• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie statki wrócą na Zalew Wiślany

Kuba Łoginow
16 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Jeszcze w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem - obiecuje polski rząd. Jeszcze w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem - obiecuje polski rząd.

Rosja wpuści polskie statki na swoją część Zalewu Wiślanego. Skorzystają na tym trójmiejskie przedsiębiorstwa z branży morskiej, które już teraz przygotowują się do obsługi nowych linii żeglugowych. Na polsko-rosyjskim porozumieniu ucierpieć może natomiast ekologia.



Swobodna żegluga

Zarys porozumienia ustalono podczas polsko-rosyjskiej komisji międzyrządowej do spraw gospodarczych. -Przygotowaliśmy grunt do przełomu w polsko-rosyjskich stosunkach gospodarczych, do którego powinno dojść podczas wizyty premiera Putina w Polsce - mówił po niej minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Najważniejszym ustaleniem jest wstępna zgoda Moskwy na udrożnienie żeglugi po Zalewie Wiślanym. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, już w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem. W obsłudze tych linii i eksploatacji terminalu elbląskiego portu wezmą udział głównie firmy z Trójmiasta.

Jednak po Zalewie nie będą pływać jednostki pełnomorskie, lecz śródlądowe, które nie mogą wyjść na otwarte morze i dostarczyć ładunek np. do portów szwedzkich. Przyczyną jest niewielka gwarantowana głębokość rosyjskiej części Zalewu, która według oficjalnych dokumentów wynosi jedynie 1,8 metra.

Kanał przez Mierzeję zagrożony. Wcale nie - twierdzi Urząd Morski

Porozumienie z Rosją może wpłynąć na uchylenie rządowej uchwały o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najważniejsze ustalenie to zgoda Rosji na umożliwienie jeszcze w tym roku żeglugi polskich statków pasażerskich i handlowych po Zalewie Wiślanym. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei Wiślanej - ocenił uczestniczący w rozmowach wiceminister gospodarki Marcin Korolec.

Innego zdania jest natomiast Urząd Morski w Gdyni, podlegający pod wiceminister infrastruktury Annę Wypych-Namiotko. - Urząd Morski w Gdyni nie posiada żadnych informacji świadczących o rozważaniach rządu na temat rezygnacji z omawianego przedsięwzięcia - twierdzi wicedyrektor Urzędu Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Wątpliwości ekologów. Czy czeka nas ekologiczny dumping?

Zarówno kanał, jak i zawarte niedawno porozumienie z Rosją, budzą obawy niektórych ekologów. Zalew Wiślany jest częścią unikalnej sieci NATURA 2000, a wzmożony ruch przestarzałych barek między Elblągiem a Królewcem może być niebezpieczny dla przyrody północnej części tego akwenu. Wątpliwości budzi fakt, iż Rosja nie uznaje wielu rygorystycznych wymagań w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz ochrony środowiska (ustalonych przez IMO, EMSA i HELCOM) Rosyjskie statki, które mają kursować po Zalewie, są delikatnie mówiąc pływającymi trupami, z których w każdej chwili może wyciec paliwo. Zdaniem ekologów, w zawartym niedawno porozumieniu powinny koniecznie znaleźć się uregulowania, które zapobiegłyby tego typu niebezpieczeństwom.

Ponadto, wraz z uruchomieniem masowej żeglugi między polskimi portami a Królewcem, można się spodziewać zalania pomorskiego rynku tanimi rosyjskimi towarami (materiałami budowlanymi, wyrobami przemysłu drzewnego itp.), które będą wypierać bardziej przyjazne środowisku polskie produkty. Rosyjskie fabryki, w tym również te położone nad Bałtykiem, nie muszą ponosić kosztów oczyszczania ścieków (nieczystości wypuszczane są wprost do rzeki Pregoły), ograniczania emisji szkodliwych substancji czy utylizacji odpadów. W efekcie, koncentracja produkcji przemysłowej w Obwodzie Kaliningradzkim bardzo negatywnie wpływa na stan środowiska naturalnego Zatoki Gdańskiej, a cena rosyjskich wyrobów jest sztucznie zaniżona.

Opinie (85) 8 zablokowanych

  • Wchodze sobie rano (2)

    do serwisu Trójmiasto....a tam wiadomości z soboty, wchodzę sobie popołudniu a tu dwa artykuły godne pożałowania....czyżby w Trójmieście naprawdę nie było ważniejszych spraw?? A może jakaś interwencja panowie-pismacy?? Takie tu nuuuudy, że ziewam i wybieram ciekawsze strony...

    • 4 8

    • Nikt cie tu nie zapraszal...artykoly sa oki ... (1)

      • 0 4

      • Artykuły

        teee-mądraliński!ortografię ćwicz, bo troszkę żenada artykuł pisać przez ó

        • 0 1

  • po co gadać z ruskimi

    zaraz się wypną i znowu będziemy w d.

    robić przekop i nie będzie problemu. ruskie złomy nie będą syfić, my będziemy mieli dostęp do zatoki i sprawa rozwiązana. wtedy ewentualnie ruski poproszą o możliwość żeglugi, a my postawimy warunki.

    ale pewnie Korolec dostanie "prezent" i projekt przekopu pójdzie w odstawkę....

    • 8 0

  • Przekopac mierzeje i to jak najszybciej

    Jak ruscy zorientuja sie, ze Elblag ma za dobrze i jest konkurencja dla Pilawy lub Krolewca, to zaraz znajda powod, aby zablokowac nam dostep do Baltyku.

    • 10 1

  • p.s. (2)

    a ekolodzy niech nie fikają, bo jakoś gdzie indziej potrafią sobie z tym poradzić. jaki u nas jest ruch wodny??? znikomy!!! w niemczech, holandii ruch jest sto razy większy, a jakoś czyściej mają.

    problem nie tkwi w statkach, tylko w naszym syfiarstwie!

    • 10 1

    • dokładnie! (1)

      Bo Polska to cholernie brudny kraj!!! wystarczy spojrzeć na świeże wyremontowane ulice i chodniki super, że są ale czemu nikt o nie nie dba ???? Czemu są brudne pełne piachu wszędzie latają jakieś siatki...

      Nie wiem od czego to zależy, że Polacy są takimi brudasami, ale gdyby udało zmienić w mentalności polaków tą jedną rzecz...żeby dbali o to co mają, ale również o to co jest na około Polska wyglądała by jak inne kraje UE a nie jak bez obrazy Rumunia!

      • 3 0

      • wiesz

        przez 40 lat nikt o to nie dbał, więc teraz w czasach "normalności" musi chyba minąć drugie tyle.

        tak czy siak, pretensje być powinny i to na pewno do rządu. bo jeśli można tłumaczyć naród, że jest nieświadomy ekologicznie, to już ekip rządzących nie.

        prawda jest taka,, że syf wróci do nas z nawiązką i konsekwencje takiego postępowania będą naprawdę duże!

        • 3 0

  • A może by tak zagarnać Kaliningrad??? (2)

    Zdobylibyśmy dostęp do większej ilości plaż:D i nie było by problemu z zalewem :D i bliżej do fajnej Estonii ;D ? Porozpierdzielamy rusków !!!

    • 5 1

    • Przedzialek na rowku sobie zagarnij. (1)

      Nawet jesli to zart to bardzo kiepski.

      • 0 2

      • Dlaczego ? Było by na prawde fajniej :D Mniej problemów z Raaasiją....więcej wybrzeża... zresztą już o tym pisałem a od mojego przedziałka się od funkcjonuj :D

        • 2 0

  • mam nadzieję, że usamodzielnianie się Królewca będzie postępować coraz szybciej

    będzie to z korzyścią dla całego regionu

    • 3 0

  • Chętnie dowiedziałbym się od kiedy, a tego zabrakło...

    .

    • 2 0

  • jaki Królewiec? (2)

    przecie to Kaliningrad, a nie sądzę żeby Rosjanie wrócili do poprzedniej nazwy.

    • 4 1

    • Ja tez nie wiem co autor sie uparl z tym Krolewcem?? (1)

      Caly artykul uparcie pisze Krolewiec, Krolewiec, Krolewiec... Jaki Krolewiec panie Łoginow?? To miasto sie nazywa Kaliningrad szanowny redaktorze.

      • 1 3

      • a miasto Londyn nazywa się London.

        Wszystkie madrale na pewno mówią LONDON, NEW YORK, ESPANA itd

        • 1 0

  • I znowu bede mógł sie nawalić za taniochę

    I znowu bede mógł sie nawalić za taniochę. A ekologi niech pija ekologiczne i naturalne szczyny z perkozów. A materiały to mam w du... . Liczy sie paliwo doustne

    • 1 3

  • wszystko kreci sie

    wokol mafii alkoholowej i paliwowej z burdelami w sopocie

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane