• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi elektryczne pojadą po linii PKM za 4 lata

Maciej Naskręt
11 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r. Jeśli nie pojawią się problemy, elektryczne pociągi po linii PKM pojadą w 2023 r.

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała w piątek umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.



Czy elektryfikacja poprawi działanie PKM?

Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu złożyło najkorzystniejszą cenowo ofertę spośród czterech firm, które zgłosiły się do przetargu. Opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM oraz przystanku Gdańsk Firoga kosztować będzie ok. 2,5 mln zł.

- Zakładamy, że w 2020 roku uzyskamy stosowne zgody na realizację inwestycji, a zelektryfikowaną linią pojedziemy trzy lata później - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Uruchomiona w 2015 roku linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) należącej do PLK, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Zobacz nasz rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

Planowany przystanek Firoga na linii PKM. Planowany przystanek Firoga na linii PKM.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego peronu.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak bywa nazywana ta okolica.



Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.
Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej, pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z i do portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (230) 5 zablokowanych

  • Wyczyn!

    Przeszczep twarzy lub mozgu pójdzie szybciej..:

    • 6 0

  • Dopiero za 4????

    juz tyle o tym bylo gadania.......

    • 3 0

  • Jak informatycznie, to by bardziej pasowało 6.1 ;)

    • 2 0

  • PKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana (1)

    Ciekawe czy powstanie razem z elektryfikacją.

    • 4 0

    • Nie da się.

      • 1 0

  • Ja wiem,dla ?was?to posuniecia kosmetyczne.Od jedenastu lat mieszkam za granica.Trzy tygodnie byłem z Wami,dzisiaj wróciłem,bo musiałem,ale tak pięknie rozwiniętego miasta nawet najstarsi islandorzy nie widzieli.Bylismy w Berlinie,na Lotwie, W Dablinie,Londynie,w październiku w Krakowie będziemy.W kwietniu byliśmy w Sopocie zameldowan-rok temu-Gdansk jest perelka.stolec mnie obchodzi wasz budyn,miasto kwitnie.i

    • 4 4

  • nie wierzę (2)

    te trakcje są tak wybitnie brzydkie...

    • 1 1

    • Wlaśnie!

      Czyż nie można zaprojektować zgrabniejszej kratowniczki?

      • 0 1

    • Nie zgadzam się

      Trakcja parowa jest ładna

      • 1 0

  • (6)

    Przykład sprzed kilku dni, goście z Kopenhagi mieli samolot o 18, i w okolicach 16 nie było pociągu, który zawiózłby ich na lotnisko z Gdynia Stadion. Najbliższy - 17:15 był za późno.

    • 11 1

    • Jest pociag Polregio o 16:15. (3)

      Trzeba go tylko umieć znaleźć, najlepiej w rozkładzie pociągów na skm.trojmiasto.pl/rozklad. Niestety SKM nie pokazuje pociągów Polregio w swoim rozkładzie i vice versa. Kuriozum....

      • 2 1

      • (1)

        ależ rozklad pkp pokazuje też skm...

        że instytucja skm jest do D to chyba wie każdy, kto mieszka w 3m, mogłeś im doradzić

        • 3 0

        • A wiec drugi przewoznik, dziękuję za wyjaśnienie!

          • 0 0

      • Wiedziałem, że wprowadzenie drugiego przewoźnika na linii PKM będzie zbyt skomplikowane dla niektórych.

        Inna sprawa, że SKM nie ma żadnego powodu do nieumieszczania pociągów Polregio w rozkładzie na swojej stronie. To czysta złośliwość za zabranie im części kursów na PKM.

        • 1 2

    • To niech lepiej sprawdzą rozkład jazdy i ty też

      Bo pomiędzy godz. 16 a 17 są 2 możliwości dojazdu z Gdyni Stadion do gdańskiego lotniska:
      1. O godz. 16:15 - połączenie bezpośrednie (przyjazd o 16:36)
      2. O godz. 16:40 - połaczenie z przesiadką w Gdańsku Rębiechowie na pociąg z Kartuz (przyjazd o 17:09).
      Może więc następnym razem najpierw sprawdź o czym piszesz, zamiast powielać błędy innych, nawet jeśli to twoi znajomi.
      Sam tylko okazjonalnie korzystam z PKM na trasie Gdańsk - Gdynia, ale nie mam problemu z czytaniem rozkładu jazdy, bo to naprawdę nie jest trudne... ;)

      • 1 1

    • do wszystkim "mądrych", którym udało się znaleźć

      Rozkłady jazdy i infrastruktura nie powinny być polem konkurencji przewoźników. Rozkładów Regio nie ma na peronach SKM i vice-versa.
      To pokazuje jak głupie jest zarządzanie pod hasłem "moja chata z kraja" oraz jak nieudolny i nie znajączy realiów jest zarządca w postaci samorządu w osobach Świlskiego i Struka.

      Jest niedopuszczalnym działaniem przerzucanie trudności organizacyjnych i napięć pomiędzy interesariuszami przewozów na klienta, z którego pieniędzu jest ta usługa finansowana.
      Nos do tabakiery, czy tabafira do nosa?
      Ze stanowiska samorządu komunikacja publiczna to przykry obowiązek, przeszkadzający w "porannej kawie".

      • 0 0

  • A ja myślałem że na poduszce magnetycznej

    Ech szkoda

    • 3 0

  • Pamiętacie bajki o ciepłym lecie i hałasie ?

    To wyje w mrozy tak samo :D

    • 6 0

  • Poznaniacy

    Umoczą. W tej cenie nadzór autorski....

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane