• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południowa Obwodnica Gdańska jest już prawie gotowa

Maciej Naskręt
21 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Tak powstaje Południowa Obwodnica Gdańska.



Na 18-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska zostało już niewiele do zrobienia, ale budowlańcy dwoją i troją się, by ekspresówką z Koszwał do Obwodnicy Trójmiasta mogli pojechać jeszcze przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej.



Wiadukt pod Przejazdowem nad Południową Obwodnicą Gdańska  budowany wyłącznie na potrzeby gdańskiej rafinerii. Wiadukt pod Przejazdowem nad Południową Obwodnicą Gdańska  budowany wyłącznie na potrzeby gdańskiej rafinerii.
Gdy we wrześniu 2009 r. rozpoczynano budowę Południowej Obwodnicy Gdańska, drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - inwestor - wraz z wykonawcą - firmą Bilifinger Berger - zapowiadali, że choć termin zakończenia robót wyznaczono na lipiec 2012 r., to ekspresówką pojedziemy jeszcze przed Euro 2012. Co prawda ta droga nie ma znaczenia z punktu widzenia obsługi tej imprezy, ale na 18 dni przed nią, postanowiliśmy sprawdzić postęp prac.

18-kilometrowa droga, która wiedzie od Koszwał do Obwodnicy Trójmiasta jest już prawie gotowa. Niemal na wszystkich odcinkach leży nawierzchnia bitumiczna. Brakuje jej tylko na obiektach inżynierskich, których budowa dobiega końca. Na dniach asfaltobeton pojawi się na estakadzie w Lipcach, wiadukcie nad Obwodnicą Trójmiasta i moście nad Motławą.

Czy cieszysz się z otwarcia Południowej Obwodnicy Gdańska?

Przy obu nitkach jezdni drogowcy montują bariery ochronne i także oświetlenie. Trwa też montaż ogrodzenia, które ma zapobiec wbieganiu na drogę dzikich zwierząt.

W sumie niewiele potrzeba, by zapewnić drodze tzw. przejezdność. Kiedy zatem otwarcie? - Przewidujemy, że samochody pojadą Obwodnicą nie wcześniej niż między 8 a 10 czerwca - zapowiada Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Pamiętajmy jednak, że jeśli pierwszego dnia po otwarciu skorzystamy z POG, nie będzie to podróż komfortowa. Możliwe, że jadąc od strony Warszawy pierwsze zwężenie napotkamy na wysokości przeprawy przez Motławę. Tam ruch będzie odbywał się wyłącznie jedną nitką. To wynik opóźnień przy budowie mostu, o których pisaliśmy w zeszłym roku. Nie będzie także można zjechać z obwodnicy na Trakt św. Wojciecha. Przedłużają się tam bowiem procedury odbioru estakad będących zjazdami z ekspresówki. Dalsza podróż w kierunku obwodnicy Trójmiasta powinna odbywać się już bez przeszkód.

Tuż przed weekendem najwięcej robotników pracowało w obrębie Węzła Przejazdowo. Wszytko po to, by w miniony piątek oddać do ruchu wiadukt nad budowaną obwodnicą. To umożliwiło przesunięcie ruchu tranzytowego z mocno wyeksploatowanej drogi powiatowej, która wiodła przez Bogatkę, na starą "siódemkę".

Mamy niestety złe wiadomości dla mieszkańców podgdańskich wsi: Przejazdowo i Dziewięć Włók. Nie będą oni mogli korzystać z wiaduktu zlokalizowanego kilometr za Węzłem Przejazdowo w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Powód? - Obiekt został zbudowany z myślą zabezpieczenia funkcjonowania gdańskiej rafinerii - mówi krótko Piotr Michalski. Z tego powodu kierowcy będą musieli podróżować drogą okrężną - właśnie przez Węzeł Przejazdowo.

Budowa Południowej Obwodnicy Gdańska to inwestycja zlecona przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt zakłada budowę 18-kilometrowej drogi ekspresowej między Koszwałami a Obwodnicą Trójmiasta przez Olszynkę. Pierwotnie generalnym wykonawcą było konsorcjum firm Blifinger Berger (lider) i Wakoz (partner), jednak ta druga firma w marcu wycofała się i zeszła z placu budowy. Blifinger Berger kończy budowę ekspresówki teraz samodzielnie. Inwestycja kosztuje ok. 1,133 mld zł.

Poznaj najważniejsze obiekty mostowe i węzły w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska. Poznaj najważniejsze obiekty mostowe i węzły w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska.

Zobacz jak wygląda prawie gotowa Południowa Obwodnica Gdańska między Koszwałami a Olszynką.


Podstawowe parametry techniczne budowanej Południowej Obwodnicy Gdańska:
Klasa techniczna - S droga ekspresowa
Ilość jezdni - dwie
Prędkość projektowana - 100 km/h
Szerokość jezdni - 2 x 3,50 m
Szerokość pasa awaryjnego - 2,5m
Szerokość pasa rozdziału na trasie 5,0 m
Szerokość pobocza ziemnego - 1,50 lub 1,90 m
Szerokość korony - min 27 m
Pochylenie jednostronne jezdni na prostej 2.5%
Kategoria ruchu - KR 6
Obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś
Skrajnia pionowa nad drogą S 7 - 5 m

Miejsca

Opinie (213) 8 zablokowanych

  • super (2)

    gratulacje że udało się skończyć w terminie!!!

    • 9 3

    • w czym ?

      • 0 2

    • he he ... prosze się przejechać "wzdłuż" budowy

      to pan zobaczy jak to wygląda 'udało się w terminie"

      • 3 2

  • ja w totolotka też miałem prawie szóstkę, czyli piątkę i szóstą obok

    mała różnica, za szóstkę płacili 8 mln, a ja dostałem 4 tys 368 zł

    • 6 2

  • Ktoś wie dlaczego obwodnica została zbudowana w postaci estakady? (3)

    Tereny nie są specjalnie zalewowe. Rozumiem wbijanie pali pod drogą, ale po co budować na wysokości kilkudziesięciu metrów? Taniej podnieść teren kilka metrów usypując wał i przygotować tradycyjną metodą drogę.
    Wydane 63 miliony zł za kilometr troche dużo, naprawa i przeglądy też bedą znacznie droższe.

    • 2 6

    • trzeba było wnieść protest do projektu jak lepszy z Ciebie inżynier i planista.

      • 3 3

    • podejrzewam ze wyszlo taniej niz wymiana milionow m3 grzaskiego gruntu

      • 3 0

    • Powodów jest kilka. Jest to teren pośredniej i bezpośredniej ochrony wody ujęcia wody "Lipce", dodatkowo przebiegają 2 linie kolejowe (ta do Tczewa i trochę dalej taka, co idzie gdzieś do portu), kanał Radunii, Trakt św. Wojciecha i jeszcze są duże różnice wysokości (górka w Borkowie, obniżenie w okolicach Traktu). I oczywiście torfy. Nie ma innego sposobu na ominięcie tych przeszkód niż budowa estakady.

      • 0 0

  • Nie za mało ?? (1)

    Obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś.
    Siodłówki często przewożą ładunki ponad 50 ton.
    Jak więc to sie ma do założonego 11 tonowego obciążenia na oś ?
    Czekaja nas szybkie i nieuchronne koleiny ?

    • 6 5

    • jak będą jechać to nie, jak będą stać w korkach to tak
      PS: patrz nawierzchnia obwodnicy VS środek miasta

      • 0 2

  • Wiadukt dla rafinerii ?

    Co to znaczy obiekt dla zabezpieczenia rafinerii Panie Michalski ?
    Jak jest droga publiczna to chyba powinna być dla mieszkańców tych wiosek
    a rafineria jak chce mieć wiadukt to niech za niego zapłaci ,albo zbuduje za swoje.
    Typowa arogancja władzy .

    • 9 2

  • Cieszę się. Po prostu.

    • 3 0

  • kto wymyslił zakręt ponad 90 stopni na estakadzie? (1)

    przecież już teraz wiadomo że będzie tam mase wypadków a zimą to mega karambole na lodzie

    • 5 7

    • debil wymyślił !

      • 2 0

  • Projektowa predkosc 100km/h? chyba na pasie przegranych

    Jak po obwodnicy jedzie sie 100km/h to znaczy ze byl wypadek i przed nami korek.

    • 9 6

  • Platfusowa propaganda (1)

    Obwodnica prawie gotowa, ale w jednym miejscu będzie zwężenie, w drugim jedna nitka, a w innym jeszcze coś innego. Dobre. Lemingi i tak to kupią.

    • 14 5

    • nawet jeśli

      początkowo będzie jeden pas w każdą stronę to i tak tym jednym pasem będzie się jechało od Nowego Dworu do Gdyni o wiele lepiej nie musząc zatrzymywać się na światłach, przejściach, dziurach, korkach itp. i nie ma to żadnego związku ze srEuro. A jak nie zrobią od razu ViaToll'a to i ciężarówki (poza jadącymi z DCT na zachód 6 lub południe 1 ominą) Przedwale.

      • 1 5

  • Okoliczne domy popękały, niedbalstwo i bałagan na budowie

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane