Fakty i opinie

Podwyżko-obniżka cen biletów kolejowych

Najnowszy artukuł na ten temat

Wyrok ws. systemu Fala: wyniki przetargu do weryfikacji

Od 1 lipca ceny biletów SKM i Polregio zostaną zrównane. Będzie się to wiązało z podwyżką cen dla pasażerów SKM i obniżką dla jeżdżących Polregio.
Od 1 lipca ceny biletów SKM i Polregio zostaną zrównane. Będzie się to wiązało z podwyżką cen dla pasażerów SKM i obniżką dla jeżdżących Polregio. Fot. Aleksander Olszak/pomorskie.eu

Od 1 lipca 2020 roku samorząd województwa wprowadza nowy cennik biletów kolejowych pn. Taryfa Pomorska. Jej celem jest ujednolicenie cen przewoźników SKM i Polregio, ale w praktyce oznacza on obniżkę biletów na Polregio i podwyżkę biletów na SKM. Od 1 lipca miał zacząć obowiązywać wspólny bilet za 150 zł na kolej i komunikację miejską w całym Trójmieście, ale w tym roku nie zostanie on wprowadzony.



zakończona Łącznie głosów: 1145
- Taryfa Pomorska wprowadzi ułatwienie dla podróżujących koleją w naszym województwie, zarówno w aglomeracji, jak i w regionie. Zakupiony przez pasażera bilet będzie uprawniał do dowolnego wyboru przewoźnika (SKM i Polregio) na określonej trasie przejazdu - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik prasowy marszałka województwa.

Obniżka na Polregio, podwyżka na SKM



Jednak to, co na pierwszy rzut oka wydaje się uproszczeniem dla pasażerów, wiązać się niestety będzie z podwyżką cen na przejazdy Szybką Koleją Miejską, z której w samym Trójmieście korzysta więcej pasażerów niż z połączeń oferowanych przez Polregio.

- Przy projektowaniu nowej taryfy naszą intencją było obniżenie cen przy przejazdach z  obszarów o ograniczonej dostępności transportowej do aglomeracji. Ponieważ ceny biletów jednorazowych i miesięcznych w Polregio są obecnie wyższe od cen biletów PKP SKM odpowiednio o 35 proc. i 38 proc., postanowiono wprowadzić Taryfę Pomorską z cenami niższymi średnio o 12 proc. od cen Polregio, ale wyższymi od cen SKM średnio o 18 proc. - informuje Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury UMWP.
Nowe ceny biletów SKM:

  • Bilet miejski Gdańsk - Sopot lub Gdynia - Sopot (jednorazowy) jest: 3,80 zł - będzie: 4,40 zł
  • bilet miejski (miesięczny) jest: 88 zł - będzie: 92 zł
  • bilet trójmiejski Gdańsk - Sopot - Gdynia (jednorazowy) 6,50 zł - bez zmian
  • bilet trójmiejski (miesięczny) jest: 130 zł - będzie: 136 zł

Taryfa Pomorska - szczegółowy cennik



Przewóz roweru pociągiem w całym województwie będzie kosztował 3 zł, z wyjątkiem odcinka pomiędzy przystankami Wejherowo - Gdańsk Śródmieście, gdzie przewóz ten będzie bezpłatny w  pociągach trakcji elektrycznej.

Wspólny bilet na kolej i komunikację miejską nie wejdzie w życie od 1 lipca.
Wspólny bilet na kolej i komunikację miejską nie wejdzie w życie od 1 lipca. graf. trojmiasto.pl

Kilka projektów wspólnych biletów



W tym miejscu należy wspomnieć, że również od 1 lipca miał zacząć obowiązywać wspólny bilet na SKM, PKM. Polregio oraz komunikację miejską w Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Wejherowie, w korzystniej cenie 150 zł (normalny). Z naszych informacji wynika, że wspólny bilet nie pojawi się w tym roku.

Z kolei InnoBaltica - spółka pomorskich samorządów i uczelni wyższych, która zajmuje się wdrażaniem wspólnego systemu poboru opłat za przejazdy komunikacją miejską oraz systemu informacji pasażerskiej w województwie pomorskim, wciąż nie znalazła wykonawcy, który wdrożyłby pierwszy etap biletu Fala. Grudniowy przetarg został unieważniony, a w czerwcu, po otwarciu ofert, okazało się, że wszystkie przekraczają wyraźnie budżet tej inwestycji.

Od 1 kwietnia mieszkańcy Gdańska mogą korzystać z biletu miesięcznego za 99 zł, dzięki któremu mogą podróżować w obrębie miasta autobusami, tramwajami i pociągami SKM i Polregio.

Opinie (183) 9 zablokowanych

  • (13)

    Polskie Koleje Państwowe.

    • 15 24

    • PKP - jeszcze nie widać a już czuć ;)))) (1)

      • 8 9

      • To prawie tak, jak z bezmyślnością.

        • 4 0

    • Przecież to marszałek ustala ceny biletów i ilość pociągów. (7)

      I na złość SKMce nie chce dać długoterminowej umowy przewozowej, przez co SKM nie może zaciągnąć kredytu na zakup nowych pociągów. A robi to po to żeby przejąć SKM, mając gdzieś ludzi. Wstyd

      • 22 4

      • (6)

        Wszędzie przejęcie lokalnych kolei przez samorządy wyszło usłudze na dobre - nowy tabor, lepsze ceny, więcej przejazdów. Natomiast u nas indolenci z pkp skmt są przyspawani do stołków i kręcą wąsami i brzuchami na przejęcie, przez co dalej jeździmy starymi kiblami i mamy najdroższą oraz najmniej przejrzystą taryfę w kraju.

        • 7 9

        • Starymi kiblami

          jeździmy głównie dzięki temu dyrektorowi z Urzędu Marszałkowskiego.

          • 11 0

        • samorząd nie był zainteresowany rozwojem komuniacji publicznej (3)

          a szczególnie kolejowej.
          Pomorskie jest w czołówce ilości pasażerów wożonych koleją i jednocześnie zlikwidowało najwięcej linii kolejowych.

          Czy ktoś samorządowi kazał zamykać ZNTK? Bydgoszcz czy Mińsk Mazowiecki tak nie zrobiły. Z Chojnicami nie wyszło bo za małe i za daleko.

          To trzeba umieć, usługi publiczne istnieć muszą ale to się w liberalnych głowach nie mieściło. Więc marszałek od komunikacji bryknął w senatory a reszta kombinuje jak konie pod góre.

          Kiedy obiecany pociąg do Bytowa?

          • 6 1

          • A co ma Bydgoszcz do Pesy albo Gdańsk do zntkim na Przeróbce? (2)

            Nic. Ale pisior musi swoje tu wyrzygać

            • 4 6

            • Oczywiscie nic nie ma

              Typowa odpowiedz urzednika, co "nic nie moze". Myslisz ze tym innym wojewodztwom, to ktos koleje zorganizowal?
              I gdziez one tak dobrze sie maja? Pewnie w Wawie, gdzie miesieczny "na wszystko" kosztuje 100pln.
              Czaisz?

              • 6 1

            • Ale język! A skądże to?

              • 0 0

        • I na dodatek wysokie podwyżki. "Najkrótszy" bilet kosztował 68 zł, a teraz 88 zł? Trochę spory skok?!

          • 2 0

    • Sprzedam bon wakacyjny za 2 flaszki ? Mam kilka prosze o oferty...

      • 2 3

    • Zorientuj się zanim głupoty napiszesz...

      ...albo czytaj ze zrozumieniem. W artykule wyraźnie jest napisane kto wprowadza podwyżkę...

      • 6 0

    • Proszę się zastanowić, zanim coś się powie, a tym bardziej publicznie napisze.

      • 2 0

  • Kiedy będzie jeden bilet w Gdyni? (8)

    Dlaczego w Gdyni nie można podróżować SKM na terenie miasta na zwykłym bilecie miesięcznym ZKM? W Gdańsku od ponad 3 miesięcy mają takie udogodnienie. Władze miasta Gdyni cały czas mówią że zależy im na integracji, jednym bilecie, od czasu do czasu obiecują jakieś terminy i tak od 28 lat na pustych deklaracjach się kończy.

    • 72 12

    • odpowiedzi...

      1. A dlaczego w Gdyni ma być tak samo jak w Gdańsku ??? W Gdyni nie ma Żurawia, Jarmarku Dominikańskiego i Neptuna i jakoś nikt się nie domaga...
      2. Jeżeli pomimo tego władze miasta mają wciąż na tyle duże poparcie, które wystarcza do wygrania wyborów to znaczy, że dla większości ludzi nie jest to zbyt duży problem i tyle...
      3. Innobaltica nie powstała wcale po to, zeby cokolwiek zrobić dla mieszkańców...Nie o to chodziło i nie o to chodzi.

      • 18 6

    • ile procent pasażerów ZKM jest takim biletem zainteresowane 3%? 4%? (3)

      największe gdyńskie mieszkalnie to Witomino i Obłuże - tam kolejki skm niet

      • 10 14

      • (1)

        Ale już z Obłuża podjeżdżasz sobie do SKM i jedziesz SKM do pracy np. na Wzgórze.

        • 13 2

        • To chyba nie stales w rannych korkach...

          • 3 1

      • to tym łatwiej jest taki bilet

        wprowadzić...

        • 4 0

    • @Artur według doniesień z urzędu miasta i urzędu marszałkowskiego to za 500 lat. Bo wtedy dopiero nas na to będzie stać , a teraz nie zadawaj już głupich pytań w stylu kiedy

      • 9 0

    • Miasto Słońca Bulwaru

      Jest zbudowane z patyków i słomy. Lepiej nie dmuchać, bo się rozleci.

      • 4 0

    • Świadomy wyborca

      Suweren tak chce!

      • 1 2

  • Eugeniuszu mistrzu od komplikowania (11)

    najprostszych rozwiązań. Nie im drożej to lepiej ale tańszy bilet nakręca komunikację. Bilety powinny potanieć w SKM i Polregio.

    • 137 3

    • Nieee, no dobrze jest. (3)

      Gdyby bilet był tani, za tani, toby wszyscy chcieli jeździć skmkami.
      A skąd wziąć więcej składów? Większe zużycie prądu, naprawy, bo jeździ zamiast stać.
      Teraz jest gitara.

      • 17 5

      • Ale jedna uwaga co do biletów kolejowych (2)

        1/ Bilet kolejowy miejski jest ważny 3h od momentu zakupu.
        Może uczciwie powiedzieć, że za te 4,40 można jeździć przez te 3h? tak już jest teraz.
        To samo bilet 6,50 na Trójmiasto, jest ważny 3h.
        2/ Bilet kolejowy powrotny powinien być ważny do końca dnia.
        Czyli kupując za 8,80 (2x4,40) albo za 13,00 (2x6,50) mamy bilet dobowy.
        W kolejnym kroku załatwiamy honorowanie owego biletu w autobusach i tramwajach.

        Może redakcja podrąży, a Eugeniusz się oficjalnie wypowie, nie na forum?

        • 3 8

        • Jest ważny 3h, ale na jeden przejazd. Spróbuj kupić w Gdańsku głównym a potem kontrola na przejeździe w odwrotnym kierunku. Powodzenia ;)

          • 11 0

        • Eugeniusz lepiej niech się już nie wypowiada....może sam marszałek albo jego zastępca od kolei wytłumaczą dlaczego chcą wydoić pasażerów korzystających z SKM?

          • 8 0

    • Lepiej podnieść opłaty za parkowanie. (1)

      Przecież takimi pomysłami budżetu nie podreperujesz. Chyba nietutejszy/nietutejsza jesteś, bo my już dawno zrezygnowaliśmy z poszukiwania racjonalnych rozwiązań wśród "naszych" włodarzy.

      • 8 0

      • To nie ten portal

        • 0 0

    • Gienek

      wymiata

      • 8 0

    • Egeniuuuuusz! Eugeniuuuuusz!

      Czyli co, rower do Ustki wiozę za 3 zł, tak samo jak z Wrzeszcza na Jasień?

      • 8 2

    • Bilet miejski powinien byc przede wszystkim latwo dostepny. Rozumiem przez to, ze wchodze do byle jakiego kiosku i kupuje sobie miesieczny bez zbednych ceregieli. Zdarzalo mi sie miec miesieczny w 3miescie na SKM - kupowalem go w kasie. Ale jak chcialem kupic na tramwaj to w kioskach nie ma. Trzeba gdzies isc i zlozyc podanie (podanie!). Jak sie wchodzi na strone, zeby kupic przez internet to na dzien dobry kilka bannerow, zeby sobie wybrac operatora. A co mnie operator obchodzi!

      • 8 0

    • Ten Eugeniusz to mistrz pijaru!

      12 procentowa obniżka dla kilku ludków z pogranicza województwa i 18 procentowa podwyżka dla milionów pasażerów SKM w Trójmieście o okolicach!... Nie... żadna podwyżka...lol

      • 14 0

    • Mieszkam na granicy Gdańska i dojeżdżam do pracy na granicę Gdyni. Kiedyś zapłaciłbym z 80 zł, teraz 150.

      • 4 0

  • Czyli to co było najbardziej pożyteczne zawiesili! (2)

    Wspólnej platformy do rozliczania przejazdów też nie będzie, bo przetarg nie wypalił. O Mevo to już szkoda gadać. No nie wygląda to za dobrze, to zachęcanie do przesiadania się na komunikację miejską.

    • 114 3

    • Kasa, kasa się liczy - ta od nas, dla nich.

      Gęby pełne frazesów, rozbudowane działy PR żeby przekuwać porażki na sukcesy, a za tym wszystkim posadki i zagarnianie garściami kasy.
      Dla siebie (może być na małżonka), kolegów i znajomych.

      • 14 0

    • A może by tak przywrócić bilety kwartalne?

      • 4 1

  • (13)

    Sprywatyzować SKM i te zgliszcza, ktore zostały po PKP

    • 53 31

    • Okaże się, że przewozy są nierentowne i do zamknięcia (1)

      A kto potem transport odbuduje? Komunikacja miejska jako przedsięwzięcie nie generuje zysków samych w sobie. Zyski z ich istnienia odczuwają jednak wszyscy mieszkańcy - nawet ci niekorzystający

      • 21 3

      • Ale sprzeda sie tereny

        Po zajezdni i torach i...
        Mozna zabierac sie za nastepna "prywatyzacje".

        • 4 0

    • Należałoby sprywatyzować marszałka i urząd marszałkowski. Oni tym rządzą (1)

      • 14 4

      • Może siebie "sprywatyzuj", leniu? Wiesz w ogóle, co to oznacza, czy tylko klepiesz złote myśli kuców?

        • 3 10

    • a kto kupi firmę, która jeździ pro publico bono? (1)

      • 7 3

      • SKM jest podmiotem gospodarczym

        moze i monopolista ale rowniez ma jednego klienta, marszalka.
        Nie jezdzi "bo takie jest widzimisie" ale dlatego, ze to optymalna metoda poruszania sie po miescie, w tym dostarczenia pracownika.

        • 5 0

    • prywatyzacja=likwidacja (2)

      przeważnie gdy się coś prywatyzuje to dochodzi do likwidacji. Nie wiem czemu są jeszcze osoby które naiwnie wierzą że prywatyzacja coś da.
      jak wyszło z PKSami? w tym waszym strasznym prl każda wiocha miała przystanek i ludzie mogli dojechać do lekarza czy pracy
      wykluczenie ma się teraz pogłębiać? takie mam wrażenie

      • 10 1

      • (1)

        A ja nie wiem jakim cudem w kraju który przez 45 lat doświadczał własności państwowej dalej znajdują się ludzie którzy z wrogością podchodzą do prywatyzacji.

        Jeżeli każda wiocha miała przystanek a teraz nie, to znaczy tylko tyle, że do tamtych połączeń dopłacała reszta ludzi.

        • 0 6

        • A ja nie wiem, jakim cudem, po ponad 30 latach doswiadczen ze skutkami prywatyzacji

          sa jeszcze gamonie, ktore uwazaja, ze to jedyne lekarstwo.

          • 4 0

    • To marszałek podniósł ci ceny.

      Może to Urząd Marszałkowski trzeba sprywatyzować? Tak bełkotliwego i bezsensownego tłumaczenia podwyżki nie było od czasu - nikt nas nie przekona, że czarne jest czarne!

      • 6 1

    • SKM to PKP (2)

      • 1 6

      • Dotuje marszałek (1)

        Jeśli marszałek obcina dofinansowanie to trzeba szukać w kieszeniach pasażerów.

        • 4 1

        • Ale to marszalek szuka

          SKM tej kasy nie zobaczy, bo pracuje za dotacje a nie bilety.

          • 2 0

  • Idealny termin, wraz ze wzrostem opłat za parkowanie.

    Lubię takie konsekwentne i przemyślane łupienie mieszkańców. Bilet Metropolitalny jak zwykle odroczony ;-)

    • 130 3

  • Precież to jest kryminał! (2)

    Kolejki kursują rzadziej a ludzie płaca więcej.

    • 154 3

    • Teraz rozumiem, dlaczego od 1 lipca wraca w miarę normalny rozkład jazdy SKM. Przecież przy obecnym i po podwyżce ludzie by ich zjedli.

      • 17 0

    • Inflacja

      • 1 14

  • Podatku i Składki (8)

    Tyle w temacie, ciągle jakieś podwyżki... czas na zmianę w rządzie, zaczniemy od prezydenta

    • 58 45

    • Prezydenta miasta?

      Ok, jestem za

      • 24 4

    • Janek pewnie idziesz na wybory w niedziele? Wiem że Trzaskowski mówi co tam wprowadzi jak wygra, jednak w rządzie nikogo nie zmieni.

      • 7 1

    • i wyjdziesz jak Zabłocki na mydle (3)

      zwróć uwagę, że te podwyżki funduje opcja opozycyjna...
      Która przez 20 lat raczej likwidowała komunikację, niż ją rozwijała.

      • 9 0

      • No, za to wspaniały rząd od marca (2)

        podp..lił mi nocny pociąg do Jeleniej. Rachunek za to d*powatemu wystawię za 36 godzin

        • 1 7

        • A to d*p***ty zarzadza pociagiem do Jeleniej?

          Bo Marszalek podwyzka i ogolnym mataczeniem przy komunikacji, i owszem. I to od 25lat. Chyba jeden z nielicznych politycznych, co maja szanse na stolku emerytury dociagnac.
          btw. niedawno jechalem nocnym do Szklarskiej.

          • 5 0

        • Jelenia juz wrocila do rozkladu.

          • 3 0

    • Świadomy wyborca

      Janek wyciągnij gumę z gaci, bo uciska ci jądra i masz niedotleniony beret.

      • 3 1

    • tylko ze samorządy jeszcze po

      zamiast pisać głupoty ze to zależy od prezydenta i rządu należałoby zgłębić wiedzę że w trójmieście rządzą ludzie PO no może lekko przefarbowani ale w dalszym ciągu PO , a durny naród słabo wykształcony po wielkiej reformie masona w to uwierzy że zmieniając prezydenta który tak naprawdę ma g do gadania zmieni ceny komunikacji w trójmieście , polityka to wielkie bagno zasiedziałe przez różne grupy interesu a my podatnicy mamy płacić podatki na to bagno

      • 6 1

  • (1)

    Czyli szumnie zapowiadane 150 zł za bilet znowu w tym roku odwołane... Czyli dalej płacimy 240 zł za tą imitację komunikacji.

    • 131 1

    • ale za to w szmacie na twarzy

      • 1 1

  • A w mieszkaniach komunalnych wilgoc i ogrzawanie piecowe czynsz 500zl mala Sycylia ma sie dobrze (6)

    • 72 18

    • W niekomunalnym też mam 500 zł czynszu.

      Kwota zdaje się być normalna.

      • 9 3

    • wynajmij na wolnym rynku za 2000 - będziesz miał lepiej

      albo weź kredyt z taką samą ratą jak wynajem komercyjny.

      • 28 1

    • są puste wagony na bocznicach

      jak się dobrze podczepisz, to i do prawdziwej Sycylii dojedziesz

      • 3 1

    • Rozkradają to miasto...

      • 5 2

    • (1)

      Serio? Czynsz 500 zł, powiadasz? To może kup na wolnym rynku, którego tu jest masa piewców?

      • 8 2

      • nie chciałbyś mieszkać w komunalnym

        i to z wielu powodów...

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.