Fakty i opinie

stat

Południowa Obwodnica Gdańska. Potrzebują 7 mln zł, by zdążyć na Euro

Budowa największej - 2,8-kilometrowej - estakady w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska metodą nasuwania podłużnego.
Budowa największej - 2,8-kilometrowej - estakady w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska metodą nasuwania podłużnego. fot. GDDKiA

Kłopot na Południowej Obwodnicy Gdańska. Wykonawca musi przyspieszyć prace, by zakończyć inwestycję drogową przed Euro 2012. Potrzebuje na to jednak ok. 7 mln zł. To niewiele, przy całkowitym koszcie inwestycji wynoszącym ok. 1,4 mld zł. Trwają rozmowy z GDDKiA.



Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska.
Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska. graf. trojmiasto.pl
Harmonogram na budowie Południowej Obwodnicy Gdańska stał się bardzo napięty. Z ustaleń portalu Trojmiasto.pl wynika, że wykonawca, by zdążyć z budową Południowej Obwodnicy Gdańska do Euro 2012, musi utworzyć drugie - dodatkowe - stanowisko nasuwania płyt żelbetowych. Chcąc nadrobić czas, należy m.in. wykonywać nasuwanie dwóch konstrukcji żelbetowych jednocześnie na moście, który powstaje nad Motławą w dzielnicy Olszynka zobacz na mapie Gdańska.

Uruchomienie kolejnego stanowiska do nasuwania płyt może pochłonąć dodatkowo ok. 7 mln zł. Co się zawiera w tej kwocie? Największy koszt stanowi zakup rusztowania mocowanego na czole płyty (widać je na zdjęciu w kolorze żółtym). Pozwala ono podczas nasuwania uchronić żelbetową płytę przed złamaniem pod wpływem własnego ciężaru.

Kto powinien zapłacić za dodatkowe stanowisko nasuwania płyt?

inwestor - GDDKiA

41%

wykonawca - Bilifinger Berger

59%
Do napiętego harmonogramu prac przyczyniła się przede wszystkim tegoroczna sroga zima - czynnik niezależny od inwestora i wykonawcy. Wiele czasu stracono też na negocjacje z dwiema rodzinami, które mieszkały w domach przy budowanej Południowej Obwodnicy Gdańska. Wtedy m.in. budowlańcy wbijający kafarami betonowe słupy musieli odstąpić od pracy. O sprawie pisaliśmy w połowie czerwca ubiegłego roku. Rodziny domagały się wykupu nieruchomości.

Inwestorem budowy Południowej Obwodnicy Gdańska jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a wykonawcą przedsięwzięcia firma Bilfinger Berger Budownictwo S.A. jako lider, a partnerem jest spółka Wakoz z Luzina.

Władze inwestora, jak i generalnego wykonawcy uspokajają, ale nie mówią na razie o szczegółach sprawy. - Trwają aktualnie rozmowy. Sprawa jest delikatna. Robimy wszystko, by Południowa Obwodnica Gdańska była przejezdna do czasu Euro 2012 - wyjaśnia Piotr Michalski z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Niewiele więcej powiedział nam w sprawie dodatkowych kosztów rzecznik prasowy generalnego wykonawcy. - Zaznaczam, że nie jest to problem. Trwa dyskusja z inwestorem. Nic więcej nie mogę powiedzieć - mówi Mateusz Gdowski z firmy Bilifinger Berger.

Południowa Obwodnica Gdańska będzie wiodła od Koszwał przez gdańską Olszynkę, Lipce i Maćkowy do Obwodnicy Trójmiasta. Trasa będzie liczyła ok. 17 km. Pochłonie ok. 1,133 mld zł. Łączna wartość projektu to 1,5 mld zł. To największa inwestycja na Pomorzu, realizowana przy udziale środków Programu Infrastruktura i Środowisko.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (147)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.