• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpatrzyliśmy dostawę szyn na plac budowy Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
18 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz transport i rozładunek szyn na budowie PKM.


Od czerwca na terenie budowy 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwa montaż torowiska. Na plac budowy docierają setki szyn. Byliśmy przy rozładunku, który odbywa się co parę dni przy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Waga szyn na linii PKM równa jest masie 28 kolejek SKM.



W Gdańsku miedzy stacją Wrzeszcz a Osowa trwa budowa 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W czerwcu - po wielomiesięcznych pracach gruntowych - rozpoczęto tam prace torowe. Na plac budowy dociera nie tylko tłuczeń czy betonowe podkłady, ale także najważniejszy element torowiska - długie na ok. 30 metrów szyny.

Co kilka dni na plac budowy bocznicą, którą zazwyczaj dojeżdżają pociągi z paliwem lotniczym do lotniska, spalinowa lokomotywa przyciąga wagony z szynami.

Stalowe elementy początkowo nie pochodziły z Polski. - Szyny sprowadzane były z Hiszpanii. To tak zwane szyny twarde, które montuje się na łukach. Do Trójmiasta docierają one drogą morską, potem - po przeładunku - przewozimy je koleją na plac budowy. Mamy też dostawy z Czech, ale tamte tzw. zwykłe szyny docierają bezpośrednio na plac budowy drogą kolejową - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, inwestora kolejowego przedsięwzięcia.

Od niedawna na plac budowy przywożone są też szyny wyprodukowane w polskich hutach. Były one niewydolne po licznych zamówieniach od wykonawców m.in. przebudowy linii Gdynia - Warszawa.

W ramach trwających prac mają być przeprowadzone jeszcze cztery kolejne transporty kolejowe. Kierowcy zatem nie powinni się dziwić, że zamykane są zapory na Trasie Słowackiego. Przejazd składu trwa tam nie dłużej niż 5 minut.

Podróż ok. 3-kilometrową bocznicą od stacji Osowa w rejon Trasy Słowackiego lokomotywą spalinową wraz z szynami na platformach trwa nawet 30 minut. Pociąg porusza się z prędkością 10-20 km/h, by nie doszło do jego wykolejenia. Winny tej sytuacji jest zły stan torowiska wspomnianej bocznicy.

Z platform kolejowych szyny są rozładowywane na dwie strony przy użyciu czterech dźwigów HDS. Z miejsca towar rozładunku trafia na konkretny odcinek budowy. Jeden metr szyny waży 49 kg. Razem daje to więc ponad 3 tys. ton stali. By tyle stali otrzymać, należałoby przetopić ok. 28 składów kolejki SKM (EN-57).

Co ciekawe istniejąca bocznica kolejowa po zakończeniu budowy PKM będzie kończyła się tuż przed Trasą Słowackiego patrząc od strony Osowy. Kolejowa odnoga stanie się bezużyteczna. Czy zostanie rozebrana? O tym zdecydują władze spółki PKP PLK.

Jak zatem w nowym układzie torowym dotrą pociągi z paliwem lotniczym na terminal? Projektanci PKM postanowili wybudować zwrotnicę, od której będzie odchodził jeden tor do istniejących ostatnich metrów układu torowego. Stąd cysterny z paliwem lotniczym będą wożone z rafinerii nową linią PKM.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Opinie (97) 5 zablokowanych

  • przetopić 28 kolejek

    A może pójdźmy dalej za "ętelygęcjom" autora i napiszmy, że nowa linia będzie "big like Texas".

    • 0 0

  • Ciągle nie mogę zrozumieć czemu na tej trasie będą spalinowe lokomotywy jeździć (10)

    Zamiast zrobić coś na miarę XXIw. to tyle pieniędzy wywalono na infrastrukturę, żeby później spalinówki po tym jeździły.

    • 22 51

    • (2)

      A ja lubię spalinówki - miękko ruszają w porównaniu do elektrowozów.

      • 2 2

      • (1)

        Aha.. ale wiesz że wszystkie spalinówki jeżdżą na prąd? Silnik spalinowy jest potrzebny jedynie do generowania prądu dla elektrycznych silników trakcyjnych.

        • 8 2

        • Nie wszystkie spalinówki - jednostki trakcyjne i wagony motorowe na ogół posiadają przekładnię hudrauliczną. A elektrowozy potrafią ruszać tak płynnie, że się nawet tego nie zauważa. Musi to być jednak coś nieco bardziej zaawansowanego niż składy naszej SKM.

          • 0 0

    • Bo linia z Osowej do Gdyni nie jest zelektryfikowana (1)

      Więc tą trasą i tak nie pojadą pociągi elektryczne.

      • 18 3

      • I to mnie właśnie zastanawia. Ponoć PKM ma być zalążkiem do rozwoju tras kolei kaszubskich. Tylko jak mają to zrobić bez elektryfikacji? Kolejne 300 milionów?

        • 2 1

    • żeby później zelektryfikować, dostać na to kolejne dofinansowanie włącznie z zakupem nowych składów, a spalinowe wtedy będą jeździć na kaszuby

      • 11 0

    • Bo elektryfikacja linii podnosi koszty podwójnie (2)

      jak wyżej.

      • 18 5

      • cała elektryfikacja to 100mln więc nie gadaj, że podwójnie (1)

        • 11 2

        • Elektryfikacja podwaja koszt budowy torowiska a nie całej PKM

          • 4 2

    • ciagle wyjasniam, ze elektryfikacja bedzie przeprowadzona w kolejnym etapie.

      kupowane sklady kolejowe trafia na inne pomorskie trasy.

      • 32 5

  • *************

    podszłyszałem nielegalnie , że to podgladanie też było nielegalne , i cała ta budowa jest nielegalna i te siedem mln PLN też jest naliczone nielegalnie .... idąc tropem LORDA spod BYDGOSZCZY cały ten kraj jest nielegany taki murzyński... miro ma rację to dziki kraj ....

    • 0 0

  • Pompowania megalomańskiego balonika ciąg dalszy... (4)

    zamiast szybkiego tramwaju tramwaju będzie spalinówka wożąca powietrze

    • 18 49

    • ciekawe. (2)

      osobiście zawsze uważałem że PKM to błąd - powinno rozbudować się we wszystkie strony linie tramwajowe. Jedna linia pkm to lipa - będzie jeździć pusta.

      • 1 3

      • dwóch durniów... (1)

        zamiast mózgu internet... i tak już im zostanie na całe życie.. biedne bezmózgi...

        • 2 1

        • psycholog wypowiedz swą poparł konkretami... Gupi dzieciak.

          • 0 0

    • musisz siedzieć cicho. zdrowy rozsądek jest nie na miejscu. już lepiej powtarzaj: "to jest miś na miarę naszych czasów!". -tak jak "miś łączący port lotniczy z portem morskim" :)

      • 0 1

  • Dzięki za cynk!

    Jeszcze dzisiejszej nocy ruszamy z Mietkiem, Zenkiem, Ziutkiem na złomowe łowy! Palnik i flota wózków mleczarskich nam w tym pomoże.

    • 0 1

  • pkm (1)

    Tyle się mówi i pisze o PKM ale bardziej interesuje mniej potencjalnego pasażera kwestia ceny biletów jednorazowych,a zwłaszcza cena biletu miesięcznego .Rozumiem że na przejazdy PKM będą obowiązywały bilety miesięczne ZKM zwłaszcza że ma zniknąć autobus 210 który konkurował by z PKM a inwestycję trzeba spłacić i utrzymać PKM, będą to zapewnie nie małe pieniądze

    • 9 1

    • Nie martw sie na zapas

      A swoja energie skup nad tym jak wiecej zarobic a nie mniej wydawac!

      • 1 5

  • Jednego nie rozumiem.... (1)

    Tyle było już artykułów na temat budowy kolei metropolitarnej więc po co kolejny artykuł??
    Buduje się,buduje-przecież wiemy o tym więc nie widzę sensu pisania wciąż o tym.

    Lepiej pokazać jełopów którzy nieprawidłowo parkują.I tablice mają być widoczne co by namierzyć buraka!

    • 1 3

    • Wstap do ORMO

      I namierzaj jelopie!

      • 0 0

  • Jeszcze raz zapytam (11)

    Czemu na Małym Kacku w Gdyni nie będzie przystanku kolejki ??

    • 45 7

    • Bo tam nie ma kolejki

      Zrozumiano?

      • 0 0

    • Oficjalnie nie ma kasy. (1)

      Tak naprawdę są to tarcia polityczne przed wyborami. Gdynia jest zbyt niezależnym miastem według władz województwa.

      Z tgo samego powodu nie ukończono lotniska - w skrócie rząd nie pozwolił

      • 12 14

      • Zdaje się, że ten przystanek powinna zrobić PLK a nie PKM bo to są jej tory i jej teren. PKM od początku miało być tylko od Wrzeszcza do włączenia w linię Gdynia-Kościerzyna. Przystanki na linii do Gdyni ma zrobić PLK (lub miasto Gdynia).

        • 4 2

    • Bo ma tam powstac kolejka linowa na Kamienną Górę

      • 6 0

    • Nie będzie też przystanku Zaspa

      Zamiast tego idiotyczna Szczyża.

      • 1 13

    • Bo Gdynia to zakała Pomorza (1)

      • 15 8

      • Kto Ciebie tak oklamal

        • 4 3

    • po co ???

      przecież będziecie latać samolotami to kolej wam nie potrzebna :-)))

      • 19 1

    • Myślę, ze zbudujemy tam oddział lotniska i jakiś pomnik (2)

      • 50 2

      • chyba oddział szturmowy

        jak już to terminal miasto

        • 0 1

      • Spoko, nawet drugą szkołę filmową

        Ale ja sie pytam o przystanek

        • 15 1

  • Nieprawda. (2)

    Już kilka miesięcy temu kładziono szyny. Tam, gdzie prace ziemne już się skończyły. Te między Wrzeszczem i Zaspą są już minimum dwa miesiące.

    Przy okazji, na odcinku między Zaspą, a Aleją Grunwaldzką prace stoją już pół roku.

    • 1 0

    • tam się chyba gryzą koncepcje jak wykonać połączenie z obecnymi torami (1)

      • 0 0

      • Aż się krew leje.

        Normalnie.

        • 0 0

  • (4)

    Te szyny wyginają się jakby były z gumy.

    • 16 33

    • Są miętkie.

      To się wyginają.

      • 0 0

    • A z czego mają być? Z żelaza? W XXI wieku?

      W dobie kreatywnej księgowości i pierogów z mięsem bez choćby śladowej zawartości mięsa? W erze żywności z papieru i plastiku?

      • 2 2

    • z budyniu, na specjalne zamówienie

      • 10 1

    • Bo są

      • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane