- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (159 opinii)
- 2 Dwóch 29-latków z narkotykami (45 opinii)
- 3 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (410 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (229 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
Pociągi na Oruni za bardzo hałasują. Czy będą musiały zwolnić?
Mieszkańcom Oruni przeszkadza hałas przejeżdżających blisko ich domów pociągów. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku, po badaniach, przyznała im rację - normy hałasu są przekroczone. Czy teraz pociągi będą musiały zwolnić na wjeździe do Trójmiasta?
Po otrzymaniu skargi RDOŚ zlecił dokonanie pomiarów emisji hałasu akredytowanemu laboratorium Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Gdańsku.
- Po stwierdzeniu przekroczenia dopuszczalnych poziomów emisji hałasu w porze dnia i porze nocy w punkcie pomiarowym zlokalizowanym przy ul. Zawiejskiej 139 w Gdańsku, rozpoczęło się postępowanie administracyjne RDOŚ w przedmiocie wydania decyzji nakładającej na zarządzającego obowiązek ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia - mówi Sławomir Sowula, rzecznik prasowy RDOŚ.
Zmierzony poziom wynosił odpowiednio 67,4 dB w porze dnia i 66,6 dB w porze nocy, co stanowi przekroczenie standardów akustycznych, określonych dla terenu w rejonie ul. Zawiejskiej 139 w Gdańsku, odpowiednio o 2,4 dB w porze dnia oraz 10,6 dB w porze nocy.
Pojechaliśmy w poniedziałek ok. godz. 14 na ul. Zawiejską, by porozmawiać z mieszkańcami ze wspomnianej ulicy. Niestety we wspomnianym domu nr 139 nikogo nie było. Podobnie było w przypadku sąsiednich domów.
Czytaj też: Za 3 lata pociągiem z Trójmiasta na Okęcie?
RDOŚ: kolejarze zdecydują o tym, jak zmniejszyć hałas
Dalsze kroki w kwestii hałasu pochodzącego spod kół pociągów leżą teraz w gestii zarządcy linii - spółki PKP Polskie Linie Kolejowe - która ma w tym zakresie dość sporą dowolność.
- Nie wskazaliśmy sposobu ograniczenia oddziaływania akustycznego - tj. nie nałożyliśmy obowiązku postawienia np. ekranów akustycznych. Przepisy nie wskazują wprost rozwiązania, które ma doprowadzić do ograniczenia oddziaływania, lecz należy zastosować właściwe rozwiązania technologiczne lub organizacyjne, które doprowadzą do osiągnięcia wyznaczonego celu - mówi Sowula.
Zadaniem RDOŚ, po wdrożeniu rozwiązań zapobiegających hałasowi, będzie ponowne skontrolowanie, czy rozwiązania przyniosły efekt.
Obecnie strony w ramach postępowania mają możliwość wypowiedzenia się. Dopiero po analizie stanowisk, RDOŚ może wydać decyzję nakładającą na zarządzającego linią kolejową nr 9 (Warszawa Wschodnia Osobowa - Gdańsk Główny) obowiązek ograniczenia oddziaływania na środowisko.
Czytaj też: Nowe wiadukty na Oruni zmienią ruch
Co zrobią kolejarze?
Kolejarze mają wiele sposobów na radzenie sobie z hałasem. Najprostszym jest ograniczenie prędkości pociągów. Rozwiązanie to można wprowadzić niemal od zaraz, bowiem nie generuje dodatkowych środków, jednak będzie z pewnością kłopotem dla pasażerów.
Są też inne rozwiązania, ale wymagają one uruchomienia dodatkowych środków finansowych. To m.in. wymiana stolarki okiennej, podkładów, czy postawienie ekranów akustycznych przy torach.
Spółka PKP PLK w czerwcu 2017 r. wykonanie szeregu pomiarów hałasu. Jest to wymogiem w pozyskanej 14 marca 2007 r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla modernizacji linii kolejowej na odcinku Pruszcz Gdański - Gdańsk Południowy.
Jeden z punktów pomiarowych zlokalizowano przy zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej przy ul. Zawiejskiej. Wykonawca jest już na końcowym etapie obliczeń akustycznych mających na celu ocenę stopnia skuteczności zastosowanych rozwiązań ograniczających hałas.
- Jeżeli przekroczona zostanie dopuszczalna wartość poziomu hałasu, wykonawca ma obowiązek przedstawienia nam wariantów dodatkowych rozwiązań ograniczających wpływ hałasu na środowisko i uwzględniających takie parametry jak trwałość, estetykę, bezpieczeństwo ruchu kolejowego, aspekty społeczne, koszty inwestycyjne oraz koszty utrzymania. Po otrzymaniu kompletnego opracowania, PLK przekażą dokument do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku - mówi Karol Jakubowski z PKP PLK.
Przebudowa za pół miliarda złotych
Dlaczego mieszkańcy mogli domagać się lepszej ochrony przed hałasem pochodzącym z linii kolejowej? W Gdańsku, a w zasadzie na obszarze LCS Gdańsk, remontowano w latach 2011-2014 linię dalekobieżną o długości ok. 22 kilometrów. Prace prowadzono między Pruszczem Gdańskim i stacją Gdańskiem Oliwa, w tym także na Oruni.
Mieszkańcy mieli mieć zapewnioną ochronę akustyczną po oddaniu inwestycji. Tak się jednak nie stało, a jeśli normy hałasu po jej wykonaniu są przekroczone, zgodnie z prawem należy temu zapobiec.
Podkreślmy, że tory w Gdańsku przebudowano nakładem ok. 589,33 mln zł brutto. W sumie zmodernizowano ponad 60 km torów szlakowych i stacyjnych. Wymieniono także 75 km sieci stacyjnej. Przebudowano także 8 peronów.
Opinie (224) 6 zablokowanych
-
2018-01-10 10:05
Szczególnie w nocy ograniczyć prędkość (1)
Latem nie można spać przy otwartym oknie. Mieszkam w pobliżu stacji Orunia w pewnym oddaleniu od torów, budynek w pozycji bocznej do torów. A jednak w nocy nie da się spać przy otwartym oknie, taki hałas. Ekrany nic tu nie pomagją, dlatego jestem za tym żeby i przez Orunię pociągi szczególnie w nocy przejeżdżały wolniej.
- 3 5
-
2018-01-19 18:50
CO?
Na Oruni lepiej nie spać z otwartym oknem! Jeszcze coś wpadnie do środka...
- 2 0
-
2018-01-10 10:57
(1)
LOL modernizacja za miloiardy a teraz pociągi 40km/h po kilku żulom hałas przeszkadza. Witamy w Wolsce.
- 3 4
-
2018-01-10 11:16
to po ch.j ta modernizacja za takie pieniądze, jak nie jest dobrze zrobiona?
- 1 0
-
2018-01-10 13:45
potomek Mirka uważa, że..
..obniżenie prędkości pociągów spowoduje podwyższenie częstotliwości napadów rabunkowych. nie od dziś wiadomo, że łatwiej jest wskoczyć do pociągu jadącego wolniej.
- 4 2
-
2018-01-10 16:35
Przewiazac kola szmatami ,taka mam koncepcję.
- 6 1
-
2018-01-12 18:09
Nikt ale to Nikt nie ma prawa oceniać Mieszkańcow Oruni!
Ten kto nie mieszka blisko torów oraz ten kto nie zna Oruni a jedynie coś słyszał nie ma prawa się wypowiadać o jakości życia i bezpieczeństwie jakie funduje po modernizacji za miliardy euro PKP PLK. My Oruniacy jesteśmy częścią Gdańska, jesteśmy Mieszkańcami Gdańska. Nie jesteśmy gorsi czy lepsi jesteśmy równi.
- 4 0
-
2018-01-13 12:03
Wyburzyć!
Wyburzyć to osiedle i zbudować dodatkowe tory do Tczewa i drugą linię do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.