• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi elektryczne pojadą po linii PKM za 4 lata

Maciej Naskręt
11 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r. Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r.

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała w piątek umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.



Czy elektryfikacja poprawi działanie PKM?

Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu złożyło najkorzystniejszą cenowo ofertę spośród czterech firm, które zgłosiły się do przetargu. Opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM oraz przystanku Gdańsk Firoga kosztować będzie ok. 2,5 mln zł.

- Zakładamy, że w 2020 roku uzyskamy stosowne zgody na realizację inwestycji, a zelektryfikowaną linią pojedziemy trzy lata później - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Uruchomiona w 2015 roku linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) należącej do PLK, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Zobacz nasz rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

Planowany przystanek Firoga na linii PKM. Planowany przystanek Firoga na linii PKM.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego peronu.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak bywa nazywana ta okolica.



Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.
Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej, pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z i do portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (230) 5 zablokowanych

  • Kiedy natomiast PKM zacznie jeździć w godzinach szczytu częściej niż raz na pół godziny?

    • 29 0

  • (1)

    Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku

    myślałem, że będzie nawiązywał do innych przystanków?

    • 10 1

    • Nawiązuje do taśmy perforowanej której używano do programowania.

      • 1 0

  • Zamiast przystanku Firoga potrzebny jest przystanek Ikea, Osowa-Kielneńska i Gdynia Mały Kack i Wzgórze Maksymiliana. (2)

    • 20 9

    • Karczemki!

      • 5 1

    • Niech lepiej sprawdza czy ktoś nie dostał w łapę że Fiorga buduja

      • 4 0

  • Elektryfikacja

    Koniecznie trasa Gdynia Główna osobowa Puck kolej na na prąd!!!

    • 7 2

  • Gdansk Glowny

    Kiedy pkm pojedzie do Gdanska Glownego????

    • 20 3

  • ale wizualizacje. tam są same parkingi i stare rudery, z których leci plastik kominem.

    a w oddali biurowce.

    a te drzewa to jak jakieś takie włoskie pinie, u nas takich nie ma, sosny zwyczajne rosną.

    • 12 0

  • Do d*py (1)

    Chcecie roz****dolić tą PKM to elektryfikacją

    • 6 3

    • co to
      władza Szczurów plus elektryfikacja?

      • 1 0

  • Siedzą grubasy w biurach to trzeba wymyślać

    Unia daje kasę i trzeba dla siebie pensje zabezpieczyć.

    • 12 1

  • Co pół godziny (1)

    A nie co godz ...inaczej dno

    • 11 1

    • i na wspólnym bilecie
      a nie na portfelu róźnych biletow, taryf, ulgix wzdęć itd
      inaczej dno

      • 3 0

  • Ha ha pojedziecie, pamiętam jak w 1972 pisali w gazecie dz.b. ze za cztery lata SKMą na Hel i co ? Tylko podwyżki potrafia szybko zrobić zlikwidowali bilety kwartalne na SKM

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane