- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (151 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (164 opinie)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (86 opinii)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (81 opinii)
- 5 Wzięli pod lupę punktualność SKM (65 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (428 opinii)
Policjanci receptą na zatkane skrzyżowania?
Wjeżdżanie na czerwonym świetle na skrzyżowanie, blokowanie ruchu, wymuszanie pierwszeństwa przejazdu - przyczyn powodujących kolizje, wypadki i większe korki - zwłaszcza podczas komunikacyjnych szczytów - jest wiele. Są jednak proste sposoby, by temu zapobiec. Oprócz fotoradarów czy odcinkowego pomiaru prędkości jednym z nich jest też sama obecność patroli ruchu drogowego na newralgicznych skrzyżowaniach w mieście.
Kierowcom wymuszającym pierwszeństwo, wjeżdżającym na skrzyżowania bez możliwości jego opuszczenia, często na późnym pomarańczowym czy nawet czerwonym świetle można jednak zaradzić. W dużych aglomeracjach - takich jak Trójmiasto - w godzinach przeważnie popołudniowego szczytu na newralgicznych skrzyżowaniach pojawia się prewencyjnie patrol ruchu drogowego.
Radiowóz stoi w widocznym miejscu, nie powoduje utrudnień w ruchu i już sama jego obecność (tylko przy włączonych sygnałach świetlnych) powoduje, że wielu kierowców przypomina sobie o podstawach ruchu drogowego. Choć brzmi to banalnie, to jak pokazuje praktyka, w obecności przypatrujących się policjantów trudniej używa się klaksona, łatwiej przychodzi też nam przepuszczanie pieszych, rowerzystów, a czerwone światło nie jest już tylko sugestią do zatrzymania pojazdu.
Takich miejsc, gdzie już sama obecność policji szybko okazałaby się pożyteczna, nie brakuje także w Trójmieście. Tylko w Gdańsku policjanci wskazują sześć lokalizacji, gdzie kierowcy potrzebują ich pomocy: skrzyżowanie Chłopskiej z Jagiellońską i Czerwonym Dworem , Chłopskiej z Obrońców Wybrzeża i Bora Komorowskiego , Czarnego Dworu z Jana Pawła II , Grunwaldzkiej z Do Studzienki i Miszewskiego , Słowackiego z Niedźwiednikiem i Potokową oraz na odcinku Al. Jana Pawła II na wysokości posesji nr 11. W Gdyni kierowcy wymieniają przede wszystkim skrzyżowanie obwodnicy z ul. Morską.
Jak przekonują funkcjonariusze, ich asysta i pomoc kierowcom w sprawnym i bezpiecznym poruszaniu się po drogach nie ogranicza się tylko do sytuacji wyjątkowych np. kierowania ruchem w razie wypadku czy awarii sygnalizacji, ale także w dni powszednie. Z drugiej strony policjanci przyznają, że jest ich zbyt mało, by móc "obstawić" wszystkie skrzyżowania, a priorytetem zawsze pozostanie bieżąca obsługa zdarzeń drogowych, których podczas 3-godzinnego szczytu w całym Trójmieście jest kilkadziesiąt.
- W tych rejonach, w godzinach popołudniowego natężenia ruchu, kierowane są patrole ruchu drogowego, które obejmują te miejsca szczególnym nadzorem. Należy zaznaczyć, iż policjanci pojawiają się w tych miejscach, jeżeli akurat nie mają zgłoszenia o zdarzeniu drogowym, bo w pierwszej kolejności zawsze jadą na interwencję - informuje nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Jak podkreśla, obecność policjantów i oznakowanych radiowozów na skrzyżowaniach przede wszystkim ma oddziaływać prewencyjnie na kierowców, pieszych i przyczyniać się tym samym do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
- Poza tym oddziaływaniem prewencyjnym, nie obyło się we wskazanych rejonach bez represji, i tak w I półroczu 2017 na wskazanych skrzyżowaniach policjanci ruchu drogowego ujawnili 121 wykroczeń popełnianych przez kierujących wobec pieszych, jak i popełnianych przez samych pieszych. W zakresie kierujących pojazdami funkcjonariusze zwracają uwagę na wykroczenie polegające na wjeździe na skrzyżowanie, gdy nie ma możliwości jego opuszczenia - zablokowanie skrzyżowania skutkuje powiększeniem korków, bo tamuje się przejazd w innym kierunku. Ponadto policjanci zwracają szczególną uwagę na nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu, tamowanie i utrudnianie ruchu, czy też niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej - dodaje Ciska.
Opinie (181) 1 zablokowana
-
2017-09-19 20:05
IPIS państwo pislamskie
- 0 0
-
2017-09-19 20:22
Co to za pomysł?
Tam gdzie policjant kieruje ruchem zawsze obydwie ulice tona w korkach. Pomysł że policjant jest tam do czegoś potrzebny wymyślił chyba ktoś kto nigdy nie siedział w samochodzie.. są zasady które regulują sytuację kiedy sygnalizacja jest wyłączona a w ekstremalnych sytuacjach po prostu jedzie się na zamek i tyle. Policjanci zamiast uwalniać ruch jedynie komplikują ludziom ocenę sytuacji na skrzyżowaniu i wręcz powodują powstawanie zatoru!
- 0 3
-
2017-09-19 20:57
czas najwyzszy
Robić to za co dostaje się pieniadze
- 1 0
-
2017-09-19 21:12
Swiatło pomarańczowe (2)
Cyt. "często na późnym pomarańczowym ". Panie Korolczuk nie ma takiego światła. Chodziło Panu zapewne o żółte, czy tak?
- 1 0
-
2017-09-19 21:17
Wg przepisów (1)
Na żółtym można wjechać...
- 0 1
-
2017-09-19 21:18
inna sprawa
że możemy wjechać na skrzyżowanie, jeżeli jesteśmy pewni że je opuścimy - nawet na zielonym świetle. Może jakaś akcja informacyjna by się przydała....
- 1 0
-
2017-09-19 21:16
czy na próbę nie można by w Gdańsku, Sopocie i Gdyni zamontować odliczniki (1)
w paru miejscach i zobaczyć, jak się sprawują?
- 0 0
-
2017-09-19 21:23
wg nowych przepisów nie można
tam gdzie są adaptacyjne systemy sterowania jak w Trójmieście i wszystkich dużych miastach w Polsce...
- 0 0
-
2017-09-19 21:20
Policja
Najlepsza recepta na wszystko ! :)) Niech żyje Policja ! :))
- 0 1
-
2017-09-19 22:23
Skutecznie przyblokowano ruch nadmiernymi skrzyżowaniami równorzędnymi
W Nowym Porcie i na Lilli Wenedy we Wrzeszczu.
- 1 0
-
2017-09-19 22:36
Niech se stoją oby tylko ruchem nie kierowali
- 1 0
-
2017-09-20 10:02
Tristar nie działa (1)
posłanie policji w te rejony to dowód, że tristar to strata kasy
- 0 0
-
2017-09-20 10:12
zamiast pitolić dyrdymały
Weź się jeden z drugim przejdź do któregoś z Centrów Zarządzania Ruchem i zapoznaj się z systemami, na pewno pokażą i wytłumaczą.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.