• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami

Wioletta Kakowska-Mehring
11 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kołobrzeski armator zapowiedział zakup lub czarter kolejnego promu. Kołobrzeski armator zapowiedział zakup lub czarter kolejnego promu.

Armator promowy Polska Żegluga Bałtycka, właściciel marki Polferries, poinformował, że ma zamiar pozyskać poprzez wyczarterowanie lub zakup na "rynku wtórnym" kolejny prom. Jednostka ta ma trafić na linię Świnoujście - Ystad. Konferencja odbyła się na promie Nova Star, na Terminalu Promowym WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk. A kiedy przeprowadzka do Gdyni? Wciąż nie wiadomo.



- Skarb Państwa przeznaczył 140 mln zł dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, w formie skarbowych papierów wartościowych. Są one przeznaczone na rozwój rynku promowego. Środki te zostaną przeznaczone na pozyskanie kolejnej jednostki na linię Świnoujście - Ystad. W tej chwili pracujemy nad pozyskaniem jednostki. Prowadzimy rozmowy z kilkoma armatorami dysponującymi używanymi jednostkami, a także z brokerami, aby ją wyszukać. Wchodzimy na rynek zakupu promu używanego lub nowego w kończącej się fazie budowy - powiedział Andrzej Madejski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Czytaj się:

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów



Prom ma dołączyć do floty PŻB do końca 2023 r. Przypomnijmy, że od kilku lat polski armator czeka na nowe jednostki. Początkowo miały one powstać w Szczecinie, jednak ostatecznie zdecydowano, że zostaną zbudowane w Gdańsku. Pod koniec listopada ub. roku podpisano umowę z Gdańską Stocznią Remontowa. Pierwszy prom będzie budowany dla PŻM, a kolejny z serii ma trafić do PŻB, ale to będzie dopiero na przełomie 2025 i 2026 r. Zakup używanej jednostki bądź jej czarter ma być rozwiązaniem, które wspomoże PŻB do czasu zbudowania nowej jednostki. To działanie wymusiła umowa ze Szwedami.

PŻB zobowiązało się do wprowadzenia do eksploatacji na trasie Świnoujście-Ystad dwóch nowych dużych promów. Jeden z nich miał rozpocząć pracę w 2019 r. Tak się nie stało. Szwedzi zobowiązali się natomiast dostosować infrastrukturę i rozbudować nabrzeża portu w Ystad, by tak duże promy mogły być tam obsłużone. Ta część umowy została wykonana. Sprawa była zarzewiem konfliktu, który uda się złagodzić wprowadzeniem na tę linię statku wyczarterowanego lub jednostki używanej.

Na konferencji dotyczącej programu inwestycyjnego polskiego armatora promowego obecny był Czesław Hoc, poseł PiS, Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, i Andrzej Madejski, prezes PŻB. Na konferencji dotyczącej programu inwestycyjnego polskiego armatora promowego obecny był Czesław Hoc, poseł PiS, Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, i Andrzej Madejski, prezes PŻB.

Konferencja na temat planu inwestycyjnego kołobrzeskiego armatora odbyła się na Terminalu Promowym Westerplatte w Porcie Gdańsk, z którego PŻB wciąż prowadzi obsługę linii Gdańsk - Nynashamn, choć już kilka miesięcy temu zapowiedziano przeprowadzkę do nowego terminalu w Gdyni. Kiedy do niej dojdzie? Według władz PŻB trwają jeszcze uzgodnienia, a wszystko teraz leży w rękach Portu Gdynia.

Czytaj też:

Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy



- Kończymy procedury odbiorowe i zmierzamy do uzyskania pozwolenia na użytkowanie terminalu dla ruchu pasażerskiego. Będziemy gotowi w I kwartale tego roku. Prawdopodobnie szybciej możliwy będzie ruch cargo. Być może już za miesiąc, ale to będzie zależało od dostępności statków. Prowadzimy rozmowy na ten temat ze Steną Line. Ona wystartuje pierwsza w naszym nowym terminalu. Na ruch pasażerski jeszcze musimy poczekać. Myślę, że nastąpi to w maju, najpóźniej w czerwcu, żeby zdążyć przed wakacjami. Taka przeprowadzka to duża operacja logistyczna dla armatora, w okresie szczytu ruchu turystycznego byłaby bardzo trudnym przedsięwzięciem. A kiedy PŻB? To jest kwestia handlowa operatora. Chcemy być w tym samym czasie gotowi dla obu armatorów. U nas mogą być obsługiwane większe statki, czy armator zmieni jednostkę, czy przeniesie tę, która dziś obsługuje tę linię, nie wiemy. Mamy nadzieję, że wydarzy się to przed wakacjami - powiedział obecny na konferencji Kazimierz Koralewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
A co z Terminalem Promowym Westerplatte po przeprowadzce PŻB?

- Liczymy na to, że we flocie PŻB będzie tyle jednostek, aby można utrzymać również lokalizację w Gdańsku. To jest oczywiście decyzja biznesowa naszego partnera. Jeśli będzie chciał się zupełnie wycofać z naszego portu, to jestem przekonany, że terminal nie będzie stał pusty. Jeżeli nie będzie podmiotu zainteresowanego uruchomieniem linii promowej z naszego portu, to jesteśmy przygotowani, aby skomercjalizować ten teren na inny typ ładunku. Na dziś mamy aktywną umowę z PŻB, ona jest zawarta na czas nieokreślony - powiedział nam Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, który również uczestniczył w spotkaniu PŻB.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (113)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane