• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Politechnika Gdańska zmieniła logo

Marzena Klimowicz-Sikorska
21 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Koszt Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego elementem jest nowe logo uczelni wyniósł 49 tys. zł netto. Koszt Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego elementem jest nowe logo uczelni wyniósł 49 tys. zł netto.

Po blisko 24 latach Politechnika Gdańska zmieniła swoje logo. Władze uczelni uznały, że dotychczasowe jest za mało czytelne i konieczne są zmiany.



Stare logo PG. Stare logo PG.
Dwa lwy z bujnymi grzywami trzymające herb uczelni z czterema symbolami: orłem - symbolizującym, że jest to uczelnia państwowa, kotwicą - że ma związek z morzem, godłem Gdańska - że związana jest z miastem i kaganek w zębatce - symbolizującym, że jest to uczelnia techniczna. Do tego napis po łacinie "Wierni morzu i ojczyźnie" - tak wyglądało dotychczasowe logo PG.

Teraz, po blisko 24 latach odchodzi ono do lamusa. Od kilku dni zastępuje je nowe, prostsze i czytelniejsze.

- Główną przyczyną zmiany znaku był brak czytelności i rozpoznawalności. Nie chcieliśmy zaczynać wszystkiego od nowa. Uważam, że odwracanie się od ponad stuletniej historii byłoby nierozsądne. Zależało nam by zachować ciągłość historyczną, wykorzystując te elementy symboliczne starego znaku, które są konieczne i nadal nośne - tłumaczy prof. Jan Buczkowski, pełnomocnik rektora ds. artystycznych. - Zachowaliśmy sylwetki lwów i elementy herbu miejskiego. Nowym elementem jest akronim PG, skrót, który funkcjonuje w powszechnej świadomości i używany jest też w języku potocznym. W tym przypadku mniej - znaczy więcej. Myślę, że projektantom udało się znaleźć interesującą, współczesną formę, i że obecne logo odróżnia się od tych, które także posługują się sylwetkami lwów.

A tak wyglądało logo PG w 1938 r. A tak wyglądało logo PG w 1938 r.
Zaprojektowanie logo zlecono warszawskiej firmie Mamastudio, która za pomocą nowoczesnej formy graficznej i współczesnego języka symbolicznego miała za zadanie wyrazić bogactwo tradycji i historycznej tożsamości Politechniki. Ostatecznie dekoracyjną formę lwów trzymających tarczę zastąpiły figury o "regularnym rytmie geometrycznej linii konturu".

Sylwetki lwów oraz zestawienie inicjałów nazwy uczelni z godłem miasta Gdańska w polu tarczy herbowej mają stanowić nierozerwalną i jedną całość.

Czy podoba ci się nowe logo Politechniki Gdańskiej?

- Zamierzeniem było maksymalne uproszczenie. Użyto linii, które kojarzą się z pikselami. Uważam, że jest to bardzo zgrabne rozwiązanie grzywy lwa, poprzez użycie rytmicznych linii, symbolizujących wiedzę i "połączenie" ich z celowo stylizowanym ogonem, nawiązującym do antycznego ornamentu. Całość jest bardzo dynamiczna - dodaje dr Buczkowski.

To jednak nie koniec zmian. Nowy logotyp jest elementem Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego celem jest uporządkowanie i wypracowanie zasad w obrębie dokumentów (druki funkcyjne, akcydensy codziennego użytku, nowe wzory dyplomów), nośników promocyjnych, jak i informacji wizualnej wewnątrz budynków oraz w obrębie kampusu (np. oznakowanie pomieszczeń, oznakowanie dojazdowe itp.).

A czy podoba się specjalistom od marketingu?

- Jest kontrowersyjne. Z pewnością znajdzie równie wielu fanów, co zagorzałych przeciwników - uważa Marcin Więckowski z firmy Whizbrand, grupy oferującej usługi marketingowe.

Jego zdaniem decyzja o modernizacji i odchudzeniu znaku była w pełni uzasadniona. Dotychczasowy herb był nieczytelny i nadmiernie skomplikowany, co powodowało szereg ograniczeń aplikacyjnych. Obecny - jest poprawny technicznie i tym samym bardziej praktyczny. Jednak nie wszystko wygląda tak, jak powinno.

- Nowy znak miał być interpretacją dotychczasowego herbu i współczesnym językiem wyrażać bogactwo tradycji i historycznej tożsamości Politechniki. W mojej prywatnej ocenie poszedł w tej interpretacji o krok za daleko. Nowa identyfikacja PG jest nie tyle ewolucją, co rewolucją. Bogactwo tradycji niestety zgubiło się gdzieś w tym procesie - kwituje Marcin Więckowski.

Informacja dodana 21 marca godz. 12. 55

Udało nam się dotrzeć do kosztów związanych ze zmianą wizerunku uczelni. Zamówienie Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej kosztowało łącznie 49 tys. zł netto. W jego skład, poza logo, wchodzą m.in.: projekty nośników systemu identyfikacji wizualnej, takich jak: wizytówki, karty przesyłowe, listowniki imienne i ogólne, koperty, pieczęcie imienne, adresowe i specjalne; a także dyplomy, kwestionariusze, świadectwa czy karty egzaminacyjne i inne.

Miejsca

Opinie (660) 6 zablokowanych

  • A gdzie zamówienia publiczne? (5)

    Jakaś firma z Warszawy? A mało mamy trójmiejskich grafików, plastyków, architektów? I taka kwota za takie materiały? W zasadzie powielanie projektu... Nawet najdroższy plastyk czy grafik z trójmiasta zrobiłby to za 1/4 ceny max. Chyba ktoś tu na tym ostro zarobił we władzach PG...
    już nie mówiąc, że projekt tragiczny ;-( wstyd... wstyd... hańba...

    • 12 0

    • o tak, bo sie znasz (4)

      za 1/4 ceny to robi twoja zona! a ty go...wno wiesz o projektowaniu, jak zreszta 99 procent bucow na tym watku.

      • 1 7

      • Tak... gó..o wiem o projektowaniu... (2)

        Właśnie przez takie podejście tworzą się chore i bezsensowne wydatki z publicznych pieniędzy. Oczywiście, można to było zrobić i za 200 tys. złotych... Tylko po co? PG nie jest firmą typu Coca Cola, do której tworzenia loga ustawiają się najdrozsi graficy na świecie. Jest uczelnią państwową finasowaną z publicznych pieniędzy i według mnie to był chory wydatek. A co do projektowania, to mam z tym 23-letnie doświadczenie. Projekt jest po prostu brzydki i jest to moja subiektywna opinia. I cieszę się, że jestem wśród 99 procent buców...

        • 6 0

        • Lepiej spytaj o premie za stadiony, bucu (1)

          poza tym problemem są wysokie podatki i to, że ty stolec zarabiasz, a nie, że identyfikacja kosztowała 50 kawałków... dlatego gula ci skacze, bo sam dłubiesz 10 godzin dziennie za 1200 netto na umowę śmieciową

          • 0 3

          • Nie zrozumiałeś

            Chodzi mi przede wszystkim o niegospodarność PG. Wystarczyło rozpisać publicznie konkurs i zaprosić wszystkich do składania projektów loga. Zwycieski projekt zaakceptowany społecznie nagrodzić. Myślę, że znalazłoby się kilkadziesiąt jak nie kilkaset propozycji i ich publiczne oraz merytoryczne ocenienie dałoby dobry rezultat. I to jest najważniejsze i to jest błąd PG. Projekt, który przeszedł nie ma duszy, choć na pewno plastyczny i ciekawy. Ale już sama opinia olbrzymiej większości internautów pokazuje, że nie jest najwłaściwszy. I tyle.
            PS. Nie dłubie ani 10 godzin, ani nie utrzymuję się z projektowania ;-)

            • 2 0

      • cena jak cena - warszawska

        49 tyś. za projekt + SIW to nie jest zła cena, choć w Trójmieście żadna agencja pewno nie miała by odwagi wyskoczyć z taką ceną, warszawska jak widać bez problemów - szczególnie taka "rozpoznawalna", bo co do ich prac to nei sa powalające
        Mam 18 lat doświadczenia w projektowaniu i to logo wpisuje się w polską tendencję upraszczania w jeden czambuł. Niestety dzisiejsi projektancki nastawieni są na dizajn a nei na zrozumienie problemu projektowego, dla kogo i co projektują W tym logo nie ma historii, tradycji jest za to nowoczesność i dizajn.
        A wystarczyło poprawić graficznie stare logo odświeżyć. Ale do tego trzeba mieć wiedzę a nie rozpoznawalność
        Sorry Mamastudio ale jest to słabe. Jak UMCS wam wyszedł tak to nie bardzo

        • 3 0

  • Problem tkwi w tym, że nowe logo wcale nie jest nowoczesne.

    To słaba próba stylizacji na projektowanie lat 50-60tych ubiegłego stulecia. Niestety bardzo nieudolna. Aż trudno uwierzyć, że studio projektowe wypuściło takiego bubla- chyba, że świadomie warszafka wcisnęła nam gniota, żeby ośmieszyć gdańską uczelnię. Jeśli tak to im się udało.

    • 7 0

  • Logo (2)

    nowe logo jest fatalne, bez stylu i wygląda jakby projektował je uczeń, a nie profesjonalista; stary symbol wpisał się już w pamiąć jako znak PG, po co więc wyrzucać pieniądze na takie wątpliwej urody projekty?

    • 3 0

    • A kto Ci powiedział?

      No kto powiedział, że to "logo" projektował jakiś profesjonalista? Wpisz u wujka Googla "Mamastudio" zobacz ich projekty graficzne to zaraz zobaczysz "profesjonalistów". A pieniądze musiały być wydane tam i tylko tam.

      • 3 0

    • PO prostu kręcenie lodów..............................

      Czyli jak zmienić dobre na beznadziejne i dostać za to duże pieniądze.

      • 1 0

  • nowemu zabrano wartości

    Patriae,marique,fidelis

    godło ma być ładne i coś oznaczać. Czytelność na drugim miejscu. Nowe jest bezpłciowe

    • 4 0

  • GREMIUM DECYZYJNE (2)

    Jeśli Politechnika Gdańska jest uczelnią publiczną a nie prywatną, to dlaczego obecna kadra tej uczelni i studenci nie mają decydować o wizerunku (logo) swej uczelni - o wprowadzeniu nowego logotypu czy zachowaniu obecnego? Jako absolwent PG sprzed 44 lat, byłem dumny, gdy ok. 20 lat temu zobaczylem nowe logo (w zasadzie jest to logotyp, bo z sentencyjnym napisem)swojej uczelni. Jakże pięknie wówczas logotyp uczelni nawiązał go logotypu Gdańska: dwa lwy podtrzymujące herb miasta i u dołu sentencja: NEC TEMERE NEC TEMIDE ( analogicznie PG: PATRIAE MARIQUE FIDELIS).
    Przed dwudziestu laty biłem brawo na widok nowego symbolu mojej uczelni.... Dziś, prawdę mówiąc, czekam
    na opinię naszego profesora, Andrzeja Januszajtisa
    na temat ostatniego "wybryku" z symbolem uczelni.
    Czyżby komuś mało było "obciachu" z tradycyjnym
    symbolem na piersiach reprezentacji piłkarskiej?

    • 3 0

    • bo demokracja nikomu jeszcze dobrze nie zrobiła (1)

      jak idziesz do dentysty to prosisz, by wziął z ulicy kogoś o poradę jak leczyć?

      • 0 3

      • Demokracja tu akurat nie ma znaczenia, ten nowy znaczek to jest po prostu prymitywny gniot estetyczny bez przekazu.

        • 3 0

  • jako absolwentowi tej uczelni jest mi wstyd za nowe logo (2)

    no ale jaka uczelnia, takie nowe pomysły

    • 11 1

    • Logo (1)

      Sprostowalbym. Jaka TERAZ Uczelnia...

      • 2 0

      • racja, kiedyś taka nie była

        ale cieszmy sie, poziom w dół, spokój dla nas na rynku pracy

        • 0 0

  • to jakaś czarna seria! (1)

    ...najpierw PZU, potem Poczta Polska, teraz PG! Dlaczego nikt nie weźmie przykładu z Coca Coli, która jest wzorem dążenia do perfekcji, tylko każdy zmienia wszystko na swoją modłę. Nowe logo PG można by umieścić nad wejściem do klubu studenckiego, ale nie jako znak rozpoznawczy i logotyp tak poważnej instytucji. Dlaczego nikt nie zorganizował konkursu, tylko wybrał firmę i jej zlecił zadanie? Koszmar!

    • 8 0

    • Odpowiedź prosta

      Konkurs nie! ano dlatego, że na PG nie obowiązują przepisy o Przetargach Publicznych. Każdy robi to co chce (czyli każdy ). Rektor sobie, dziekan sobie katedra sobie. Całkowity rozpi....j. Tylko kasa i kasa profesorska kasa. Przepraszam ktoś powie a nauczanie? A ile to opuszczonych zajęć a ile to zastępstw wykonanych przez doktorantów? Na papierze wszystko fajnie, papier wszystko przyjmie.

      • 3 0

  • Panie Buczkowski (2)

    idź Pan już lepiej na emeryturę i daj pracować innym

    • 11 0

    • Panie Buczkowski? (1)

      Profesorze Buczkowski?
      Doktorze Buczkowski?
      a może Magistrze Buczkowski?

      • 1 1

      • teraz profesorem może być nawet Środa a doktorem Szczuka, więc lepiej używac określenia "Panie"

        • 1 0

  • Wizerunek uczelni - wizerunkiem miasta

    Szanowny Panie prof. J Buczkowski !!!

    Ponieważ nie zgadzam się z Pana opinią odnośnie grafi-
    cznego symbolu mojej uczelni, mam obowiązek zadać Panu
    pytanie - co prawda retoryczne:
    Dlaczego władze Wrocławia w 1990r wróciły do history-
    cznego 5-polowego, graficznie b.rozwiniętego, herbu
    miasta? Wszak ten z roku 1948, stworzony za namową
    "władzy ludowej" był graficznie i kolorystycznie uproszczony......i obecnie MIASTO WROCŁAW chlubi się swym 5-polowym herbem, i nie ma problemu kosztów druku
    tego herbu na wielu drukach firmowych.
    Dziewiarstwo: technika poszła tak daleko, że ten piękny herb w kolorach mają na swoich szalikach
    tysiące kibiców ŚLĄSKA WROCŁAW...i nikomu nie przyszło na myśl, by herb uprościć kolorystycznie!
    I GRAFICZNIE !!!
    Tak jak wrocławianie - jako absolwent PG sprzed lat -
    - jestem dumny z dotychczasowego "herbu" mojej uczelni !!!
    Parafrazując polityków:
    NIE IDŻ PT PROFESORZE TĄ DROGĄ !!!

    • 5 0

  • Nowe godło jest beznadziejne. Ktoś znowu wydoił państwowe pieniądze żeby przeprowadzić zmiany na gorsze. (2)

    Stare godło miało symbolikę i przekaz, dodawało powagi i tradycji (czy PG, w pełni, na to zasługuje to inna sprawa...). Jak ktoś tego nie rozumiał, to znaczy,że jego poziom jest zbyt niski by studiować na PG lub mieć z nią coś wspólnego. Nowy znaczek (bo inaczej tego nazwać nie można) jest na poziomie znaczków rozpoznawczych dla osiedlowych sklepów monopolowych i firm dających pożyczki "chwilówki"...
    Bieda, żenada i upadek...

    • 4 0

    • nie godło tylko logo.. i nie nowe, tylko pierwsze tak naprawdę (1)

      bo do tej pory był herb. Ale tak to jest, jak się laicy wypowiadają i pier... bzdury.

      • 0 2

      • Fikuś, z treści artykułu wynika coś zupełnie innego, niż to co twierdzisz.......

        A jak ci się ten nowy, badziewny znaczek podoba, to go sobie wytatuuj na D...E i fikaj z nim nago po parku przed PG.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane