• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy podziemne parkingi zagrożą zabytkom?

Rafał Borowski
19 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Jeden z parkingów podziemnych ma powstać pod Targiem Węglowym. Jeden z parkingów podziemnych ma powstać pod Targiem Węglowym.

Czy planowana inwestycja budowy podziemnych parkingów w centrum Gdańska może zagrozić zabytkowym budowlom? Takie obawy wyraził nasz czytelnik, który wskazuje na ryzyko zaburzenia w ten sposób poziomu wód gruntowych.



We wrześniu ubiegłego roku informowaliśmy o podpisaniu umowy na budowę w centrum Gdańska czterech parkingów kubaturowych: jednego naziemnego i trzech podziemnych. Ich lokalizacja i pojemność przedstawia się następująco:

  1. Podwale Przedmiejskie - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody - 493 miejsca (parking naziemny)

Zaburzenia wód gruntowych



Z naszą redakcją skontaktował się w tej sprawie architekt, projektant wielu inwestycji na terenie Gdańska. Jego zdaniem, wspomniana inwestycja może przyczynić się do pogłębienia problemu, który obserwujemy na przykładzie kościoła św. Mikołaja.

Zamknięto kościół św. Mikołaja


- Wiele wskazuje na to, że przyczyną spękań konstrukcji kościoła św. Mikołaja jest zaburzenie gospodarki wód gruntowych, czyli zmiana ich przebiegu oraz obniżenie ich poziomu. Wpływ na to ma nie tylko "betonowanie" gruntu, czyli budowanie tzw. fundamentów wannowych z żelbetu, ale również wypompowywanie wód gruntowych w trakcie realizacji badań archeologicznych poprzedzających inwestycje. Z całą pewnością ma to katastrofalny wpływ na zabytkowe budowle centrum Gdańska. Fundamenty wielu z nich zostały zbudowane na drewnianych palach wbitych w grunt. W dużym uproszczeniu, obniżenie poziomu wód gruntowych powoduje wysychanie tych pali i w konsekwecji utratę ich właściwości, czyli kruszenie. Warto pamiętać, że zaburzenie gospodarki wód gruntowych przynosi opłakane skutki dopiero po wielu latach - tłumaczy nasz proszący o zachowanie anonimowości informator.
  • Spękane sklepienie kościoła św. Mikołaja na Głównym Mieście w Gdańsku. Na razie nie wiadomo jeszcze na pewno, dlaczego kościół stracił stabilność.
  • Spękane sklepienie kościoła św. Mikołaja na Głównym Mieście w Gdańsku. Na razie nie wiadomo jeszcze na pewno, dlaczego kościół stracił stabilność.
  • Spękane sklepienie kościoła św. Mikołaja na Głównym Mieście w Gdańsku. Na razie nie wiadomo jeszcze na pewno, dlaczego kościół stracił stabilność.

Drgania i wtłaczanie aut do centrum



Architekt zwraca również uwagę na fakt, że zaburzenie warunków gruntowo-wodnych to nie jedyne zagrożenie dla zabytkowych budowli w centrum Gdańska. Podkreśla też, że już sam pomysł budowy podziemnych parkingów w centrum miasta jest sprzeczny z widoczną w wielu zakątkach naszego globu, tendencją.

- Nie tylko budowa, ale również użytkowanie parkingu pod Targiem Węglowym może stanowić poważne zagrożenie dla Zespołu Przedbramia [zwanego potocznie Katownią - przyp. red.]. Wzmożony ruch kołowy w trakcie budowy będzie przecież generował drgania, które mogą mieć fatalny wpływ na konstrukcję tej zabytkowej budowli. Poza tym, dlaczego w ogóle zdecydowano się na budowę tych parkingów? Przecież na całym świecie ogranicza się ruch kołowy w zabytkowych centrach miast. Zresztą komu mają służyć te parkingi? Liczba mieszkańców centrum Gdańska maleje, coraz więcej mieszkań w tej części miasta jest przeznaczanych na wynajem dla turystów. Czy naprawdę chcemy, aby turyści przyjeżdżali do centrum samochodami? - zastanawia się nasz rozmówca.

Spękania w kościele św. Bartłomieja w Gdańsku


Zagrożenie dla pomnika przy Podwalu Staromiejskim



Jak wynika z uzyskanych przez niego informacji, budowa parkingu przy Podwalu Staromiejskim wiązałaby się z koniecznością rozbiórki i przeniesienia w inne miejsce pomnika "Tym, co za polskość Gdańska", który wyszedł spod dłuta znanego rzeźbiarza Wawrzyńca Sampa.

- Po pierwsze, to niemożliwe, aby rozebrać ten pomnik bez straty dla niego samego. To ważąca wiele ton konstrukcja, złożona z mocno ze sobą spojonych granitowych bloków. Innymi słowy, istnieje spore ryzyko połamania poszczególnych elementów w trakcie ewentualnej rozbiórki. Po drugie, każdy pomnik ma tzw. kontekst miejsca. Rzeźbiarz wpisał go w konkretne otoczenie i nie powinno się go ot tak zmieniać. Warto również wspomnieć, że rozbiórka wymagałaby decyzji konserwatora zabytków, gdyż pomnik znajduje się na terenie podlegającym ścisłej ochronie konserwatorskiej - uzupełnia architekt.
Podwale Staromiejskie w Gdańsku. Po lewej widoczny pomnik "Tym, co za polskość Gdańska". Podwale Staromiejskie w Gdańsku. Po lewej widoczny pomnik "Tym, co za polskość Gdańska".

Jak rozwiązać problem?



O skomentowanie twierdzeń naszego rozmówcy poprosiliśmy inżyniera, który dysponuje wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie hydrotechniki. Zdecydował podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami, ale również poprosił o zachowanie anonimowości. Wyjaśnił nam, że jest możliwe zniwelowanie czy nawet wyeliminowanie skutków piętrzenia czy obniżenia poziomu wód gruntowych, ale wymagałoby to kompleksowych i kosztownych rozwiązań technicznych.

- Budowa parkingów sama w sobie nie jest zagrożeniem, pod warunkiem że będzie realizowana z "głową". Wymaga to przeprowadzenia odpowiednego przygotowania już na etapie projektowania. Jeżeli systemy zabezpieczające będą właściwie eksploatowane, wtedy nie ma się o co martwić. Najpierw trzeba by zrobić mapę wód podziemnych w śródmieściu Gdańska i wyznaczyć ich hydroizohipsy. Stworzenie takiej mapy powinna poprzedzić kwerenda historyczna, gdyż należało również nanieść na mapę nieistniejące obiekty. Ich relikty tkwiące pod ziemią również mają przecież wpływ na poziom i kierunke przepływu wód gruntowych. Następnie trzeba by zaprojektować na odpowiedniej głębokości systemy zabezpieczające przed podnoszeniem się poziomu wód gruntowych np. wszelkiego typu drenaże, filtry odwrotne, przepompownie, aby utrzymać odpowiedni poziom wód gruntowych. Wreszcie miasto powinno założyć sieć obserwacyjną wód gruntowych na terenie całego Śródmieścia - uzupełnia specjalista w zakresie hydrotechniki.
Inżynier podał nam również wartą odnotowania ciekawostkę. Otóż nie wszystkie zabytkowe budowle Gdańska stoją na palach. Na przykład Ratusz Głównego Miasta czy kościół św. Trójcy zostały wzniesione na drewnianych skrzyniach, tzw. kaszycach, które zostały wypełnione głazami i uszczelnione gliną. Jednak i w tym przypadku obniżenie poziomu wód gruntowych ma opłakane skutki. Powoduje to bowiem korozję tych skrzyń, a umieszczone w nich kamienie zaczynają się rozchodzić. Z wiedzy naszego rozmówcy wynika, że taki przypadek możemy zaobserwować właśnie w kościele św. Mikołaja.

Ratusz Głównego Miasta i kościół św. Trójcy zostały wzniesione na drewnianych skrzyniach, tzw. kaszycach, które zostały wypełnione głazami i uszczelnione gliną. Jeśli nie będą zalane wodami gruntowymi rozeschną się i rozpadną. Ratusz Głównego Miasta i kościół św. Trójcy zostały wzniesione na drewnianych skrzyniach, tzw. kaszycach, które zostały wypełnione głazami i uszczelnione gliną. Jeśli nie będą zalane wodami gruntowymi rozeschną się i rozpadną.

Urzędnicy ustosunkowują się do naszych doniesień



O skomentowanie powyższych informacji zwróciliśmy się do Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W związku z tym, że inwestycja jest planowana na terenie historycznego centrum miasta, opinia konserwatora będzie musiała poprzedzić wydanie pozwolenia na budowę przez Wydział Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Wojewódzki konserwator zabytków podziela obawy naszych rozmówców i zaleca ostrożność w podejmowaniu decyzji dotyczących parkingów. Podkreśla również, że niezbędne będzie zidentyfikowanie możliwych zagrożeń związanych z inwestycją i określenie, w jaki sposób można im zapobiec. Szczegółowe stanowisko PWKZ umieściliśmy w ramce na dole artykułu.

Udało nam się również uzyskać oficjalny komentarz ze strony władz miasta na temat kwestii przeniesienia pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".

- Faktycznie, budowa podziemnego parkingu przy ul. Podwale Staromiejskie wiąże się z czasowym przeniesieniem pomnika. Niewykluczone, że po realizacji parkingu, pomnik będzie musiał stanąć w innym miejscu - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Przeniesienie go zgodnie z obowiązującymi przepisami musi uzyskać decyzję PWKZ oraz WUiA UM. Decyzji wymaga zarówno przeniesienie/rozbiórka, jak i postawienie. Póki co, nie zapadły decyzje gdzie pomnik zostanie przeniesiony i w jaki sposób to się odbędzie. Z uwagi na wielkość i ciężar pomnika będzie to trudne techniczne zadanie, do którego skrupulatnie należy się przygotować. Dopiero wykonanie pełnej dokumentacji technicznej uzgodnionej z PWKZ, WUiA pokaże sposób jego rozbiórki i przeniesienia.
Pomnik jest posadowiony na grubej płycie fundamentowej, a ta stoi na palach głęboko zakotwionych w gruncie. Dodatkowo bloki granitu są połączone między sobą kotwami, zaspoinowane żywicą i ołowiem

Komentarz Agnieszki Kowalskiej, Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków

Agnieszka Kowalska, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków Agnieszka Kowalska, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Planowana lokalizacja wszystkich parkingów kubaturowych, zarówno podziemnych, jak i naziemnego, pozostaje w granicach zabytkowego Śródmieścia Gdańska. W związku z powyższym budowa wszystkich parkingów będzie wymagała uzyskania pozwolenia konserwatora. Dotychczas inwestor złożył wnioski o zezwolenia na wycinki drzew w związku z występującymi kolizjami zieleni z inwestycją oraz wnioski o pozwolenia na badania archeologiczne i o zalecenia do badań archeologicznych. Dotychczas wojewódzki konserwator zabytków nie wydał żadnych decyzji w tych sprawach.

W toku konsultacji z przedstawicielami inwestora konserwator wojewódzki zwracał uwagę na konieczność przeprowadzenia szeregu badań, które umożliwią pełne rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych oraz rozpoznanie posadowienia budowli bezpośrednio sąsiadujących z projektowanymi parkingami podziemnymi, szczególnie murów miejskich. Prowadzone są analizy otrzymywanego materiału, w tym wyniki badań poziomu wód gruntowych w Śródmieściu Gdańska. Urząd oczekuje na wyniki badań geologicznych gruntu. Wniesiono również o opracowanie analizy historycznych cieków wodnych.

Pełne rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych w Śródmieściu czy analiza potencjalnych zmian tych warunków raczej nie są możliwe do przeprowadzenia w sposób rzetelny w krótkim okresie czasu. Stąd inwestor przekazuje do urzędu dokumentacje, które były wykonywane na przestrzeni ostatnich lat, a które mogą dać jakiś obraz zmian, które następują np. w poziomach wód gruntowych. Dotychczas inwestor skupiał się również na zaproponowaniu technologii budowy, która ma zapobiec powstawaniu zjawiska tzw. leja depresyjnego. Jednak dotychczas nie prowadzono analiz, czy i jakie zaburzenia w stosunkach wodnych wywoła zagłębienie podziemnych kubatur na głębokość poniżej zwierciadła wód gruntowych. Wojewódzki konserwator rozważy wykonanie specjalistycznej opinii, jednak raczej opierałaby się ona na dotychczasowych badaniach gruntu i rozpoznaniu fundamentów sąsiadujących z inwestycjami budowli. Rozpoczęcie takich badań w tym momencie wymagałoby przynajmniej kilku miesięcy - jeśli nie kilku lat - pracy i znacznych nakładów finansowych.

Kilka lat temu do urzędu trafił program prac konserwatorskich murów miejskich, które nie są poddawane niezbędnym bieżącym naprawom. Program ten nie został w pełni zrealizowany, a kondycja murów miejskich jest kolejnym czynnikiem zagrożenia w przypadku lokalizowania w ich sąsiedztwie inwestycji.

Również wojewódzki konserwator zabytków otrzymywał sygnały o zaniepokojeniu m.in. organizacji społecznych, które zgłaszają chęć udziału w postępowaniach dotyczących parkingów podziemnych. Wydaje się, że zwłaszcza w świetle problemów konstrukcyjnych, które pojawiły się w dwóch obiektach sakralnych w Śródmieściu, ostrożność w podejmowaniu decyzji dotyczących parkingów jest uzasadniona. Niezbędne jest zidentyfikowanie możliwych zagrożeń i określenie, jakie środki można przedsięwziąć (np. poprzez wybór technologii budowy), aby im zapobiegać.

Opinie (324) 7 zablokowanych

  • On

    Dolenie o szopenie, czego się boją pisiaki? Wody gruntowe hehe dobre.

    • 7 54

  • niech nie ruszają targu węglowego (1)

    to będzie miejsce kultu w którym zamordowano sp prezydenta adamowicza

    • 7 36

    • ty tak na powaznie?

      czy z sekty adamowicza jestes??

      • 7 4

  • OK ale wiadomo jak ma z imienia i nazwiska ów architekt? (2)

    Brak informacji obniża rangę tekstu i może budzić wątpliwości czy w ogóle taki architektt istnieje,

    • 26 16

    • to kolejny artykuł z serii anonimowych

      śmiech z tego tabloidu

      • 4 0

    • Jest anonimowy, bo nie chce sobie zamykać drogi swoich projekrów w urzędzie na kilkadziesiąt lat...

      • 7 2

  • Ratunku, parkingi w centrum miasta! (3)

    Kto to wymyślił? Przecież to spotęguje ruch aut, zakorkuje się centrum. W wakacje będzie jeszcze gorzej niż teraz turyści nas rozjeżdżają. Takie parkingi powinny powstać trochę dalej. Np przy stacji benzynowej ma 3 mają, np na terenach postoczniowych itd.

    • 78 14

    • Przecież polityka władz miasta kierowana jest dla hotelarzy i deweloperow

      Widać to od lat

      • 13 3

    • Żaden parking na Targu Węglowym nie powiem powstać

      • 1 0

    • Popieram. Albo przy stadionie żużlowym, a nie np. przy ul. Długich Ogrodów, która powinna odzyskać piękny wygląd sprzed II wojny i zachęcać do spacerów, jako przedłużenie ul. Długiej i Stągiewnej.

      • 0 0

  • Jest parking na Jana z Kolna. Tam zbudować następny. (4)

    A jak ktoś nie potrafi podjechać tramwajem czy podejść to niech zostanie w domu.

    • 75 12

    • Jasne (3)

      Sam sobie biedaku co na auto nie stać zostań w domu , ja kupiłem nowego mercedesa amg i będę nim jeździł, a inni i tak tylko patrzą na moją V8

      • 4 14

      • Napisz to jeszcze raz!

        • 3 0

      • tak cebulo, a w pośredniaku już dziś byłeś?

        • 2 0

      • Tylko nie ukręć sobie dźwigni zmiany biegów między nogami

        jak będziesz opowiadał nam o swoich podbojach miłosnych panie pryszczu.

        • 4 0

  • Parking podziemny i znowu jakiś kościół pęknie.. (1)

    • 40 7

    • po co tyle kościołów - nowe galerie będą rosły!

      ino się kasjer zmienia: zastepca/nastepca już z billboardów zęby szczerzy ;)

      • 7 5

  • (4)

    Parking na Targu Węglowym jest pomysłem słabym. Ale pozostałe lokalizacje są ok i każda z nich powinna być podziemna. Pozwala to na uzyskanie efektu schowania samochodów w centrum i uzyskania większej wolnej przestrzeni nad ziemią. Wszędzie gdzie możliwe takie rozwiązania powinny być realizowane. Jednak z jednoczesnym zakazem parkowania na uliczkach i chodnikach tam gdzie tego typu parkingi są ( za wyjątkiem chwilowego stawania dostawców).
    Z takich rozwiązań byli by zadowoleni zarówno kierowcy jak i pieszy.
    Proszę też zwrócić uwagę że problemy z parkowaniem spowodowane są przez przyjezdne samochody z miasteczek, miejscowości, wiosek itp. ludzi którzy przyjeżdżają do Gdańska do pracy. Dla samych mieszkańców miejsca było by aż nad to.

    • 27 17

    • ale dla kogo ten parking?

      pieniądze z parkingów włożyć w komunikację miejską

      • 3 0

    • schować samochody

      Może tunel.
      Parkingi mogą je przechować, bo nadal muszą do centrum dojechać.
      Ogólnie, administracja przejęła chwytliwą semantykę działań wspieranych przez Unię a realizuje ją pod partykularne interesy.
      Tak jest z "węzłami przesiadkowymi" praktycznie w centrum, tak jest z przejściami naziemymi i zasypywaniem tuneli oraz burzeniem kładek czy tymi parkingami pod Starym i Głównym Miastem.

      A "szkieletor" przy dyrekcji PKP stoi pusty... Bo kierowca ma za daleko do urzędu.

      • 2 2

    • To zakazac buractwu z wiosek i miasteczek wjazdu..niech u siebie ptacuja...

      • 1 1

    • Parkingi tylko poza Centrum

      Ograniczajmy ruch w Centrum...duże parkingi plus dobra komunikacja do Centrum przy nich. Na Długich Ogrodach aleja lipowa i przywrócenie dawnej funkcji.

      • 1 0

  • Pomnik ze starówki (5)

    Oczywiście należy możliwie zminimalizować wszelkie zagrożenia dla zabytków i wyeliminować z ich otoczenia także ludzi. Proponuje całkowity zakaz wstępu na starówkę. Ps np w Wiedniu, Paryżu i innych Europejskich miastach jest pełno parkingów - zarówno podziemnych jak i w strukturze budynków (budynek z zewnątrz wygląda jak mieszkalny a w środku cały jest parkingiem) i nie ma z tym problemu. Dodatkowo zwykle jest tam jeszcze metro. U nas oczywiście musi być bardziej europejsko niż w reszcie europy i jeśli na zachodzie parkingi w centrum po prostu są drogie by zniechęcić kierowców to u nas należy iść krok dalej i całkowicie się ich pozbyć - polski standard myślenia - brawo.

    • 23 28

    • Zwłaszcza, że zarówno Wiedeń, jak i Paryż leżą w depresji i mają dostęp do morza, nieprawdaż? (2)

      • 16 1

      • (1)

        takie same parkingi są w Amsterdamie, którego stare miasto wcale nie jest wyżej niż gdańskie czy w Hadze nad samym morzem, nawet 3 poziomy w głąb a obok hotele po 24 pietra i jakoś stoją.

        • 5 6

        • porównaj budżety tych przedsięwzięć

          Nikt nie twierdzi aby tego nie robić - choć jest to jednym z całkiem rozsądnych rozwiązań. Jak zwykle, każdą rzecz można zrobić na dwa sposoby: dobrze albo źle.

          Problem w tym, kto ustala kryteria tego "dobrego i złego" i czyj interes dominuje oraz czy uwzględnia się zdania odmienne. Z bieżących działań wyziera jednak jedna dominanta: chciwość, pazerność i arogancja.

          • 6 1

    • bełkot pijanego durnia bez szkoły

      • 4 4

    • Starówka

      W Gdańsku nie ma starówki.

      • 3 4

  • FORUM też wiele złego dla Starego Miasta robi.. (2)

    ..ale o tym cisza, co nie? ;)

    • 53 13

    • Jak robi ?

      • 6 6

    • Kto ci wyprał tak łeb? "Zły" to bestseller a nie Forum.

      • 0 4

  • Wielka wanna MIIW (1)

    Zbudowana praktycznie na wodzie u ujścia Kanału Raduni do Motławy, też się do tego przyczyniła...
    A św. Paweł parł jeszcze do budowy obok Muzeum Miasta Gdańska..

    • 39 6

    • Ta wanna to też pomysł PA aby deweloper który się obok buduje miał przed sobą plac a nie muzeum... a deweloper wiadomo jaki... co, koniaczek?

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane