• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy SKM-ką do PGE Areny

Maciej Naskręt
30 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 


Sprawdziliśmy, jak podróżuje się przebudowaną linią kolejową z Gdańska Głównego do peronu przy stadionie w Letnicy. Pierwszy kurs z pasażerami odbędzie się w czwartek.



Nowa linia kolejowa dla pasażerów na mapie Gdańska. Nowa linia kolejowa dla pasażerów na mapie Gdańska.
- Odjazd! - krzyknęła o godz. 9 kierownik pociągu SKM. Pierwszy od siedmiu lat skład pociągu SKM na linii ze stacji Gdańsk Główny w stronę Nowego Portu zaczął się rozpędzać. Chwilami skład mknął niemal 80 km/h, szybsza podróż nową linią jest już niedozwolona.

Kolejarze nie kryli radości z powrotu pociągów pasażerskich na torowisko w stronę Nowego Portu. - Pojedziemy liniami kolejowymi, bo drogami, które obiecywano, nie da się jechać - mówił Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

Podróż w kierunku stadionu trwała krótko. Przy peronie Gdańsk - Stadion Expo skład pociągu SKM zatrzymał się o godz. 9:06.

Podobnie będą teraz podróżować kibice i goście centrum targowego AmberExpo. - Obsługę będziemy wykonywać pociągami o długości trzech elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przejazdy na mecze będą bezpłatne - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Szybkiej Kolei Miejskiej.

Czy skorzystasz z SKM-ki podczas podóży na stadion?

Pociągi SKM niestety będą kursowały wyłącznie podczas imprez sportowych na stadionie, bądź targów, które odbywać będą się w AmberExpo.

Torowisko przebudowała firma Tor-Kar-Son z Elbląga. Za wykonanie zadania przedsiębiorstwo otrzymało nieco ponad 6 mln zł. Wykonawca zmodernizował torowisko o długości 3,5 km wraz z siecią trakcyjną oraz zbudował rozjazd między torami tuż za stacją Gdańsk-Kolonia (patrząc od strony centrum Gdańska). Rozjazdy umożliwią wymijanie pociągów.

Zakończono też prace budowlane przy budowie peronu Gdańsk - Stadion Expo. Inwestycja pochłonęła 2,1 mln zł i była finansowana przez miasto, choć prace zlecała po wcześniejszym uzgodnieniu spółka PKP PLK. Peron to betonowa platforma o długości 215 metrów, szerokości 7 metrów i 76 cm wysokości. Peron pomieści 1,5 tys. osób, co odpowiada maksymalnej liczbie pasażerów chcących wejść do dziewięciowagonowego składu kolejki o długości ok. 180 metrów. Wykonawcą była spółka Rajbud.

Dodatkowo zabezpieczono peron i wiaty na nieczynnej stacji Gdańsk - Kolonia. Odmalowanie i odwodnienie tunelu dla pieszych na wysokości ul. Kochanowskiego zobacz na mapie Gdańska. Wykonawcą była również spółka Rajbud. Koszt wyniósł 440 tys. zł.

Wymiana torów, budowa peronu i zabezpieczanie starej stacji pochłonęły prawie 8,5 mln zł.

6 minut na stadion

Odjechał pierwszy pociąg z dworca głównego w Gdańsku na stację Gdańsk Stadion-Expo w Letnicy.



Już w czwartek w związku z meczem Lechii Gdańsk z Legią Warszawa na stadionie w Letnicy spółka SKM uruchomiła osiem połączeń przed i sześć po spotkaniu.

Przejazdy przed meczem, 3 maja


Gdańsk Główny - 16:15 16:29 16:44 16:58 17:13 17:27 17:41 17:51
Gdańsk Stadion-Expo - 16:21 16:35 16:50 17:04 17:19 17:33 17:47 17:57

Gdańsk Stadion-Expo - 16:27 16:41 16:56 17:10 17:25 17:39 17:53
Gdańsk Główny - 16:33 16:47 17:02 17:16 17:31 17:45 17:59

Przejazdy po meczu, 3 maja

Gdańsk Główny - 20:01 20:15 20:30 20:44 20:58
Gdańsk Stadion-Expo - 20:07 20:21 20:36 20:50 21:04

Gdańsk Stadion-Expo - 20:00 20:13 20:27 20:42 20:56 21:10
Gdańsk Główny - 20:06 20:19 20:33 20:48 21:02 21:16

Miejsca

Opinie (271) 5 zablokowanych

  • Juz patrzę. (3)

    SKM z Sopotu do gdańska 21 minut, z Gdańska do stadionu 6 minut. Na przesiadke powiedzmy 3 minuty. Razem pół godziny.

    Jaki masz pomysł, żeby z Sopotu na stadion dojechać w krótszym czasie, srodkami komunikacji masowej?

    • 8 0

    • Mam pomysł. Tramwaj od granicy z Sopotem, (1)

      kiedyś miał iść tramwaj przez obrońców wybrzeża i dalej droga zielona. To by było połączenie

      • 1 0

      • kiedyś był tramwaj do sopotu.

        • 4 0

    • komunikacja nie - proponuję rowerem wzdłuż plaży

      • 1 2

  • Ale bydłowóz z drabinka do której trzeba doskoczyć (1)

    Gdzie wstyd władz Gdańska, że taki kartonex będzie woził ludzi na mecze?

    • 5 2

    • to giewno jest z gdyni

      ale oczywiście tam to PR i ogłupianie wyborców na maksa. Strategicznie milczą o tym wstydzie Trójmiasta

      • 1 0

  • Ojj to Hiszpanie strzelą karpia jak zobaczą te bydłowozy bo na codzien jeżdzą AVE 300 km/h (14)

    youtube.com/watch?v=YcpJUHlvQFw&t=16s

    • 4 7

    • 300 km/h? (7)

      Na trasach długości 4 km wewnątrz aglomeracji?

      • 6 2

      • Tam maja Bombardiery, ale pokazuje czym jeżdzą do pracy między miastami. (6)

        1 godzinka i 200 km dalej w pracy jestes. O to w tym chodzi.

        • 2 4

        • przystanki na SKM... (5)

          ...są oddalone od siebie o 1,6 km srednio. A nie o 200 km.

          Jak ty sobie wyobrażasz rozpędzenie jakiegokolwiek pociągu do 300 km/h i potem wyhamowanie na tak krótkim odcinku?

          • 5 2

          • Facet, pisze o tym czym jezdza Hiszpanie, Niemcy, Francuzi. (4)

            Na krotkich dystansach SKM ( S-Bahn) jezdza ekstra nowoczesne sklady, ktorych produkcja trwala do 2008 roku.

            • 2 3

            • No jeżdżą. (3)

              Natomiast do 2003 roku jeździły w Berlinie pociągi serii ET166 i ET167, konstrukcji z lat 30ych. Do 1993 roku jeździły wagony ET165 pochodzące z lat 20-ych. Oczywiście wielokrotnie modernizowane.

              I zaden pociąg S-Bahn nie jeździ z prędkością 300 km/h. Nawet te najnowsze.

              • 4 1

              • Nie pisz o Berlinie wsch czy zach, tylko o zachodnich Niemczech (2)

                Tu jezdzi super sprzet.

                • 1 0

              • Ojej. (1)

                A sprawdzałeś ile czasu eksploatowano tam wcześniejsze serie taboru?

                • 2 1

              • Nie, bo to by wymagało: 3x"P"

                Poszukać, poczytać,pomyśleć. Polak nie potrafi.

                • 1 0

    • tja (2)

      bo ci Hiszpanie przyjadą tu pociągi oglądać..

      • 1 1

      • Pierwsze wrazenie danego kraju to jaki transport masz (1)

        Jak syf jedzie, to widac, ze spoleczenstwo biedne jak mysz koscielna. Jak masz ICE3 czy TGV na peronie, to wiadomo ze jest dobrze. Przejazdzka kiblem to trauma dla normalnych ludzi, a ty juz sie przyzwyczailes do 40 letnich skladow.

        • 3 1

        • do TGV potrzeba wydolnej sieci energetycznej

          a u nas nie ma ani sieci, ani rezerwy mocy w elektrowniach. Brak kasy na same pociągi to już tylko mało istotny szczegół - wybudowanie jednej elektrowni więcej kosztuje.

          • 0 1

    • (2)

      nie znasz mentalnosci tych ludzi - oni potraktują SKM jako udogodnienie

      • 1 2

      • Znam mentalnosc, bo tam mieszkam. (1)

        Beda w szoku.

        • 3 0

        • jestem skłonny się założyć z tobą, że SKM-kę porównają do metra a nie TGV

          • 0 1

  • Wszystko pięknie, ładnie ale.... (4)

    ....trochę śmieszne jest dla mnie to, że pociąg będzie startował z Gdańska Głównego i jechał do stacji Gdańsk Arena EXPO nie zatrzymując się na przystankach Stocznia, Nowe Szkoty, czy Kolonia. Nie wiem, czy organizatorzy tego przedsięwzięcia kolejowego, kimkolwiek by nie byli i gdziekolwiek by nie siedzieli nie zdają sobie sprawy z tego typu utrudnień? Ludzie udający się ot choćby niekoniecznie na mecz, pewnie chcieliby szybciej dojechać do domów czy swoich miejsc pracy usytuowanych w pobliżu (jak mapa ukazuje) nieczynnych przystanków kolejowych. Tymczasem będą musieli jeździć tak samo jak jeździli dotychczas gdyż jazda ową kolejką nie będzie im się opłacała ze względu na czas i jakby nie patrzeć okrężną drogę. Mi osobiście wydawało się że wszystkie przystanki na obecnej trasie owej kolejki będą otwarte i spełniały swój użytek wobec pasażerów jadących czy to w jedną czy też w drugą stronę a stacją póki co końcową nie będzie przystanek kolejowy przy stadionie a przystanek Zaspa Towarowa. Ot proszę, jak bardzo można się przeliczyć z przypuszczeniami. Gratuluję niekompletnego pomysłu

    • 10 10

    • główny - stadion to w dniach meczów i euro. po euro będzie wyglądać to troche inaczej, wyluzuj. (2)

      • 2 0

      • Tyle że pociągi ruszają od tego czwartku a nie od czerwca!!! (1)

        • 0 1

        • nie wiem czy ogarniasz cokolwiek, ale skm będą jeździły wyłącznie w dni meczów i targów. z założeniem, że tymi składami mają poruszać się kibice oraz goście odwiedzający amber expo a nie mieszkańcy pobliskich domów...

          • 3 0

    • Nieprawda

      Skmki będą jeździć tam tylko na mecze.

      • 2 0

  • Francuzi juz przetestowali następcę TGV o nazwie AGV... 360 km/h podróż (10)

    youtube.com/watch?v=Z7vh2RlZ5jk

    • 3 5

    • a Ruscy latają w kosmos (1)

      u nas taka kolej nie jest konieczna - lepiej rozwijać ruch lotniczy (tanie linie krajowe)

      • 1 3

      • Wole wsiasc w Gdansku w AGV i w ciagu 1 godziny i 20 minut byc w Warszawie

        Niz tracic czas na dojazd do lotniska, parkowanie, macanie przez SG, czekanie, czekanie, dolot, dojazd z lotniska do Warszawy. Chlopie o tym ty piszesz?

        • 4 0

    • (7)

      Póki co żaden pociąg nie pojedzie szybciej niż 330 km/h. Są duże problemy z infrastrukturą powyżej tej prędkości. A wracając do odświeżania taboru, to stawiany za wszystkich wzór do naśladowania, najlepsza kolej według niektórych czyli DB, tez będzie pudrowało swoje stare trupy - 777 wagonów do pociągów kategorii Intercity.

      • 1 2

      • Obalam twoje twierdzenia. (4)

        Niemcy kilka lat temu zamowili 300 nowych pociągów InterCity o nazwie ICx.Beda niebawem w sluzbie, wiec o zadnym pudrowaniu nie ma mowy: youtube.com/watch?v=uBdeEYgr5SA . Kolejna sprawa. Po Francji obecnie TGV jezdzi 350 km/h, wiec nie wypisuj bajeczek. Sam jechalem TGV 360 km/h. TGV pokonuje trase Paryz-Marsylia w 2 godziny i 50 minut, a to jest 1000 km odleglosci. Mieszkam w Niemczech, to wiem.

        • 1 2

        • Wow, fajno ze mieszkasz w Niemczech i wszystko wiesz.

          • 1 1

        • (2)

          Głupoty pierdzielisz. Co do wiedzy to właśnie niewiele wiesz, pomimo tego że mieszkasz w Niemczech. Owszem DB kupuje pociągi ICx, ale też modernizuje swoje stare wagony. Ostatnio nawet jeden został zaprezentowany w Neumünster. TGV nie jeździ w regularnym ruchu z prędkością większa niż 320km/h. Najszybsze TGV obecnie jedzie na tej trasie w czasie 3:10.

          • 0 1

          • Sprawdz sobie dane... (1)

            ZADEN IC ( InterCity ) nie bedzie jezdzil z wagonami po renowacji, bo obecnie nie ma co renowacji robic, bo te pociagi sa swietnej jakosci. Ty tu piszesz o REGIONALNYCH, NAJTANSZYCH za kilka Euro za bilet. Tak, te moze sobie remontowac beda i wagony z IC trafia wlasnie tam. Natomiast tanie polaczenia InterCity ( nie ICE ) beda z ICx, tylko i wylacznie z ICx. 300 skladow juz za kilka lat zastapi obecne ( te ktore u nas sa z Husarzem i nowymi wagonami)

            • 1 0

            • https://groups.google.com/group/pl.misc.kolej/browse_thread/thread/3888d99f78f5c24f?hl=pl#

              No właśnie te ICx to będą dopiero za parę lat, a zmodernizowane składy będą jeździć od Grudnia tego roku do czasu wprowadzenie pociągów ICx.

              • 0 0

      • To powiedz mi dlaczego pociągi magnetyczne okazały się klapą? (1)

        Wróżono, że powstaną, zanim jakikolwiek TGV. Nie dotykają torów, więc te 500 km/h nie powinno być problemem. A jednak. Nawet w Japonii!!

        • 1 0

        • Pociagi magnetyczne (transrapid.de) sa wielkim sukcesem, ale zwyciezyla POLITYKA.

          Czytalem rok temu dokumentacje w PDF, 80 stron, z uniwersytetu w Darmstadt, porownujaca technologie ICE i Maglev. Okazuje sie, ze koszty wybudowania linii magnetycznej sa takie same, a pozniej koszt 1 tylko przejazdu pociagu jest 40% mniejszy niz ICE3. Maglev do 500 km/h moga rozpedzic zaledwie 3 wiatraki z pola. Druga i bardzo wazna sprawa - Maglev moze wspinac sie bez najmniejszych problemow na wzniesienia o nachyleniu 10%, podczas gdy najlepszy obecnie ICE tylko 3%. To wielka roznica w kosztach budowli mostow itd. Maglev to fantastyczna technologia, ale niestety polityka i zwiazkowcy udpili ten projekt na wiele lat. Ja wierze, ze TransRapid jeszcze bedzie swiecil triumfy. Jako ciekawostke podam, ze Rzad Wysp Kanaryjskich chce puscic 120 km linie Maglev na slupach z polnocy na poludnie wyspy. To ogromna oszczednosc na kosztach, bo kolej budowac na wulkanicznym podlozu jest problem duzy. Mowie, Maglev nieszczesny przegrywa tylko przez politykow, a ogromna szkoda.

          • 3 1

  • Spawacze

    zastanawia mnie czy Ci Panowie spawacze będą iskrzyć w trakcie odbywających się meczy hmm.................??

    • 1 0

  • niezły cherbatnik z tego dzidka z pkp.

    syfiaste przystanki oraz brudne i śmierdzące skm-ki...jest się czym chwalić, naprawde. ehhh

    • 3 1

  • SKM (2)

    a czy w kolejkach bedzie taki sam syf jak w normalnych ? bo ostatnio jechalem skm ( zbyt czesto nie jezdze) i ogolenie brod ,smrod i mogila..

    • 5 2

    • (1)

      Tam będą jeździć węglarki, coby kibice nie zniszczyli za dużo. Akurat Ci ze stolycy są w tym najlepsi co udowadniają ostatnio bardzo dobitnie, szczególnie uzdolnieni są Ci z okolic Zielonki.

      • 4 1

      • No coooo Tyyyyy, lemiiiinguuuu, to propaganda "GW", tak naprawdę to byli chorzy z nienawiści poplecznicy Rudego, wiadomo, jakiej narodowości hebrajsko-kaszubskiej, w dodatku wszyscy jak jeden mąż byli przewodniczącymi koła łowieckiego. Zbuldożali funkcjonariusze sił porządkowych w radiowozach przemocą zakładali im szaliki, żeby "zrobić" temat do TeFauEnu. Tak było.

        • 1 0

  • 1:16 i juz wiem do jakiej partii przynalezy owy pan z wąsem (2)

    czy naprawde przy kazdej mozliwej okazji trzeba wszystko podciagac do tej zapyzialej polityki? a sama trasa jak i przystanek ciesza :)

    • 4 3

    • jego dni na stanowisku są policzone

      ale szanujemy ludzi odważnych

      • 1 3

    • a może to tobie wszystko kojarzy się z polityką, nawet jak ktoś stwierdzi po prostu fakt już widzisz w tym demonstrację poglądów politycznych...żenada

      • 0 2

  • Czy jest dojście do peronu od strony ulicy Kochanowskiego ? (4)

    • 5 0

    • pewnie ze nie ma . Chyba że przez tory hehehe

      • 3 0

    • specjalnie dla ciebie (2)

      będzie wybudowany podziemny tunel z ruchomymi schodami

      • 4 1

      • tunel - zgoda; schody ruchome - nie , dziękuję (1)

        nie dla mnie - prześmiewco - tylko dla ludzi z Wrzeszcza - którzy chodzą na mecz po torach - bo inaczej się nie da. Kiedy zaczną jeździć pociągi przestanie to być bezpieczne.

        • 1 0

        • to nie jest ci potrzebne dojście do peronu od kochanowskiego

          tylko dojście na stadion, a takie masz wiaduktem na uczniowskiej

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane