• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy podziemne parkingi zagrożą zabytkom?

Rafał Borowski
19 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Jeden z parkingów podziemnych ma powstać pod Targiem Węglowym. Jeden z parkingów podziemnych ma powstać pod Targiem Węglowym.

Czy planowana inwestycja budowy podziemnych parkingów w centrum Gdańska może zagrozić zabytkowym budowlom? Takie obawy wyraził nasz czytelnik, który wskazuje na ryzyko zaburzenia w ten sposób poziomu wód gruntowych.



We wrześniu ubiegłego roku informowaliśmy o podpisaniu umowy na budowę w centrum Gdańska czterech parkingów kubaturowych: jednego naziemnego i trzech podziemnych. Ich lokalizacja i pojemność przedstawia się następująco:

  1. Podwale Przedmiejskie - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody - 493 miejsca (parking naziemny)

Zaburzenia wód gruntowych



Z naszą redakcją skontaktował się w tej sprawie architekt, projektant wielu inwestycji na terenie Gdańska. Jego zdaniem, wspomniana inwestycja może przyczynić się do pogłębienia problemu, który obserwujemy na przykładzie kościoła św. Mikołaja.

Zamknięto kościół św. Mikołaja


- Wiele wskazuje na to, że przyczyną spękań konstrukcji kościoła św. Mikołaja jest zaburzenie gospodarki wód gruntowych, czyli zmiana ich przebiegu oraz obniżenie ich poziomu. Wpływ na to ma nie tylko "betonowanie" gruntu, czyli budowanie tzw. fundamentów wannowych z żelbetu, ale również wypompowywanie wód gruntowych w trakcie realizacji badań archeologicznych poprzedzających inwestycje. Z całą pewnością ma to katastrofalny wpływ na zabytkowe budowle centrum Gdańska. Fundamenty wielu z nich zostały zbudowane na drewnianych palach wbitych w grunt. W dużym uproszczeniu, obniżenie poziomu wód gruntowych powoduje wysychanie tych pali i w konsekwecji utratę ich właściwości, czyli kruszenie. Warto pamiętać, że zaburzenie gospodarki wód gruntowych przynosi opłakane skutki dopiero po wielu latach - tłumaczy nasz proszący o zachowanie anonimowości informator.
  • Spękane sklepienie kościoła św. Mikołaja na Głównym Mieście w Gdańsku. Na razie nie wiadomo jeszcze na pewno, dlaczego kościół stracił stabilność.
  • Spękane sklepienie kościoła św. Mikołaja na Głównym Mieście w Gdańsku. Na razie nie wiadomo jeszcze na pewno, dlaczego kościół stracił stabilność.
  • Spękane sklepienie kościoła św. Mikołaja na Głównym Mieście w Gdańsku. Na razie nie wiadomo jeszcze na pewno, dlaczego kościół stracił stabilność.

Drgania i wtłaczanie aut do centrum



Architekt zwraca również uwagę na fakt, że zaburzenie warunków gruntowo-wodnych to nie jedyne zagrożenie dla zabytkowych budowli w centrum Gdańska. Podkreśla też, że już sam pomysł budowy podziemnych parkingów w centrum miasta jest sprzeczny z widoczną w wielu zakątkach naszego globu, tendencją.

- Nie tylko budowa, ale również użytkowanie parkingu pod Targiem Węglowym może stanowić poważne zagrożenie dla Zespołu Przedbramia [zwanego potocznie Katownią - przyp. red.]. Wzmożony ruch kołowy w trakcie budowy będzie przecież generował drgania, które mogą mieć fatalny wpływ na konstrukcję tej zabytkowej budowli. Poza tym, dlaczego w ogóle zdecydowano się na budowę tych parkingów? Przecież na całym świecie ogranicza się ruch kołowy w zabytkowych centrach miast. Zresztą komu mają służyć te parkingi? Liczba mieszkańców centrum Gdańska maleje, coraz więcej mieszkań w tej części miasta jest przeznaczanych na wynajem dla turystów. Czy naprawdę chcemy, aby turyści przyjeżdżali do centrum samochodami? - zastanawia się nasz rozmówca.

Spękania w kościele św. Bartłomieja w Gdańsku


Zagrożenie dla pomnika przy Podwalu Staromiejskim



Jak wynika z uzyskanych przez niego informacji, budowa parkingu przy Podwalu Staromiejskim wiązałaby się z koniecznością rozbiórki i przeniesienia w inne miejsce pomnika "Tym, co za polskość Gdańska", który wyszedł spod dłuta znanego rzeźbiarza Wawrzyńca Sampa.

- Po pierwsze, to niemożliwe, aby rozebrać ten pomnik bez straty dla niego samego. To ważąca wiele ton konstrukcja, złożona z mocno ze sobą spojonych granitowych bloków. Innymi słowy, istnieje spore ryzyko połamania poszczególnych elementów w trakcie ewentualnej rozbiórki. Po drugie, każdy pomnik ma tzw. kontekst miejsca. Rzeźbiarz wpisał go w konkretne otoczenie i nie powinno się go ot tak zmieniać. Warto również wspomnieć, że rozbiórka wymagałaby decyzji konserwatora zabytków, gdyż pomnik znajduje się na terenie podlegającym ścisłej ochronie konserwatorskiej - uzupełnia architekt.
Podwale Staromiejskie w Gdańsku. Po lewej widoczny pomnik "Tym, co za polskość Gdańska". Podwale Staromiejskie w Gdańsku. Po lewej widoczny pomnik "Tym, co za polskość Gdańska".

Jak rozwiązać problem?



O skomentowanie twierdzeń naszego rozmówcy poprosiliśmy inżyniera, który dysponuje wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie hydrotechniki. Zdecydował podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami, ale również poprosił o zachowanie anonimowości. Wyjaśnił nam, że jest możliwe zniwelowanie czy nawet wyeliminowanie skutków piętrzenia czy obniżenia poziomu wód gruntowych, ale wymagałoby to kompleksowych i kosztownych rozwiązań technicznych.

- Budowa parkingów sama w sobie nie jest zagrożeniem, pod warunkiem że będzie realizowana z "głową". Wymaga to przeprowadzenia odpowiednego przygotowania już na etapie projektowania. Jeżeli systemy zabezpieczające będą właściwie eksploatowane, wtedy nie ma się o co martwić. Najpierw trzeba by zrobić mapę wód podziemnych w śródmieściu Gdańska i wyznaczyć ich hydroizohipsy. Stworzenie takiej mapy powinna poprzedzić kwerenda historyczna, gdyż należało również nanieść na mapę nieistniejące obiekty. Ich relikty tkwiące pod ziemią również mają przecież wpływ na poziom i kierunke przepływu wód gruntowych. Następnie trzeba by zaprojektować na odpowiedniej głębokości systemy zabezpieczające przed podnoszeniem się poziomu wód gruntowych np. wszelkiego typu drenaże, filtry odwrotne, przepompownie, aby utrzymać odpowiedni poziom wód gruntowych. Wreszcie miasto powinno założyć sieć obserwacyjną wód gruntowych na terenie całego Śródmieścia - uzupełnia specjalista w zakresie hydrotechniki.
Inżynier podał nam również wartą odnotowania ciekawostkę. Otóż nie wszystkie zabytkowe budowle Gdańska stoją na palach. Na przykład Ratusz Głównego Miasta czy kościół św. Trójcy zostały wzniesione na drewnianych skrzyniach, tzw. kaszycach, które zostały wypełnione głazami i uszczelnione gliną. Jednak i w tym przypadku obniżenie poziomu wód gruntowych ma opłakane skutki. Powoduje to bowiem korozję tych skrzyń, a umieszczone w nich kamienie zaczynają się rozchodzić. Z wiedzy naszego rozmówcy wynika, że taki przypadek możemy zaobserwować właśnie w kościele św. Mikołaja.

Ratusz Głównego Miasta i kościół św. Trójcy zostały wzniesione na drewnianych skrzyniach, tzw. kaszycach, które zostały wypełnione głazami i uszczelnione gliną. Jeśli nie będą zalane wodami gruntowymi rozeschną się i rozpadną. Ratusz Głównego Miasta i kościół św. Trójcy zostały wzniesione na drewnianych skrzyniach, tzw. kaszycach, które zostały wypełnione głazami i uszczelnione gliną. Jeśli nie będą zalane wodami gruntowymi rozeschną się i rozpadną.

Urzędnicy ustosunkowują się do naszych doniesień



O skomentowanie powyższych informacji zwróciliśmy się do Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W związku z tym, że inwestycja jest planowana na terenie historycznego centrum miasta, opinia konserwatora będzie musiała poprzedzić wydanie pozwolenia na budowę przez Wydział Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Wojewódzki konserwator zabytków podziela obawy naszych rozmówców i zaleca ostrożność w podejmowaniu decyzji dotyczących parkingów. Podkreśla również, że niezbędne będzie zidentyfikowanie możliwych zagrożeń związanych z inwestycją i określenie, w jaki sposób można im zapobiec. Szczegółowe stanowisko PWKZ umieściliśmy w ramce na dole artykułu.

Udało nam się również uzyskać oficjalny komentarz ze strony władz miasta na temat kwestii przeniesienia pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".

- Faktycznie, budowa podziemnego parkingu przy ul. Podwale Staromiejskie wiąże się z czasowym przeniesieniem pomnika. Niewykluczone, że po realizacji parkingu, pomnik będzie musiał stanąć w innym miejscu - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Przeniesienie go zgodnie z obowiązującymi przepisami musi uzyskać decyzję PWKZ oraz WUiA UM. Decyzji wymaga zarówno przeniesienie/rozbiórka, jak i postawienie. Póki co, nie zapadły decyzje gdzie pomnik zostanie przeniesiony i w jaki sposób to się odbędzie. Z uwagi na wielkość i ciężar pomnika będzie to trudne techniczne zadanie, do którego skrupulatnie należy się przygotować. Dopiero wykonanie pełnej dokumentacji technicznej uzgodnionej z PWKZ, WUiA pokaże sposób jego rozbiórki i przeniesienia.
Pomnik jest posadowiony na grubej płycie fundamentowej, a ta stoi na palach głęboko zakotwionych w gruncie. Dodatkowo bloki granitu są połączone między sobą kotwami, zaspoinowane żywicą i ołowiem

Komentarz Agnieszki Kowalskiej, Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków

Agnieszka Kowalska, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków Agnieszka Kowalska, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Planowana lokalizacja wszystkich parkingów kubaturowych, zarówno podziemnych, jak i naziemnego, pozostaje w granicach zabytkowego Śródmieścia Gdańska. W związku z powyższym budowa wszystkich parkingów będzie wymagała uzyskania pozwolenia konserwatora. Dotychczas inwestor złożył wnioski o zezwolenia na wycinki drzew w związku z występującymi kolizjami zieleni z inwestycją oraz wnioski o pozwolenia na badania archeologiczne i o zalecenia do badań archeologicznych. Dotychczas wojewódzki konserwator zabytków nie wydał żadnych decyzji w tych sprawach.

W toku konsultacji z przedstawicielami inwestora konserwator wojewódzki zwracał uwagę na konieczność przeprowadzenia szeregu badań, które umożliwią pełne rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych oraz rozpoznanie posadowienia budowli bezpośrednio sąsiadujących z projektowanymi parkingami podziemnymi, szczególnie murów miejskich. Prowadzone są analizy otrzymywanego materiału, w tym wyniki badań poziomu wód gruntowych w Śródmieściu Gdańska. Urząd oczekuje na wyniki badań geologicznych gruntu. Wniesiono również o opracowanie analizy historycznych cieków wodnych.

Pełne rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych w Śródmieściu czy analiza potencjalnych zmian tych warunków raczej nie są możliwe do przeprowadzenia w sposób rzetelny w krótkim okresie czasu. Stąd inwestor przekazuje do urzędu dokumentacje, które były wykonywane na przestrzeni ostatnich lat, a które mogą dać jakiś obraz zmian, które następują np. w poziomach wód gruntowych. Dotychczas inwestor skupiał się również na zaproponowaniu technologii budowy, która ma zapobiec powstawaniu zjawiska tzw. leja depresyjnego. Jednak dotychczas nie prowadzono analiz, czy i jakie zaburzenia w stosunkach wodnych wywoła zagłębienie podziemnych kubatur na głębokość poniżej zwierciadła wód gruntowych. Wojewódzki konserwator rozważy wykonanie specjalistycznej opinii, jednak raczej opierałaby się ona na dotychczasowych badaniach gruntu i rozpoznaniu fundamentów sąsiadujących z inwestycjami budowli. Rozpoczęcie takich badań w tym momencie wymagałoby przynajmniej kilku miesięcy - jeśli nie kilku lat - pracy i znacznych nakładów finansowych.

Kilka lat temu do urzędu trafił program prac konserwatorskich murów miejskich, które nie są poddawane niezbędnym bieżącym naprawom. Program ten nie został w pełni zrealizowany, a kondycja murów miejskich jest kolejnym czynnikiem zagrożenia w przypadku lokalizowania w ich sąsiedztwie inwestycji.

Również wojewódzki konserwator zabytków otrzymywał sygnały o zaniepokojeniu m.in. organizacji społecznych, które zgłaszają chęć udziału w postępowaniach dotyczących parkingów podziemnych. Wydaje się, że zwłaszcza w świetle problemów konstrukcyjnych, które pojawiły się w dwóch obiektach sakralnych w Śródmieściu, ostrożność w podejmowaniu decyzji dotyczących parkingów jest uzasadniona. Niezbędne jest zidentyfikowanie możliwych zagrożeń i określenie, jakie środki można przedsięwziąć (np. poprzez wybór technologii budowy), aby im zapobiegać.

Opinie (324) 7 zablokowanych

  • Petycja

    Proszę o podpisywanie petycji w sprawie wycinki drzew pod parking podziemny na Podwalu Staromiejskim, pokażmy ludziom którzy nie chcą drzew w mieście, uważają że samochód jest ważniejszy od ludzi, że jest nas więcej. Walczymy też w ich imieniu, bo nie mają świadomości tego, że samochody generują spalin, smog. Brak drzew które dają nam schronieni w upalane dni których jest coraz więcej, to skandal w obecnej sytuacji klimatycznej. Nie pozwólmy na to aby waliły się następne zabytki jak np kościół Św. Mikołaja i innych. Otwórzmy ludziom oczy na to, że brak drzew i zieleni nie jest przyjazną przestrzenią dla nas i naszych dzieci. Wywierajmy wpływ na rządzących nami aby dotrzymywali swoich deklaracji tworzenia miasta nowoczesnego opartego na komunikacji miejskiej i rowerach. To jest trend w miastach, które wygrywają w rankingach na najlepsze miejsca do życia. https://secure.avaaz.org/pl/community_petitions/Urz/?aKNFTnb

    • 0 0

  • Ratunku, parkingi w centrum miasta! (3)

    Kto to wymyślił? Przecież to spotęguje ruch aut, zakorkuje się centrum. W wakacje będzie jeszcze gorzej niż teraz turyści nas rozjeżdżają. Takie parkingi powinny powstać trochę dalej. Np przy stacji benzynowej ma 3 mają, np na terenach postoczniowych itd.

    • 78 14

    • Popieram. Albo przy stadionie żużlowym, a nie np. przy ul. Długich Ogrodów, która powinna odzyskać piękny wygląd sprzed II wojny i zachęcać do spacerów, jako przedłużenie ul. Długiej i Stągiewnej.

      • 0 0

    • Żaden parking na Targu Węglowym nie powiem powstać

      • 1 0

    • Przecież polityka władz miasta kierowana jest dla hotelarzy i deweloperow

      Widać to od lat

      • 13 3

  • powinno sie wyprowadzic ruch samochodow z centrum i jest rozwiazanie.

    • 2 0

  • Zabytkowe miasto gdańsk,

    W każdym cywilizowanym państwie/ świecie parkingi się lokalizuje na obrzeżach miast
    a nie w centrum miasta. Gdańsk jest miastem zabytkowym ukierunkowanym na turystów.
    Proponuję parking dla rowerów, zaoszczędzimy miejsca i zdrowia, które jest najważniejsze.
    Przykładem takiego rozwiązania jest Antwerpia w Belgium.
    Miasto takie jak Gdańsk powinno mieć standardy, a my mamy to co mamy !!!!
    Proszę o wasze opinie i spostrzeżenia co do przedmiotowego parkingu w Centrum Gdańska.
    Serdecznie pozdrawiam, szczególnie ludzi młodych i ambitnych.
    Miko _Gdańsk
    Tel znany redakcji.

    • 2 0

  • Zrujnowaćstary Gdańsk

    Ludzie wy nie tylko Boga w Sercu nie macie. Tak zabudować stare Miasto Gdańsk. Parkingów trzeba, Wieżowców Forum. Śmiać się z prawa. Zabudować radunie. jeszcze trochę i Ogłosicie że smog w gdańsku. nie będę się rozpisywać komunisci bardziej dbali o stary gdańsk niż ci kapitalisci. wstyd

    • 2 0

  • Niszczenie Gdańska.

    Decydenci budowy parkingów podziemnych to szaleńcy niszczący mój Gdańsk.Należy wandali zatrzymać,żeby Gdańsk nie zamienił się w gruzowisko.Jestem kierowcą a samochód zostawiam kilkaset metrów od Starówki.Niszczenie Starówki zaczęło się od niszczenia kościoła Św.Mikołaja i Bartłomieja, jaki zabytek będzie następny ? Oby nie było za póżno.

    • 3 0

  • Najbardziej zagrożą mewom w Chinach

    albo w Tajlandii

    • 1 1

  • Nie chcemy parkingu na Długich Ogrodach, jest miejsce na targowisku przy Elbląskiej a nie na Trakcie Królewskim (3)

    • 9 0

    • ???

      nie wiem o co chodzi ale miałem polubić ten komentarz

      • 1 0

    • Zdecydowanie popieram!

      Planowane jest przywrócenie deptaku z aleją drzew i rewitalizacja Długich Ogrodów, a z drugiej strony budowa wielopoziomowego parkingu. To nie jest miejsce na takie inwestycje.

      • 3 0

    • Nie dla Parkingu na Długich Ogrodach

      Podzielam opinie. Parking naziemnych na Długich Ogrodach to nieporozumienie. Powinien powstać na Elbląskiej przy targowisku bądź w okolicy stadionu.

      • 4 0

  • zamiast zniechęcac do przyjazdu autem to oni zachęcają budując parkingi (33)

    to samo w Gdyni gdzie powstaje parking centralny

    • 249 92

    • Ograniczamy nie zachęcamy (1)

      W Centrum też żyją ludzie. Nie koncentrujmy tu parkingów.

      • 3 0

      • My to nie ludzie, tylko problem dla chcacych chlac i sr*c gdzie popadnie oraz dla kombinatorow otwierajacych przy udziale miasta kolejne pijalnie

        • 0 0

    • nie parking tylko park (9)

      barani łbie

      • 10 17

      • (2)

        Ale parking to taki mały park.

        • 5 2

        • odwrotnie: Park KING (1)

          ... to król wszystkich parków w mieście!!! :))))))))

          • 8 0

          • A nawet Park King Kong! Największy

            • 0 0

      • Wyznawca szczura czy uciekinier z Kocborowa? (2)

        park 10 milionów a parking 25.

        • 12 5

        • Dryfujący popisek jakiś. Bez wizji, racji i polotu.

          • 0 0

        • i znów pisowski troll zniszczony argumentami zaczął wyzywać

          znów mu pękł zaworek

          • 1 8

      • pod kamienną górą można by wybudować dyskretny parking na tysiące samochodów

        taką mam koncepcję :)))

        • 6 2

      • Taki park(ing) w parku...

        "Ojczyzna, ojczyźnie, ojczyzną, ojczyznę,
        Reklama i patos, patriotyzm i biznes.
        Krawaty i kwiaty, niech nastrój nie pryska.
        Chleba i igrzysk! Igrzyska, igrzyska.

        Chleba dla niego, igrzyska dla czerni,
        Wódz a za Wodzem wierni."

        I jak tu poetów nie nazywać wieszczami!
        Tekst z zamierzchłej, wydawałoby się, przeszłości a jak aktualny.
        Wystarczy zmienić parę słów i mamy teraźniejszość.

        Bo słowa to semantyka, którą można zmienić, wieczne są metody.

        • 9 0

      • Nie karm trolla :)

        • 7 5

    • Mieszkaniec

      Niebywałe... Zachęcać ludzi do przyjazdu samochodem do centrum. Trujmy ludzi...później jest zdziwienie że centrum pustoszeje z mieszkańców.... Co zostanie to skansen z parkingami!

      • 3 1

    • można wszystkich zadowolić budując nieco dalej od centrum (4)

      ale na tyle blisko że 15 minutowy spacer wystarczy by się wszędzie dostać

      • 7 1

      • a zrobić wzdłóż Świętojańskiej kolejkę elektryczną z autonomicznymi mini wagonikami (1)

        taką mam koncepcję :))))

        • 2 0

        • nie jesteś oryginalny

          Stępa Marek puścił w świat takiego "bąka", ze Gdynia wybuduje na "międzytorzu" kolejkę gondolową od dworca PKP do seaTowers...

          • 1 0

      • po co budować coś co już jest? (1)

        • 3 2

        • nie ma, nadal za mało

          jak wyniesiesz z centrum parkingi to tego miejsca nie wystarczy

          • 1 2

    • przecież zachęcają od dawna po przez wybudowanie autostrady oraz drogi szybkiego ruchu. Do tego zamykanie i rozbieranie linii kolejowych powoduje jeszcze większy wzrost samochodów w mieście

      • 1 0

    • Kasa Misiu , Kasa (4)

      Ten kto wybuduje zarobi .
      A był pomysł żeby zostawiać samochody za miastem
      Litwinka nic nie zmieniła w pomysłach na Gdańsk

      • 11 4

      • litwinka ma czas dla dziecka? (3)

        • 5 2

        • (1)

          Litwinka zapyla Uralem z naczepą na zakupy..

          • 2 0

          • Do Lidla już nie

            Jeden taki patrzył się na nią ...chyba się wystraszyła . I ten list. Wyborcza podała dzis treści: ,,zadzwoń czekamy , zimne piwo gratis,, brrr...

            • 0 0

        • Dziecko ma ochronę

          I ochroniarz który je chroni też ma ochronę , tak na wszelki wypadek

          • 1 0

    • (6)

      Po zniechęcać może zabronić sprzedaży samochodów i paliwa.

      • 6 12

      • wystarczy podnieść OC razy 10 i skontrolować wraki, które obecnie jeżdżą ulicami Polski (1)

        i proste, na świecie się sprawdza

        • 4 4

        • proszę bardzo, podnoś

          • 1 0

      • do zniechecenia wystarczy dobry gwóżdz 6calowy (1)

        np. taki jeden gościu złośliwie parkował pod kościołem na chodniku grodząc przejście /policja nic nie mogła, bo to plac przykościelny - prywatny/ ... do czasu aż mu ktoś gwoździem nie przejechał tak od jednej osi do drugiej ... wtedy dopiero się zniechęcił :))))

        • 3 7

        • u mnie w bloku też był taki co rysował

          ledwo sie wprowadził do starego bloku, jeszcze nikogo nie znał. Już nie rysuje

          • 3 0

      • no to zabroń, buhaha

        • 2 1

      • Miasto zabroni sprzedaży samochodów?

        Człowieku, co ty opowiadasz... nawet w północnej korei by to się nie udało...

        • 5 3

    • Tak tak, zaklinajmy rzeczywistość

      Większość ludzi jedzie tam, gdzie da się dojechać samochodem, a jak im się tego zabroni, to po prostu przestaną przyjeżdżać. Proste.

      • 11 10

    • Moderna w Gdyni zbuduje ?

      • 4 2

  • (1)

    zlikwidować zabytki

    • 0 2

    • Pewnie, a jak sie Srodmiescie wtedy ozywi! Wszedzie hotele, restauracje, bary z tanim alkoholem, deweloperka, w koncu zero zieleni, a nie te ostatnie kilkanascie drzew psujacych dodatkowo widok, ehh marzenie... :] I bedzie mozna bez konca zdzierac jakies nawierzchnie i klasc nowe, mnostwo kasy, RAJ!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane