• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie okręty z trójmiejskich stoczni

Michał Lipka
18 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Polski niszczyciel min Kormoran podczas prób morskich na Zatoce Gdańskiej w sierpniu 2016 r.


Gdy kilkanaście dni temu na Zatoce Gdańskiej pojawił się niszczyciel min Kormoran II, wielu mieszkańców Trójmiasta nie mogło się nadziwić, że tak szybko zbudowano tak nowoczesny okręt. Tym bardziej niezrozumiały dla nich może być los innej jednostki - powstającego od 15 lat Gawrona/Ślązaka.



Dlaczego budowa Ślązaka/Gawrona trwa tak długo?

Projekt 621 jest jednym z najbardziej pechowych w historii Polskiej Marynarki Wojennej. Jedynym okrętem powstającym w jego ramach jest bowiem korweta "Gawron", która dwa lata temu została przemianowana na słabiej uzbrojony i wyposażony okręt patrolowy "Ślązak".

Historia projektu 621 rozpoczęła się w 2001 r., trwa nadal, a po 15 latach jej końca nie widać. Pierwotny plan zakładał wybudowanie siedmiu nowoczesnych korwet dla Marynarki Wojennej. Gdy jednak - już po rozpoczęciu budowy pierwszej jednostki - dokładnie policzono wszystkie koszty, okazało się, że flota musi zrezygnować z zamówienia sześciu jednostek.

Problemów nie brakowało

Ale albo źle, albo w ogóle nieskalkulowane koszty budowy, były tylko jednym z problemów tego projektu. Budowę zlecono Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Po latach wojskowi śledczy sprawdzali, czy powinna ona w ogóle otrzymać ten kontrakt, bo od początku sprawą dyskusyjną było to, czy podoła takiemu zleceniu (chodziło głównie o możliwości techniczne stoczni). Sprawa nie trafiła do sądu wyłącznie z powodu przedawnienia.
ORP Ślązak bezpośrednio po wodowaniu 2 lipca 2015 r. Jednostka miała być gotowa jesienią 2016 r., ale nie ma już szans, by w tym czasie weszła do służby. ORP Ślązak bezpośrednio po wodowaniu 2 lipca 2015 r. Jednostka miała być gotowa jesienią 2016 r., ale nie ma już szans, by w tym czasie weszła do służby.

Pierwsze problemy tej najstarszej w Polsce stoczni (jej powstanie datuje się na 10 maja 1922 r.) pojawiły się w 2006 r., kiedy to dwukrotnie traciła płynność finansową. Dzięki wprowadzaniu doraźnych programów naprawczych (m. in. czasowemu ograniczeniu pensji dla załogi) oraz pomocy państwa, co prawda udało się ją odzyskać, ale to było zaledwie przedłużanie agonii.

W grudniu 2009 r. gdański sąd rejonowy ogłosił upadłość Stoczni Marynarki Wojennej. Dwa lata później, 7 kwietnia 2011 r., upadłość z możliwością układu z wierzycielami zmieniono na postępowanie obejmujące likwidację majątku. Taki stan rzeczy trwa po dziś dzień.

Nie pozostało to bez wpływu na realizację projektu 621. Budowa zwolniła, potem praktycznie stanęła.

Nowy okręt na tym samym kadłubie

Wydawało się, że po porzuceniu planów budowy fregaty (wrzesień 2012 r.) i podjęciu decyzji o zbudowaniu na bazie jej kadłuba słabiej wyposażonego i uzbrojonego patrolowca, prace przyspieszą. Tak się stało tylko połowicznie, bo choć w grudniu 2014 r. udało się zwodować kadłub "Ślązaka", a latem 2015 r. całą jednostkę, to do dziś nie wyszła ona na rejsy próbne. Ostatnio przeprowadzano na niej próby systemu opuszczania i podnoszenia łodzi abordażowych.

Wodowanie ORP Ślązak. Materiał z lipca 2015 r.



Pojawił się natomiast problem ze zintegrowanym systemem walki (czyli uzbrojeniem okrętu), którego Stocznia Marynarki Wojennej nie była w stanie zamontować. Dlatego podawany jako ostateczny termin wejścia okrętu do służby, przewidywany na listopad 2016 r., jest już niemożliwy do osiągnięcia.

Terminów już nikt nie podaje

Nikt nie chce powiedzieć, kiedy to nastąpi i kiedy "Ślązak" podniesie biało-czerwoną banderę. Według niektórych może do tego nie dojść nigdy. Zadłużenie SMW wynosi na dziś ok. 318 mln zł, dlatego co i rusz pojawiają się głosy, by sprzedać jednostkę, co pozwoliłoby choć częściowo pokryć długi stoczni. Są to jednak głosy odosobnione, tym bardziej, że sprzedaż kadłuba okrętu wojennego nie jest rzeczą łatwą. Całkowity koszt budowy okrętu, wynikający z umowy z aneksami, to natomiast prawie 676 mln zł. Ile będzie kosztowało ostatnie opóźnienie (o kolejny rok), jeszcze nie wiadomo.

Stocznia MW ma pecha nie tylko do Gawrona/Ślązaka. Podczas prowadzonego tu remontu naszego największego okrętu podwodnego ORP Orzeł także doszło do kilku kontrowersji. Remont nie dość że przedłużył się, to jeszcze podczas opuszczania przez jednostkę doku, doszło do wypadku (szczegółów nie podano), w wyniku którego okręt odniósł uszkodzenia (nie podano jakie).

Ostatnio, niczym światełko w tunelu, pojawiła się informacja, że Stocznia Marynarki Wojennej może wejść w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Tyle tylko, że konkretów nie podano, a sama PGZ nie bardzo kwapi się do przejęcia kukułczego jaja, w które musiałaby sporo zainwestować.

A można zbudować w 2 lata...

Tym bardziej, że mamy już namacalne dowody, że polskie stocznie umieją budować okręty dla Marynarki Wojennej. Przykładem jest wspomniany już niszczyciel min "Kormoran", który powstał w Remontowej Shipbuilding.

Prześledźmy krótko historię tego okrętu: 25 kwietnia 2014 r - uroczyste rozpoczęcie budowy; wrzesień 2015 - wodowanie jednostki; 10 sierpnia 2016 r. kolejne już wyjście w morze na próby morskie.

Jakby na to nie spojrzeć, to w dwa lata udało się od podstaw zbudować pełnowartościowy, spełniający wszystkie zawarte w kontrakcie wymagania okręt. Można? Można.

Wodowanie żaglowca 'El-Mellah' (po arabsku 'żeglarz') dla algierskiej marynarki wojennej.



W tej samej stoczni w zeszłym roku ruszyła budowa żaglowca szkolnego dla Marynarki Wojennej Algierii, który ma być gotowy w przyszłym roku. Projektantem tej jednostki jest Biuro Projektowe Choreń Design&Consulting, które zaprojektowało również trzymasztowy bark szkolny Le Quy Don dla wietnamskiej floty wojennej, budowany przez stocznię Marine Projects Ltd z Gdańska. Tutaj również nie było większych problemów z wybudowaniem i przekazaniem jednostki nowemu armatorowi.

Żaglowiec dla marynarki wojennej Wietnamu powstał w gdańskiej stoczni



Na koniec nie można zapomnieć tu o stoczni Nauta z Gdyni. W niej remontowane są takie polskie okręty jak rakietowy ORP Piorun czy fregata ORP Gen. K. Pułaski. Wciąż trwają też spekulacje na temat współpracy stoczni z francuskim koncernem zbrojeniowym DCNS, który chciałby sprzedać Polsce okręty podwodne (zapewne musiałyby powstać w naszym kraju).

Opinie (134) 1 zablokowana

  • Zamówienie na artykuł (4)

    Szanowny p.pisarzu. Przed napisaniem artykułu należy zapoznać się z faktami u żródła.Zarzucam panu nierzetelność w tym opracowaniu.Proszę zwrócić uwagę iz nie użyłem słowa "kłamstwo"choć takie ciśnie sie na język.Umiejetnie opuszczając prawdę i mieszając ją z fikcją w powiązaniu z reklamą innego produktu twierdzę że został on napisany wyłącznie w celu ... ( kasa misiu,kasa).Jezeli zechciałby pan posiąść wiedzę dot. historii problemów budowy "Ślązaka" wystarczyłoby przyjechać na Oksywie. Rozumiem....artykuł musiałby wówczas brzmieć inaczej...a nie oto chodzi

    • 9 3

    • Zamówiony.... (1)

      Takiej oczywistości nie uświadczył nawet ...Sołdek! Taka tajemnica w realizacji Gawrona to jest dla maluczkich. Normalny obywatel tego kraju powinien wiedzieć ,że przyszła duma MW jest dobitnym obrazem indolencji decydentów i szefostwa SMW w agonii.Chętny do pracy Ziobro powinien pogonić Antoniego i wreszcie polecą głowy...Stare bo stare ale dzielnie trwające na służbie ...bo to żłób! Sorry , szeregi komandorstwa, nie mające pojęcia o nowoczesności ....i tak działa SMW.!

      • 4 1

      • zamówiony,zamówiony :)

        jaka tajemnica??? MON nie płacił..prace wstrzymane. Proste jak drut kolczasty. Przypomnij sobie jak 8 lat MON nie mógł określić jaki chce system walki ,a jak się zdecydował to wyszła afera z żoną ministra i odwołano zamówienie. Kiedy zapadła decyzja? w 2015...

        • 1 0

    • Zal zal i jeszcze raz zal (1)

      Kolejny frustrat z upadajacej stoczni. Co zal du*e sciska gdy sie mowi ze nie umiecie czegos od 15 lat zrobic? Ile ci zaplacili zebys sie tak ciskL

      • 0 4

      • jeszcze raz

        1. opinia frustrata to raczej twój stan umysłu.Widać jak na hasło SMW dostajesz internetowej wysypki.
        2.Zal du;ę sciska jak czyta się takie bzdury. Coś Ty robił w szkole??? Samodzielne myślenie nie jest Twoją najlepszą stroną.Teraz łopatą przez zakuty łeb...ciekawe co kupisz w sklepie nie posiadając kasy .
        Przejdzmy do kasy.
        Nie jestem skrybą do wynajęcia jak autor tych wypocin.Piszę za darmo i stać mnie na luksus pisania prawdy.
        W jednym się z Tobą zgodzę. Rządowi decydenci swoimi działaniami udup*li firmę doprowadzając ją do obecnego stanu.

        • 1 0

  • Budować w Remontowej, Stocznie MW zaorać (2)

    • 6 6

    • Budować...

      A wszech obecna tajemnica wojskowa rozwiązań polskiego giganta musi zdecydowanie budzić zainteresowanie obcych wywiadów....a w Kaliningradzie szczególnie ! Pozdrawiam entuzjastów Ślązaka!

      • 2 1

    • remontowa jak sam nazwa wskazuje jest od remontow

      wojskowa stocznia na Marynarki Polskiej zostala zlikiwdowana.
      Budynek zaorano.

      • 0 0

  • (3)

    Czy to prawda ze próby odbywają sie bez RPW bo wystepują same babole na okręcie ?. Czy to prawda ze wstrzymano budowę dalszych jednostek ze względu na problemy przy produkcji z którymi nie może sobie poradzić Remontówka?

    • 6 5

    • nie, nieprawda

      • 4 2

    • Po co trollujesz

      Jak gó. .o wiesz ?

      • 1 2

    • Tak.

      potwierdzone info. kontrola jednak nadal ujawnia kolejne nieprawidlowosci.

      • 0 1

  • gawron

    stocznia byla i jest zle zarzadzana. wydano ponad miliard zlotych na budowe tego okretu a konca budowy nie widac.jedyne wyjscie to doprowadzic do konca proces upadlosci stoczni , cale te towarzystwo komandorow przegnac gdzie pieprz rosnie i od podstaw zbudowac nowa stocznie marynarki wojennej, fakt bedzie wiazalo sie to z duzymi kosztami ale nie ma innej drogi jezeli chcemy zaczac szybko budowac nowe jednostki dla polskiej marynarki wojennej.

    • 6 0

  • Do wszystkich wyznawców Remontowej Shipbuilding

    Czy RALe są już sprzedane?
    Ile były budowane?
    Ile stocznia straciła na tym kontrakcie?

    • 11 1

  • RPW (1)

    Maciarewicz musi wyczyścić sztab z oficerów po moskiwskich szkołach których zadaniem jest osłabianie armii polskiej. Dopiero nowa ,młoda kadra jest w stanie podejmować decyzje które zmienią sytuację .

    • 0 7

    • Macierewicz. naucz sie pisac pusty chlopaku

      • 0 0

  • Prywatne (3)

    Prywatne stocznie potrafią , państwowe nigdy. Boże uchowaj nas przed uzdrawianiem przemysłu stoczniowego przez Państwo, przykład: znacjonalizowana
    stocznia Gdynia, która pod prezesurą p. Szlanty budowała, jak premier Miller ją uzdrowił to padła. Tam gdzie Państwo się miesza tam jest cyrk: koszty, dopłaty,uzdrowienia, zmiany prezesów a na końcu afery.

    • 4 3

    • ciekawe jakim interesowm strategicznym panstwa bedzie sluzyla prywatna stocznia (1)

      ktora zawsze moze odkupic potencjalny inwestor zwiazany z wrogoimi interesami?
      Wpuszcza ci na teren szpiegow i zdziwisz sie bo okret stanie sie bezbronny na morzu.
      Stocznia prywatna nie jest obowiazana tajemnica wojskowa jak jest w przypadku stoczni wojskowej.

      • 0 2

      • cały przemysł lądowy, morski, powietrzny i kosmiczny w USA jest całkowicie, stuprocentowo prywatny

        Twórca najbardziej tajnego samolotu świata B2 to prywatna firma. Twój argument jest błędny. Masz słaby ogląd sytuacji, nie wiesz w ogóle jak te sprawy się rozwiązuje w relacjach prywatny wykonawca - państwo.

        • 0 0

    • taaak?

      Dlaczego Miller musiał uzdrawiać tak wspaniale funkcjonująca firmę? ;)
      Nie ma różnicy państwowa / prywatna. Może być jedynie dobra / zła.

      • 0 1

  • Wypociny na zamowienie remontowki...ile ci dali klamco vel znafco ??? Co zostalo uszkodzone niby w orle? Polery spruchniale nie wytrzymaly wodowania. Klamstwo na klamstwie sprzedajna szujo. Jakie 300mln dlugow??? Naprawde jest w okolicach 200mln i sa splacane,nauta ma podobne dlugi po tym jak odkupywala tereny od smw,remontowa tez tonie w dlugach,ale smw be.

    • 3 2

  • Stocznia Polnocna trzaskala okrety w latach 90-tych

    Jak cala reszte zakladow ktos sprywatyzowal bo wiadomo konkurencja w UE a tej byc nie moze.

    • 2 2

  • Co to za pasjonata pisze??? Ułom który nie ma pojęcia o sytuacji w budownictwie okrętowym!!! Zobaczymy jak te Kormorany przejdą próby poligonowe. Będą pękać jak wydmuszki. Przyznają racje ci co trochę już nabudowali się jednostek pływających.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane