• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • Po co to komu , lepiej infobox na Oksywiu plus 6 mln na Openera...

    To najpilniejsze potrzeby mieszkańców Panie Szczurek, przecież Pan wie :)

    • 38 6

  • Kolej Metropolitalna powinna docierać do Obłuża

    • 20 3

  • Kolej mogłaby jechać dalej

    Stacja końcowa Oksywie Górne - byłoby dużo wysiadających

    • 17 3

  • (5)

    Co za głupie tłumaczenie władz Gdyni. Lepsze prymitywne perony, niż żadne. Nie musi być luksusowo. Jeden pociąg na poł godziny jest na razie ok- lepsze to niż żaden. A o korki na Hutniczej niech się władze nie martwią- będzie pociąg, będzie mniej aut, bo ludzie będą jeździć pociągiem, a i kierowcy będą wybierać drogi alternatywne.

    • 36 4

    • (1)

      Właśnie jak będzie 1 na godzine to nie wsiada bo to zbyt rzadko, ale jakby były np 4 na godzine w godzinach szczytu to już inna sprawa

      • 0 3

      • rozumiem że wsiądziesz do wszystkich czterech

        jadących w ciągu godziny?

        • 1 0

    • No pewnie na alternatywnej morskiej jest przecież zerowy ruch więc można ją totalnie zakorkowac

      • 1 0

    • Wlasnie o te dwa na godzine sie rozchodzi

      To czestotliwosc 197, ktory okazalby sie wtedy zbedny (trolejbusy po Chyloni jezdza bardzo czesto i dowiaza w wszedzie w okolice w chwile moment.
      Petla w Chyloni na szczescie wciaz istnieje...
      To takze wystarczajaca czestotliwosc w kierunku na Kaszuby, ale i do Gdanska od biedy wystarczyloby, a byloby szybciej bo bezprzsiadkowo

      • 2 2

    • Bo tacy jak ty pójdą skręcą kostkę na krzywym chodniku a potem będą truć D... i żądać odszkodowania od Miasta

      • 1 0

  • nie zagłosowałem, bo nie ma opcji - brak WOLI władz Gdyni

    bo nie chodzi wcale o pieniadze

    • 22 3

  • Szczurek tego nie popiera (1)

    Szczurek stawia tylko na promowanie i reklamowanie Gdyni i notowania wydaje większość kasy a to żeby ludziach się tu dobrze żyło ma niestety raczej bardzo mały priorytet.

    • 27 5

    • wyścig szczurków chyba

      • 1 0

  • Bez szans, bo

    wtedy musieliby zrobic tunele pod torami...... dlatego obiecanki cacanki a bedzie jak ze wszytskim w Gdyni....

    • 10 7

  • Nie da sie

    • 16 3

  • Nie byłoby lotniska byłaby kolej i częściowo odkorkowane miasto, brawo!

    • 15 2

  • Nie z tym prezydentem

    Nie wierzę, że to się mogłoby udać, nie za tych władz. Prędzej poprowadzą nową linię na Dąbrowę :D

    • 15 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane