• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi na Oruni za bardzo hałasują. Czy będą musiały zwolnić?

Maciej Naskręt
9 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Mieszkańcy ul. Zawiejskiej (po prawej) mają dość hałasujących pociągów. Mieszkańcy ul. Zawiejskiej (po prawej) mają dość hałasujących pociągów.

Mieszkańcom Oruni przeszkadza hałas przejeżdżających blisko ich domów pociągów. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku, po badaniach, przyznała im rację - normy hałasu są przekroczone. Czy teraz pociągi będą musiały zwolnić na wjeździe do Trójmiasta?



Czy hałas w mieście jest dla ciebie problemem?

We wrześniu 2017 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku wpłynął wniosek od mieszkańców Oruni, dotyczący zbyt dużej emisji hałasu z pociągów przejeżdżających linią kolejową Tczew - Gdańsk - w rejonie ul. Zawiejskiej na Lipcach i Oruni. zobacz na mapie Gdańska

Po otrzymaniu skargi RDOŚ zlecił dokonanie pomiarów emisji hałasu akredytowanemu laboratorium Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Gdańsku.

- Po stwierdzeniu przekroczenia dopuszczalnych poziomów emisji hałasu w porze dnia i porze nocy w punkcie pomiarowym zlokalizowanym przy ul. Zawiejskiej 139 w Gdańsku, rozpoczęło się postępowanie administracyjne RDOŚ w przedmiocie wydania decyzji nakładającej na zarządzającego obowiązek ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia - mówi Sławomir Sowula, rzecznik prasowy RDOŚ.

Zmierzony poziom wynosił odpowiednio 67,4 dB w porze dnia i 66,6 dB w porze nocy, co stanowi przekroczenie standardów akustycznych, określonych dla terenu w rejonie ul. Zawiejskiej 139 w Gdańsku, odpowiednio o 2,4 dB w porze dnia oraz 10,6 dB w porze nocy.

Pojechaliśmy w poniedziałek ok. godz. 14 na ul. Zawiejską, by porozmawiać z mieszkańcami ze wspomnianej ulicy. Niestety we wspomnianym domu nr 139 nikogo nie było. Podobnie było w przypadku sąsiednich domów.

Czytaj też: Za 3 lata pociągiem z Trójmiasta na Okęcie?

Sąsiedztwo ul. Zawiejskiej to głównie budynki jednorodzinne. Sąsiedztwo ul. Zawiejskiej to głównie budynki jednorodzinne.

RDOŚ: kolejarze zdecydują o tym, jak zmniejszyć hałas



Dalsze kroki w kwestii hałasu pochodzącego spod kół pociągów leżą teraz w gestii zarządcy linii - spółki PKP Polskie Linie Kolejowe - która ma w tym zakresie dość sporą dowolność.

- Nie wskazaliśmy sposobu ograniczenia oddziaływania akustycznego - tj. nie nałożyliśmy obowiązku postawienia np. ekranów akustycznych. Przepisy nie wskazują wprost rozwiązania, które ma doprowadzić do ograniczenia oddziaływania, lecz należy zastosować właściwe rozwiązania technologiczne lub organizacyjne, które doprowadzą do osiągnięcia wyznaczonego celu - mówi Sowula.
Zadaniem RDOŚ, po wdrożeniu rozwiązań zapobiegających hałasowi, będzie ponowne skontrolowanie, czy rozwiązania przyniosły efekt.

Obecnie strony w ramach postępowania mają możliwość wypowiedzenia się. Dopiero po analizie stanowisk, RDOŚ może wydać decyzję nakładającą na zarządzającego linią kolejową nr 9 (Warszawa Wschodnia Osobowa - Gdańsk Główny) obowiązek ograniczenia oddziaływania na środowisko.

Czytaj też: Nowe wiadukty na Oruni zmienią ruch

Normy hałasu są przekroczone w dzień i w nocy. Normy hałasu są przekroczone w dzień i w nocy.

Co zrobią kolejarze?



Kolejarze mają wiele sposobów na radzenie sobie z hałasem. Najprostszym jest ograniczenie prędkości pociągów. Rozwiązanie to można wprowadzić niemal od zaraz, bowiem nie generuje dodatkowych środków, jednak będzie z pewnością kłopotem dla pasażerów.

Są też inne rozwiązania, ale wymagają one uruchomienia dodatkowych środków finansowych. To m.in. wymiana stolarki okiennej, podkładów, czy postawienie ekranów akustycznych przy torach.

Spółka PKP PLK w czerwcu 2017 r. wykonanie szeregu pomiarów hałasu. Jest to wymogiem w pozyskanej 14 marca 2007 r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla modernizacji linii kolejowej na odcinku Pruszcz Gdański - Gdańsk Południowy.

Jeden z punktów pomiarowych zlokalizowano przy zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej przy ul. Zawiejskiej. Wykonawca jest już na końcowym etapie obliczeń akustycznych mających na celu ocenę stopnia skuteczności zastosowanych rozwiązań ograniczających hałas.

- Jeżeli przekroczona zostanie dopuszczalna wartość poziomu hałasu, wykonawca ma obowiązek przedstawienia nam wariantów dodatkowych rozwiązań ograniczających wpływ hałasu na środowisko i uwzględniających takie parametry jak trwałość, estetykę, bezpieczeństwo ruchu kolejowego, aspekty społeczne, koszty inwestycyjne oraz koszty utrzymania. Po otrzymaniu kompletnego opracowania, PLK przekażą dokument do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku - mówi Karol Jakubowski z PKP PLK.
Ulica Zawiejska w Gdańsku. Ulica Zawiejska w Gdańsku.

Przebudowa za pół miliarda złotych



Dlaczego mieszkańcy mogli domagać się lepszej ochrony przed hałasem pochodzącym z linii kolejowej? W Gdańsku, a w zasadzie na obszarze LCS Gdańsk, remontowano w latach 2011-2014 linię dalekobieżną o długości ok. 22 kilometrów. Prace prowadzono między Pruszczem Gdańskim i stacją Gdańskiem Oliwa, w tym także na Oruni.

Mieszkańcy mieli mieć zapewnioną ochronę akustyczną po oddaniu inwestycji. Tak się jednak nie stało, a jeśli normy hałasu po jej wykonaniu są przekroczone, zgodnie z prawem należy temu zapobiec.

Podkreślmy, że tory w Gdańsku przebudowano nakładem ok. 589,33 mln zł brutto. W sumie zmodernizowano ponad 60 km torów szlakowych i stacyjnych. Wymieniono także 75 km sieci stacyjnej. Przebudowano także 8 peronów.

Opinie (224) 6 zablokowanych

  • postawić im 4 metrowe ekrany! (9)

    • 121 14

    • ekrany

      tobie trzeba postawic ekrany przed kazdym oknem

      • 0 0

    • I to na długości 1km, skończy się przychodzenie przez tory przy okazji.

      • 0 0

    • RDOŚ (2)

      No ta ciepła posadka na garnuszku państwowym, nie wspomoże - ale zaszkodzić, zawsze musi.
      - Nie wskazaliśmy sposobu ograniczenia oddziaływania akustycznego - tj. nie nałożyliśmy obowiązku postawienia np. ekranów akustycznych. Przepisy nie wskazują wprost rozwiązania, które ma doprowadzić do ograniczenia oddziaływania, lecz należy zastosować właściwe rozwiązania technologiczne lub organizacyjne, które doprowadzą do osiągnięcia wyznaczonego celu - mówi

      • 13 6

      • Twoim zdaniem to lenistwo urzędu, że dają kolei dowolność w rozwiązaniu problemu,

        zamiast narzucać jedno konkretne, np. postawienie drogich ekranów? Moim zdaniem wręcz przeciwnie, widać tu "ludzkie" podejście urzędników, które pozwala kolei rozwiązać problem w sposób, jaki uznają za optymalny ekonomicznie i pod względem efektów.

        • 1 0

      • do Pana

        1. bronił ktoś spróbować się dostać na "państwowy garnuszek"? Czemu sam nie spróbujesz się tam dostać?zapomniałem, ludzi po podstawówce tam nie zatrudniają.
        2. autor artykułu chyba strzelił gafę. Pierwszy raz czytam żeby jakiś urząd przyznał rację. Urząd ocenia fakty, dowody, i zajmuje stanowisko. Może być zbieżne z opinią tych ludzi, ale urząd przyznaje racji.
        3. bronił ktoś dobrze wykonać inwestycję? wydali prawie 600 mln i jak widać zrobili fuchę. I to niezłą, bo 10 dB to całkiem sporo jest.

        • 9 9

    • No, chyba że za twoje. (2)

      Nie mogą sobie posadzić krzewów w ogródku?

      • 18 12

      • Nie. Były krzewy przy torach, kolejarze wzięli i wycięli.

        To niech teraz naprawiają problem, który tymi stworzyli.

        • 13 1

      • skoro szczurek postawił przy "działkach " na Zwycięstwa to tam PKP też chyba może

        • 10 3

    • To będzie za ciemno jak postawią ekrany

      • 3 5

  • Szczególnie w nocy ograniczyć prędkość (1)

    Latem nie można spać przy otwartym oknie. Mieszkam w pobliżu stacji Orunia w pewnym oddaleniu od torów, budynek w pozycji bocznej do torów. A jednak w nocy nie da się spać przy otwartym oknie, taki hałas. Ekrany nic tu nie pomagją, dlatego jestem za tym żeby i przez Orunię pociągi szczególnie w nocy przejeżdżały wolniej.

    • 3 5

    • CO?

      Na Oruni lepiej nie spać z otwartym oknem! Jeszcze coś wpadnie do środka...

      • 2 0

  • (2)

    A te śmieci przy posesjach im nie przeszkadzają? Tym powinna się zająć straż miejska takie śmieci powinni trzymać na posesji mowa o złomie

    • 14 8

    • (1)

      Maję podwórko mój złom!!!

      • 0 2

      • Tak sobie...

        wmawiaj! A jak Ci karę wlepią to nawet prowident nie pomoże!

        • 0 1

  • (1)

    To niech pociagi zwolnia jak mieszkancy przestana palic w piecach smieciami i wypuszczac nieczystosci do gleby. Totalna wies w srodku miasta tam jest

    • 7 6

    • Nie obrażaj wsi dziadu śmierdzący. Majtki wypralea?

      • 0 0

  • Czytając kochane Trójmiasto.prl dowiedziałem się, że niektórym mieszkańcom przeszkadzają: (5)

    1. Samochody na ulicach w mieście
    2. ludzie chodzący w przejściach podziemnych
    3. Gałęzie na drzewach
    4. Drzewa
    5. dziki w lesie
    6.brak ścieżki rowerowej wzdłuż torów SKM
    7. Turyści na Starym Mieście
    8. Imprezowicze na Monte Cassino
    9. Brak progów zwalniających na każdej ulicy
    10. fotoradary
    11.brak fotoradarów
    12. Błoto jesienią
    13.śnieg zimą
    14. dokarmianie łabędzi
    15. orszak Trzech Króli
    16 Brak nowych dróg
    17 Budowa nowych dróg
    18 Psy na trawnikach
    19 Sąsiedzi za ścianą
    a ponadto Słoiki, Kaszubi, Gdynianie, Kresowiacy, Frankowicze i Kierowcy z rejestracją GWE

    Teraz do tej prestiżowej listy dochodzi hałas przejeżdżającyh pociągów.

    Zapewniam Państwa, że lista będzie uzupełniana i przekazana zostanie dyrekcji Szpitala na Srebrzysku

    • 29 8

    • Tam w szpitalu również trudno o ciszę. Ale w trumnie????

      • 1 0

    • (1)

      Ad.2. Nie chodzi o to, że tam są, ale o to, że zmuszani są tam być, bo inaczej w ścisłym śródmieściu nie da się pokonać "śródmiejskiej autostrady".
      Ad.3. Suche/połamane gałęzie na drzewach (na szczęście dość sprawnie usuwane)
      Ad.4. W ostatnich 2 latach raczej ich hurtowa wycinka
      Ad.5. O, tego problemu nie znam. Słyszałem tylko o problemie dzików na placach zabaw i w śmietnikach.
      Ad.12,13. Zalegające w hurtowych ilościach na śródmiejskich ulicach i chodnikach błoto i śnieg to chyba nie powinna być norma. Raczej świadczy to o złym odwodnieniu i niewłaściwym odśnieżaniu, a przecież na to idą nasze podatki.
      Ad.14. Nie chodzi o to, że dokarmiają, ale to, że robią to źle (ze szkodą dla ptaków).
      Ad.10,11 i 16,17. W jednych miejscach tak, w innych siak.
      Ad.18. SR*JĄCE psy na trawnikach wyprowadzane tam przez NIE SPRZĄTAJĄCYCH po nich właścicieli.
      Ad.19. HAŁASUJĄCY sąsiedzi za ścianą (czego nikomu nie życzę)

      • 2 1

      • redaktorze naskręt, proszę sie nie wysilaćwiemy że Panu też wszystko przeszkadza

        • 1 0

    • o nie...

      A o nas zapomnieliście!!!! Żądamy takiej samej uwagi jak gwe!!! Być na ustach internetowych władców wszechświata z 3city to zaszczyt i cel życia! Nie poddamy się i zdetronizujemy gwe!!!

      • 2 1

    • Brawo jrk

      W punkt.

      • 0 2

  • Za głośno? (1)

    Na miejscu maszynistów to bym jeszcze klaksonem trąbił przez całą Orunię.

    • 18 8

    • A parowozy zabytkowe muszą mieć w bowiazek gwiadac wzdłuż Orun.

      • 1 1

  • (1)

    Należy zastąpić transport kolejowy transportem rowerowym. Jest cichszy. I transport tony węgla rowerem ze Śląska jest bardziej ekologiczny.

    • 20 2

    • Rowerzysta zżarł by po drodze dużo i by pierdzial mwtanjac środowisko.

      • 1 0

  • (3)

    A tak swoją drogą to aż się prosi o połączenie Śródmieścia SKM z Gdańskiem Południowym (brakuje może 100 metrów), a tego nowym łącznikiem do linii Pruscz-port przez działki. Połowa pociągów mogłaby ominąć Orunię.

    • 23 10

    • Wywłaszczenia.......

      • 0 0

    • (1)

      mozesz to jakos rozwinąć?
      co masz na myśli jako gdańsk południowy?
      jakie 100 metrów?

      • 9 2

      • Gdańsk Południowy – stacja kolejowa w Gdańsku, dawna stacja rozrządowa na osiedlu Orunia-Św. Wojciech-Lipce. Leży na 325 kilometrze linii kolejowej nr 9 Warszawa-Gdańsk. W latach 2011-13 stacja została gruntownie zmodernizowana. Modernizacja polegała na modernizacji urządzeń SRK, przebudowie układu torowego.

        Kajam się. Do SKM Śródmieście jeden z torów ma jednak 150metrów. Drugi to 250 metrów i konieczność wyburzenia jakiejś przybudówki.

        • 14 2

  • Kiedy SKM zacznie jeździć w Gdańsku dalej niż do Śródmieścia? (6)

    Na południe musi być SKM albo tramwaj

    • 95 10

    • Tramwaj był,pamiętam, ale go zlikwidowano bo autobusy nowocześniejsze.... A teraz.....

      • 2 0

    • Ja pamiętam czasy

      Kiedy to na Orunię Dolną jeździł tramwaj. Około 1990 r linię tę (podobnie jak tę na Łąkowej) usunięto. Bezsens totalny, ale tak było.

      • 4 0

    • wtedy gdy za to sam zapłacisz

      widocznie jazda na południe od Śródmieścia nie opłaca się z jakiś względów.

      • 3 2

    • jak Gdańsk przyłączy się do Gdyni. (2)

      • 1 6

      • (1)

        Jak Gdynia przyłączy się do Wejherowa. Podobna różnica między tymi miastami.

        • 4 6

        • Chyba jesteś niemądry! Gdynia "uciekła" Wejherowu tylko ze względu na gospodarkę morską. W wielu aspektach to Wejherowo ich kładzie na dechy i oni kwiczą!

          • 4 2

  • Zróbcie normalny przystanek na Oruni! (10)

    Stacja PKP Orunia jest 3 kilometry od Gdańska Śródmieście, a wygląda jakby była na wsi, na wschodzie Ukrainy. Brak normalnego dojścia, szlabany częściej opuszczone niż otwarte, brak zapowiadania pociągów, brak połączenia SKM. Brak praktycznie wszystkiego, a to prawie centrum Gdańska.

    • 127 45

    • Prawie robi różnicw. Tu władcy Móch astan

      • 0 0

    • Coś w tym jest (3)

      W Gdyni SKM-ka ma przystanki przed i po Gdynia Główna. W Gdańsku jest Gdańsk Główny, teraz dołożyli Śródmieście i koniec...

      • 17 0

      • (2)

        Skm powinna jezdzic za do pruszcza

        • 19 1

        • (1)

          Kiedyś jeździła ale że SKM nie ma własnych torów za śródmieściem to musiala płacić haracz dla PLK za dostęp do torów, więc i kursów było mało a później stwierdzili, że to bez sensu i oddali to co zostało dla Regio

          • 11 1

          • a Pryszcz dalej płaci haracz do SKM
            gupole

            • 3 0

    • są już zapowiedzi na stacjach w Orunii i Lipcach

      • 1 1

    • Co to za barany minusują?

      • 5 7

    • zapowiadanie każdego pociągu też od niedawna jest

      więc przestań bajki opowiadać

      • 10 5

    • i tak

      ma wygladac,pasuje do caloksztaltu

      • 23 16

    • ale stacja jest

      inni nawet nie mają stacji, więc się ciesz!

      • 11 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane