• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi elektryczne pojadą po linii PKM za 4 lata

Maciej Naskręt
11 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r. Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r.

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała w piątek umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.



Czy elektryfikacja poprawi działanie PKM?

Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu złożyło najkorzystniejszą cenowo ofertę spośród czterech firm, które zgłosiły się do przetargu. Opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM oraz przystanku Gdańsk Firoga kosztować będzie ok. 2,5 mln zł.

- Zakładamy, że w 2020 roku uzyskamy stosowne zgody na realizację inwestycji, a zelektryfikowaną linią pojedziemy trzy lata później - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Uruchomiona w 2015 roku linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) należącej do PLK, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Zobacz nasz rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

Planowany przystanek Firoga na linii PKM. Planowany przystanek Firoga na linii PKM.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego peronu.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak bywa nazywana ta okolica.



Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.
Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej, pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z i do portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (230) 5 zablokowanych

  • (2)

    Piękny wałek drugi raz kasa z unnii

    • 22 13

    • (1)

      Kolejny idiota...

      • 4 7

      • ...pracownik PKMu.

        • 2 4

  • PKM to taki nasz miś, taka nasza studnia bez dna (9)

    Jako kolej obsługiwana przez skłądy spalinowe była przestarzała była już w momencie budowy i jasne jest że od razu zaczęto myślec o modernizacji.
    Wyswietlacze na dworcu we Wrzeszczu dalej chyba nie działają tak jak powinny, ile to już lat trwa, bo się pogubiłem?

    • 45 17

    • Pogubiłeś się... (4)

      Co widać po tym, jakie bzdury piszesz. Coś gdzieś słyszałeś, ale nie do końca sprawdziłeś co, a się wypowiadasz - jakie to typowe dla pseudokomentatorów z internetu! Do nauki, a nie do „komentowania” się zabierz lepiej!

      • 6 9

      • uzasadnij logicznie po co bylo rozkopywanie 100 letnich nasypów (3)

        i sypanie na nowo, które jeszcze spływały z deszczem. A w 21 wieku bez elektryfikacji to tak jak byś sobie dom bez instalacji zbudował i świeczkami świecił. Wałek na całego.

        • 9 6

        • spłynęła tylko trawa z nasypów (2)

          same nasypy mają tyle włókniny, że mogłyby mieć pionowe krawędzie i się nie rozpaść. Stare były poprzerastane korzeniami samosiejek i "stały bo stały" ale o nośności mowy nie było

          • 3 5

          • Trawa to ci spłynęła bo pomyliłeś towar. (1)

            Gdyby spłynęła tylko trawa to pkm jeździłaby bez przestoju.Nie wspomne o samochodzie który stał do połowy drzwi w błocie przy nasypie na parkingu brętowo przy przystanku pkm.Błoto z wymytego nasypu.

            • 6 2

            • Inwestycja dla inwestycji. Tak było za komuny, tak jest i dziś

              Zapamiętajcie to drogie dzieci: Tak się robi najlepsze pieniądze.

              • 5 1

    • Nie masz pojęcia o czy piszesz...

      • 2 7

    • wyświetlacze to rząd, PKM to samorząd (1)

      Nowogrodzka ile płaci od komentarza?

      • 2 1

      • bond...

        wiel... błąd...
        Brzmi podobnie...
        I co z tego wynika, że PKM to samorząd.
        Jeśli chodzi o polityke komunikacyjną to raczej nierząd, czyli dawanie d*py po całości.

        • 2 1

    • Gdańsk Wrzeszcz to stacja i perony PKP

      Czyli dziadowskiego monopolisty

      • 0 1

  • PKM bardzo ułatwia mi podróżowanie super

    • 22 9

  • (2)

    Super! :)

    • 7 7

    • Mikołaju, SUPER to może będzie za cztery lata! (1)

      • 2 1

      • e tam, bredzi jak zwykle

        • 0 0

  • dlaczego NADAL uparcie PKM (czy SKM jak kto woli) psuje rozkład jazdy? (4)

    skandalem jest że z Gdyni do Gdańska PKM jeździ praktycznie raz na godzinę - rożnym skandalem jest przekierowanie niektórych kursów przez Sopot - co oczywiście tylko dubluje połączenie SKM (tak jak cześć połączeń trolejbusowych, tramwajowych i autobusowych)

    PKM ma obsługiwać dzielnice POZA zasięgiem SKM

    połączenia na Kaszuby powinny być obsługiwane przez linię do Osowej z przesiadką umożliwiającą podróżnym dotarcie z równa częstotliwością zarówno do Gdańska jak i do Gdyni

    • 42 15

    • Bzdury piszesz (2)

      Z mojego punktu widzenia puszczenie PKM przez Sopot, Oliwę i Wrzeszcz jest doskonałym pomysłem.

      • 3 6

      • bo jesteś analfabetą (nie zrozumiałeś co napisałem) lub jesteś bezmyślny i nie wiesz co to ekonomia (1)

        albo jesteś pracownikiem skm, to nie jest taksówka

        • 0 2

        • Przesiadka na osowie

          To jest jakies 15/20 minut więcej jazdy np do zukowa.
          A Komunikacja ma być wygodna i szybka.
          Jeśli taka nie będzie to jak ma konkurować z dojazdem samochodem?
          Każdy pasażer zawsze wybiera połączenia o jak najmniejszej liczbie przesiadek. I najszybsze. Zastanawiałeś się czemu?
          Zwiększaj czas podróży i zmniejszaj jej atrakcyjność to się przekonasz czym jest ekonomia skretyniały ekspercie.

          • 0 0

    • różnym skandalem?

      • 0 0

  • A kiedy przystanek Gdańsk Główny? Torów nie starcza? (3)

    • 26 13

    • no, nie wystarcza

      Od Wrzeszcza do Politechniki na nasypie brak miejsca.
      A to oznacza brak możliwości miksowania skałdów PKM i ruchu dalekobieżnego i towarowego. Na tory SKM tym bardziej PKM nie wjedzie...

      • 0 1

    • spokojnie już zamówiliśmy jadą tirem z Ukrainy ale kierowca niepaniemaju i zabłądził jest gdzieś koło Syberii ale mówił że dowiezie

      • 1 1

    • Piko

      Nadmiar torów został podarowany centrum Radunia. I nic nie będzie jak dawniej

      • 0 0

  • Ja

    Czyli jeszcze 4 lata hałasu .....masakra ...

    • 26 0

  • A gdzie przystanek Karczemki czy Kokoszki? (3)

    Dla jednego korpo zbudowali przystanek, a dla paru tysiący mieszkańców i pracowników miejscowych firm już nie...Stacja Kiełpinek i dojazd do niej do jest kpina, zarówno od kładki nad obwodnicą trzeba ponad 2 km iść dookoła CH Auchan, podobnie autem czy busem-1,5 km nadkładać drogi od ronda przy Decathlonie, podczas gdy w linii prostej to raptem 600 metrów, kto wymyślił takie dojazdy?

    • 41 7

    • Na pewno nie ty to wymyśliłeś (1)

      Bo po twoim „komentarzu” widać, że masz z tą czynnością problem... No chyba, że nie czytałeś wcześniej żadnych informacji o PKM, w tym także artykułu który „komentujesz”, to wówczas jest to tylko objaw niewiedzy.

      • 2 16

      • Dobrze,że ty "gdańszczaniniewszystko wiesz na każdy temat.

        • 5 2

    • W dodatku na schemacie lokalizacja przystanku kiełpinek jest źle zaznaczona, jest za blisko obwodnicy, nie jest tak blisko z karczemek kokoszek

      • 3 0

  • PKM

    Sposób już chyba na wieczne dojenie podatników

    • 21 0

  • PESY (3)

    czyli co? Jeszcze przez 4 lata będziemy nastawieni na hałas tej polskiej myśli technicznej?

    • 30 2

    • PEJSY

      • 5 0

    • Nie będziemy. (1)

      Maksymalnie 2 lata.

      I się rozpadną.

      • 9 0

      • Oby szybciej

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane