Fakty i opinie

stat

Pół miliona złotych kar dla przewoźników od ZKM Gdynia

Najnowszy artukuł na ten temat

W Gdyni pojawią się midibusy znane z górskich miast

Pół miliona złotych kar to efekt kontroli ZKM Gdynia wśród operatorów jeżdżących po mieście.
Pół miliona złotych kar to efekt kontroli ZKM Gdynia wśród operatorów jeżdżących po mieście. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

556 tys. zł kar zostało nałożone w tym roku przez ZKM Gdynia na przewoźników. Najczęstszymi przewinieniami są: przyspieszenie przyjazdu na przystanki, opóźnienia i brak czystości. Kary są często wykorzystywane do sfinansowania pojazdu rezerwowego innego operatora, po wyższej stawce, gdy kurs nie może być wykonany.



zakończona Łącznie głosów: 1308
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy zestawienie prezentujące kary nałożone przez ZTM w Gdańsku na miejskiego przewoźnika. W związku z niezadowalającym stanem czystości autobusów i tramwajów, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nałożył w tym roku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponad 900 kar na łączną kwotę ponad 26 tys. zł. To efekt zaostrzenia kontroli w pojazdach komunikacji.

290 kar za brak czystości pojazdów



O podobne zestawienie poprosiliśmy ZKM Gdynia. Okazuje się, że organizator gdyńskiej komunikacji miejskiej z powodu niewłaściwej czystości autobusów, nałożył na operatorów do końca października 290 kar. Ta kategoria zajmuje jednak trzecie miejsce - 13 proc. wszystkich uchybień z ostatnich 10 miesięcy.

Rozkład ZKM Gdynia


Najwięcej uchybień 488 (22 proc.) dotyczyło przyspieszonych odjazdów i przyjazdów na przystanek końcowy. Drugie miejsce zajmują opóźnienia odjazdów - 314 pojazdów (14,5 proc.)

Na dalszych miejscach jest brak wymaganych informacji dla pasażera w pojeździe (informacja taryfowa, piktogramy, plakaty), brak karnetów, niesprawny monitoring czy problemy z ogrzewaniem i klimatyzacją.

2180 kar w ciągu 10 miesięcy:





  1. przyspieszenie (przyspieszony odjazd z przystanku lub przyspieszony przyjazd na przystanek końcowy): 488 kar - 22,39 proc.

  2. opóźnienie (zawiniony, opóźniony odjazd z przystanku): 314 kar - 14,40 proc.

  3. czystość pojazdu (nieumyty pojazd, śmieci, piasek, kurz): 290 kar - 13,30 proc.

  4. informacja dla pasażera (brak informacji taryfowej itp.): 162 kary - 7,43 proc.

  5. karnety (brak bloczków, niesprzedawanie): 140 kar - 6,42 proc.

  6. oznakowanie liniowe (niewłaściwe lub jego brak): 111 kar - 5,09 proc.

  7. usterka techniczna (niesprawne elementy wyposażenia): 91 kar - 4,17 proc.

  8. estetyka (nieusunięte elementy pokolizyjne, rdza itp): 81 kar - 3,72 proc.

  9. monitoring (niesprawny system): 81 kar - 3,72 proc.

  10. ogrzewanie/klimatyzacja (zbyt niska lub za wysoka temperatura): 79 kar - 3,62 proc.

  11. inne: 343 kary - 15,73 proc.

Kary przeznaczane są na rezerwowe kursy



ZKM Gdynia nałożył kary na kwotę 556 tys. zł. Najwięcej musiał zapłacić PKS Gdynia - 160 tys. zł. Na kolejnym miejscu jest BP Tour - blisko 137 tys. zł, a później firma Meteor z blisko 118 tys. zł kar. Najlepiej w tym zestawieniu wypada PKA Gdynia, który miał do zapłacenia przez dziewięć miesięcy nieco ponad 19 tys. zł.

Co ciekawe, kary za niewykonany kurs są często przeznaczane na rezerwowe pojazdy.

- Kara za niewykonany kurs dla danego operatora, z reguły nie oznacza niewykonania kursu dla pasażera. Specyfiką gdyńskiej komunikacji miejskiej, rzadko praktykowaną w innych miastach, jest w przypadku awarii pojazdu jakiegoś operatora - automatyczne włączanie pojazdu rezerwowego (po wyższej stawce, finansowanej właśnie z kar) innego operatora. Dzięki temu pasażer nie odczuwa faktu niezrealizowania kursu przez danego operatora - w zamian jedzie autobus (lub nawet trolejbus na bateriach - co od razu jest zauważane) innej firmy - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.