• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy tramwajem na Morenę. Pasażerowie od 31 sierpnia

Maciej Korolczuk
26 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Przejazd nową trasą tramwajową na Morenę


W poniedziałek 31 sierpnia pojadą pierwsze tramwaje na Morenę. Tego dnia uruchomiona zostanie też nowa linia tramwajowa nr 4 z Jelitkowa na Siedlce. Biorąc pod uwagę, że dzień później na tory wyjadą pociągi PKM, początek września będzie dla mieszkańców i pasażerów komunikacji miejskiej prawdziwą rewolucją.



Czy nowa linia tramwajowa na Morenę zmniejszy korki w tej okolicy?

Pierwsze tramwaje - jeszcze bez pasażerów - na Morenę pojechały już w ubiegłym tygodniu, gdy Gdańskie Inwestycje Komunalne wraz z ZKM Gdańsk przeprowadziły tam przejazdy testowe. W środę nową linię zaprezentowano dziennikarzom.

Linia tramwajowa na Piecki-Migowo jest już gotowa. Przed inauguracyjnym kursem prezydent Paweł Adamowicz odebrał jeszcze oficjalnie pozwolenie na użytkowanie nowej linii, po czym ogłosił, że pierwsi pasażerowie pojadą na Morenę już 31 sierpnia.

- Wbrew temu, co mówią inni, Polska i Gdańsk nie są w ruinie, czego dowodem jest choćby oddanie do użytku tej linii, której jeszcze dekadę temu nie było nawet w naszych planach - podkreślił prezydent Gdańska.
Inwestycja gotowa miesiąc przed terminem

Tramwaje linii 1012 pojawią się na Morenie dzień przed inauguracją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a więc miesiąc przed terminem (umowa z wykonawcą zakłada, że budowa miała trwać do końca września). Władze miasta od dłuższego czasu naciskały budowniczych, by ci zdążyli ze wszystkimi pracami do początku roku szkolnego, by dać więcej czasu mieszkańcom i kierowcom na przyzwyczajenie się do nowego układu komunikacyjnego w tej części miasta.

Środowy przejazd dla przedstawicieli mediów trwał kilkanaście minut. Tramwaj wyruszył z nowej pętli przesiadkowej na Siedlcach i dojechał do przystanku PKM Brętowo, a następnie wrócił na pętlę, zajeżdżając po drodze na 700-metrowy odcinek w ciągu ul. Bulońskiej.

Najbardziej efektowny etap przejazdu odbył się na końcowym, liczącym 360 metrów fragmencie linii przebiegającym po estakadzie nad ul. Rakoczego. To nie lada gratka, nie tylko dla pasażerów, ale i miłośników komunikacji miejskiej, bo tramwaj jedzie tam 11 metrów nad poziomem jezdni.

Do poprawki tylko światła

Na obu nitkach kończą się ostatnie prace porządkowe. W tygodniu testowano jeszcze sygnalizację świetlną w ciągu ul. Bulońskiej. Teraz inżynierowie ruchu ją kalibrują z pozostałymi sygnalizatorami - szczególnie w rejonie dawnego ronda przy ul. Rakoczego. W ostatnich dniach kierowcy i mieszkańcy skarżyli się, że światła nie są prawidłowo ustawione i nie ma możliwości pokonania dwóch-trzech kolejnych skrzyżowań na "zielonej fali". Jak nas zapewniono - wkrótce ma się to zmienić.

Jednocześnie z inauguracją nowej linii tramwajowej, ZTM uruchomi nową-starą linię nr 4. Jeszcze kilka lat temu tramwaje tej linii kursowały z Nowego Portu na Zaspę. Od poniedziałku w godzinach porannego i popołudniowego szczytu "czwórki" pojadą z Jelitkowa na Siedlce.

Inwestycja za ponad 200 mln zł

Budowa linii tramwajowej z Siedlec do Brętowa rozpoczęła się wiosną 2014 r. i kosztowała 116 mln zł. Kilka miesięcy później kolejne 23 mln zł miasto zapłaciło za budowę 700-metrowego torowiska w ciągu ul. Bulońskiej. W ramach inwestycji, którą podzielono na dwa etapy, wyremontowano też chodniki i drogi rowerowe, sieci kanalizacyjne, przebudowano skrzyżowania, zatoczki i przystanki autobusowe, pojawiły się nowe znaki i dodatkowa sygnalizacja świetlna.

Do obsługi linii miasto kupiło też pięć nowych, dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo za 54 mln zł.

Uruchomienie linii tramwajowych na Morenie już powoduje zmiany w dotychczasowym funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Od początku tygodnia aż siedem linii autobusowych jeździ według nowych tras i rozkładów, wkrótce zmiany zostaną wprowadzone na kolejnych liniach.

  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • (Od lewej) Prezydent Paweł Adamowicz, Prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko oraz rzecznik GIK Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • "Polska i Gdańsk nie są w ruinie" (2)

    Panie Adamowicz, Gdańsk to jeszcze nie cała Polska.

    • 37 20

    • Za to UM kwitnie. (1)

      Korupcją

      • 7 7

      • masz dowody? - zgłoś do prokuratury doopku

        a tak możesz się jedynie wydudać

        • 11 3

  • A kiedy linia tramwajowa do Sopotu? (3)

    • 27 4

    • trasa Siedlce - Stogi (2)

      Kto pamięta? Tramwaj nr. 1 Piękna trasa. Może powróci?

      • 9 2

      • byłoby super (1)

        Morena-Stogi :) bezpośrednio na plażę ;)

        • 14 1

        • Bardzo możliwe,że będzie coś takiego w przyszłym sezonie.Pasowałby tu numer "61".

          • 2 1

  • No no (1)

    Przyspieszyli...
    Funkcjonalnosc okaze sie "w praniu"

    • 14 4

    • szybciej, szybciej, bo... referenda, wybory... rozumiecie... ;)

      • 2 0

  • pan prezydent ma rację - Gdańsk pokazuje że ten kraj nie jest w ruinie. Jak dobrze, że (4)

    wszystkie inwestycje przeprowadzone są z kieszeni prywatnych inwestorów, część środków udało się pozyskać z "deszczy pieniężnych". Jest super. Stadion, drogi, masa inwestycji, a malkontenci niech zamilkną, przecież żaden mieszkaniec, obywatel nie musiał do żadnych z inwestycji dopłacić ni groszówki. Wszystko wyłożyły "byznesy" i politycy, z własnych zysków

    • 17 35

    • Dla własnego dobra odstaw tego Mocarza

      • 17 4

    • O ogromnym wpływie michnikowszczyzny świadczą takie zwroty jak "z tego kraju", "w tym kraju" czy "polskość to nienormalność"

      • 5 6

    • Taa, (1)

      a o przeogromnym zadłużeniu już nie pamiętasz?! To się fachowo nazywa "wyparcie"...

      • 4 2

      • zadłużenie dopiero nas czeka jak wygrają generatorzy obietnic bez pokrycia

        • 7 3

  • Prezydent Miasta nie zna histori (2)

    Trasa na Piecki-Migowo była planowana z początku lat 80-tych.
    Gdy budowano ul. Rakoczego z Kartuskiej już wtedy wydzielono miejsce na
    torowisko. Adamowicz mówiąc że dekadę temu nie było tego nawet w planach
    przypisuje sobie zasługę i pomysł. Wiadomo-kampania wyborcza

    • 70 14

    • . identycznie przystanek PKM Śródmieście - Gierek zrobił wyjscie na wiadukt!!

      adamowicz w tym czasie mlaskał u jankowskiego

      • 29 4

    • Zna ale KŁAMIE

      • 22 1

  • 5 dni do uruchomienia (1)

    rozkładów brak
    brawo ZTM!

    • 43 11

    • Dokładnie

      też próbuję się zorientować ile wcześniej będę musiała wychodzić rano na tramwaj niż obecnie na autobus żeby zdążyć do pracy i żadnego rozkładu jeszcze nie ma a zostało raptem parę dni...

      • 22 6

  • wiocha gdansk - brudna, smierdzaca, dziurawa z pokrzywami-inwestycje trwaja lata (1)

    Zgodnie mówią i pisza inni, Polska i Gdańsk są w ruinie, czego dowodem jest wszedobylski brud, skorumpowany urzednik i bezprawie - podkreślaja mieszkańcy

    • 26 62

    • PiSowcy... Chcecie popluć to poplujcie na Rydzyka...

      Odwalcie się od Gdańska radiomaryjni dewianci.
      Smród, brud i ruina to w waszych pokręconych jadem głowach

      • 10 2

  • Te tramwaje miałybyć świetnym dodatkiem do obecnej siatki połączeń (2)

    A te gamonie zlikwidowały autobusy... ręce opadają na te decyzje...
    Do tego kolejne skrzyżowania i kolejne światła...Tristar Sristar chyba się zes.a albo zawiesi na amen...

    • 48 21

    • wycofanie autobusu 142 (1)

      Wraz z uruchomieniem tramwaju ma zostać wycofana linia 142 bo podobno jej przebieg pokrywa się z przebiegiem linii tramwajowej. A co z odcinkiem od Brętowa do PKP Wrzeszcz? PKM-ka będzie akceptować miesięczne na ZTM?

      • 18 6

      • 183

        z Niedźwiednika do Gdańska też likwidują...

        • 3 3

  • Cóż za genialny pomysł... (7)

    Oddzielny tramwaj z Jelitkowa do Siedlec....a na Morene już się nie dało bo za daleko czy co?

    • 28 19

    • (6)

      Ten tramwaj "4" ma odciążać tramwaje jadące z Brętowa PKM i Bulońskiej."10" i '12" będą dojeżdżać do pętli Siedlce zapełnione w 60-80%.Tam do nich będą chcieli wsiąść pasażerowie z autobusów kończących bieg na Siedlcach(167,156,175,168...).Dla nich i dla mieszkańców Siedlec jest dedykowana "czwórka"

      • 17 4

      • (5)

        Spoko ale jest to dublowanie mini...a wystarczyło zwiększyć częstotliwość tramwajów na Morenę.Nie sądzisz że jest bez sensu konczenie trasy tramwaju z Moreny w Oliwie,a puszczanie oddzielnego z Jelitkowa,tym bardziej że będą miały identyczną trasę

        • 4 4

        • Nie to jak słownik...lini miało byc

          • 1 0

        • (3)

          Zakładam,że "4" pojedzie trasą Jelitkowo-Przymorze-Zaspa-Kliniczna-Stocznia-Dworzec Gł-Siedlce(docelowo po otwarciu Huciska),a tymczasowo od Zaspy przez Al Zwycięstwa-3 Maja,więc dubel nie będzie aż tak wielki.Większym dublem jest "11" i "6",które mają 75% trasy wspólne i nikt nad tym nie płacze.bo zadaniem "11" jest odciążanie "dwójek" i 'szóstek" na odcinku Chełm Witosa-Wrzeszcz-Oliwa i dalej od Oliwy do Zaspy wspomaganie "dwójki"

          • 6 2

          • No cóż,zobaczymy w "praniu"co z tego wyjdzie choć uważam że połączenie Morena-Jelitkowo byłoby popularną linią.Ale to fakt że o połączeniu przez Kliniczną lub Operę nie pomyślałem...zobaczymy...miłego wieczoru

            • 7 1

          • 11 i tak jeździ za rzadko. Jeszcze 5 lat na trasie Zaspa-Oliwa (ale nie pętla tramwajowa, tylko Tetmajera, Bażyńskiego)

            • 2 1

          • 11 i tak jeździ za rzadko. Jeszcze 5 lat na trasie Zaspa-Oliwa (ale nie pętla tramwajowa, tylko Tetmajera, Bażyńskiego)

            11 i tak jeździ za rzadko. Jeszcze 5 lat temu na trasie Zaspa-Oliwa (ale nie pętla tramwajowa, tylko Tetmajera, Bażyńskiego) jeździła 12stka co 10 minut. Po zmianach - 11 co 20 minut. Sporo studentów dojeżdża z Jagiellońskiej/Piastowskiej na uczelnię tą linią. To raczej 6stka powinna jeździć co 20 minut, a nie 11.

            • 2 2

  • No i co płaczący frustraci??? a jednak się udało. (2)

    Troszkę więcej optymizmu ;) pamiętam jak frustraci nieudaną sytuacją życiową wylewali swoje żale, że się nie uda, że źle, że nie zdążą a tutaj popatrz udało się i z PKM też się uda. Miłego dnia :)

    • 31 24

    • taaa, co się udało? rozpierducha i tyle, likwidacja 142 i 183 to żart, chociaż jeden z nich mogli zostawić na stałej trasie.

      • 8 7

    • nic się nie udało

      udało się wybudować tramwaj, a nie poprawić dostępności komunikacyjnej (ta paradoksalnie się pogorszyła) - pytanie tylko, co było celem wydania tych 200 mln?

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane