• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi SKM jednymi z najpunktualniejszych w Polsce

Szymon Zięba
13 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pociągami SKM codziennie podróżują tysiące osób. Opóźniony skład może pokrzyżować plany. Jak się jednak okazuje - zdecydowana większość pociągów przyjeżdżała w 2019 roku punktualnie. Pociągami SKM codziennie podróżują tysiące osób. Opóźniony skład może pokrzyżować plany. Jak się jednak okazuje - zdecydowana większość pociągów przyjeżdżała w 2019 roku punktualnie.

Pomorska Szybka Kolej Miejska jest jednym z najpunktualniejszych "szynowych" przewoźników w Polsce - wynika ze statystyk opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego. W ostatnim kwartale ubiegłego roku opóźnionych było niewiele ponad 2 proc. wszystkich składów. Należy jednak zaznaczyć, że w zestawieniu za spóźniony pociąg uznawano taki, który na stację końcową dojechał co najmniej sześć minut po czasie.



Jak oceniasz punktualność pociągów SKM?

Pociągi SKM są jednym z najpopularniejszych środków transportu w Trójmieście. W ubiegłym roku składy przewiozły około 43 mln pasażerów.

Przełożyło się to także na finanse: organizator przewozów tylko przez 10 miesięcy 2019 roku zainkasował ponad 74 mln złotych za sprzedane bilety.

Czytaj też: Ładowarki w pociągach SKM od Trojmiasto.pl

Teraz okazuje się, że pociągi SKM należą do jednych z najpunktualniejszych w całym kraju. Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, ze wskaźnikiem punktualności (w IV kwartale 2019 roku) na poziomie 97,89 proc. pomorski przewoźnik uplasował się na trzeciej pozycji w ogólnopolskim zestawieniu dotyczącym opóźnień pociągów pasażerskich.

Pomorski przewoźnik znalazł się w czołówce najbardziej punktualnych w Polsce. Pomorski przewoźnik znalazł się w czołówce najbardziej punktualnych w Polsce.

Będą nowe składy SKM i tory między Wejherowem a Słupskiem



Lepiej wypadły tylko pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej i składy jeżdżące dla Usedomer Banderbahn (przedsiębiorstwo UBB Polska zarządza szlakiem kolejowym Świnoujście Centrum - Ahlbeck Granica Państwa, długim na 1,4 km. To polski fragment linii kolejowej Ducherow - Seebad Heringsdorf).

- Zważywszy na fakt, że mamy jeden z najstarszych taborów w Polsce, miejsce na podium i wynik w granicach 98 proc. uznajemy za zadowalający. W przyszłości powinniśmy go jeszcze poprawić - planowany zakup 10 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli nam na stopniowe wycofanie najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych i awaryjnych pojazdów - komentuje Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Także zaplanowana elektryfikacja i dobudowa drugiego toru pomiędzy Wejherowem a Słupskiem pozwoli ograniczyć częstą obecnie praktykę przetrzymywania pociągów SKM na stacjach z mijankami, w celu przepuszczenia opóźnionych pociągów dalekobieżnych - dodaje.

Jak kursuje SKM i PKM? Rozkłady jazdy pociągów



W tym miejscu należy zaznaczyć, że (w opisywanym zestawieniu) każdy pociąg za spóźniony uznawano wówczas, gdy do końcowej stacji dojeżdżał co najmniej sześć minut po czasie. Taki sposób liczenia opóźnień pociągów przyjął Urząd Transportu Kolejowego, który publikuje raporty punktualności polskich przewoźników. Podobnie opóźnienia liczone są np. w Niemczech, Belgii i Francji.

- Liczenie opóźnień z kilkuminutową tolerancją jest uzasadnione m.in. z tego powodu, że zdarzają się sytuacje, które wydłużają postój pociągu na przystanku. Na przykład kiedy wsiada lub wysiada większa grupa pasażerów z rowerami albo pasażer poruszający się na wózku inwalidzkim. Takiemu pasażerowi trzeba rozłożyć i złożyć specjalną rampę umożliwiającą mu wjazd i wyjazd z pociągu. To trwa i pociąg rusza z opóźnieniem. Nasze przystanki, zwłaszcza te w Trójmieście, są w niedużych odległościach od siebie i maszyniście niełatwo potem to opóźnienie nadrobić, tym bardziej że musi on przestrzegać ograniczenia prędkości - w Trójmieście to 70 km/h - mówi rzecznik SKM.

Mniej awarii w pociągach SKM



Tymczasem problemem, który nierzadko sygnalizują nam czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta, są awarie składów SKM. Jak się jednak okazuje - ich liczba spada. W IV kwartale 2019 r. usterek pociągów było ponad 1/3 mniej niż w takim samym okresie w 2018 roku.

Podczas jednej z ubiegłorocznych awarii składu SKM podróżni opuścili pociąg przed wjazdem na peron. Podczas jednej z ubiegłorocznych awarii składu SKM podróżni opuścili pociąg przed wjazdem na peron.
- Jeżeli pociąg, mimo awarii, dojedzie do stacji końcowej, wtedy jest liczony jako pociąg opóźniony. Jeżeli usterka jest poważna i pociąg zostaje odwołany, wtedy tego kursu nie wlicza się do statystyki opóźnień - zaznacza Tomasz Złotoś.

Co gdy pociąg bardzo się spóźni? Za SKM-kę rekompensaty brak



Na koniec warto wspomnieć o istotnej kwestii odszkodowań dla pasażerów opóźnionych pociągów. Temat ten reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z 2007 roku.

Zgodnie z jego treścią minimalna kwota rekompensaty wynosi:
  • 25 proc. ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut,
  • 50 proc. ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.


Należy jednak pamiętać, że przepis ten obowiązuje w Polsce wyłącznie w odniesieniu do opóźnień krajowych pociągów dalekobieżnych kategorii Express Intercity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR) oraz wszystkich międzynarodowych w przejazdach pomiędzy krajami UE.

Tym samym rekompensata za spóźniony skład SKM podróżnym nie przysługuje.

Awaria trakcji może zdezorientować pasażerów. Stało się tak w ubiegłym roku w Sopocie. Film archiwalny.

Miejsca

Opinie (162) ponad 10 zablokowanych

  • hmmm

    Ogólnie spóźnienia nie są uciążliwe i dość rzadkie. Za to bardzo denerwują różne awarie (stosunkowo częste jak na awarie), które jak już wystąpią to pół dnia wszystkie skmki mają godzinne opóźnienia a pasażerowie są informowani o postępach w sposób tragiczny i ma się wtedy ochotę wyjść z siebie. Nie powiedzą od razu, że prosimy przesiąść się na inny środek transportu bo sprawa jest poważna tylko przeciągają opóźnienie co 10 min o kolejne 10 minut i tak wiele razy. Po każdej takiej akcji osoba za to odpowiedzialna powinna wylecieć na zbity pysk to może w końcu byście to naprawili

    • 2 0

  • (1)

    Jeżdżę tym czymś codziennie i te dane to chyba są z kosmosu co chwila spóźnienia, awarię .
    Pewnie jaśnie SKM nie traktuje jako spóźnienia do 10min i dlatego tak piękne na papieże wychodzi

    • 6 1

    • Papież nie ma nic do tego

      Back to school..

      • 1 1

  • Japonia

    W Japonii opóźnienia pociągów łącznie przez cały rok sięgają 6 min, a u nas 1 kurs jak się tyle spóźni to jest ok. Witamy w kraju partaczy

    • 2 0

  • Nie

    Nie jezdzi punktualnie.
    Dobitnie sie o tym dowiaduja ludzie zmuszeni do korzystania z innych srodkow transportu, gdzie te piecio minutowe fluktuacje powoduja koniecznosc np. 20 minut czekania na nastepny pojazd.

    • 5 2

  • jest ciekawe opracowanie UE o 'transporcie miejskim' w aglomeracjach (1)

    na mapie jest też Trójmiasto (wklejam zrzut w informacjach od czytelników)

    How many people can you reach by public transport, bicycle or on foot in European cities?

    • 2 0

    • faktycznie fajne mapki, ale chiba są błędy?

      pokazują jakim zad*piem jest wschód Europy (czy to fakt czy tylko brak raportowania? może byc i tak i tak)

      Wieka Brytania i Benelux biją tu na głowę nawet Paryż, Berlin, Ateny, Madryt, Barcelonę, Rzym (juz widac, ze to raportowanie)

      Ale widzę tu i ówdzie okropne eyesore:
      -rejonu Frankfurt/M, Mainz w ogóle nie uwzględniono, mimo że tam PubCom rządzi.
      -Malty w ogóle nie uwzględniono, podczas gdy nie ma na świecie lepszego modelu taryfy i bardziej masowgo korzystania z komunikacji publicznej niż na Malcie. tyle ze tam to busy a nie metro i rower

      • 0 0

  • A gdyby liczyc opoznienie od 1-6 minut jako opoznienie, ktorym niezaprzeczalnie przeciez jest...

    To spoznialoby się 99,99% skladow SKM (reszty przewoznikow tez). Sukces. Tworcom takich rankingow proponuje na wstępie przyjąć, ze opóźnienie rozpoczyna się od 24h, staniemy się wówczas najbardziej punktualnym miejscem swiata.

    • 3 0

  • a co to jest Usedpmer Baderbahn? (1)

    i dlaczego zestawia się ich z trUjmiejską i warsiafską SKM ?!

    • 0 4

    • Bieszczadzką kolejkę parową powinni też uwzględnić

      • 2 0

  • Większym problemem jest skorelowanie komunikacji miejskiej z SKM: którymkolwiek tramwajem z Chełmu/Łostowic by się nie jechało, to zawsze przyjeżdża na Śródmieście SKM w momencie odjazdu SKM... Kto układał ten plan???

    • 4 0

  • Skm kpina

    Moze autor jest fanem skm bo statystyka ma to do siebie ze duz zalezy od przedstawiajacego jak dla mnie poziom uslug nie do zaakceptowania. Wlasnie wracam taki antykiem do domu. Artykul sponsorowany przez skm

    • 4 0

  • Drugi tor między Wejherowem a Słupskiem?

    a nie można było tego zrobić zamiast Trasy Kaszubskiej?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane