Fakty i opinie

stat

Jest umowa na projekt wiaduktów kolejowych na Oruni

Przejazd kolejowy na ul. Sandomierskiej w Gdańsku.
Przejazd kolejowy na ul. Sandomierskiej w Gdańsku. fot. Dominik Staniszewski/Trojmiasto.pl

Do końca 2019 r. powstanie projekt budowy dwóch wiaduktów, które umożliwią bezkolizyjne pokonanie linii kolejowej na ul. Równej zobacz na mapie Gdańska i przy ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.



Czy budowa nowych przejazdów na Oruni zwiększy atrakcyjność dzielnicy?

nie, nic się tam nie zmieni

14%

nie, ale warto inwestować w infrastrukturę

27%

tak, ale zajmie to wiele lat

24%

tak, jakość życia się poprawi

35%
W poniedziałek, 12 marca została podpisana umowa na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej bezkolizyjnych przekroczeń magistrali kolejowej E-65. Koncepcja dotyczyć będzie budowy bezkolizyjnych przejść i przejazdów głównej linii kolejowej w postaci wiaduktu drogowego w rejonie ul. Sandomierskiej, a także wiaduktu kolejowego na wysokości ulicy Równej.

Zgodnie z założeniem, oba projekty realizowane będą równocześnie. Przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i koncepcji wygrała firma Transprojekt Gdańsk. Umowa opiewa na niemal 1,5 mln zł. Dokumentacja ma być gotowa do końca 2019 roku.

W tym czasie Transprojekt Gdańsk ma złożyć jeszcze wnioski o decyzję środowiskową i zezwolenie na realizację.

Możliwe dofinansowanie



Gdańsk będzie starał się o dofinansowanie tego projektu w ramach środków funduszu europejskiego CEF (Connecting Europe Facility) "Łącząc Europę" na budowę wiaduktu. Partnerstwo z PKP ma zwiększyć szanse na pozyskiwanie dofinansowania. Natomiast PKP PLK będzie starać się o wpisanie budowy bezkolizyjnego przejazdu w ul. Równej do Krajowego Programu Kolejowego.

Plany rozbudowy bezkolizyjnych przejazdów i przejść na Oruni.
Plany rozbudowy bezkolizyjnych przejazdów i przejść na Oruni. graf. Trojmiasto.pl

Teraz projekt, a co z budową?



Jeśli miasto znajdzie środki finansowe i podejmie się budowy bezkolizyjnych przejazdów, to zniknie przejazd dla samochodów w poziomie torów na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskaul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska.

Co mieszkańcy dostaną w zamian? Projektanci w pierwszym etapie planują realizację wiaduktu w ciągu ul. Serbskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Nakielskiej zobacz na mapie Gdańska. Umożliwiałby on przejazd między ul. Małomiejską zobacz na mapie Gdańskaul. Równą zobacz na mapie Gdańska. Droga miałaby przekrój jednej jezdni - po jednym pasie w każdą stronę - o szerokości 3,5 m. Swobodnie poruszałyby się tam m.in. pojazdy ciężarowe. Minusem tego rozwiązania jest brak możliwości zjazdu do Traktu św. Wojciecha. zobacz na mapie Gdańska

W miejsce dotychczasowego przejazdu na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańska pojawi się przejście podziemne dla pieszych, którym będzie można poruszać się m.in. pomiędzy dwoma peronami przystanku Gdańsk Orunia. Natomiast na ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska przejście podziemnie już nie powstanie. Piesi będą chodzić nowym wiaduktem.

Dodatkowo projektanci przewidzieli obiekt mostowy w miejsce przejazdu na ul. Równej. zobacz na mapie Gdańska. Jadąc od strony ul. Smętnej kierowcy wjeżdżaliby na rondo, a stamtąd pod nowy wiadukt kolejowy w kierunku centrum Gdańska. Zachowana byłaby ważna dla aut ciężarowych skrajnia - 4,5 m.

Do rozważenia w tej części projektu pozostaje także budowa przejazdu pod linią kolejową w rejonie ul. Ukośnej i połączenie ul. Żuławskiej z Traktem św. Wojciecha.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (117)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.