• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi pojadą wolniej we Wrzeszczu przez historyczną nastawnię

Maciej Naskręt
26 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jaki los czeka nastawnię kolejową we Wrzeszczu?
Historyczna nastawnia we Wrzeszczu. Historyczna nastawnia we Wrzeszczu.

Kolejarze ograniczyli prędkość pociągów pod historyczną nastawnią kolejową we Wrzeszczu - to efekt decyzji prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. To może być argument w walce o prawo do zburzenia nastawni, czemu niedawno przeciwstawił się wojewódzki konserwator zabytków. Kolejarze już przygotowują odwołanie od tej decyzji do ministra kultury.



Kto ma rację w sporze o nastawnię?

We wtorek opublikowano decyzję Urzędu Transportu Kolejowego w Warszawie, która określa prędkości na linii kolejowej nr 202 relacji Gdańsk Główny - Stargard Szczeciński. To po tej linii przez Trójmiasto przejeżdżają pociągi dalekobieżne i towarowe. Urzędnicy UTK zalecili wskazanie oraz wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych w rejonie nastawni kolejowej we Wrzeszczu.

- Powodem, dla którego taką decyzję wydaliśmy, jest fatalny stan nastawni kolejowej, która znajduje się nad linią. W opinii rzeczoznawcy budowlanego istnieje ryzyko zawalenia się budowli, co może spowodować katastrofę budowlaną oraz stworzyć poważne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzkiego - tłumaczy Grzegorz Mazur, rzecznik prasowy UTK.

Prezes UTK nakazał wprowadzenie przez zarządcę torów, czyli firmę PKP PLK, ograniczeń eksploatacyjnych. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, a jej niewykonanie grozi karą 5 tys. euro dziennie.

Co dokładnie zmieniło się w ruchu pociągów na linii dalekobieżnej?

- Wprowadziliśmy tu ograniczenie w ruchu pociągów do 50 km/h. Ponadto przy każdych pracach torowych ma być weryfikowany stan nieużytkowanej nastawni. O decyzji poinformowaliśmy także właściciela nastawni, czyli spółkę Nieruchomości PKP - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

Wprowadzone ograniczenie nie wywołuje na razie żadnych skutków dla pasażerów, ponieważ ograniczenia prędkości w tym rejonie i tak obowiązują ze względu na trwającą przebudowę stacji Gdańsk Wrzeszcz. Pociągi jadące od strony Gdańska Głównego zwalniają już kilkaset metrów przed nastawnią.

Problem jednak pojawi się, gdy prace na stacji zakończą się (czytaj więcej: zakończenie prac na stacji Wrzeszcz do końca maja) i prędkość pociągów będzie wynosić na tym szlaku 70-100 km/h.

Jak twierdzą sami kolejarze, może to być wstęp do dalszych utrudnień na linii.

- Niewykluczone jest nawet zamknięcie tego szlaku, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego - mówi Grzegorz Mazur, rzecznik prasowy UTK.

Urzędnicy wojewódzkiego konserwatora zabytków przekonują, że takie działania to próba torpedowania prac mających na celu ochronę historycznej nastawni.

- Naszym zdaniem budynek posadowiony jest na solidnych żelbetowych ścianach i jego remont może zapobiec ewentualnej katastrofie. W 1995 r. ówczesny wojewódzki konserwator zabytków rozpoczął procedurę wpisu obiektu do rejestru zabytków, ale już dwa lata później odstąpiono od tego, przychylając się do argumentów PKP mówiących o fatalnym stanie technicznym i tym, że obiekt uniemożliwiać miał modernizację układu kolejowego - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Na razie konserwatorowi nie udało się objąć ochroną nastawni. - Sądzimy, że uda nam się zapisać obiekt w rejestrze w najbliższych dniach - mówi Tymiński.

Sprawa ujrzała światło dzienne, gdy spółka Nieruchomości PKP złożyła do Wojewódzkiego Inspektora Budowlanego wniosek o wydanie nakazu rozbiórki obiektu. Ten z kolei postanowił sprawdzić, czy obiekt nie ma wartości historycznej, co w efekcie spowodowało działania Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, zmierzające do zabezpieczenia nastawni.

Poznaj historię nastawni kolejowej we Wrzeszczu. Materiał z września 2014 r.



Kolejarze nie składają broni i zamierzają odwołać się od decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Gdy tylko dotrze do nas decyzja o wpisaniu obiektu do rejestru, zamierzamy złożyć odwołanie do ministra kultury i dziedzictwa narodowego - zapowiada Krzysztof Piekarski ze spółki Nieruchomości PKP. - Wszyscy chcemy szybciej podróżować koleją, a tymczasem na międzynarodowej i wyremontowanej trasie E-65 zostawiamy obiekt, który nie tylko ogranicza jej przepustowość, ale także zagraża temu ruchowi. Po torach we Wrzeszczu jeżdżą nie tylko pociągi z pasażerami, ale także z towarami niebezpiecznymi do gdyńskiego portu. Rozbierając obiekt możemy zapobiec ewentualnej katastrofie - mówi Piekarski.

Kolejarze nie widzą możliwości zagospodarowania nastawni na inne cele - np. prowadzenia w niej działalności gospodarczej. Ich zdaniem wszystkie pomysły, m.in. studentów Politechniki Gdańskiej, są niemożliwe do zrealizowania. To obiekt kolejowy, by wejść do niego trzeba mieć przepustkę zarządcy linii kolejowej.

- Ponadto notoryczne remonty nastawni, jakie będzie trzeba przeprowadzać, spowodują nie tylko wstrzymanie ruchu na linii dalekobieżnej w tym rejonie. Wszystkie prace będą musiały być poprzedzone wyłączeniem napięcia w sieci trakcyjnej - mówi Piekarski.

Miejsca

Opinie (172) 5 zablokowanych

  • Ja wam dam dobrą radę za friko urzędasy. (5)

    Wystarczy, że przeniesiecie ten zabytek na teren jakiegoś muzeum, wystarczy rozebrać i odtworzyć, nie takie obiekty były przenoszone nawet z Europy do USA.

    • 65 65

    • 5 razy próbowałam uzyskać ofertę sprzedażową na tę nastawnie z chęcią wyremontowania i przekształcenia na lokal usługowy ale za każdym razem dostawałam ta sama odpowiedź "że obiekt nie posiada dojścia do budynku ani schodów i nie może z tego powodu zostać wystawiony na sprzedaż" szkoda tylko ze pozwolenie na budowę schodów PKP dostało już parę lat temu i nic z nią nie robi...

      • 1 0

    • Ale niech sobie to przeniosą za swoje pieniądze a nie z naszych podatków!!!

      • 0 0

    • Mam taką koncepcję pod rozwagę p. Leszka Lewińskiego

      Zrobić tam modelarnię PMMH0, pan Leszek to najlepszy modelarz kolejowy w trojmieście o ile nie w kraju i jego makiety zapierają dech w piersiach.

      • 7 0

    • Rozebrać to badziewie.

      Nawet jeśli ktoś to kupi to jak zmusisz go do remontu?

      • 2 7

    • rozumiem, ze masz ochote zaplacic za to?

      Prosze Was. Nie kazdy budynek, ktory ma wiecej niz 50 lat nalezy chronic.

      Gdyby stal na waszej dzialce, gdzie chcecie zbudowac cos nagle byscie twierdzili, ze to rudera bez wartosci.

      Ale, ze ktos inny mialby o to dbac i za to placic, to nagle wszyscy obroncami historii.

      • 11 4

  • Skoro ta rudera nie jest jeszcze wpisana do rejestru zabytków (3)

    W czasie conocnego zamkniecia ruchu które jest co noc , , zawadzić ją przypadkiem koparką szubko posprzatac z toru to co spadło i po kłopocie.

    Albo dac w darowiźnie konserwatorowi zabytków i okreslic termin wykonania remontu na jago koszt a w razie nie wykonania go obciążać kosztami zwolnień prędkości. Szybko ruina zniknie ...

    • 6 8

    • Po co nam rudery?

      Jest jeszcze więcej ruder do wyburzenia. Po co nam gdański Żuraw albo kamienice we Wrzeszczu? Ile pięknych blaszanych hipermarketów można by postawić na ich miejscu?

      • 0 0

    • kombinator

      • 0 1

    • Hłe hłe, tak chciał zrobić właściciel młyna na Emaus

      Ze skutkiem takim, że musiał odbudować obiekt do stanu wcześniejszego.

      • 3 0

  • (10)

    Wyburzyć ruderę!!

    • 95 162

    • (5)

      Jak twoja rudere wyburza to gdzie sie podziejesz?

      • 29 20

      • A kto z tej nastawni korzysta? (3)

        Fakt że ładna, i że przez lata wpisała się w otoczenie ale mamy kapitalizm, za wszystkim idą pieniądze i sądzę że i miasto i kolej ma sporo innych pilniejszych wydatków

        • 5 12

        • Kapitalizm to nie jest wojna z zabytkami

          Wszystkie kraje chronią swoje zabytki, bo one świadczą o historii i kulturze narodu.Ty masz chyba kulturę nowobogackiego mamona - wyburzyć, zniszczyć, zzniwelować i pobudować nową Biedronkę. Żal mi ciebie.

          • 0 0

        • Kapitalizm to nie jest w

          • 0 0

        • Kapitalizm to nie jes

          • 0 0

      • do mamy

        • 15 5

    • śp p Arciszewski (2)

      miał sposoby na zabytki, z zajezdnia prawie sobie poradził to z taką małą nastawnią nie miałby żadnych problemów. We wrzeszczu jest tyle innych ruder do wyremontowania, dlaczego upierają się przy tym straszydle?

      • 4 5

      • Jesat też wiwele innych ruder do wyburzenia

        nie koniecznie musi to być nastawnia. A sposobem arciszewskiego na zajezdnię było pdpalanie. Nawołujesz do podpalenia nastawni?

        • 2 0

      • Bo akurat ten budynek jakoś wygląda?

        Bo jest unikatowy w skali kraju?

        • 9 1

    • Dobrze gadasz. Już w poprzednim temacie opisującym tę nastawnię pisałem aby to wyburzyć w cholerę. Stwarza zagrożenie ale konserwator powie nie można wyburzyć bo to zabytek a Ci wszyscy co mówią na temat tej nastawni same ohy i ahy to teraz gdzie są? Może niech dadzą po złotówce na remont tego badziewia. Będzie tak jak w przypadku stoczniowych żurawi. Krzyczą, krzyczą a jak przychodzi do płacenia to raptem nie ma komu.

      • 7 14

  • a może wyburzmy wszystko wybudowane przed epoką centrów handlowych, galerii "bandyckich" itd,itp...nie będzie tradycji i charakteru, za to bogate zagraniczne firmy zbiją na nas większą kasę....pozdrawiam

    • 5 1

  • Remont nastawni brebowej (1)

    Sądzę, że warto obiekt odremontować ponieważ nastawni tego typu jest tylko kilka w Europie i ten obiekt powinien być odnowiony.

    • 8 0

    • Kilka to jest ich w samej Polsce

      • 1 0

  • Widać, że komuś zależy na tym aby zburzyć. (13)

    Zmniejszenie prędkości na tym odcinku o 20 km/h i tak nie ma znaczenia ponieważ w kierunku Gdynia w pobliżu znajduje się stacja Gdańsk Wrzeszcz a w przeciwnym to niech dopiero po przejechaniu nastawni pociągi się rozpędzają w kierunku centrum.
    Niezależnie od tego widać że decyzja została już podjęta ale szum medialny przeszkadza w szybkiej realizacji.

    • 132 22

    • Właśnie, co tym kolejarzom tak zależy na burzeniu tej unikalnej nastawni ? (7)

      A tłumaczenie o bezpieczeństwie czy prędkości to wszędzie można podawać.
      Drogowcy np. zamiast remontować ulice stawiają znaki z ograniczeniem prędkości i już nic nie muszą robić. Tu wyburzą nastawnię i po problemie. Tylko na takie rozwiązania stać kolejarzy ?

      • 30 5

      • rozumiem, ze wyjmiesz 200 tys zlotych z WLASNEJ kieszeni na remont? (4)

        Nie, oj jaka szkoda.

        * - kwota zmyslona, bez zrodla. Jednak remont takiego budynku, pod okiem konserwatora, w tym miejscu na pewno mniej nie wyniesie.

        • 2 7

        • Jak jesteś właścicielem zabytku, to masz nie tylko PRAWA (3)

          ale też OBOWIĄZKI.

          Ale widzę, że ludzie mają gremialnie berety zryte i uważają, że prywatny może zrobić ze swoim wszystko. To może konsekwentnie zezwólmy na wyburzenie połowy kamienic w centrum Krakowa pod jakieś blaszane markety?

          • 9 2

          • Druga sprawa (1)

            Nie porownuj kamienic, ktore maja konkretna funkcje i ZARABIAJA na siebie (jest wielu chetnych na ich kupno czy wynajem) do male budyneczku w miejscu, w ktorym nikt nie ma niego pomyslu.

            Naprawde nie dostrzegasz roznicy? Jesli nie - przenies w myslach ten budynek na swoje podworko. Przychodzi urzednik i mowi, ze nie mozesz wyburzyc, a masz remontowac i utrzymywac, bo on uwaza, ze to wartosciowe. Ludzie tez uwazaja, ze to wartosciowe. Nie dorzuca sie, ale plac.

            • 2 3

            • W takim razie ich biznes żeby nastawnia też zarabiała.

              • 1 0

          • Ale to jeszcze nie jest zabytek

            PKP nie chce, aby to stalo zabytkiem. Byl to zwyczajny budynek, ktory mial pewna funkcje. Przestal ja miec.

            Wlasciciel nie ma ochoty placic za cos, czego nie chce. Chcesz kupic i zyskac owe prawa i obowiazki. PKP nie chce ani praw, ani obowiazkow.

            Jesli ludziom tak bardzo na niej zalezy, to dalczego nie zbiora pieniedzy i nie zaproponuja PKP odkupienia? A juz wiem czemu, bo choc to ladny budynek, to nie ma co z nim zrobic. Ani mieszkania, ani kawiarni, ani muzeum. Ot, taki nieuzytek.

            Masz ochote za niego placic?

            • 3 4

      • "Tylko na takie rozwiązania stać kolejarzy ?"

        dobre pytanie

        zastanowmy sie czym kolejarze maja sie zajmowac koleja czy zabytkami?

        kolej powinna kupowac pociagi i remontowac tory a nie bawic sie w konserwatora zabytkow

        • 3 2

      • bo to juz nie sa kolejarze

        tam teraz prezesiki spoleczek

        • 14 1

    • Proponuję nie zabierać zdania, nastawnia jest oddalona o prawie km od peronów, co to oznacza, że skłądu nie rozpędzi się ponownie przed peronem, ani za peronem w kierunku nastawni, a licząc 1,5km od nastawni do końca peronu we wrzeszczu(czoło pociągu) to wydłużenie czasu przejazdu o 4 minuty... Tj skład jadący 1,5km 100km/h pokonuje te 1,5km w niecałą minutę, 20km/h prawie 5min.
      czasu hamowania nie liczę, choć też jest dłuższy hamowanie ze 100 do 20 i potem z 20 do 0, niż od 100do 0, jest to związane z działaniem układu hamulcowego w pojazdach kolejowych. wydłużenie czasu przejazdu o 4minuty to bardzo dużo, zwłąszcza na odcinku wrzeszcz-gdańsk główny, gdzie gdy ruszy PKM, przepustowość linii będzie bliska osiągnięcia 100%. Każdy pociąg z wrzeszcza będzie mógł w stronę Gdańska odjeżdżać co 10min, podczas, gdy bez tego ograniczenia co 5....

      • 0 1

    • A komu zależy, żeby to zostawić?

      Serio pytam. Do zwiedzania się to nie nadaje. Na żaden obiekt użyteczności publicznej też nie. Wygląda tak sobie. Po co to trzymać jeśli zagraża bezpieczeństwu, a ewentualny remont będzie wymagał kupę kasy?

      • 3 5

    • ta (1)

      zwłaszcza towarowe

      • 4 2

      • i tak nie jadą znacząco szybciej

        • 7 1

    • Jasne bo w sumie ta modernizacja torów kolejowych w okolicy to tylko tak żeby coś się działo, skoro można jeździć 70-100kmh ale to za szybko, lepiej 20-50kmh będzie bezpieczniej i sumie może by zamknąć te nowe tory i jeździć wahadłowo albo po torach SKM, albo remont i ochrona obiektu, albo wyburzenie czy przyniesienie innej opcji nie widzę.

      • 5 4

  • Budynek do kasacji. (1)

    On wymaga odnowy.

    • 23 24

    • Po co stara nastawnia . W pył ją

      Ten budynek niczemu nie slurz mało tego przez niego jest skrajna na tym odcinku ! Czyli nie wszystko przejedzie pendolino tez nie moze przyspieszyć . Pamiętacie wypadek kolejowy w tym miejscu jak sie wykolejil cały skład z węglem cudem Boga ten budynek nie został uszkodzony. Jestem za aby zrobic zdjecie i wyburzyć staroc . Bo PKP nieruchomosci nie zainwestują złotówki w stary budynek . Pozatym nie maja kasy . Te budynki juz nigdy nie beda wykorzystane ! Niebawem bedzie tam ekran więc jak to bedzie wygladac?

      • 1 2

  • WKURZONY !!!

    Ci kolejarze dziają mi już na nerwy.
    pitolenie o ,, szopenie,, Wyburzyc i tyle, co im przeszkdza?
    Zamiast lata temu oddac to w dobre rece i mieli by problem z glowy to teraz widac że ich dąrzenia byly celowe, by doprowadzic do ruiny aby bylo latwiej sie tego obiektu pozbyc ... !!! I nie trzeba byc wróżką by do tego wniosku dojść.
    Tak się postepuje z wieloma zabytkami lub obiektami o historycznej zabudowie miasta ... Doprowadzic do ruiny a pozniej spychaczem i fanta nie ma ...
    Po za tym zacznijmy od tego ze nastawnia znajduje sie praktycznie tuż przy przystanku czyli taki pociag siła rzeczy nie rozpedzi sie az tak, wiec przestancie pitolic farmazony tylko zajmijcie sie tym co jest istotne a nie demolka bo tak wam leży ... Poprostu mysleliscie ze kase na tym zarobicie ale sie nie udalo, wiec nikomu tego obiektu nie oddacie bo to wasza strata, a nie patrzycie na to ze takie obiekty to rzadkość i powinno sie je chronić i dbac o nie ... !!!
    Panowie M. L. i P. jak pierdzicie w swoje taborety to pierdźcie ale nie niszcie tego co pozostało z historii miasta ... Bo jak byscie chcieli to byscie dawno temu cos na to zaradzili, nastawnia by stała, była urzytkowana a pociagi jak jeździły tak by jeździły ... Tylko wasze głupie pomysły jakoś nie wypalają, co chcieliście zrobić z budynkiem dworca w Gdyni, ile obiektów kolejowych poszło na starcenie i ma isć na stracenie bo wam ża d*pę ściska i szkoda kasy, dalej wymieniać? Niedawno był artykuł o moscie kolejowym co też na żyletki ma iśc bo wam szkoda kasy, zamias go zdemontować i przekazać komuś kto o ten obiekt zadba i wszystko może dalej służyć, bo takie obiekty były przed wami i was jeszcze przeźą świadczac dalej o historii miasta a o was nikt nie bedzie pamietac ...
    Więc odczepsie sie od tej nastawni, a zacznijcie dbac o swoje obiekty to nie bedzie klopotu albo je oddawajcie w formie darowizny czy to dla miasta czy osobie prywatnej jak was nie stać na ,,gest,,

    • 4 1

  • (11)

    Budynek nastawni jest tuż obok stacji Wrzeszcz. Pociągi osobowe i tak się tam zatrzymują, zatem co zmienia ograniczenie prędkości do 50?

    • 120 19

    • Nie każdy (9)

      Jeżdżą tam towarowe pociągi , a ich spowolnienie ma już znaczenie.

      • 13 12

      • Towarowe (5)

        A widziałeś kiedyś pociąg towarowy który jedzie szybko? Poza tym nie mają one rozkładu jazdy co do sekundy więc jak przyjadą do miejsca docelowego 2 min pózniej nic się nie stanie.

        • 14 6

        • Ja widziałem (1)

          Pociągi towarowe w Polsce jeżdżą do 100 km/h (tzw. expresy kontenerowe), na zachodzie nawet 140 km/h.

          • 8 4

          • ale nie w każdym miejscu

            tutaj akurat poruszają się ze zmniejszoną prędkością, ponieważ stacje osobowe (Główny, Wrzeszcz, Oliwa, Sopot) są relatywnie blisko, a ich głowice nie są dostosowane do jazdy towarów na bok z dużą prędkością.

            • 4 0

        • Towarowe PKP i tak wywali z tej trasy

          Jak tylko zabudują teren po Gildii (towary niebezpieczne nie mogą przejeżdżać przez tunel). Na kilometr widać podchody, żeby tylko tą nastawnię uwalić.

          • 12 0

        • Ależ mają

          Zrozum pociągi towarowe, jeżeli będą jeździły wolniej to będą powodowały opóźnienia osobowych.
          I wbrew tego co twierdzisz mają bardzo szczegółowy rozkład jazdy.

          • 5 1

        • ty stolec wiesz

          towarowe maja scisle rozklady

          • 10 0

      • ? (1)

        Towarowe w mieście i tak jeżdżą 40km/h

        • 16 2

        • 40 km/h

          To tak jakby szybciej niż 20 km/h

          • 3 2

      • znaczenie ma co najwyżej dla hałasu ;-) który powodują

        • 16 3

    • ...osobowe tak. A pozostałe jak towarowe,składy jadące "luzem'.... sporo innych tam jeździ. Szkoda,że tak późno....

      • 1 1

  • Ratujmy zabytki

    Nastawnia, koło której przechodzę codziennie, jest już zabezpieczona .

    Trzeba mądrze pomyśleć, jak ją uratować od zagłady. W Trójmieście i na Pomorzu nie ma takiego drugiego zabytku.

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane