• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku bez systemu ILS na lotnisku. Będą kłopoty

Maciej Korolczuk
15 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wymiana urządzeń ILS sprawia, że do jesieni będziemy zdani na pogodę. Odwoływanie i przekierowywanie lotów jest nieuniknione. Wymiana urządzeń ILS sprawia, że do jesieni będziemy zdani na pogodę. Odwoływanie i przekierowywanie lotów jest nieuniknione.

Pół roku potrwa wymiana urządzeń systemu ILS na lotnisku w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Poprzednia infrastruktura należąca do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej miała 15 lat i była wyeksploatowana. To oznacza, że przy niekorzystnych warunkach pogodowych przez kilka najbliższych miesięcy samoloty mogą mieć problem z lądowaniem w Rębiechowie. Dlaczego modernizacji nie wykonano podczas poprzednich prac, podczas których lotnisko było m.in. całkowicie zamykane?



Jak oceniasz problemy na lotnisku ze względu na kolejny remont?

O problemach na lotnisku w Rębiechowie pisaliśmy w środę wieczorem. Przez całe popołudnie niska podstawa chmur nie pozwalała pilotom na bezpieczne lądowanie. Zmiany dotyczyły aż 17 rejsów. 9 z nich zostało przekierowanych na inne lotniska, a kolejnych 8 odwołano. Warunki do startów i lądowań poprawiły się dopiero wieczorem. W czwartek wszystkie loty odbywały się planowo.

System ILS. Najpierw zmodernizowali, teraz wyłączyli

Maszyny nie mogły w środę usiąść na płycie lotniska w Gdańsku, bo od zeszłego tygodnia wyłączony jest system ILS, który pomaga pilotom naprowadzić samolot w trudnych warunkach.

System został wyłączony przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, do której należą wszystkie urządzenia nawigacyjne na lotnisku. Jak usłyszeliśmy, konieczna jest wymiana urządzeń systemu ILS, tego samego, który jesienią przeszedł certyfikację z I na II kategorię.

- Urządzenie ILS, które obecnie jest wymieniane w Gdańsku, użytkowane było przez 15 lat. To jest bezpieczny czas użytkowania określony dla tego urządzenia - tłumaczy Mikołaj Karpiński, rzecznik PAŻP. - W zeszłym roku po wykonaniu odpowiednich modernizacji infrastruktury lotniskowej port lotniczy w Rębiechowie został certyfikowany przez ULC do kat II. Od jesieni 2015 r. do początku kwietnia br., wymieniane właśnie urządzenie ILS pracowało w kat II. Dzięki temu w najtrudniejszym dla lotniska okresie jesienno-zimowym port lotniczy wyposażony był w system ułatwiający lądowanie.
Jak tłumaczy, wymiana urządzenia ILS jest zaplanowana i uzgodniona z władzami lotniska, a jej powodem jest jego wyeksploatowanie. Wymiana ta odbywa się dopiero teraz (w okresie wiosenno-letnim), ze względu na korzystniejsze warunki atmosferyczne z punktu widzenia ruchu lotniczego oraz możliwości realizacji inwestycji.

- Nowe urządzenie ILS będzie pracowało w kat. II, wszelkie zmiany w infrastrukturze lotniskowej wykonanej przez port lotniczy do tej pory są i będą kompatybilne z montowanym urządzeniem. Docelowo nowe urządzenie po spełnieniu warunków przez port lotniczy będzie mogło działać w kat. III - dodaje.
  • Bez systemu ILS lotnisko w Gdańsku będzie musiało sobie poradzić do października.
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Logiczna i przemyślana inwestycja?

Nowe urządzenie, które pojawi się w Gdańsku, jest jeszcze w produkcji i do tej pory nie stosowało go żadne lotnisko w Polsce. Jak zapewnia PAŻP, nie ma to jednak wpływu na wydłużony czas jego certyfikacji i wdrożenia. Przez okres budowy nowego urządzenia, pomoc w lądowaniu zapewniona będzie przez pracujące na lotnisku urządzenia DVOR oraz procedury GNSS.

Dlaczego nikt nie informował, że będą problemy, skoro można było się ich spodziewać?

Przypomnijmy. Pod koniec 2015 r. zakończył się pierwszy (leżący po stronie lotniska) etap prac. Między innymi zmodernizowano drogę startową wzmacniając nawierzchnię i montując dodatkowe oświetlenie nawigacyjne. Liczba punktów świetlnych zwiększyła się z 474 do 1598 sztuk. W zmodernizowanym systemie oświetleniowym zastosowano też najnowszą technologię LED, podnosząc zarówno jego jakość, bezawaryjność, jak i energooszczędność.

Dlaczego wówczas nie mówiono o tym, że wiosną zostanie on wyłączony i zdemontowany, by mógł przejść dalszą modernizację?

- Nie możemy się wypowiadać w imieniu PAŻP - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Gdańsku. - Nie mogliśmy nakazać PAŻP wymiany urządzeń w tym samym czasie, bo to infrastruktura należąca i obsługiwana przez nich. Procedury certyfikacji muszą potrwać, nowy system trzeba "oblatać". Nie da się zrobić tego z dnia na dzień. Okres letni, gdy ryzyko wystąpienia anomalii pogodowych, z jakimi mieliśmy do czynienia w środę jest minimalne, to najlepszy czas na tego typu prace.
- Wymiana ILS w Gdańsku wiązałaby się z czasowym wyłączeniem działania systemu ILS. Realizacja tego zadania wraz z prowadzonymi w zeszłym roku pracami po stronie portu lotniczego byłaby niekorzystna z punktu widzenia prowadzonego ruchu lotniczego. Proszę również uwzględnić fakt, że ze względu na prowadzone przez port inwestycje czasowo skracana była wtedy droga startowa. Wyłączenie w tamtym okresie systemu ILS utrudniałoby bardziej niż w chwili obecnej ruch lotniczy na gdańskim lotnisku - tłumaczy Karpiński.
Koszt inwestycji szacowany jest przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej na ok. 4 mln zł. Prace mają zakończyć się na przełomie września i października. Ubiegłoroczna inwestycja w system ILS II kategorii kosztowała lotnisko 70 mln zł, z czego dotacja unijna wyniosła 32 mln zł. Pozostałe środki pozyskała spółka, bez obciążania budżetów udziałowców (m.in. miast i samorządu).

Opinie (334) 3 zablokowane

  • Żenada na lotnisku (2)

    Panowie i panie dziennikarze: pytajcie i szukajcie prawdziwych odpowiedzi:
    1) Skoro wdrożona ILS kat 2 to co się wymienia w kontekscie ILS kat 1? Po co?
    2) Czemu nie mozna bylo zrobic tej wymiany przy okazji wdrażania ILS kat 2?
    3) Czemu nie mozna bylo wdrażać ILS kat 2 przy okazji tej wymiany?
    4) Na co poszły pieniądze z budowy systemu ILS kat 2?
    To jest parodia, żenada i nie do pomyślenia w sektorze prywatnym!
    Amatorka! Albo przekręt! CBA do roboty.

    • 29 4

    • dokładnie - czytam te wiadomosci i nie wierzę

      nie dość tego - wyglada na to, że media dopiero dziś odkryły ten temat, bo jeszcze parę dni temu mówiło się o mgle...

      • 8 1

    • to ja udzielę odpowiedzi, ale wiecznie niezadowoleni będą siekać minusami, bo "wią lepiej"

      1. Wymienia się nadajnik (część wspólna dla wszystkich kategorii) oraz anteny - wymieniono oświetlenie pasa (ze zgodnego z CAT I na zgodne z CAT II/III).
      2. Inwestorem remontu pasa był port lotniczy, a inwestorem wymiany nadajnika i anten - PAŻP (właściciel systemu).
      3. Ponieważ wymiana systemu antenowego i nadajników oraz ich strojenie to pół roku, a nie kilka dni typowo drogowej grzebaniny - zupełne zamknięcie portu byłoby katastrofą.
      4. Na wyrównanie drogi startowej - lampki to grosze z całej sumy.

      Ale Ty jesteś internetowym profesjonalistą - więc won do szkoły. W sektorze prywatnym też jesteś zależny od innych jednostek. Wymiana przyłącza energetycznego wymagała ode mnie dwóch tygodni manewrów i poniesienia kosztów wypożyczenia agregatu 1MVA,

      • 2 1

  • Dobra zmiana (1)

    Dobra zmiana towarzysze. Program partii- programem narodu. A nad wszystkim czuwa Gospodarz Domu :-)

    • 11 8

    • Akurat decyzje, których mamy skutek zapadły przed zmianą ;)

      • 3 0

  • ponieważ nie pisałem licznych artykułów w zeszłym roku na temat nowego ILS kategorii 2 (3)

    chciałbym, by autorzy tamtych tekstów wyjaśnili małą zagwostkę

    co było montowane w zeszłym roku?

    dlaczego twierdzono ze Gdańsk otrzymał nowoczesny system ILS II, jeden z nielicznych w kraju...?

    dlaczego wmawiano, że od tej pory nie bedzie problemów z mgłą?

    bo teraz to wszystko wygląda za jedna wielką PRowską ściemę....

    • 32 0

    • (2)

      może jednak redakcja da jakieś wyjaśnienie?

      • 5 0

      • ktos przetłumaczy karpińskiego na jezyk polski?

        Realizacja tego zadania wraz z prowadzonymi w zeszłym roku pracami po stronie portu lotniczego byłaby niekorzystna z punktu widzenia prowadzonego ruchu lotniczego.
        -----------------

        jaka jest róznica pomiedzy wyłaczeniem ILS w zeszłym roku a w tym?

        jak ktos napisze, że prace były prowadzone w innym miesiacu - to zwracam uwage ze mogły być prowadzone w takim samym miesiącu w którym obecnie ILS nie bedzie

        to jest jakas totalna paranoja

        • 3 1

      • redakcja tego nie rozumie

        a poza tym po co wyjaśniać? lepiej niech niezadowoleni i "zażenowani" plują się w komentarzach. Wpływy z reklam rosną.

        • 4 0

  • gdzie jest PROKURAturA????

    • 23 4

  • A to nie jest działanie na szkodę lotniska?

    Nie można było tych antenek zamówić wcześniej?
    Co za bałagan :-/

    • 18 4

  • ILS w Rębiechowie.

    Skandal!!!
    a było już tak...prawie dobrze.

    • 18 3

  • Budowanie po polskiemu.

    • 14 1

  • (1)

    Najważniejsze, że dla urzędasów wszystko jest git - nie mogliśmy nakazać, nie nasza infrastuktura, nie odpowiadamy ... Zapraszam tych nieudaczników do sektora prywatnego - po 2 dniach roboty won, na bruk!

    • 11 4

    • Ale o kogo ci chodzi?

      • 1 0

  • I nikt jeszcze za taką "organizację" nie siedzi?!Przecież to sabotaż i kpina ze zdrowego

    rozsądku! A ten NIEDOrzecznik w s z y s t k o usprawiedliwi...

    • 15 3

  • Ciągle tak będzie, póki n a z w y lotniska nie zmienimy! Sama nazw wskazuje na to, (4)

    czego możemy oczekiwać...

    • 13 11

    • że będziemy się Wałęsać?

      • 3 0

    • pisowski trollu, ta nazwa będzie dla ciebie solą w oku do końca świata i o jeden dzień dłużej (1)

      • 4 5

      • Właśnie dlatego powinna zostać

        Nie dlatego, żeby Wałęsa to był jakiś tam rewelacyjny patron, ale specjalnie po to, żeby stanąwszy przy terminalu można było obserwować ból d*py wymalowany na pisiurskich gębach.

        • 3 3

    • najlepiej na poległych pod smoleńskiem

      ruch wzrosnie od razu o 1000%

      • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane