• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi elektryczne pojadą po linii PKM za 4 lata

Maciej Naskręt
11 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r. Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r.

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała w piątek umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.



Czy elektryfikacja poprawi działanie PKM?

Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu złożyło najkorzystniejszą cenowo ofertę spośród czterech firm, które zgłosiły się do przetargu. Opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM oraz przystanku Gdańsk Firoga kosztować będzie ok. 2,5 mln zł.

- Zakładamy, że w 2020 roku uzyskamy stosowne zgody na realizację inwestycji, a zelektryfikowaną linią pojedziemy trzy lata później - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Uruchomiona w 2015 roku linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) należącej do PLK, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Zobacz nasz rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

Planowany przystanek Firoga na linii PKM. Planowany przystanek Firoga na linii PKM.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego peronu.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak bywa nazywana ta okolica.



Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.
Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej, pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z i do portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (230) 5 zablokowanych

  • 21 wiek
    srodek europy

    serio to powinnismy sie porównywać z jakąś wysepka w Polinezji

    • 7 2

  • Jakich znowu "dużych firm IT"?

    Przecież tam jest tylko Intel :)

    • 22 0

  • Niech PKM wreszcie się ogarnie. (3)

    A nie na każde trudne oytaniebodpowiada, że to nie oni tylko ktoś inny. Pokirany rozkład w aplikacji - nie nasza sprawa, kocioł z opóźnieniami i awariami, nie nasza sprawa, brak info o opłatach na parkingu PKM Rębiechowo - nie nasza sprawa. To co jest ich sprawą, piersi do orderów za sukcesu, koncerty z okazji 3 rocznicy i wydanie nikomu nie potrzebnej płyty albo kolejnego papierowego rozkładu z mnóstwem sponsorów?!

    • 10 3

    • Wyrazy współczucia (1)

      Bo tak "Zgrzany" przypadek do leczenia już się raczej nie nadaje.
      Ale próbuj, może jednak ci się polepszy. ;)

      • 1 2

      • Łykaj dalej byle co.

        • 2 0

    • życiowa niemota

      1) sam g..ną apkę sobie ściągnąłeś, to nie mniej pretensji do nikogo innego, tylko dostarczyciela tego g
      2) opóźnienia i awarie - a co właściciel torów (PKM) ma wspólnego z tym, że operator (SKM) serwisować pojazdów nie umie?
      3) opłaty na parkingu: pobiera ten, czyj jest grunt. Nie ich - nie ich brocha.

      • 1 2

  • Czyli jeszcze 4 lata wycia, buczenia, smrodu spalin (3)

    wymiotowac sie chce

    • 9 4

    • (2)

      Wez wiadro i jazda..palec gleboko wsadz..

      • 2 2

      • Zrób to sam.

        • 1 1

      • Tu wiadra nie trzeba, na mysl o tym jak marszalek nas truje robi sie slabo

        • 0 0

  • PR-owcy PKM na forum disują ale moze zamiast tego weźcie się się za robotę!

    • 6 2

  • Jestem za a nawet przeciw

    • 2 0

  • konie kują a żaba nogę podstawia

    "Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny"
    Jest dokładnie odwrotnie, to obok i przy okazji modernizacji linii 201 jest możliwość elektryfikacji linii PKM. Bez tego nie miało by to uzasadnienia a PKM nie miałby mozliwości pokrycia nakładów...
    Więc ściskajmy kciuki za 201, bo na razie nie wyszła z planów i papierów. Prawda się objawi, gdy dojdzie do przetargów na wykonawstwo.

    • 3 0

  • Firoga

    po kiego grzyba ten przystanek niech firmy sobie zorganizują busa dla pracowników. Szkoda kasy.

    • 14 1

  • pkm (1)

    wszystko fajnie, tylko ten rozkład jazdy... Mamy już konkurencyjną do SKM firmę PR, a nadal zmian nie widać. Pociągi jeżdżą raz na 40 min, 1h, 1,5h. A dojazd do Portu Lotniczego to istny dramat w godzinach porannych. Może czas pomyśleć również i o tym?

    • 11 0

    • to nie konkurencja tylko zapchajdziura

      Bo samorząd nie znalazł innego sposobu zapewnienia rezerwy taborowej dla pokrycia ruchu PKM. Zabrać sprzet trudno i mało medialnie, to wymyślono "konkurencję".
      "Konkurencję" działającą według innych zasad i taryf...
      Dobre sobie...

      • 2 0

  • pisiory stekac bo idzie ku lepszemu

    wymulac cos, bluzgac, wyimaginowac,

    • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane