• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie porty odbiły się od dna

erka
3 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdańsk został rekordzistą wśród polskich portów. W 2010 roku osiągnął wzrost przeładunków wynoszący 44,1 proc. w stosunku do roku 2009. Gdańsk został rekordzistą wśród polskich portów. W 2010 roku osiągnął wzrost przeładunków wynoszący 44,1 proc. w stosunku do roku 2009.

Po trzech latach spadków, rok 2010 zakończył się dla największych polskich portów sporym wzrostem przeładunków wynoszącym 29,1 proc. - wynika z raportu "Polskie porty 2010", opublikowanego przez Actia Forum.



Co istotne, wszystkie z analizowanych portów zwiększyły swoje obroty - od 44,1 proc. w przypadku Gdańska, poprzez 26,3 proc. w Szczecinie i Świnoujściu, do 11,2 proc. w Gdyni. Warto podkreślić, że szczególna zmiana dotyczyła portu w Gdańsku, gdzie obsłużono o ponad 8,3 mln ton ładunków więcej niż przed rokiem. Tym samym osiągnięto rekordowy poziom przeładunków, nienotowany od przełomu lat dziewięćdziesiątych.
Struktura przeładunków w głównych portach w Polsce. Lata 2009/2010. Struktura przeładunków w głównych portach w Polsce. Lata 2009/2010.
Struktura przeładunków w polskich portach w roku 2010. Struktura przeładunków w polskich portach w roku 2010.
Przeładunki kontenerów w latach 2007 - 2010. Przeładunki kontenerów w latach 2007 - 2010.
Podstawowym czynnikiem wpływającym na wzrost ogólnych obrotów było zwiększenie przeładunków paliw (wzrost o 45,8 proc.) oraz ładunków drobnicowych (wzrost o 31,6 proc.). Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku decydujący wpływ na wynik ostateczny miał port w Gdańsku, gdzie terminal paliwowy oraz terminal kontenerowy w Porcie Północnym generowały dynamiczne wzrosty. Negatywne zmiany obserwowano zaś w odniesieniu do zboża (-15,7 proc.) oraz rudy (-22,4 proc.).

Wśród najważniejszych grup ładunkowych obsługiwanych w głównych polskich portach morskich wskazać można: ładunki drobnicowe, paliwa płynne oraz węgiel i koks. Największym portem drobnicowym w Polsce pozostaje kompleks Szczecina i Świnoujścia, wyprzedzając nieznacznie Gdynię. W obydwu portach obserwowano w ubiegłym roku wzrosty przeładunków w tej grupie rzędu 20 proc.

Paliwa płynne to druga grupa ładunków pod względem obsługiwanych ilości w polskich portach. Wiodącą pozycję na rynku zajmuje w tym wypadku port w Gdańsku, który obsługuje 88 proc. łącznych obrotów. Obawy, jakie pojawiły się na początku ubiegłego roku, dotyczące istotnych ograniczeń w wykorzystaniu gdańskiego portu jako punktu wysyłkowego rosyjskiej ropy, nie potwierdziły się. Warto również podkreślić, że kolejny rok import tego surowca utrzymuje się na poziomie 4 mln ton. W portach Szczecina i Świnoujścia oraz Gdyni obsłużono odpowiednio 1,0 mln ton oraz 0,9 mln ton paliw płynnych, osiągając przyrosty na poziomie 10 proc. i 18 proc.

Ładunkiem, który od trzech latach powraca do polskich portów jest węgiel, a co ważniejsze węgiel w relacji eksportowej. Po drastycznym spadku w roku 2007, kiedy przeładunki spadły do poziomu 6,9 mln ton, następuje odbudowa ruchu na terminalach. W 2010 roku było to już łącznie 12,2 mln ton, z czego 7,6 mln w eksporcie. Szczególnie dobrze pod tym względem wypada Szczecin, gdzie przeładunki węgla zwiększyły się o ponad 3 mln ton. Drugą pozycję zajmuje Gdańsk, gdzie przeładunki eksportowe wzrosły o 0,6 mln ton, natomiast import spadł o 0,2 mln ton. Podobne kierunki zmian obserwowano także w Gdyni, gdzie niestety spadek importu (0,6 mln ton) nie został nadrobiony wzrostem eksportu (0,3 mln ton).

Największy spadek przeładunków dotyczył zboża. Porty straciły bowiem w ciągu roku łącznie 700 tys. ton zboża. Co ważne, wszystkie porty notowały ograniczenia obrotów od 19 proc. (Gdańsk) do 13 proc. (Gdynia). Ładunkiem zanikającym w portach jest ruda. Przeładunki kształtujące się w ostatniej dekadzie na poziomie około 2 mln ton, od ubiegłego roku spadły poniżej granicy 1 mln ton. W praktyce, jedynie port w Szczecinie i Świnoujściu może mówić o obsłudze rudy, ponieważ w Gdańsku i Gdyni ładunek ten występuje w małych ilościach.

W 2010 nastąpiła zmiana na pozycji krajowego lidera w przeładunku kontenerów. Pozycja, jaką od zawsze zajmowała Gdynia dysponująca od 1979 roku Bałtyckim Terminalem Kontenerowym, zajęta została przez port w Gdańsku, gdzie od 2007 roku działa terminal DCT Gdańsk. Terminal ten zwiększył bowiem swoje obroty w rocznym okresie czasu o 178 proc., osiągając poziom 445 tys. TEU (lepszym wynikiem może się pochwalić jedynie BCT w 2007 roku). Drugi z gdańskich terminali - Gdański Terminal Kontenerowy - zanotował stratę (-16,7 proc) obsługując w 2010 roku 62,3 tys. TEU. Pozytywne zmiany miały również miejsce w pozostałych polskich portach. W Gdyni obroty przeładunkowe wzrosły o 28 proc., co pozwoliło osiągnąć wynik na poziomie 485,2 tys. TEU.

Bałtyckie przewozy ładunków ro-ro zanotowały umiarkowany wzrost w 2010 roku. W odniesieniu do liczby samochodów osobowych było to 5,9 proc. wzrostu, natomiast liczba jednostek frachtowych wzrosła o 3,7 proc. W ujęciu procentowym, najszybciej w ubiegłym roku zyskiwała Gdynia (dla samochodów) oraz Świnoujście (dla jednostek frachtowych).

Ruch pasażerski utrzymuje się więc na poziomie przekraczającym 1 milion pasażerów, a największym portem świadczącym tego typu usługi jest tradycyjne Świnoujście (50 proc. rynku). Ruch statków wycieczkowych w bałtyckich portach od wielu lat wykazywał tendencje wzrostową. Dlatego też zaskoczeniem jest istotne ograniczenie ruchu, jakie obserwowano w 2010 roku. Turystów traciły Gdynia i Gdańsk (po około 8,5 tys. turystów), natomiast ruch turystyczny w Szczecinie znacząco wzrósł (dodatkowo 4,7 tys. osób).

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

erka

Miejsca

Opinie (79) ponad 10 zablokowanych

  • fajne zdjęcie (5)

    wejścia do portu

    • 76 4

    • wpływ do portu !!! ;)

      wejście to przy drzwiach albo ..... ;P

      • 1 14

    • Gdansk morze mozliwosci! (2)

      I co oczywiscie Gdansk znowu przoduje. Zaraz pojawi sie komentarz jakiegos sledzia z kompleksami ze dane sa sfalszowane, albo ze to przez to ze nie ma terenow na powiekszenie portu heu heu hue . . .

      • 7 10

      • dane są sfałszowane!

        • 8 3

      • przez to nie ma terenow na powiekszenie portu

        • 8 1

    • te zdjecia lotnicze calego 3Miasta robi zdolny koles na motolotni, czesto fruwa nad nami :)

      • 0 0

  • Dobry, rzeczowy artykuł. (6)

    Tak trzymać!

    • 52 8

    • a ty dostajesz pieniądze za pisanie głupot adamowiczowski podnóżku (4)

      widać jak na dłoni tabelkową propagandę
      mydlącą oczy ciemnemu ludowi.

      • 7 10

      • nie, (3)

        Bo w przeciwieństwie do Ciebie - liczby nie kłamią...

        • 12 6

        • Lisiecki, jaki ty jesteś przewidywalny :( (2)

          poza tym ja jestem z Gdańska.
          Czy wszystkie podnóżki Adamowicza
          to takie chamy jak ty?

          • 4 7

          • jesteś z Gdańska i z taką ochotą bruździsz we własne gniazdo ? :))) (1)

            Oj nie ładnie panie śledzik, nie ładnie...

            • 3 5

            • a co, mam sie przyglądać jak Adamoowicz sprowadza na miasto zagładę?

              żenujący przykład komunistycznego gnoma bym dawał
              gdybym przyklasnął bolszewickiemu terroryście

              • 5 6

    • A kiedy od dna odbije się Polska jako kraj?

      Kiedy zacznie rządzić tym krajem ktoś kto ma jaja?
      Chciało by się prosić o powrót z zaświatów Kazimierza Wielkiego!

      • 11 1

  • kiedyś w szkole jako dzieci (3)

    śpiewaliśmy taką piosenkę 'północny port potężny i największy, północny port co chlubą naszą jest'..

    • 25 2

    • za slabo śpiewaliście ;)

      • 7 2

    • to kiedyś było dawno

      teraz dzieci w szkole wysyłają sobie maile.

      • 5 1

    • pozdrawiam SP nr 80

      • 0 0

  • Marna pociecha. (2)

    • 11 19

    • Porna maciecha.

      • 0 2

    • dokładnie

      i tak sprzedadzą Ruskom, podobnie jak Lotos i inne dobrze prosperujące przedsiebiorstwa:/

      • 2 4

  • Wywlić z zarządów portów kumpli władzy i zatrudnić sprawnych menedżerów, a od azu wzrosną przychody!!!!!!!!!!!!!! (7)

    • 48 9

    • wywalić związki zawodowe!

      wtedy dopiero zaczną spadać koszty! :-)

      • 24 5

    • niestety - okrągły stół jest uwłaszczony za głęboko

      • 9 7

    • przychod to nie wszystko (4)

      • 11 0

      • tat, tyle tylko, że bez przychodu nie będzie dochodu (3)

        • 6 3

        • marny z ciebie economysta (2)

          skoro nie wiesz, ze przy jednostkowej stracie kazda kolejna sprzedana jednostka przynosi coraz wieksze straty......... :)

          • 2 1

          • Wyjaśnienie: (1)

            Niekoniecznie, bo jeżeli strata nie wynika tylko z większych kosztów zmiennych nad przychodami, to przy większej sprzedaży te same koszty stałe rozłożą się na większą ilość przychodów i w rezultacie cała sprzedaż może być zyskowna, a więc i będzie zysk jednostkowy. To tak z grubsza, bo przy zmianie skali działalności koszty zmienne i stałe też się zmienią. A poza tym można też zmienić technologię działalności na oszczędniejszą.

            • 2 2

            • Nie wtrącaj się! To nie jest forum dla fachowców, tylko dla tych, którym się coś wydaje.

              • 7 0

  • Co ma wisieć nie utonie

    szkoda tylko że jest rozkradane

    • 19 7

  • Jak zaczyna przynosic zyski to pora sprzedac np. Rosjanom - na tym chyba polega polityka Naszego Rzadu. Moze wtedy nie powstanie rurociag odcinajacy nasze porty.

    • 10 12

  • to po co likwidowalismy stocznie?

    skoro sie transport rozwija ? czyli coraz wiecej bedzie potrzeba -a skoro wplywa to i KUPI - ceny byly konkurencyjne - szkoda tylko ze ZARZAD POLITYCZNY z czasów SLD (czyli dzisiejszego nowego sld i PO ) - ktory nie mial pojecia co robi i co to jest roznica walutowa - dzis po ekonomiku -technikum w takie jaja sie malolaty nie daja wrabiac ........ dobry zarzad by wystarczykl bo doplata 80mln do pracy stoczni przez 5lat to tyle co ADAMOWICZ - daje na 1budowe centrum szekspira....... BLEHHHHHHi to jednorazowo!

    • 14 21

  • ach, te podniecające "grupy towarowe"! Ach, te ekscytujące tabelki portowe.

    którą zrobił znany wszystkim Jasiu? Jasiu robi ładne tabelki. chętnie rozmawia o grupach towarowych. oprócz tego umie zrobić jajecznicę.

    • 10 9

  • Pilnuj Polski. Takie interesy można robić tylko z III RP. Modernizacja - 5 mld zł, roczny zysk - 1 mld zł, cena - ok. 4 mld zł (2)

    "Ministerstwo Skarbu Państwa szuka kupca na 53 proc. akcji Lotosu dających kontrolę nad drugim co do wielkości producentem paliw w Polsce, który w 2010 r. miał prawie 1 mld zł zysku. Ile może kosztować ten pakiet? Według wyceny giełdowej cała spółka warta jest 5,5 mld zł, ale inwestor będzie musiał zapłacić premię za przejęcie kontroli.

    • 29 4

    • Pamiętaj tylko jeden drobny szczegół, modernizacja była zrobiona z pieniędzy poch z kredytu od komercyjnych banków, a nie panstwowych. Ale przeciw sprzedazy tez jestem.

      • 12 0

    • jakim prawem sprzedajemy Lotos jeden z ostatnich bastionów energetycznych rozkradzionego kraju!

      Czyżby zabrakło kasy na wybudowanie pomników głupoty jak Stadion Arena, Centrum Solidarności, muzeum judaizmu itp i dlatego trzeba sprzedawać ostatnią koszulę za psi pieniądz.Czy ktoś wreszcie powstrzyma rozkradanie resztek majątku tego kraju o czym świadczą powyższe wpisy?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane