• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Politechnika Gdańska zmieniła logo

Marzena Klimowicz-Sikorska
21 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Koszt Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego elementem jest nowe logo uczelni wyniósł 49 tys. zł netto. Koszt Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego elementem jest nowe logo uczelni wyniósł 49 tys. zł netto.

Po blisko 24 latach Politechnika Gdańska zmieniła swoje logo. Władze uczelni uznały, że dotychczasowe jest za mało czytelne i konieczne są zmiany.



Stare logo PG. Stare logo PG.
Dwa lwy z bujnymi grzywami trzymające herb uczelni z czterema symbolami: orłem - symbolizującym, że jest to uczelnia państwowa, kotwicą - że ma związek z morzem, godłem Gdańska - że związana jest z miastem i kaganek w zębatce - symbolizującym, że jest to uczelnia techniczna. Do tego napis po łacinie "Wierni morzu i ojczyźnie" - tak wyglądało dotychczasowe logo PG.

Teraz, po blisko 24 latach odchodzi ono do lamusa. Od kilku dni zastępuje je nowe, prostsze i czytelniejsze.

- Główną przyczyną zmiany znaku był brak czytelności i rozpoznawalności. Nie chcieliśmy zaczynać wszystkiego od nowa. Uważam, że odwracanie się od ponad stuletniej historii byłoby nierozsądne. Zależało nam by zachować ciągłość historyczną, wykorzystując te elementy symboliczne starego znaku, które są konieczne i nadal nośne - tłumaczy prof. Jan Buczkowski, pełnomocnik rektora ds. artystycznych. - Zachowaliśmy sylwetki lwów i elementy herbu miejskiego. Nowym elementem jest akronim PG, skrót, który funkcjonuje w powszechnej świadomości i używany jest też w języku potocznym. W tym przypadku mniej - znaczy więcej. Myślę, że projektantom udało się znaleźć interesującą, współczesną formę, i że obecne logo odróżnia się od tych, które także posługują się sylwetkami lwów.

A tak wyglądało logo PG w 1938 r. A tak wyglądało logo PG w 1938 r.
Zaprojektowanie logo zlecono warszawskiej firmie Mamastudio, która za pomocą nowoczesnej formy graficznej i współczesnego języka symbolicznego miała za zadanie wyrazić bogactwo tradycji i historycznej tożsamości Politechniki. Ostatecznie dekoracyjną formę lwów trzymających tarczę zastąpiły figury o "regularnym rytmie geometrycznej linii konturu".

Sylwetki lwów oraz zestawienie inicjałów nazwy uczelni z godłem miasta Gdańska w polu tarczy herbowej mają stanowić nierozerwalną i jedną całość.

Czy podoba ci się nowe logo Politechniki Gdańskiej?

- Zamierzeniem było maksymalne uproszczenie. Użyto linii, które kojarzą się z pikselami. Uważam, że jest to bardzo zgrabne rozwiązanie grzywy lwa, poprzez użycie rytmicznych linii, symbolizujących wiedzę i "połączenie" ich z celowo stylizowanym ogonem, nawiązującym do antycznego ornamentu. Całość jest bardzo dynamiczna - dodaje dr Buczkowski.

To jednak nie koniec zmian. Nowy logotyp jest elementem Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego celem jest uporządkowanie i wypracowanie zasad w obrębie dokumentów (druki funkcyjne, akcydensy codziennego użytku, nowe wzory dyplomów), nośników promocyjnych, jak i informacji wizualnej wewnątrz budynków oraz w obrębie kampusu (np. oznakowanie pomieszczeń, oznakowanie dojazdowe itp.).

A czy podoba się specjalistom od marketingu?

- Jest kontrowersyjne. Z pewnością znajdzie równie wielu fanów, co zagorzałych przeciwników - uważa Marcin Więckowski z firmy Whizbrand, grupy oferującej usługi marketingowe.

Jego zdaniem decyzja o modernizacji i odchudzeniu znaku była w pełni uzasadniona. Dotychczasowy herb był nieczytelny i nadmiernie skomplikowany, co powodowało szereg ograniczeń aplikacyjnych. Obecny - jest poprawny technicznie i tym samym bardziej praktyczny. Jednak nie wszystko wygląda tak, jak powinno.

- Nowy znak miał być interpretacją dotychczasowego herbu i współczesnym językiem wyrażać bogactwo tradycji i historycznej tożsamości Politechniki. W mojej prywatnej ocenie poszedł w tej interpretacji o krok za daleko. Nowa identyfikacja PG jest nie tyle ewolucją, co rewolucją. Bogactwo tradycji niestety zgubiło się gdzieś w tym procesie - kwituje Marcin Więckowski.

Informacja dodana 21 marca godz. 12. 55

Udało nam się dotrzeć do kosztów związanych ze zmianą wizerunku uczelni. Zamówienie Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej kosztowało łącznie 49 tys. zł netto. W jego skład, poza logo, wchodzą m.in.: projekty nośników systemu identyfikacji wizualnej, takich jak: wizytówki, karty przesyłowe, listowniki imienne i ogólne, koperty, pieczęcie imienne, adresowe i specjalne; a także dyplomy, kwestionariusze, świadectwa czy karty egzaminacyjne i inne.

Miejsca

Opinie (660) 6 zablokowanych

  • DRODZY LAICY, DROGI PLEBSIE! (7)

    poprzednio to był HERB, a nie logo, poza tym herb zostaje, a nie, że jest totalnie usunięty... po drugie, to "lud" to może co najwyżej decydować co jutro mieć na obiad, a nie w tak ważnych sprawach, w dodatku tak ciemny lud. Młodzi, wykształceni, a takie bzdury piszą. I jeszcze jedno - 49 tysięcy to nie jest dużo. To po prostu WY stolec zarabiacie.

    • 1 15

    • szlachcic sie odezwał haha (1)

      wracaj lepiej odśnieżać chodniki

      • 7 0

      • Odezwał się ten który układa krawężniki

        • 0 0

    • Drogi znawco i specjalisto :) (1)

      Jeśli już zarzucasz nam laikom i plebsowi brak wiedzy to wyjaśniam
      Stare logo to w istocie herb ale i nowe to herb (zawiera tarczę, godło i trzymacze) czyli w istocie to nowoczesny herb :)
      W dzisiejszych czasach "uproszczono" heraldykę i sprowadzono ją do nazwy - LOGO bo i z herbem ma to niewiele wspólnego :) a i takie klasyczne już nie powstają

      • 3 1

      • Tak, jestem znawcą i specjalistą, zajmuję się

        identyfikacją wizualną firm. Mylisz pojęcia Trojanin. Tak naprawdę nie wiesz o czym piszesz, choć chcesz się popisać. Herb heraldyczny, a logo, które nawiązuje do herbu, to dwie kompletnie różne rzeczy. Powinieneś to wiedzieć.

        • 1 5

    • Nie wywyższaj się

      bo kiedyś możesz być uniżony.

      • 2 0

    • Plebs

      Dobrze piszesz gizgo. Plebs zawsze miał dużo do powiedzenia. Niestety tylko na gadaniu zawsze się kończyło. Niech lepiej zajmą się własnymi sprawami. Ciekaw jestem, co by oni myśleli, gdyby wszyscy inni mówili im co mają robić i że są głupi. To ostatnie to jest zbędne. Oni są głupi więc ich już poniżać nie będziemy.

      • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Ale co się spinacie, (1)

    firma się rozrasta, potrzebne było pół bańki. 15 minut roboty grafika i gitara!

    • 2 1

    • i przez takich buców inni buce robią stronki za 800zł

      bo buce - klienci myślą, że jak synek w paincie namaluje zajączka to znaczy, że to jest łatwe.

      • 0 2

  • Wizerunek uczelni - wizerunkiem miasta

    Szanowny Panie prof. J Buczkowski !!!

    Ponieważ nie zgadzam się z Pana opinią odnośnie grafi-
    cznego symbolu mojej uczelni, mam obowiązek zadać Panu
    pytanie - co prawda retoryczne:
    Dlaczego władze Wrocławia w 1990r wróciły do history-
    cznego 5-polowego, graficznie b.rozwiniętego, herbu
    miasta? Wszak ten z roku 1948, stworzony za namową
    "władzy ludowej" był graficznie i kolorystycznie uproszczony......i obecnie MIASTO WROCŁAW chlubi się swym 5-polowym herbem, i nie ma problemu kosztów druku
    tego herbu na wielu drukach firmowych.
    Dziewiarstwo: technika poszła tak daleko, że ten piękny herb w kolorach mają na swoich szalikach
    tysiące kibiców ŚLĄSKA WROCŁAW...i nikomu nie przyszło na myśl, by herb uprościć kolorystycznie!
    I GRAFICZNIE !!!
    Tak jak wrocławianie - jako absolwent PG sprzed lat -
    - jestem dumny z dotychczasowego "herbu" mojej uczelni !!!
    Parafrazując polityków:
    NIE IDŻ PT PROFESORZE TĄ DROGĄ !!!

    • 5 0

  • Logo (2)

    nowe logo jest fatalne, bez stylu i wygląda jakby projektował je uczeń, a nie profesjonalista; stary symbol wpisał się już w pamiąć jako znak PG, po co więc wyrzucać pieniądze na takie wątpliwej urody projekty?

    • 3 0

    • PO prostu kręcenie lodów..............................

      Czyli jak zmienić dobre na beznadziejne i dostać za to duże pieniądze.

      • 1 0

    • A kto Ci powiedział?

      No kto powiedział, że to "logo" projektował jakiś profesjonalista? Wpisz u wujka Googla "Mamastudio" zobacz ich projekty graficzne to zaraz zobaczysz "profesjonalistów". A pieniądze musiały być wydane tam i tylko tam.

      • 3 0

  • nowemu zabrano wartości

    Patriae,marique,fidelis

    godło ma być ładne i coś oznaczać. Czytelność na drugim miejscu. Nowe jest bezpłciowe

    • 4 0

  • Problem tkwi w tym, że nowe logo wcale nie jest nowoczesne.

    To słaba próba stylizacji na projektowanie lat 50-60tych ubiegłego stulecia. Niestety bardzo nieudolna. Aż trudno uwierzyć, że studio projektowe wypuściło takiego bubla- chyba, że świadomie warszafka wcisnęła nam gniota, żeby ośmieszyć gdańską uczelnię. Jeśli tak to im się udało.

    • 7 0

  • Beznadzieja!

    Najlepsze uczelnie na świecie mają zazwyczaj stare loga, które są prestiżowe i ten prestiż przekłada się na jakość uczelni. W pewnym sensie stare loga przekazują także swojego rodzaju tradycje, historię, nie wiem, jak to nazwać.

    • 7 0

  • nowe logo to chyba z Peugeot'a zapożyczone. gratuluje tym którzy glosowali za zmianą. dno!

    • 4 0

  • Politechnika

    Jaki poziom ..takie i Logo ...popatrz w którą stronę patrzyły Lwy...jaka myśl przewodnia w heraldyce...pojechali po bandzie to bardzo delikatnie napisane.

    • 3 0

  • beznadzieja

    beznadzieja.. tamto logo miało w sobie historię, symbolizowało Gdańsk! a nowe.. pozostawiam bez komentarza... płacz w oczach! kto na to pozwolił??!!

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane