Fakty i opinie

stat

Pociągi będą rzadziej trąbić

Zgodnie z nowym rozporządzeniem ministra, maszyniści nie będą musieli już dawać sygnałów dźwiękowych przy zbliżaniu się do każdego przejazdu przez tory.
Zgodnie z nowym rozporządzeniem ministra, maszyniści nie będą musieli już dawać sygnałów dźwiękowych przy zbliżaniu się do każdego przejazdu przez tory. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Jest dobra wiadomość dla mieszkańców Oruni i Chyloni, którzy w dzień i w nocy słyszą trąbienie pociągów. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zwolni maszynistów z tego obowiązku przy strzeżonych szlabanami przejazdach kolejowych.



Przeszkadza ci częste trąbienie pociągów?

nie, choć mieszkam niedaleko torów

31%

nie, ale mieszkam daleko od torów

37%

tak, często jest zupełnie niepotrzebne

32%
Do tej pory maszyniści muszą trąbić przed każdym przejazdem kolejowym. Nie jest istotne, czy jest on strzeżony, niestrzeżony, czy są szlabany, światła, znak stop dla samochodów czy jakiekolwiek inne zabezpieczenie. W każdym miejscu regulamin każe trąbić - w dzień i w nocy. Jeśli maszynista nie zastosuje się do tego obowiązku, będzie miał kłopoty. Może dostać karę finansową, a nawet zarzuty spowodowania wypadku, jeśli dojdzie do niego na przejeździe, przed którym nie włączył sygnału dźwiękowego, nazywanego na kolei "baczność".

O tym, że jest to absurdem, zwłaszcza w przypadku przejazdów strzeżonych szlabanami, a także w nocy, gdy ruch jest minimalny, od lat mówili maszyniści, ale przede wszystkim mieszkańcy terenów przy przejazdach. Także w Trójmieście.

Po zmianie przepisów w tych miejscach pociągi nie będą już trąbić.
Po zmianie przepisów w tych miejscach pociągi nie będą już trąbić. graf. Trojmiasto.pl
Czytaj więcej: Pociągi na Oruni za bardzo hałasują.

W końcu jest jednak szansa na zmiany. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planuje zmianę rozporządzenia nakazującego tak często używać sygnałów dźwiękowych.

- Warto odnieść się do rozwiązań na kolei czeskiej, gdzie sygnały "Baczność" podawane są o wiele rzadziej, a liczba wypadków na przejazdach jest nieporównywalnie niższa niż w Polsce. Świadczy to o tym, że jeśli kierowca jest ostrzegany przed przejazdem rogatkami, migającymi czerwonymi światłami i sygnałami dzwonka ostrzegawczego i nie stosuje się do zakazu wjazdu na przejazd przed zbliżającym się pociągiem, to na pewno nie powstrzyma go sygnał dźwiękowy podawany przez pociąg - podkreśla Leszek Miętek ze Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.
Już niebawem mieszkańcy terenów przy kolei będą mogli odetchnąć. Ministerstwo zdecydowało, że zmiany są możliwe.

- Maszyniści nie będą musieli trąbić przed strzeżonymi przejazdami, o ile oczywiście zostaną zachowane warunki widoczności czoła pociągu z drogi publicznej z odległości pięciu metrów - podkreśla Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Nowy projekt rozporządzenia trafi do konsultacji międzyresortowych i może zostać wprowadzony jeszcze w tym roku.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (142)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.