorstwo UBB Polska zarządza szlakiem kolejowym Świnoujście Centrum - Ahlbeck Granica Państwa, długim na 1,4 km. To polski fragment linii kolejowej Ducherow - Seebad Heringsdorf).

- Zważywszy na fakt, że mamy jeden z najstarszych taborów w Polsce, miejsce na podium i wynik w granicach 98 proc. uznajemy za zadowalający. W przyszłości powinniśmy go jeszcze poprawić - planowany zakup 10 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli nam na stopniowe wycofanie najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych i awaryjnych pojazdów - komentuje Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Także zaplanowana elektryfikacja i dobudowa drugiego toru pomiędzy Wejherowem a Słupskiem pozwoli ograniczyć częstą obecnie praktykę przetrzymywania pociągów SKM na stacjach z mijankami, w celu przepuszczenia opóźnionych pociągów dalekobieżnych - dodaje.

Jak kursuje SKM i PKM? Rozkłady jazdy pociągów



W tym miejscu należy zaznaczyć, że (w opisywanym zestawieniu) każdy pociąg za spóźniony uznawano wówczas, gdy do końcowej stacji dojeżdżał co najmniej sześć minut po czasie. Taki sposób liczenia opóźnień pociągów przyjął Urząd Transportu Kolejowego, który publikuje raporty punktualności polskich przewoźników. Podobnie opóźnienia liczone są np. w Niemczech, Belgii i Francji.

- Liczenie opóźnień z kilkuminutową tolerancją jest uzasadnione m.in. z tego powodu, że zdarzają się sytuacje, które wydłużają postój pociągu na przystanku. Na przykład kiedy wsiada lub wysiada większa grupa pasażerów z rowerami albo pasażer poruszający się na wózku inwalidzkim. Takiemu pasażerowi trzeba rozłożyć i złożyć specjalną rampę umożliwiającą mu wjazd i wyjazd z pociągu. To trwa i pociąg rusza z opóźnieniem. Nasze przystanki, zwłaszcza te w Trójmieście, są w niedużych odległościach od siebie i maszyniście niełatwo potem to opóźnienie nadrobić, tym bardziej że musi on przestrzegać ograniczenia prędkości - w Trójmieście to 70 km/h - mówi rzecznik SKM.

Mniej awarii w pociągach SKM



Tymczasem problemem, który nierzadko sygnalizują nam czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta, są awarie składów SKM. Jak się jednak okazuje - ich liczba spada. W IV kwartale 2019 r. usterek pociągów było ponad 1/3 mniej niż w takim samym okresie w 2018 roku.

Podczas jednej z ubiegłorocznych awarii składu SKM podróżni opuścili pociąg przed wjazdem na peron. Podczas jednej z ubiegłorocznych awarii składu SKM podróżni opuścili pociąg przed wjazdem na peron.
- Jeżeli pociąg, mimo awarii, dojedzie do stacji końcowej, wtedy jest liczony jako pociąg opóźniony. Jeżeli usterka jest poważna i pociąg zostaje odwołany, wtedy tego kursu nie wlicza się do statystyki opóźnień - zaznacza Tomasz Złotoś.

Co gdy pociąg bardzo się spóźni? Za SKM-kę rekompensaty brak



Na koniec warto wspomnieć o istotnej kwestii odszkodowań dla pasażerów opóźnionych pociągów. Temat ten reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z 2007 roku.

Zgodnie z jego treścią minimalna kwota rekompensaty wynosi:
  • 25 proc. ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut,
  • 50 proc. ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.


Należy jednak pamiętać, że przepis ten obowiązuje w Polsce wyłącznie w odniesieniu do opóźnień krajowych pociągów dalekobieżnych kategorii Express Intercity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR) oraz wszystkich międzynarodowych w przejazdach pomiędzy krajami UE.

Tym samym rekompensata za spóźniony skład SKM podróżnym nie przysługuje.

Awaria trakcji może zdezorientować pasażerów. Stało się tak w ubiegłym roku w Sopocie. Film archiwalny.

Miejsca

Opinie (162) ponad 10 zablokowanych

  • Skm kpina

    Moze autor jest fanem skm bo statystyka ma to do siebie ze duz zalezy od przedstawiajacego jak dla mnie poziom uslug nie do zaakceptowania. Wlasnie wracam taki antykiem do domu. Artykul sponsorowany przez skm

    • 4 0

  • Większym problemem jest skorelowanie komunikacji miejskiej z SKM: którymkolwiek tramwajem z Chełmu/Łostowic by się nie jechało, to zawsze przyjeżdża na Śródmieście SKM w momencie odjazdu SKM... Kto układał ten plan???

    • 4 0

  • kłamstwo, wierutne kłamstwo, statystyka (4)

    Pociąg którym jeżdżę codziennie, jest opóźniony o 2-3 minuty.
    Jest to tak regularne, że w zasadzie powinno mieć odbicie w rozkładzie jazdy.

    Ogólnie, nie jest to odczuwalne, bo w (co raz krótszych) okresach szczytu coś "zawsze" przyjedzie.

    Znacznie gorzej jest obecnie w weekendy, gdzie z rozkładu zniknęła więcej niż połowa weekendowych kursów. Opóźnienia są bolesne ale bardziej boli gdy nie zdążysz na czas a "takt" jest 40 min (raz na godzinę).

    Na szczęście mam Regio i mi pasuje!

    • 17 4

    • Jasne... (3)

      a Regio to co 5 minut jeździ....i jak jest opóźnione, to zazwyczaj bez żadnej informacji! SKM przynajmniej próbuje poinformować co i jak (różnie wychodzi ).

      • 1 0

      • Regio nie jeździ co 5 min (2)

        Ale mam to dobre, ze mam blisko do jego przystanku. Znajomość rozkładu i weekendowy "armagedon" na SKM nie taki straszny. Bo zaliczyłem 35min. czekania na ich peronie.

        • 3 1

        • Nieładnie tak kłamać... (1)

          Najpierw...Pociąg którym jeżdżę codziennie, jest opóźniony o 2-3 minuty.
          Potem...Na szczęście mam Regio i mi pasuje!

          Wniosek - szczęście z jazdy opóźnionym codziennie Regio! :))
          Będzie premia!

          • 0 0

          • czytanie ze zrozumieniem

            poruszane są dwie sprawy: komunikacja powszednia i w czasie weekendu.

            W dzień powszedni pociąg regularnie opóźniony jest min 2-3min. Zamiast rozkładowego 14, przyjeżdża 16-17 albo i później. Nie jest to szczególnie dokuczliwe, chyba że masz przesiadkę. Wtedy ona zwykle ucieka...

            W weekendy obecnie bez Regio nie da się podróżować, bo z jakiś względów skasowano połowę kursów a te co zostały mają mocno umowne godziny odjazdów. Jakoś remontów na torach nie widzę, fakt mam ciekawsze zajęcia niż ich obserwacja. Więc z góry idę na stację (nie przystanek) i musze pilnować rozkładu. Taniej i szybciej ale mniej kursów... :\

            Trudne? Co tu jest niezrozumiałego?

            • 1 0

  • a co to jest Usedpmer Baderbahn? (1)

    i dlaczego zestawia się ich z trUjmiejską i warsiafską SKM ?!

    • 0 4

    • Bieszczadzką kolejkę parową powinni też uwzględnić

      • 2 0

  • 6 minut w systemach typu metro (bo takim jest SKM)??? litości... (2)

    poza tym:
    - jeśli wsiada więcej osób i pociąg odjeżdża z opóźnieniem, to jedno - ale tu jest liczony przyjazd z opóźnieniem, a wiadomo, że na trasie pociągi mogą nadrobić opóźnienia

    - i tak mamy 2% mniej niż WKD (która chyba jednak tak często nie jeździ jak SKM)

    - w Japonii to w takim razie punktualność byłaby w takim systemie liczenia 120%... ;o)

    • 16 3

    • jak czesto spóźnia się metro w Warszawie? (1)

      • 1 0

      • metro podaje takt (co ile minut jedzie) jak normalne miasto
        a skm podaje rozkład, tj. godziny odjazdów, jak wiocha, gdzie pociąg jest raz na dobę

        więc jak jest obsuwa w Warszawie (albo w Belinie, albo Londynie, albo Tokio)
        to się wznawia takt i komunikacja wraca do funkcji bezzgzrytowo

        a jak jest obsuw w SKM to wszyscy wiemy dokładnie ile pociągów wypadło z rozkładu a kulejorze usiłują zrobić "wykon" tych co się spóźniają

        wiocha i zadoo**e

        • 2 0

  • W Warszawie tańszy bilet miesięczny i kolejki punktualniejsze. (5)

    • 54 12

    • Tutaj trzeba opłacić zarządy i związki zawodowe (2)

      Aż 4 przewoźników. Stąd ta dysproporcja w cenie biletu.

      • 2 2

      • Tutaj trzeba opłacać trzy zarządy miast (1)

        i ich miejskich spółek.
        To jest dopiero potencjał!!!

        • 2 0

        • bierzesz aroganckiego beszczela-zula
          np p. Lisickiego
          zużywasz go w jednej, drugiej, trzeciej niepopularnej i chamskiej roli
          a jak jest do szczętu spalony, to niech się sprawdzi w komunikacji miejskiej

          druga strona jako ściek wykorzystuje telewizję publiczką, czyli też rodzaj komunikacji

          • 1 0

    • No to... (1)

      Wyyyy...jeżdżaj stąd:)

      • 11 14

      • stopuj hejt, kretynie deweloperski

        • 2 1

  • jest ciekawe opracowanie UE o 'transporcie miejskim' w aglomeracjach (1)

    na mapie jest też Trójmiasto (wklejam zrzut w informacjach od czytelników)

    How many people can you reach by public transport, bicycle or on foot in European cities?

    • 2 0

    • faktycznie fajne mapki, ale chiba są błędy?

      pokazują jakim zad*piem jest wschód Europy (czy to fakt czy tylko brak raportowania? może byc i tak i tak)

      Wieka Brytania i Benelux biją tu na głowę nawet Paryż, Berlin, Ateny, Madryt, Barcelonę, Rzym (juz widac, ze to raportowanie)

      Ale widzę tu i ówdzie okropne eyesore:
      -rejonu Frankfurt/M, Mainz w ogóle nie uwzględniono, mimo że tam PubCom rządzi.
      -Malty w ogóle nie uwzględniono, podczas gdy nie ma na świecie lepszego modelu taryfy i bardziej masowgo korzystania z komunikacji publicznej niż na Malcie. tyle ze tam to busy a nie metro i rower

      • 0 0

  • prosze Państwa, a czego wy się spodziewacie w PRL bis? (1)

    że jakość pójdzie do góry? że coś będzie lepiej? nie pamiętacie jak było? że dobrze było tylko na papierze (w takich raportach) i telewizji (jak tvp)? daliście się ... wykochać przez 30pare procent mniej wykształconego elektoratu, który zafundował wam, nam, sobie takie obrazki. będzie jeszcze śmieszniej, obięcuję, jak na dobre zagości u nas epidemia tego koronawirusa... wtedy zobaczycie

    • 7 10

    • ale piszesz o której ekipie przy korycie ?

      • 0 1

  • A gdyby liczyc opoznienie od 1-6 minut jako opoznienie, ktorym niezaprzeczalnie przeciez jest...

    To spoznialoby się 99,99% skladow SKM (reszty przewoznikow tez). Sukces. Tworcom takich rankingow proponuje na wstępie przyjąć, ze opóźnienie rozpoczyna się od 24h, staniemy się wówczas najbardziej punktualnym miejscem swiata.

    • 3 0

  • żenada szrot na szrocie (1)

    Chwalą się milionowymi przewozami pasażerów a tabor z prl. powinni kupowac jeden skład rocznie.
    Jak nie ma pieniedzy ? To ile pasażerow w takim razie trzeba przewieźć zeby tabor się amortyzował ?
    Ewidentnie złe zarządzanie !

    • 21 2

    • Nie chodzi o liczbę pasażerów..

      tylko o ceny biletów. Transport publiczny wszędzie jest dotowany.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane