• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku bez systemu ILS na lotnisku. Będą kłopoty

Maciej Korolczuk
15 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wymiana urządzeń ILS sprawia, że do jesieni będziemy zdani na pogodę. Odwoływanie i przekierowywanie lotów jest nieuniknione. Wymiana urządzeń ILS sprawia, że do jesieni będziemy zdani na pogodę. Odwoływanie i przekierowywanie lotów jest nieuniknione.

Pół roku potrwa wymiana urządzeń systemu ILS na lotnisku w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Poprzednia infrastruktura należąca do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej miała 15 lat i była wyeksploatowana. To oznacza, że przy niekorzystnych warunkach pogodowych przez kilka najbliższych miesięcy samoloty mogą mieć problem z lądowaniem w Rębiechowie. Dlaczego modernizacji nie wykonano podczas poprzednich prac, podczas których lotnisko było m.in. całkowicie zamykane?



Jak oceniasz problemy na lotnisku ze względu na kolejny remont?

O problemach na lotnisku w Rębiechowie pisaliśmy w środę wieczorem. Przez całe popołudnie niska podstawa chmur nie pozwalała pilotom na bezpieczne lądowanie. Zmiany dotyczyły aż 17 rejsów. 9 z nich zostało przekierowanych na inne lotniska, a kolejnych 8 odwołano. Warunki do startów i lądowań poprawiły się dopiero wieczorem. W czwartek wszystkie loty odbywały się planowo.

System ILS. Najpierw zmodernizowali, teraz wyłączyli

Maszyny nie mogły w środę usiąść na płycie lotniska w Gdańsku, bo od zeszłego tygodnia wyłączony jest system ILS, który pomaga pilotom naprowadzić samolot w trudnych warunkach.

System został wyłączony przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, do której należą wszystkie urządzenia nawigacyjne na lotnisku. Jak usłyszeliśmy, konieczna jest wymiana urządzeń systemu ILS, tego samego, który jesienią przeszedł certyfikację z I na II kategorię.

- Urządzenie ILS, które obecnie jest wymieniane w Gdańsku, użytkowane było przez 15 lat. To jest bezpieczny czas użytkowania określony dla tego urządzenia - tłumaczy Mikołaj Karpiński, rzecznik PAŻP. - W zeszłym roku po wykonaniu odpowiednich modernizacji infrastruktury lotniskowej port lotniczy w Rębiechowie został certyfikowany przez ULC do kat II. Od jesieni 2015 r. do początku kwietnia br., wymieniane właśnie urządzenie ILS pracowało w kat II. Dzięki temu w najtrudniejszym dla lotniska okresie jesienno-zimowym port lotniczy wyposażony był w system ułatwiający lądowanie.
Jak tłumaczy, wymiana urządzenia ILS jest zaplanowana i uzgodniona z władzami lotniska, a jej powodem jest jego wyeksploatowanie. Wymiana ta odbywa się dopiero teraz (w okresie wiosenno-letnim), ze względu na korzystniejsze warunki atmosferyczne z punktu widzenia ruchu lotniczego oraz możliwości realizacji inwestycji.

- Nowe urządzenie ILS będzie pracowało w kat. II, wszelkie zmiany w infrastrukturze lotniskowej wykonanej przez port lotniczy do tej pory są i będą kompatybilne z montowanym urządzeniem. Docelowo nowe urządzenie po spełnieniu warunków przez port lotniczy będzie mogło działać w kat. III - dodaje.
  • Bez systemu ILS lotnisko w Gdańsku będzie musiało sobie poradzić do października.
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Logiczna i przemyślana inwestycja?

Nowe urządzenie, które pojawi się w Gdańsku, jest jeszcze w produkcji i do tej pory nie stosowało go żadne lotnisko w Polsce. Jak zapewnia PAŻP, nie ma to jednak wpływu na wydłużony czas jego certyfikacji i wdrożenia. Przez okres budowy nowego urządzenia, pomoc w lądowaniu zapewniona będzie przez pracujące na lotnisku urządzenia DVOR oraz procedury GNSS.

Dlaczego nikt nie informował, że będą problemy, skoro można było się ich spodziewać?

Przypomnijmy. Pod koniec 2015 r. zakończył się pierwszy (leżący po stronie lotniska) etap prac. Między innymi zmodernizowano drogę startową wzmacniając nawierzchnię i montując dodatkowe oświetlenie nawigacyjne. Liczba punktów świetlnych zwiększyła się z 474 do 1598 sztuk. W zmodernizowanym systemie oświetleniowym zastosowano też najnowszą technologię LED, podnosząc zarówno jego jakość, bezawaryjność, jak i energooszczędność.

Dlaczego wówczas nie mówiono o tym, że wiosną zostanie on wyłączony i zdemontowany, by mógł przejść dalszą modernizację?

- Nie możemy się wypowiadać w imieniu PAŻP - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Gdańsku. - Nie mogliśmy nakazać PAŻP wymiany urządzeń w tym samym czasie, bo to infrastruktura należąca i obsługiwana przez nich. Procedury certyfikacji muszą potrwać, nowy system trzeba "oblatać". Nie da się zrobić tego z dnia na dzień. Okres letni, gdy ryzyko wystąpienia anomalii pogodowych, z jakimi mieliśmy do czynienia w środę jest minimalne, to najlepszy czas na tego typu prace.
- Wymiana ILS w Gdańsku wiązałaby się z czasowym wyłączeniem działania systemu ILS. Realizacja tego zadania wraz z prowadzonymi w zeszłym roku pracami po stronie portu lotniczego byłaby niekorzystna z punktu widzenia prowadzonego ruchu lotniczego. Proszę również uwzględnić fakt, że ze względu na prowadzone przez port inwestycje czasowo skracana była wtedy droga startowa. Wyłączenie w tamtym okresie systemu ILS utrudniałoby bardziej niż w chwili obecnej ruch lotniczy na gdańskim lotnisku - tłumaczy Karpiński.
Koszt inwestycji szacowany jest przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej na ok. 4 mln zł. Prace mają zakończyć się na przełomie września i października. Ubiegłoroczna inwestycja w system ILS II kategorii kosztowała lotnisko 70 mln zł, z czego dotacja unijna wyniosła 32 mln zł. Pozostałe środki pozyskała spółka, bez obciążania budżetów udziałowców (m.in. miast i samorządu).

Opinie (334) 3 zablokowane

  • po co to. gdyby człowiek miał latać. to by miał skrzydła

    .

    • 4 0

  • Odwołane loty (4)

    Co miesiąc przez trzy lata korzystałem z lotów z Gdańska do Rzeszowa ( via Warszawa) i zawsze co 2-3 podróże lot poranny z Gdańska do Warszawy był odwołany bo.mgła wiec cala moja podróż traciła sens, oczywiście wg lotu to nie ich wina a gdy pytałem po co oferują usługę której bardzo często nie są w stanie zrealizować - to nie nasza wina ze jest mgła, odpowiadała pani. Teraz zacząłem jeździć do Rzeszowa samochodem, koszt ten sam co lot, czas przejazdu 10 h ale w rzeczywistości to połowa tego co zajmują czynności zw z dostaniem się na.lotnisko, odprawa itd itp Straciłem cierpliwość do lotu i uważam ich za raczej niepoważną firmę

    • 23 1

    • (3)

      Z Gdyni do Rzeszowa jeździ już pendolino

      • 4 0

      • staje po drodze we Włoszczowej, Częstochowie i w Licheniu...

        • 0 1

      • staje po drodze we Włoszczowej, Częstochowie i w Licheniu...

        • 0 1

      • staje po drodze we Włoszczowej, Częstochowie i w Licheniu...

        Podziel się opinią.....

        • 0 1

  • pull up, pull up ;) (1)

    T E R R A I N A H E A D

    • 8 11

    • ląduj dziadu... błasik

      • 0 1

  • teraz chciałbym przeczytać nieco samokrytyki (1)

    bo ilość artykułów, mówiących poprzednim razem, jaki to wspaniały system oddano do uzytku, którego oprócz Warszawy nie ma nikt, była spora...

    jakim cudem wtedy nie wiedzieliście o tym, że jest to system 'tymczasowy'?

    i co się dziwić ze potem ktos pieprznie dziobem pod kolejnym smolenskiem

    • 20 2

    • bo nie jest "tymczasowy"

      • 1 0

  • Cywilne lotnisko Gdynia Kosakowo przecież przyjmie samoloty. (4)

    W czym problem?

    • 21 4

    • Taki tam drobiazg (2)

      Że jeszcze musi chcieć tam lądować jakaś linia. Trolle nie rozumiejo, że linie lotnicze to nie ich golf trójka i to nie działa w ten sposób, że jak nie ma miejsca parkingowego pod blokiem to zaparkuję u sąsiadów.

      • 4 5

      • trollem jesteś ty wypisując takie głupoty

        gdyby lotnisko było czynne (nie jest niestety - szkoda 100 milionów), to na lotniku mogłyby ladować przekierowane samoloty

        trolle jak ty, nie rozumieją że czyms innym jest przekierować samolot z Gdańska do Bydgoszczy, a czym innym latrać 'liniowo' do Bydgoszczy

        ale trollom takim jak ty nie chodzi o prawde -0 tylko o judzenie

        • 6 3

      • Nie zauważyłeś chyba,

        że zaszydziłem z bagatela nietaniej inwestycji, która nie istnieje. Czegoś takiego jak cywilne lotnisko Gdynia Kosakowo po prostu nie ma.

        • 2 6

    • Myślenie ma kolosalną przyszłość

      A w tym, że mają pas wyłączony do końca maja z powodu remontu

      • 1 0

  • (2)

    Cytat "Nowe urządzenie, które pojawi się w Gdańsku, jest jeszcze w produkcji i do tej pory nie stosowało go żadne lotnisko w Polsce". Czyli będą eksperymentować?

    • 19 2

    • No własnie :-)

      Ja to widzę tak:

      Dobrze że oni ( ci decydenci ) nie są odpowiedzialni za odśnieżanie dróg bo wyjechali by z pługami na drogi pół roku po tym jak spadłby pierwszy śnieg...... a może i później bo przecież czas produkcji piaskarek jest długi

      • 4 3

    • próbowali w Warszawie, ale nie mogli zestroić

      spróbują w Gdańsku, bo tu łatwiej. Jeśli się uda - mamy CAT IIIa

      • 3 2

  • (4)

    Nie ma to jak polski sprawdzony sposób działania. Najpierw zdemontować i dopiero zamówić, zamiast zamówić i gotowy dopiero zamontować.

    • 14 4

    • no tak, przecież asfalt też można gotowy zamówić i położyć juz suchą masę

      a nie, czekaj

      • 2 2

    • (2)

      Miało być zabawnie a wyszło zero. Jest chyba różnica między asfaltem a dedykowanym serwerem ILS , bo pewnie o coś takiego chodzi, biorąc pod uwagę, że infrastrukturę techniczną lotniska (kable, maszty i oświetlenie zainstalowano w zeszłym roku.

      • 2 2

      • nie, nie ma żadnej różnicy (1)

        jeżeli ma być ta robota wykonana prawidłowo, to w przypadku asfaltu usuwa się stary, robi podbudowę, kładzie nowy. W przypadku ILS (nadajnika, nie serwera - tu widać Twój brak zorientowania) trzeba usunąć stare anteny i stary nadajnik, postawić nowe i zestroić do warunków terenowych. I to ostatnie zadanie trwa najdłużej.

        • 1 1

        • O to Pan z obsługi lotniska i systemu ILS pewnie. Bardzo mi miło. Faktycznie nie mam pewności, co faktycznie tam jest wykonywane, ale staram się odpowiednio dedukować fakty. Skoro w zeszłym roku fachowcy wymieniali anteny, oświetlenie, okablowanie, maszty, jako informatyk stawiałem właśnie na serwery do obsługi ILS. Ale skoro wypowiada się tu kompetentna osoba to proszę nam to dokładniej wyjaśnić.

          • 1 0

  • To chyba jakiś żart. Całkiem już duże, międzynarodowe lotnisko bez systemu ILS przez pół roku.

    Ktoś kto twierdzi, że to drobiazg i przez brak ILS jedynie w przypadku słych warunków pogodowych część samolotów zostanie odesłana na inne lotnisko lub czasem przetrzymana kołująca w powietrzu do czasu poprawienia się warunków pogodowych, myśli chyba, że ludzie są ciemni i nie mają pojęcia do czego służy ten system. ILS ma ogromne znaczenie w całym długim procesie bezpiecznego posadzenia maszyny na ziemi, począwszy od samego nakierowania jej na lotnisko / pas startowy, po precyzyjne ustawienie względem pasa / ścieżki schodzenia. Owszem, są do dyspozycji inne systemy i urządzenia wspomagające, naprowadzające (VOR, DME, NDB, ADF etc.) ale brak samego ILS sprowadza lotnisko do pozycji prowincjonalnego portu lotniczego na małej wyspie. Tyle, że mamy taki klimat, gdzie deszcz i mgła są bardzo często, a słoneczko i bezchmurne niebo to nie standard, jak w ciepłych krajach. Brak ILS utrudni pracę pilotom, zmusi do podejść/lądowań "na wizualnym".

    • 24 2

  • Dawno nie byłem na lotnisku,co ze starym terminalem? Juź po modernizacji?

    • 9 3

  • Otworzyć Gdynię (2)

    Wolę wracać z Gdyni niż z Bydgoszczy.

    • 30 4

    • Ale to nie zależy od otwarcia (1)

      Tylko od polityki linii lotniczych.

      • 4 2

      • tak jak ostatnio Ryan potrafił ladować na Chopinie gdy był alarm bombowy w Modlinie?

        a ponoc specjaliści zawsze twierdzili, że to niemozliwe, bo przewoźnicy maja swoją siatke połaczeń

        tacy specjaliści

        • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane