• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • Przecież pieniądze gryzoń ma ale....... na oświetlenie świąteczne i ozdoby. Przecież jeszcze ma pieniądze na Arkę i na Sylwestra z Polsatem ..... o i jeszcze kolejka górska!!!

    • 0 0

  • niewielkie prace

    "Niewielkie Prace" na estakadzie nie utrudniały by tak życia, gdyby sprawnie postępowały, a niektóre zwężenia postawione były już w marcu, te zaraz na wjeździe z obwodnicy. A faktycznie nic nie było robione. Następnym razem zagospodarować pieniądze na ekstra pensję i pracę nocną przy małym ruchu, albo oddawać kierowcom pieniądze przynajmniej za stracone paliwo, bo czasu się nie dokupi:-)

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

    (1)

    Wypie... Na zbity łeb tych wszystkich urzedasów prezesów i wszelkiej masci pajacyków , władza rzad samorzad w recę normalnych ludzi którzy chcą działać a nie brac pieniadze ! Bo do tej pory to na stolcach są ludze spod sztandaru tkm uwikłani w układy układziki i rózne inne lobby .

    • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

      Najwiekszy pracodawca w Gdyni ?

      No kto jest tym największym pracodawcą w Gdyni ?

      Urząd Miejski !!!!! I na co tu liczyć ?

      • 0 0

  • Agdyby tak połaczyc rębięcho z oksywiem,

    • 0 0

  • Plany miała również skm.

    Miało być lotnisko i jest jak jest. Korki można by ominąć latając z Rębiechowa na Babie Doły:) . Ale na poważnie: skm planowała by na lotnisko w Gdyni jeździły szynobusy. Jest rowniez inna lina która prowadzi wprost lotnisko. Trasa tak jak tu miała miejsce również przez ul. Hutniczą i przy elektrociepłowni na Obluzu lecz zamiast jechać na Oksywie mogłaby skręcić na wiadukt który Znajduje się nad ul. Unruga i potem przez Obłuze Leśne a.dokładniej lasek. Dobre połączenie do Szperka: ). Mozna by chociaciaz co roku na 4 dni reaktywować ta trasę na Opener Festival, który gromadzi tysiące ludzi. Takie rozwiązanie podobne jak w Gdańsku na stadion- połączenia uruchamiane są tylko gdy dzieją się jakieś większe wydarzenia. Gdyby sprawdził się takie połączenie na codzien to na ul. Hutniczej musiałaby powstać wiadukt kolejowy lub tunel dla aut.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane