Fakty i opinie

Pociągi do Helu pękają w szwach. Mijanki i elektryfikacja linii mają to zmienić

Podróżując pociągiem na Półwysep Helski nie tylko omijamy korki, ale też możemy podziwiać piękne widoki.
Podróżując pociągiem na Półwysep Helski nie tylko omijamy korki, ale też możemy podziwiać piękne widoki. mat. prasowe

Linia kolejowa z Trójmiasta do Helu przeżywa wakacyjne oblężenie. Nie ma już miejsca na dodatkowe lub nawet dłuższe pociągi. Lekarstwem na tę sytuację jest przebudowa linii wraz z elektryfikacją. Trwają w tej sprawie uzgodnienia. Przy okazji sprawdzamy ceny biletów z Trójmiasta do Helu.



Czy Trójmiasto powinno mieć szybkie połączenie kolejowe z Helem?

tak, uatrakcyjni to cały region, nie tylko dla turystów 73%
tak, ale są ważniejsze inwestycje w kolej na Pomorzu 11%
nie, ale trzeba usprawniać ruch na liniach kolejowych 3%
nie, tłok na linii jest wyłącznie w sezonie, to strata pięniedzy 13%
zakończona Łącznie głosów: 1484
Jeśli ktoś planuje wakacje na Półwyspie Helskim, od lat najlepszym sposobem na dotarcie tam jest podróż pociągiem. Kolej nie stoi w korkach, które w sezonie letnim są codziennością. Ponadto jazda koleją ma też inną zaletę: nie trzeba toczyć walki o miejsce postojowe dla samochodu, którym się przyjechało.

Problem w tym, że podróż koleją przestaje być komfortowa. Dlaczego? Coraz więcej osób z niej korzysta. W rozładowaniu tłoku nie pomaga liczba połączeń.

- W okresie wakacyjnym przepustowość linii jest wykorzystana w sposób maksymalny: na odcinku pomiędzy Gdynią i Helem kursują 24 pociągi w jedną stronę i 24 z powrotem, w ciągu doby - mówi Ewa Symonowicz-Ginter ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która zarządza linią kolejową w Gdynia - Hel.
Niewiele można zrobić, jeśli chodzi o wydłużenie składów.

- Problemem jest m.in. długość peronów na wybranych stacjach - są zbyt krótkie. W hipotetycznej sytuacji wydłużony pociąg wystawałby poza jego krańce. Sytuacja jest niedopuszczalna, bowiem to byłoby narażanie pasażerów na niebezpieczeństwo - mówi Michał Stilger z PolRegio (dawne Przewozy Regionalne).
Zakres planowanych prac na szlaku z Gdyni do Helu.
Zakres planowanych prac na szlaku z Gdyni do Helu. graf. Trojmiasto.pl
Elektryfikacja i mijanki

Lekarstwem na utrudnienia w ruchu pociągów byłaby przebudowa linii - wykonanie mijanek, a także elektryfikacja linii.

- Gdyby mijanki powstały, kolejarze skuteczniej łagodziliby skutki opóźnień pociągów jadących m.in. z centrum Polski. Dzisiaj kilkudziesięciominutowe opóźnienie jednego pociągu na linii do Helu wywołuje efekt domina, czyli opóźnienia innych składów. Dodatkowe mijanki poprawiłyby także przepustowość linii - mówi Paweł Rydzyński z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor.
Zaznaczamy, że obecnie na całej trasie jest tylko pięć mijanek i do tego nie są zlokalizowane w podobnych odległościach. Niektóre dzieli 5 km.

Co pasażerowie zyskaliby dzięki elektryfikacji?

- Pociągi z napędem elektrycznym radzą sobie lepiej w trudnym terenie. Taki jest właśnie na trasie z Gdyni do Helu. Pociągi elektryczne nie tylko przyspieszają sprawniej, ale także radzą sobie doskonale na podjazdach, czego nie można powiedzieć o składach spalinowych - wyjaśnia Rydzyński.
Ponadto elektryfikacja umożliwiłaby wjechanie na tory do Helu pociągom typu Pendolino czy Dart. Nie byłoby potrzeby oczekiwania na zmianę lokomotywy z elektrycznej na spalinową w Gdyni.

Jedna z nielicznych mijanek pociągów na linii w kierunku Helu w Jastarni.
Jedna z nielicznych mijanek pociągów na linii w kierunku Helu w Jastarni. fot. Mateusz Ochocki/KFP.PL
Potrzeba 140 mln zł na zmiany

Eksperci szacują, że prace na linii z Helu do Gdyni wymagałyby zainwestowania ok. 140 mln zł. Dzięki tym wydatkom przepustowość linii wzrosłaby dwukrotnie.

Kolejarze mówią zdecydowanie mniej w tym zakresie.

- Obecnie trwają rozmowy Zarządu Województwa Pomorskiego z zarządcą infrastruktury w celu określenia warunków współpracy. Na dzień dzisiejszy nie zapadły wiążące decyzje w tym temacie. Po wypracowaniu modelu współpracy będziemy mogli przystąpić do określenia, jakie prace należałoby wykonać na linii, aby poprawić jej przepustowość - czy i ile dodatkowych mijanek mogłoby być zbudowanych na trasie i jak na przejazd wpłynęłaby elektryfikacja - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.
Wstępne założenia mówią, że inwestycja miałaby zostać zrealizowana do 2023 r. Ministerialni urzędnicy zapewniają, że będą wspierać finansowanie przebudowy. Na ile im się to uda, czas pokaże.

Linia kolejowa do Helu po przeprowadzonych pracach w 2015 r.
Linia kolejowa do Helu po przeprowadzonych pracach w 2015 r. fot. Mateusz Ochocki/KFP.PL
Niedawno na linię do Helu wydaliśmy 170 mln zł

W 2015 r. zakończyła się modernizacja linii Reda - Hel. Pierwszy etap inwestycji Polskich Linii Kolejowych zakończył się w 2014 r. przy współfinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego na poziomie 117 mln zł. Dzięki tym pracom o 17 minut skrócił się czas przejazdu z Redy do Helu (57 km) i dalej do Trójmiasta.

Oprócz torów wyremontowano 12 stacji, 2 wiadukty i 3 mosty, podniósł się poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki modernizacji pociągi poruszają się z prędkością 100 km/h.

Koszt drugiego etapu modernizacji obejmującego stację Hel przekroczył 49 mln zł i zakończył się jesienią 2015 r. Łącznie na rewitalizację i remont linii kolejowej na Półwyspie Helskim przeznaczono prawie 170 mln zł.

Niestety piętą achillesową tych przedsięwzięć było nieuwzględnienie wspomnianych mijanek.

Za ile pociągiem z Trójmiasta do Helu

Z Gdańska do Helu dojedziemy ośmioma pociągami. Odjeżdżają one głównie w godzinach wczesnoporannych. To przede wszystkim pociągi PKP Intercity, w których za podróż zapłacimy 29 zł. Podobnie ceny kształtują się u przewoźnika Arriva.

Najkorzystniejszą cenowo ofertę proponuje firma PolRegio, która pociągiem Tur dowiezie nas w dwie i pół godziny na półwysep za kwotę 19,80 zł.

Z Gdyni mamy 24 pociągi do Helu. Kursują one praktycznie co godzinę. Najtańszą ofertę ma spółka PolRegio - 17,10 zł to cena biletu normalnego. W PKP Intercity podróż kosztuje 24 zł. Przejazd Arrivą to wydatek 26 zł.

Opinie (243) 3 zablokowane

  • zaniechania marszałka województwa (39)

    niewiele zrobił dla pomorskiej kolei
    mamy najstarszy tabor w Polsce
    a wybory już za rok
    będziemy pamiętać panie Struk

    • 158 56

    • (19)

      Nie ten adres, zażalenie do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która zarządza linią kolejową Gdynia - Hel.

      • 23 12

      • I co? (13)

        Marszałek nie ma wpływu? Tylko pociągi puszcza?

        • 16 15

        • (7)

          No chyba raczej nie ma wpływu na trasę zarządzaną przez spółkę państwową.

          • 17 7

          • ale w tym poście mowa o taborze, a nie o linii (5)

            • 13 6

            • Na tabor też nie ma wpływu. Przecież to majątek poszczególnych spółek PKP i przewoźników. (4)

              To tak jakbyś miał pretensje do marszałka, że w PKS Gdańsk są stare autobusy. Czy ty potrafisz powiązać ze sobą informacje i wyciągać wnioski?

              • 7 5

              • hehe

                a kto tu jest na zdjęciu - zagadka
                "polregio.pl/pl/dla-podroznych/informacje/nowy-pociag-polregio-dla-pomorza/"

                • 3 0

              • Ma wpływ!

                Urzędy Marszałkowskie województw kupują tabor dla Ptzewozów Regionalnych, tak jest w całej Polsce. Jak widać wiesz niewiele...

                • 1 0

              • Mylisz sie.
                Każdy rozumny Marszałek już dawno powołał swoją własną spółkę kolejową

                A u nas...to nie moje...nie da się..

                • 1 0

              • Marszałek i jego ludzie nic nie robią całymi dniami...inne województwa już kończą wymianę taboru..
                A u nas Marszałek patrzy się na Państwowe Polregioo i rozpisuje przetarg na rok..

                • 0 0

          • Ma wpływ na tabor..ma wpływ na modernizację linii lokalnych...

            Mamy zapaść na kolei...dziekujemy marszałku za 50 letni tabor...

            • 1 0

        • Marszałek nie organizuje przewozów PolRegio czy PKP Intercity, nie odpowiada też za infrastrukturę kolejową. (4)

          Czy ty potrafisz zrozumieć te fakty? Czy trzeba to rozrysować tobie na tablicy jak małemu dziecku?

          • 3 2

          • zamiast Tobie może lepiej użyć Ci?
            tak chyba lepiej brzmi?...

            • 1 2

          • Pudło! (1)

            A właśnie organizuje, poczytaj o obowiązkach samorządów wojewódzkich.

            • 0 0

            • Widać idzie mu ciężko czytanie

              • 0 0

          • Organizuje Marszałek przetarg na przewozy i bierze pełną odpowiedzialność za nie..

            • 1 0

      • Zażalenie o stary tabor do PLK-i? (3)

        Chyba z choinki spadłeś. To niestety prawda, mamy istny skansen jeśli mowa o taborze elektrycznym. Tak zaniedbanego i przestarzałego taboru nie ma już praktycznie żadne województwo niestety. :(

        • 11 4

        • Nowe PESY to przestarzały tabor???? (2)

          • 5 4

          • Czy wszyscy stracili zdolność czytania ze zrozumieniem?

            Mowa tu o taborze elektrycznym, czyli o większości pojazdów eksploatowanych w województwie na najbardziej obleganych trasach. Pesy są spalinowe.

            • 3 3

          • Szynobus to większy tramwaj nie porównuj tego do pociągu.
            Fakt Urząd Marszałkowski chyba nic nie robi całymi dniami

            • 0 0

      • Marszałek ma ogromny wpływ. Może kupić piętrusy. Ale oczywiście w tym woj. Nowego pociągu w barwach Polregio nigdy nie bedzie

        • 0 0

    • do zaniechania (9)

      panie marszałku. jak widać niektórzy nie czytają zwykłych gazet. taki wysiłek województwa na remonty rządowych linii kolejowych a jakieś palanty piszą bzdury. niech rząd odda skm-kę dla samorządu to będzie można mówić w odpowiedzialności za przewozy. a zaniechania inwestycyjne adres: główny właściciel Przewozów Regionalnych i SKM = "rząd dobra zmiana"

      • 12 3

      • (1)

        Przewozy Regionalne podlegają pod MarszałkMarszałka, a ten chce zrobić z Pomorza skansen kolejowy pod względem taboru.

        • 6 7

        • Już zrobił. Już mamy najstarszy w skali kraju tabor i bez perspektyw na przyszłość..

          Czas na zwolnienia w UM. I pisze to człowiek popierający PO.

          • 1 0

      • jakie wybory? (4)

        marszałka nie wybieramy w wyborach powszechnych, marszałek przyjeżdża w teczce z Warszawy desygnowany na stolec przez premiera RP. premiera tez nota bene nie wybieramy na premiera

        • 9 8

        • Ale sie zbłaźniłeś. Marszałek województwa jest wybierany przez radnych sejmiku.

          Chciałeś błysnąć, ale nie wyszło.

          • 9 1

        • Wojewoda jest w teczce. (1)

          • 8 0

          • To chyba za czasów pis

            • 0 0

        • Ale pierniczsz głupoty

          Mylisz urząd marszałka z wojewodą. No ale Internet wszystko zniesie, nawet Twoje głupoty.

          • 7 0

      • (1)

        Nie ośmiesza się człowieku.
        To Marszałek jest odpowiedzialny za ten skansen złomu na torach.
        Zobacz człowieku jak działa każde inne województwo. Niektóre wy.ieniaja tabor...po raz kolejny. A my nawet jednej sztuki nie kupiliśmy.

        Gdzie spółka samorządowa? Teraz łatwo mówić to nie moje...ale za przewozy odpowiada Marszałek...

        • 0 0

        • Teraz.mozna powiedzieć to oni...

          • 0 0

    • to ile kosztowało budyniowe muzeum w wodzie?

      • 0 4

    • Logika trolla porażająca. (4)

      Za tabor nie odpowiada marszałek województwa, to jest zadanie PKP i spółek, które powstały po poddziale PKP. Co więcej, marszałek województwa przeznaczył na remonty i zakup taboru (pociągi elektryczne) środki z funduszy unijnych, choć nie musiał. Zyskali na tym wszyscy przewoźnicy, od regionalnych po PKP Intercity.

      • 3 3

      • to niech weźmie odpowiedzialność (1)

        tak jak w innych rejonach kraju i jakoś to działa wtedy

        • 2 0

        • Ale wówczas będzie trzeba pracować...a tak można teraz siedzieć i wąsa tylko krecić

          • 0 0

      • Za tabor odpowiada Marszałek. On rozpisuje przetarg. Rozpisuje przetarg na rok...uniemozliwjac rozwój Polregio na naszym terenie...
        Nie kupuje taboru i nie powierza go spółce Polregio...
        Nie buduje własnej marszałkowskiej spółki kolejowej...

        Zaniedbań jest tak dużo...

        • 1 0

      • Odpowiada - jest organizatorem przewozów.
        Zakres wąsa i dzoucz się staruszku

        • 0 0

    • (1)

      Linia na Hel pęka w szwach w sezonie letnim już od upadku komuny :)

      • 2 0

      • Skoro się nie mieszczą na długość to trzeba pójść w górę:) i kupić pietrusy...co za problem Marszalku...
        To nie fanaberia...ta technologię znają od dziesiątków lat.

        • 0 0

    • Zobaczcie co Polregio i Marszałek robią z trasa do Tczewa czy tez Malborka. Tylko w naszym województwie 40 letnie pociągi

      • 0 0

  • Kłamstwo (17)

    Można zwiększyć długość pociągów - spółka PR Gdynia uruchamia większość pociągów na szynobusy, można by było je zastąpić składami tradycyjnymi lub piętrowymi oczywiście gdyby miała (patrz tabor Kolei Mazowieckich), więc stwierdzenie że nie można wydłużyć składów jest kłamstwem.

    • 190 5

    • Właśnie! (2)

      Więcej piętrusów i po problemie. Nie potrzeba mijanek, większych peronów, elektryfikacji itd.

      • 39 3

      • Nie w tym województwie tu się nic nie kupuje tylko na rok przetargi rozpisuje.

        • 0 0

      • Nie ma nic nie ma

        • 0 0

    • A największe kłamstwo to elektryfikacvja (5)

      Województwo ma wydać kasę żeby warszawka nie musiała lokomotywy zmieniać w Gdyni. A co nas to obchodzi?
      I jeszcze jedno w artykule totalne kłamstwo że pociągi spalinowe źle sobie radzą na linii do Helu. Kto jechał szynobusem ten wie jak szybko jedzie i nie ma żadnych problemów z przyspieszaniem. Źle to sobie radzą przestarzałe i wiecznie opóźnione lokomotywy intercity a nie nasze pociągi regio. Jeśli linia na Hel wymaga jakiś inwestycji to jest to dokupienie szynobusów, które poza sezonem wzmacniałyby inne linie bardziej obciążone poza wakacjami.

      • 38 2

      • Inną sprawą że pociagi dalekobieżne nie powinny w ogóle wjeżdżać na Hel. (2)

        To one blokują cały ruch. Zamiast tego powinny kończyć bieg we Władysławowie a stamtąd regularnie i często powinny chodzić szynobusy do Helu. Nie potrzeba długich peronów i długich mijanek. wystarczą mniejsze i nie trzeba elektryfikacji Helu. Tak zrobiono na kilku liniach w Niemczech i zlikwidowało to problem a oni chcą puszczać Pendolino do Hel-u heh. to taki sam pomysł jak dwupasmowa Zakopianka do samego Zakopanego.

        • 40 2

        • pendolino w artykule mnie rozwaliło:)
          i jeszcze może bedzię sie zatrzymywało co 10 km:D

          • 3 0

        • Pendolino na helu a dlaczego nie..super sprawa

          • 0 1

      • A województwo mazowieckie ma wydawać kasę np. na remont tunelu średnicowego żebyś Ty mógł bardziej komfortowo przemieszczać się przez Warszawę? Ogarnij się, chłopie. To są inwestycje dla wszystkich, niezależnie gdzie mieszkają.

        • 2 7

      • A weź ty idz z tymi tramwajami na szynach.

        • 0 0

    • I kolejne kłamstwo (1)

      Ta linia przez większość roku wozi powietrze.

      • 11 2

      • No ich marszałkowskie składy wystraszyly?

        • 0 0

    • szynobus vs pkp? (2)

      Przejedz sie pkp pietrowym i porownaj z klimatyzowanym szynobusem... zwlaszcza latem...

      • 0 5

      • słyszałes o słonecznym?

        • 5 0

      • Biedny człowiek nie wie że w innych województwach Klima to standard

        • 0 0

    • Wczesniej radosnie skasowali dziesiatki wagonow pietrowych w donrym stanie i polskich lokomotyw spalinowych, zamiast poddac modernizacji. Teraz pozyczaja zlom z czech, albo puszczaja male szynobusy. Czemu red Naskret tak daje sie omamic a nie dyskutuje, przeciez jest w temacie

      • 11 0

    • A skąd je Polregio weźmie jak Marszałek rozpisuje przetarg na ....rok..
      A sam nic nie kupuje...
      Patrzenie na Polregio...to abstrakcja.

      • 0 0

    • Nauka czytania ze zrozumieniem… nie mozna wydluzyc skladow, bo perony sa za krotkie i to o tyle, ze na naiektorych anwet autobusy szynowe wystaja

      • 0 1

  • Latem na Hel zawsze tłumy jechały, są miejsca jak włąśnie Hel czy Gdańsk gdzie naród zawsze pojedzie. (3)

    a PKP powinny to wykorzystać i prosić o więcej.

    • 97 3

    • podziwiam wytrwałych, którym deszcz nie przeszkadza, leje od miesiąca fest
      pewnie pociągi obciążone są tymi parasolami co wożą

      • 8 2

    • Nie PKP a Marszałek woj Pomorskiego.
      To on odpowiada za transport lokalny

      • 0 0

    • mijanki do bozi a budujemy dtuga powrotna linie

      wszystko ekektryczne oczywiscie

      • 0 0

  • zwiększą przepustowość pociągów.. (6)

    A kto zwiększy przepustowość helu? Ostatni raz byłem tam z 10 lat temu i już wtedy były tłumy od których robiłosie niedobrze, a jakimś pustelnikiem specjalnie nie jestem. Nie wiem kto normalny jeździ tam w sezonie, chyba tylko po to żeby wąchać stopy sąsiada leżącego obok.

    • 136 11

    • Tak, wmów wszystkim, ze od chałup do Jastarni cała plaża jest zajęta.

      Poza tym kto normalny jedzie na Hel żeby leżeć, przecież sie jeździ na progno.

      • 5 15

    • A po co zwiększać przepustowość? (1)

      Moim zdaniem lepsza byłaby akcja marketingowa zniechęcająca do Helu. A jaka oszczędność kosztów!

      • 12 2

      • Taką akcję prowadzi UM od lat...
        Widziałeś te zardzewiale pociagi

        • 0 0

    • ostatni raz byłeś 10 lat temu, ale musisz głos zabrać i stereotypami pojechać, bo to teraz takie popularne narzekanie (1)

      Miejscowość jak każda, w sezonie w Sopocie jest tak samo i co?

      • 5 13

      • przecież z Helu nie uciekniesz

        a z Sopotu tak. Swoją drogą, kto normalny w sezonie jeździ do Sopotu?

        • 7 0

    • czemu nie dosypiemy helu na calej lini jak w emiratach

      cos na ksztalt zatoki meksykanskiej

      • 0 0

  • To jest portal trojmiasto.pl (9)

    Dlaczego tu jest artykuł o Helu? Co nas obchodzi Hel? Przecież to nawet nie leży obok Trójmiasta. Czy Pan Naskręt nie ma tematów w Trójmieście? Za co mu płacą w tej gazecie? Proszę wziąć się za swoje obowiązki i pisać artykuły o Gdyni albo Gdańsku, a jak nie to odejść do jakiegoś portaliku hel.pl czy coś

    • 16 255

    • bo Hel widać z okna

      • 41 4

    • (2)

      W Baninie nie widac..

      • 17 4

      • Banino to nie Trójmiasto

        • 30 1

      • Banino to nie Gdańsk tylko wiocha

        • 1 0

    • żal mi cię czlowieku

      A kim ty jesteś januszu żeby pouczać p. Redaktora?jak nie umiesz czytać ze zrozumieniem to nie wiem po co te twoje trollowskie wypowiedzi i wpisy. Artykuł jak najbardziej jest o Trójmieście bo opisuje o połączeniach do pięknego YLU gdzie można się dobrze zabawić

      • 21 2

    • Sporo ludzi z trójmiasta jeździ na Hel

      .

      • 9 1

    • Po pierwsze: to nie jest gazeta, po drugie: ma prawo pisać co mu się spodoba, a nie spełniać Twoje życzenia.

      • 18 1

    • Załóż sobie własny serwis marudo.

      I pisz tam o swojej klatce schodowej i podwórku.

      • 13 0

    • artykuł dotyczy relacji Trójmiasto - Hel więc trudno opisać Tylko jedną stronę - trzeba całość. Myśląc tak jak Ty nie można pisać o autostradach drogach liniach kolejowych(także PKM!) itd bo artykuł byłby tylko fragmentem całości

      • 5 0

  • (4)

    Mam wrażenie, ze mieszkańców trrojmiasta aż tak korki na półwysep nie ruszają. Spokojnie można tak wystartować, żeby zdążyć przed cała Polską, albo dojechać po.

    • 51 7

    • Pewnie,że samochodem lepiej. (1)

      Przede wszystkim taniej.

      • 6 4

      • Polecam rower,

        nie stoję w korkach i wszędzie zaparkuję, widoki też mam jak trzeba.

        • 1 0

    • Czas przejazdu koleją z Gdańska 2,5 godziny jest też średnio konkurencyjny

      Koszt przy 4 osobach w samochodzie zdecydowanie lepiej przemawia na rzecz samochodu. A tak jak mówisz, problem korków to bardziej problem turystów jadących sznurem z południa oraz problem lokalsów rejonów Reda-Rumia (zakorkowane lokalne drogi).
      Jadąc z trójmiasta z powodzeniem można sobie przesunąć przejazd do/z Helu na godziny poza korkami.
      Jedyne co pośrednio odbija się niekorzystnie w trójmieście, to utrudnienia na obwodnicy związane z tym zwiększonym ruchem. Ale nie łudźmy się, że turyści będą masowo jeździć pociągiem z południa Polski rodzinami albo zostawiać samochody w okolicy np Tczewa i ochoczo przesiadać się na kolej.

      • 7 1

    • dojechac PO

      jestem za

      • 0 0

  • Elektryfikacja (13)

    Po prawie 100 latach od wojny ?

    • 70 8

    • Pociąg wystawałby poza peron (5)

      A bo to raz wystawał, za komuny ;), pamiętam jak wysiadało się na Mazurach, Ruciane...
      To był jeden z uroków jazdy pociągiem do pipidówek...

      • 54 3

      • Pamiętam!

        To było w 47. Skład wystawał tak że koniec był już w Gdańsku.

        • 13 6

      • (1)

        To prawda, kiedyś tak było. No ale teraz wszystko jest niebezpieczne czy to ludzie są coraz większą ciemnotą.

        • 26 1

        • Tak.

          • 5 1

      • Kiedyś wsiadałem na stacji Chorzew-Siemkowice w pociąg do Gdyni, pociąg miał 18 wagonów... (1)

        ...i na większości stacji 3 ostatnie wagony były już poza peronem, co oznaczało de facto wsiadanie bezpośrednio z nasypu kolejowego. Nikt jednak nie robił z tego afery, jak ktoś miał problemy z wsiadaniem/wysiadaniem to się pomagało. Pamiętam że pociąg był mocno zapchany i znalazłem miejscówkę dopiero na końcu składu w wagonie rowerowym - rozłożyłem karimatę na podłodze i miałem kuszetkę :)

        • 28 1

        • Jechałem tym pociągiem, mieliśmy zarezerwowany wagon przy końcu,

          ale był taki tłok, że ktoś zatrzymał pociąg hamulcem i udostępnili nasz wagon, to był koszmar. Wracaliśmy z OHP z Tarnowskich Gór, wakacje za swoje. :)

          • 1 0

    • W Stanach czy Anglii większość linii jest niezelektryfikowana. (6)

      Mają rewelacyjne lokomotywy spalinowe. Uwierz mi, w dzisiejszych czasach elektryfikacja to żaden wyznacznik postępu.

      • 14 5

      • (1)

        W stanach paliwo mniej kosztuje (nie doslownie oczywiscie)

        • 7 1

        • ale już nie w anglii..

          plus coś dorzucę: jakie tam są przeszkody? wydmy?
          w austrii spalinówki przemierzają alpy

          • 1 0

      • (2)

        W Stanach Zjednoczonych koleje sa ***jowe, w Ju Kej niewiele mniej :) zapytaj tambylców!

        • 7 3

        • coś takiego

          Przecież kolej to skladnik mitu zalożycielskiego USA....

          • 5 1

        • Już ty wszsytko widziałeś, wszędzie byłeś, każdego znasz, że o UK i US się wypowiadasz.

          • 3 0

      • Czy na niezelektryfikowanych liniach prędkość pociągu jest większa niż na zelektryfikowanych?

        • 0 0

  • czyli dwoje dorosłych i swoje dzieci plus rowery grubo ponad 100 zł, (22)

    Gorąco w strasznym tłoku z ryzykiem, że ostatni pociąg cię nie zabierze, bo nie ma miejsc? Dziękuję, wybieram auto.

    • 80 32

    • Kto ci kazał dzieci robić, skoro cię na nie nie stać??
      Ano tak, bo ty bys chciał za darmo. Nie ma za darmo.

      • 25 29

    • (4)

      No tak bo jak wiadomo auto jest za darmo. Nie trzeba go zatankowac, nie trzeba zapłacić OC, czasem i AC, nie trzeba płacić za przeglądy, wymiany oleju itp. Auto jest za darmo :DD

      • 24 9

      • auto ma każdy! (1)

        • 5 18

        • Nie każdy. Ale skoro poruszasz ten temat: ten każdy ma to auto za darmo??

          • 9 4

      • Krasnoludki robią serwis, szwagier podbija przegląd, a frajerzy płacą ubezpieczenia

        • 12 3

      • za wyjątkiem tankowania pozostałe punkty mają znikome znaczenie w kontekście wyjazdu na Hel

        • 6 1

    • Ciekawe wyliczenia. (2)

      Szkoda, że nie uwzględniłeś, że każdy przewoźnik honoruje ustawowe ulgi dla dzieci, co więcej, są także promocje i ulgi handlowe dla rodziców. Jazda rodziną z dziećmi jest premiowana u każdego przewoźnika.

      • 14 6

      • idź do Pani w kasie i dowiedz się o ulgi (1)

        Czy przewoznik zapewnia dla wszystkich miejsca siedzące, stojak dla rowerów i klime?

        • 8 12

        • Może jeszcze kolorowe drinki i palmę gratis?
          Ludziom w d*p.ach się poprzewracało.

          • 22 6

    • No widzisz,bo wszystko zależy jakie przyjmiesz kryteria...

      Dziady z Kaszub, jeżdżące do roboty do Trójmiasta Passeratti zapakowanym w 4-5 osób też udowadniają,że "PKM jest za droga i się nie opłaca"; jak jedziesz na dziada i zapakujesz wóz po sufit wszystkim co masz,to tak,ale TO MAJĄ DO SIEBIE SYTUACJE SKRAJNE; ja Ci też mogę przeciwstawić korek na maxa (trasa na Hel to w obie strony prawie półtorej setki kilosów; w megakorkach z konieczną klimą autko będzie spalać i dychę na stówę, plus parking za kilka godzin,plus kłopoty ze znalezieniem tego parkingu... i już przy rodzinie 2+2 bez rowerów wyjdzie korzystniej ;)

      Ale z drugiej strony ja miałbym inną propozycję na województwa. Otóż pojawił się pomysł zakupienia do obsługi trasy Gdańsk - Gdynia - Słupsk push-puli piętrowych,takich jakie mają Koleje Mazowieckie. Zakładając nawet tylko kilka składów po 5 wagonów zyskujemy możliwość przerzucenia wszystkiego latem na Hel (a trasa do Słupska spokojnie obrobi się latem normalnymi EZTami) i nie trzeba elektryfikacji,a będzie wygodniej niż w zapakowanym ludźmi samochodzie ;)

      • 18 0

    • Jakie rowery?

      Miejsca zajęte, kierpoć nie pozwoli wejść z nowymi i zostaniesz na peronie z płaczem. Odpuść sobie, Pomorskie to nie najlepsze miejsce do jeżdżenia na rowerach.

      • 2 2

    • Niestety ale taka jest prawda ze blachosmrody sa obecnie najtańsze!!A to dlatego ze politycy zaniedbali wszystko wokolo! (5)

      Za granicą jest odwrotnie,przede wszystkim koszty utrzymania auta są wielokrotnie większe, wprowadzone sa oplaty za włjazd od centrum miasta ,miejsca parkingowe sa wysoko płatne.
      W Polsce kazdy janusz kupuje sobie złom za 1000 zł i ma wszedzie taniej niz jaką kolwiek komunikacją!!
      Trzeba wprowadzic system jak na zachodzie wysokie oplaty dla blachosmrodów i doplaty do komunikacji.

      • 3 12

      • Ale dlaczego działać bardziej kijem niż marchewką?

        • 8 1

      • wprowadzic oplaty dla takich idiotow jak ty za wypowiadanie sie tutaj!

        Czy ty jesteś normalny, że uważasz iż jedynym lekarstwem są sankcje, podatki, kary, opłaty i dowalanie ludziom??

        • 9 1

      • ale trysła żółć

        dorobiłem się to mam większe prawo do życia niż ci wszyscy Janusze nie - no niech ktoś coś z tym zrobi !

        • 2 1

      • A jesz chipsy z jarmużu???

        • 0 0

      • W swojej lewackiej komunie chyba się nie zasłużysz! Ale jakbyś promował żeby w ogóle zakazać samochodów, do każdej pary butów dopłacić 100, a do roweru tysiaka to może coś by z ciebie było.

        • 0 0

    • czworo dorosłych plus 4 rowery ok 75 zł, bo wchodzi w to jakas promocja, ale na rowery faktycznie nie ma gwarancji ;)

      • 0 3

    • Rowery na Helu

      Pochodzę z Władysławowa. Wiem jak zatłoczonych jest cały półwysep w sezonie letnim. I teraz mam pytanie. Po co z rodziną pchać się tam na rowery? I tak nie ma gdzie pojeździć. Wszędzie tłumy. Co to za atrakcja?

      • 8 0

    • Nieco ponad 36 zł w jedną stronę.

      Są zniżki rodzinne.

      • 1 1

    • za parking nie płacisz i go nie szukasz...
      ewentualny kierowca moze piwo wypic

      na spokojnie, pieszo na miejscu - to sa wakacje a nie jazda z bachorami w korku;)

      • 2 0

    • tak wiecej spalin prosze

      dojechac nam wszystkim pluca

      • 0 0

  • Powinny Być też puciongi do Jastrzębiej Góry i Karwii. (3)

    • 45 3

    • I rewitalizacja linki do Zarnowca (1)

      • 16 2

      • A tam po co? To była linia do obsługi budowy elektrowni.

        • 1 7

    • Nie za tego marszałka który nawet pociągów nie potrafi kupic

      • 0 0

  • (1)

    Po co kolej po 1 torze ,wykorzystac te tory do budowy drogi alternatywnej

    • 3 39

    • Chyba rowerowej.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.