- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (136 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (132 opinie)
- 3 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (74 opinie)
- 4 Wzięli pod lupę punktualność SKM (49 opinii)
- 5 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (394 opinie)
- 6 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (128 opinii)
Pociągi elektryczne pojadą po linii PKM za 4 lata
Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała w piątek umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.
- Zakładamy, że w 2020 roku uzyskamy stosowne zgody na realizację inwestycji, a zelektryfikowaną linią pojedziemy trzy lata później - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Uruchomiona w 2015 roku linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) należącej do PLK, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.
Zobacz nasz rozkład jazdy pociągów SKM i PKM
Nowy przystanek PKM
Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga , pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego peronu.
Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.
W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak bywa nazywana ta okolica.
PKM ramię w ramię z PLK
Obok elektryfikacji linii PKM jednocześnie ma być realizowana przebudowa linii 201 z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.
Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.
Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej, pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z i do portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.
Miejsca
Opinie (230) 5 zablokowanych
-
2019-01-12 09:30
Nie rozumiem, dlaczego od razu nie było elektrycznej. Po prostu byłoby taniej. (4)
czyżby Budyń dostał za ten "wspaniały" dwuetapowy pomysł jakieś mieszkanie z rabatem? A może zastępca Budynia?
- 6 2
-
2019-01-12 10:56
Masz
wyjaśnione w tekście dlaczego, czytaj ze zrozumieniem.
- 2 0
-
2019-01-12 11:11
(1)
Dlatego, że sieć trakcyjna urywałaby się w okolicy przystanku Gdańsk Rębiechowo, a ruch i tak musiałby być prowadzony taborem spalinowym. Spółka PKM należy w pełni do urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, więc Adamowicz nie miał wpływu na tą inwestycję w takim zakresie.
- 1 0
-
2019-01-13 10:12
Na nic nie ma wpływu
Taki biedaczek
- 0 0
-
2019-01-13 14:26
bo pożarli się z Gdynią a na dodatek infrastruktura od Osowej do Gdyni to PLK
więc nie było "poważnej" strony do rozmów z PLK oraz nie ma zaplecza, które byłoby w stanie zapewnić finansowanie tego odcinka. No i przecież samorząd (jakikolwiek by on był) nie zfinansuje infrastruktury podmiotu centralnego... Bo samorząd jest "mocny" w ramach pobieranych podatków (największa część to PIT!) i centralnej dotacji celowej. Własnych, znaczących dochodów nie posiada a zaprzyjaźnionych "podsiębiorców" trzeba hołubić i nie naprzykrzać się o partycypację...
Potrzeby i stymulacja są nieistotne. Istotny jest wykon dotacji.
Takie to "meandry" biurokracji prowadzą do "niedasizmu"...- 1 0
-
2019-01-12 09:46
Miś
Część druga.
- 2 1
-
2019-01-12 10:36
PKM
Znowu kasa na Pkm? Zelektryfikować trzeba było podczas budowy.Znowu publiczne pieniądze w błoto. Tabor trzeba kupić itd.Gdyby Struk miał płacić z własnej kasy, to do końca świata i jeden dzień dużej jeździłyby spalinowe składy. Może jednak kasę przeznaczyć na remonty dróg wojewódzkich, bo ich stan jest najgorszy w kraju.
- 4 1
-
2019-01-12 11:56
Brawo Grzesiu Mocarski to jego zasługa! (1)
- 1 2
-
2019-01-12 18:41
Brawo Grzesiu
Co ty pitolisz. ? Jaka jego. ? Jesteś takim puzonem jak on.
- 1 0
-
2019-01-12 12:01
Kto komu posmarowal???
Jak powstawala pkm-ka to podobno elekryfikacja byla nieoplacalna......a teraz oplacalna ;) . Nie zebym bojkotowal ten pomysl bo jest sluszny i uzasadniony ekonomicznie .Ale wezmy sobie do glowy koszty z tym zwiazane ,czyli ciagnac drut i slupy na calej dlugosci plus wymiana taboru.... Albo ktos dostal w lape albo byl krotkowzroczny w co niewierze
- 5 1
-
2019-01-12 12:10
taka ogólna uwaga
czy w Polsce zbudowano coś co krótko po oddaniu nie byłoby przestarzałe..???
- 7 0
-
2019-01-12 12:46
Bilety kwartalne
Przywrócić bilety kwartalne!!!
- 5 0
-
2019-01-12 14:07
A kiedy PKM na Oksywie?
- 7 0
-
2019-01-12 14:15
jeśli za cztery lata elektryczna PKM to za osiem lat na poduszce elektromagnetycznej ?
- 4 0
-
2019-01-12 17:27
Powinny być kursy nocne przynajmniej z piątku na sobotę lub z soboty na niedzielę.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.