- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (501 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (273 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (230 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (127 opinii)
- 6 Sprzątanie świata w sobotę. Przyłączysz się? (54 opinie)
Czy Południowa PKM utrudni budowę nowych dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać
Czy budowa Południowej PKM utrudni realizację planowanego od lat układu drogowego Południa - w tym ul. Nowej Świętokrzyskiej? Tzw. rekomendowany przebieg nowej linii kolejowej wykorzystuje rezerwy terenowe niemal wszystkich strategicznych dróg, a ponadto może utrudnić realizację bezkolizyjnego przejazdu przez tory na Oruni. Ostateczne decyzje zapadną dopiero za 2,5 roku.
W kolejnych latach, na bazie tych ustaleń, sporządzano nowe miejscowe plany zagospodarowania oraz kolejne edycje studium, a starą rezerwę terenową sprzedawano pod budowę bloków, obiektów handlowo-usługowych czy wykorzystano na cele społeczne - m.in. budowę szkoły podstawowej na Ujeścisku. Ponadto część rezerwy przekształcono w planowane układy drogowo-tramwajowe - m.in. fragmenty Nowej Bulońskiej Południowej czy Nowej Podmiejskiej.
Poszukiwanie ostatnich niezabudowanych terenów na Południu
Nieoczekiwany powrót do budowy kolei przez Południe w ostatniej kampanii wyborczej wywrócił "do góry nogami" wszystkie dotychczasowe dokumenty planistyczne. Szukając ostatnich niezabudowanych terenów, postanowiono wykorzystać w dużej mierze korytarze transportowe rezerwowane dla dróg i ewentualnych tras tramwajowych.
W efekcie powstał wariant rekomendowany autorstwa Biura Rozwoju Gdańska, który wykorzystuje rezerwy terenowe:
- ul. Nowej Podmiejskiej i Małomiejskiej,
- ul. Nowej Świętokrzyskiej,
- ul. Nowej Bulońskiej Południowej (przedłużenie al. Adamowicza),
- rozbudowy o drugą jezdnię ul. Lawendowe Wzgórze (Nowej Bulońskiej Południowej),
- pasa rozdziału al. Armii Krajowej (Trasa W-Z) z potrzebą korekty jezdni co najmniej przy planowanych przystankach kolejowych na wysokości ul. Leszczynowej i ronda Myśliwska-Kartuska.
Kolizja z bezkolizyjnym przejazdem nad torami na Oruni
Ponadto włączenie nowej trasy PKM w magistralę kolejową Gdańsk - Tczew w dwóch z czterech wariantów przebiegu stoi w kolizji z planowanym wiaduktem drogowym nad torami kolejowymi na wysokości ul. Sandomierskiej - Nowej Podmiejskiej - zarówno nowa trasa kolejowa PKM, jak i infrastruktura drogowa mają w tym miejscu przebiegać nad magistralą, co niemożliwe jest do pogodzenia w tak ograniczonym terenie.
Warto zaznaczyć, że żaden wariant przebiegu Południowej PKM nie koliduje z kamienicami wzdłuż ul. Małomiejskiej 17-25 - każda z propozycji lokalizacji torów omija je od północy (tj. po stronie Chełmu).
Czytaj też:
Południowa PKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji
Kolizja z rozbudową obwodnicy i obwodnicą metropolitalną
W materiałach dla wykonawcy Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (najkorzystniejszą ofertę na kwotę ok. 4,5 mln zł złożyła firma TPF z Warszawy) wskazano także potencjalne kolizje z innymi projektami, będącymi już poza granicami administracyjnymi Gdańska:
- rozbudową węzła Kowale - nieuwzględnione w dokumentacji projektowej przekroczenie obwodnicy,
- budową Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podobnie jak wyżej.
Czytaj też:
Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce
Wizualizacja rozbudowanego węzła Kowale z obwodnicą Trójmiasta
Nowa Świętokrzyska wymaga całkowitego przeprojektowania
O ile realizacja odcinków trasy kolejowej w pobliżu ww. dróg ekspresowych to bardzo odległa perspektywa, dla której obecnie wystarczy przygotowanie rezerw terenowych, to budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze niedawno wydawała się perspektywą kilku lat.
Obecnie nie ma już żadnych szans na rychłe ogłoszenie przetargu na jej realizację, bowiem dokumentacja przygotowana w 2017 r. w znacznej mierze będzie nadawała się do kosza.
Budowa Południowej PKM wymusza całkowite jej przeprojektowanie od al. Havla aż do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską przy granicy z Kowalami ze względu na inne wymagania techniczne dla prowadzenia trasy kolejowej czy potrzebę zapewnienia bezkolizyjnych skrzyżowań i przejść dla pieszych pod/nad PKM.
- Szczegółowe odpowiedzi na to, jaki wpływ na inne inwestycje w tej części miasta będzie miał nowy projekt PKM Południe, będą znane dopiero we wrześniu 2023 r. Jednak decyzje dotyczące inwestycji miejskich będą podejmowane równolegle, przy ścisłej współpracy i w konsultacji z wykonawcami studium. Oczywiście z wykorzystaniem dokumentacji Nowej Świętokrzyskiej i wiaduktu na Oruni w śladzie Nowej Podmiejskiej - mówi Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego. - Należy podkreślić, że to bardzo ważny i trudny projekt, który musi wpisać się w tkankę miejską, uwzględniając nie tylko istniejącą infrastrukturę, ale planowaną obecnie oraz w przyszłości.
Jak zmieścić w jednej rezerwie tory kolejowe i układ drogowy?
Od wykonawcy STEŚ odnośnie ul. Nowej Świętokrzyskiej wymagane będzie dokonanie analiz w zakresie:
- możliwości realizacji obu inwestycji w jednej rezerwie terenowej przy założeniu ograniczenia jej przekroju drogowego do jednej jezdni z dwoma pasami ruchu,
- realizacji dotychczasowego przekroju ul. Nowej Świętokrzyskiej tj. cztery pasy ruchu, z czego dwa to buspasy wraz z niezbędnym rozszerzeniem rezerwy terenowej,
- porównania obu tych wariantów pod kątem finansowym z rekomendacją najlepszego rozwiązania.
Warto nadmienić, że w przypadku ul. Nowej Świętokrzyskiej w planach zagospodarowania zabezpieczono przewymiarowany korytarz transportowy, który pierwotnie uwzględniał także torowisko tramwajowe oraz rozległe skrzyżowania z wyspami centralnymi.
Czytaj też:
Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
- To ostatni moment na skoordynowanie inwestycji wiaduktu nad torami na Oruni oraz Nowej Świętokrzyskiej z planowaną trasą PKM. Nad tym właśnie m.in. będą pracowali wraz z wykonawcą STEŚ, specjaliści z PKM, samorządu województwa oraz cały zespół gdańskich służb miejskich. Do pracy włączony zostanie również niedawno powołany pełnomocnik ds. kolejowych - zapowiada Kozicka-Prus.
Dekada prac nad dokumentacją Nowej Świętokrzyskiej
Przypomnijmy, że dotychczasowe opracowanie dokumentacji projektowej ul. Nowej Świętokrzyskiej zajęło ok. 2,5 roku od momentu podpisania umowy i kosztowało ok. 1,78 mln zł. Wykonawcą była firma Mosty Katowice.
Nawet biorąc pod uwagę ułatwione zadanie projektowe, związane z modyfikacją gotowej dokumentacji ul. Nowej Świętokrzyskiej, zaktualizowana jej wersja powstałaby nie wcześniej niż za 4-5 lat, czyli 10 lat od ogłoszenia przetargu na pierwotny projekt bez uwzględnienia infrastruktury kolejowej.
Czytaj też:
7 lat prac nad Nową Jabłoniową. Projekt niegotowy, termin realizacji nieznany
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania i domy Gdańsk Południe -
(13 opinii)
Zabawnie się robi.
Pora aby Południe oddzieliło się od Gdańska. Nowy burmistrz spoza układu i będzie infrastruktura za nasze podatki a nie konie na biegunach i światełka.
Zabawnie się robi.
Pora aby Południe oddzieliło się od Gdańska. Nowy burmistrz spoza układu i będzie infrastruktura za nasze podatki a nie konie na biegunach i światełka.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-03-25 09:30
To już nawet nie jest śmieszne (15)
Od ponad 20 lat mami się nas obietnicami i bajkami o Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Małomiejskiej (a nawet Nowej Podmiejskiej). I cały czas wymyśla się nowe preteksty, żeby nie realizować tych inwestycji. Planowana PKM podzieli los dawno obiecanych nowych rozwiązań drogowych.
- 180 17
-
2021-03-26 16:17
Zarówno Budyń jak i Kisielowa
potrafią obiecywać, a potem robić odwrotnie. To jest jakaś paranoja. tak samo jak zwężanie ulic i słupki zamiast miejsc parkingowych, ograniczanie prędkości do 50 km/h na tranzytowych ulicach Grunwaldzkiej i Zwycięstwa, czy też przejścia dla pieszych z dodatkowymi światłami w miejscach gdzie są tunele np. Łąkowa, Chmielna, LOT, Dworzec Główny. To
potrafią obiecywać, a potem robić odwrotnie. To jest jakaś paranoja. tak samo jak zwężanie ulic i słupki zamiast miejsc parkingowych, ograniczanie prędkości do 50 km/h na tranzytowych ulicach Grunwaldzkiej i Zwycięstwa, czy też przejścia dla pieszych z dodatkowymi światłami w miejscach gdzie są tunele np. Łąkowa, Chmielna, LOT, Dworzec Główny. To jest jakiś sen pijanego i**oty. Czas zmienić tą ekipę zanim narobią szkód na miliony zł. Co to za pomysły, jak np. nowa Warszawska z tramwajem, ale bez jezdni. Nawet Adamowicza to rozwiązanie z poprzedniej epoki z jednym pasem. Ponad 30-40 lat temu budowano 3 pasy na Podwalu Przedmiejskim (dawniej Leningradzka), czy też na Armii Krajowej. Obecna ekipa wymyśliła 2 pasy na Słowackiego ze zwężeniem do 1 pasa przy Galerii Bałtyckiej, albo zwężenie z 3 do 2 pasów na wspomnianym już Podwalu Przedmiejskim. Ci "geniusze z PO" nie wiedzą, że w miastach są ulice osiedlowe (wąskie o prędkości 20-40 km/h), połączenia międzyosiedlowe (40-50 km/h) oraz tranzytowe (60, 70, 80 km/h) szczególnie w Trójmieście, służące do komunikacji między miastami i odległymi rejonami. Przykładów jest dużo więcej. Czas zmienić tą ekipę na bardziej przyjazną dla mieszkańców, dla firm, handlu, a także dla turystów. Nie chodzi mi o barwy partyjne, a bardziej o rozsądek i realne myślenie.
- 5 1
-
2021-03-25 16:21
kolej to mniejsze zło (1)
Ulica i tak się zakorkuje, a pociąg nawet jak pełny, to sprawnie jedzie dalej. Gdańsk czy szerzej Trójmiasto ma bardzo nietypowy kształt z uwagi na zatokę i lasy. Za duże odległości na tramwaje.
- 3 3
-
2021-03-26 08:11
Proponuję wyciąć lasy. Taką mam koncepcje.
- 1 0
-
2021-03-25 14:10
nie no pięknie:
nie zbudujemy obiecanej 20 lat temu drogi bo będzie nam kolidowała z wizjami kolei - wizje będą trwały kilka lat więc dopiero wtedy podejmiemy decyzję czy tą drogę zbudujemy....
nawet nie wiem czy śmiać się czy płakać...
poza tym torowisko może iść ponad jezdnią na słupach - ale jak widać każdynie no pięknie:
nie zbudujemy obiecanej 20 lat temu drogi bo będzie nam kolidowała z wizjami kolei - wizje będą trwały kilka lat więc dopiero wtedy podejmiemy decyzję czy tą drogę zbudujemy....
nawet nie wiem czy śmiać się czy płakać...
poza tym torowisko może iść ponad jezdnią na słupach - ale jak widać każdy pretekst jest dobry żeby zaoszczędzić na drogach i dołożyć do spalarni czy jakiejś innej słomianej inwestycji z której korzyści będzie miało kilka osób które załapią się na stołek w radzie nadzorczej- 14 1
-
2021-03-25 12:14
(2)
Trzeba było o tym pomyśleć przed zakupem mieszkania. Najpierw cebulaki się cieszą,że oszczędzili kilka złotych na cenie metra kwadratowego a potem jest płacz, że nie ma dróg, szkół, sklepów itp.
- 2 34
-
2021-03-25 12:52
Ty musiałeś być krzywdzony przez ojca skoro piszesz takie rzeczy, pewnie sam mieszkasz w jakiejś lepiance
- 10 1
-
2021-03-25 12:41
Ok to ty też nie płacz że wieczne korki masz w centrum skoro nie ma alternatywy w postaci komunikacji zbiorowej
- 9 2
-
2021-03-25 11:11
Co Ci da Nowa Świętokrzyska czy Małomiejska? i tak nie dojedziesz szybciej do centrum, bo utkną w innym miejscu (7)
jedyny plus to że nie trzeba jechać wąską drogą, z przejściami dla pieszych i będzie bezpieczniej. Do miasta do pracy powinno się jeździć sprawną komunikacją.
- 13 27
-
2021-03-26 07:52
Nowa Świetokrzyska była już obiecywana przez Adamowicza przez 10 lat
Teraz nowa Świętokrzyska będzie obiecywana za 10 lat przez Dulkieską
- 4 0
-
2021-03-25 12:50
jeśli twierdzisz że nie przyspieszy to widać nie masz zielonego pojęcia co piszesz
- 8 1
-
2021-03-25 11:24
Bzdura, że nie przyspieszy (3)
Teraz po jedynym pasie Świętokrzyskiej jadą razem i ci, którzy potem skręcają w Havla, i ci, którzy z obwodnicy jadą na Orunię Górną lub Małomiejską dojeżdżają do Traktu Św. Wojciecha. Tak samo w drugą stronę: najgorszy korek jest do Niepołomickiej. Gdyby tam były 2 pasy, to mieszkańcy np. Kolorowego nie blokowaliby przejazdu tym z Zakoniczyna (i odwrotnie).
- 20 2
-
2021-03-25 11:42
A teraz pomyśl, ile samochodów jest w stanie wytrzymać (2)
Skrzyżowanie na Hucisku.
Jak wszystko udrożniony do centrum Gdańska, to cały korek utknie na jednym skrzyżowaniu. I nie, nie będzie to 20 minut stajnia w korku, ale godzina.
Czasami lepiej postać 10 minut na Łostowicach i w miarę płynnie pojechać dalej.- 10 12
-
2021-03-25 13:23
Nie tylko osobówki będą się przemieszczać tą drogą (1)
Autobusy również - i to po buspasach, co ogromnie usprawniłoby ludziom dotarcie do pętli i przesiadkę na tramwaj. Aktualnie rozkład jazdy autobusów to pełna fikcja - bo np. najpierw stoją w korku na Przebiśniegowej, żeby wbić się w Niepołomicką, a potem wszyscy razem stoją już w megakorku, żeby skręcić w Świętokrzyską. A nowe osiedla w okolicy wciąż powstają, powstają...
Mieszkańcy serdecznie dziękują Budyniowi i jego jakże godnej Następczyni!- 14 1
-
2021-03-25 14:40
Mieszkańcy przecież mogli kupić mieszkanie w centrum.
Macie pretensje, że skorzystaliście z alternatywy którą dzięki nim macie?
- 4 20
-
2021-03-25 11:18
Bzdura, że nie przyspiec
- 7 3
-
2021-03-25 09:07
Więcej z tym problemów niż korzyści (13)
Inne miasta poradziły sobie budując nowe linie tramwajowe, w Gdańsku się nie da. Przypominam że Bydgoszcz nie inwestowała w linie kolejową na Fordon lecz wybudowała właśnie tramwaj.
- 65 53
-
2021-09-02 09:50
a sprawdzaliscie ile czasu jedzie tramwaj z petli swietokrzyska do Oliwy? Moze dla ucznia/studenta to nie ma znaczenia, ale dla osoby pracujacej, z rodzina i setka innych obowiazkow juz tak, wydłuzenie linii nie pomoze, bedziesz jechał/a tramwajem przez 1h?
- 0 0
-
2021-03-26 00:00
Tramwaje??
Ci to za wzor Bydgiszcz.. na swiecie juz dawno odchodzi sie id tramwajow, rozwoj tej infrastruktury to nieporozumienie. Dla Gdanska powinna to byc juz pamiatka ciekawej historii i tyle. Najlepsze rozwiazanie to koleje + autobusy a torowiska tramwajowe w przyszlosci zamienione na drogi, chodniki, sciezki rowerowe
- 2 3
-
2021-03-25 20:00
Tylko Fordon lezy na płaskiej powierzchni bez gorek jakie
maja miejsce w Gdańsku. Niestety taras górny to wyzwanie architektoniczne. Dlatego przez kolejne 20lat nie będzie ani drogi ani tramwaju ani PKMki. Tak działa Gdansk...
- 4 0
-
2021-03-25 09:16
(9)
Tramwaj, który z centrum jedzie godzinę na ten cały Fordon. Absurd.
- 25 7
-
2021-03-25 17:46
(1)
Absurdem jest budowanie megalomańskiej PKM na Łostowice podczas gdy większe miasta stawiają na tramwaje. W Warszawie powstaje linia na Wilanów nie musze mówić ile to km od centrum
- 5 7
-
2021-09-02 09:53
to nie megalomania a koniecznosc, coraz wieksza czesc gdanszczan mieszka na terenach podmiejskich i pkm powinna być budowana z mysla o tych terenach, to w kierunku poludnia a potem pewnie wschodu bedzie szedl rozwoj miasta, jestesmy ograniczeni Sopotem i zatoką, od pozostałych stron, no chyba ze wypowiemy Spotowi wojne i zrównamy ich z ziemią, albo osuszymy Zatokę ;)
- 0 0
-
2021-03-25 10:45
Sam jestes absurd :) Samochodem na ten caly Fordon jedzie sie tez blisko godzine, bo to daleko. (6)
- 7 7
-
2021-03-25 11:09
koleją z Fordonu do centrum Bydgoszczy można byłoby dotrzeć w ciągu ok. 15 minut (5)
- 12 5
-
2021-03-25 17:43
Ale Bydgoszcz postawiła na tramwaj dodatkowo wybudowała zajezdnie więc jak widać można a pasażerowie nie narzekają
- 1 2
-
2021-03-25 11:43
Bzdura
Prędkość handlową tramwaju na Fordon jest na poziomie kolei aglomeracyjnej.
Transport szynowy tylko z kwestii historycznych dzieli się na tramwaje i pociągi. Wszystko to kwestia parametrów nowych linii.- 3 3
-
2021-03-25 11:42
Koleja japonska, chinska, czy polska? (1)
- 0 3
-
2021-03-25 12:42
Od Japończyków to my nawet nie jesteśmy w stanie uczyć. Inny poziom rozwoju i ewolucji
- 7 0
-
2021-03-25 11:25
Gdyby po drodze nie było przystanków.
- 4 5
-
2021-03-25 09:32
Niestety uwidocznił się brak dalekowzroczności. (6)
"Za komuny" co by nie mówić jednak dużo pracy wkładano w planowanie i hojnie tworzono rezerwy terenowe. Szkoda, że po przemianach ustrojowych władze miasta nie kontynuowały tej polityki ale wiadomo, ze sprzedaży terenów były pieniądze.
Jakie należy wysnuć z tego wnioski:
- sprzedane tereny i zabudowane rezerwy to bezpowrotna strata,"Za komuny" co by nie mówić jednak dużo pracy wkładano w planowanie i hojnie tworzono rezerwy terenowe. Szkoda, że po przemianach ustrojowych władze miasta nie kontynuowały tej polityki ale wiadomo, ze sprzedaży terenów były pieniądze.
Jakie należy wysnuć z tego wnioski:
- sprzedane tereny i zabudowane rezerwy to bezpowrotna strata, nie powinno być to na zasadzie czy budować drogi czy kolej ponieważ obie struktury są niezbędne dla rozwoju miasta. Owszem, być może przekrój dróg mógłby być mniejszy, przy założeniu realizacji kolei ale obecna sytuacja powoduje, że każde rozwiązanie będzie złe,
- nie zgadzam się z opinią, że pasy drogowe były kiedyś przewymiarowane, realia były inne i można było coś takiego robić. Miasta do dziś na tym korzystają dobudowując dodatkowe pasy kierunkowe, zatoczki, pętle czy linie tramwajowe. To miało bardzo duży sens i zmuszało do wielokrotnego zamykania istniejących ulic na czas rozbudowy czy przebudowy. Po bez mała pięćdziesięciu latach z tego korzystamy, i było to wręcz wizjonerskie posunięcie,
- kolej PKM ma w tej chwili bardziej znaczenie regionalne aniżeli aglomeracyjne, nie do końca jestem przekonany, że te linie na południu muszą być zintegrowane z systemem PKM. Z uwagi na ograniczoną rezerwę terenową moim zdaniem warto byłoby rozważyć jednak budowę linii szybkiego tramwaju (nie jak na ul. Adamowicza, gdzie tramwaj jest wolniejszy niż samochody i co chwilę stoi na światłach i jeszcze trzy minuty objeżdża pętlę - to absurd!). Szybki tramwaj mógłby być włączony do istniejącej sieci tramwajowej bliżej centrum, torowisko mogłoby przebiegać równolegle do nowej drogi o być może nieco mniejszym przekroju a być może nawet udałoby się uzyskać układ linia tramwajowa i droga 2+2. No i najważniejsze - węzły przesiadkowe. Parkingi park & ride to podstawa takiego systemu.
To takie moje pobożne życzenia. W praktyce realizacja wychodzi jak ten nowy węzeł integracyjny w centrum przy Forum. Szkoda.- 127 9
-
2021-03-26 00:13
Niestety
Rezerwy terenowe zostaly zabetonowane osiedlami bez ladu i skladu i to nam zostawil adamowicz. Brak planu dalekosieznego tak jak tu zostalo napisane. Nie zgodze sie jednak z pomyslami rozwoju szybkich tramwajow. Po pierwsze ich infrastruktura wymaga podobnie jak kolejowa miejsca, ma kolizyjne djrzyzowania itp. duzo tansze i optymalne przestrzennie
Rezerwy terenowe zostaly zabetonowane osiedlami bez ladu i skladu i to nam zostawil adamowicz. Brak planu dalekosieznego tak jak tu zostalo napisane. Nie zgodze sie jednak z pomyslami rozwoju szybkich tramwajow. Po pierwsze ich infrastruktura wymaga podobnie jak kolejowa miejsca, ma kolizyjne djrzyzowania itp. duzo tansze i optymalne przestrzennie rizwiazanie to poszerzenie drog o buspasy, zamiast torowisk. Co do kolei natomiadt jej przewaga regionalna jest taka ze komunikuje trohmiadto duzo szerzej pozs jego granice dzieki temu umozliwia latwe przemieszczanie sie calemu regionowi. Zapobiega to koniecznosci migracji zarobkowej z okolicznych gmin, a co za tym idzie jeszcze wiekszego zageszczenia i zatkania miasta blokami. Co do oarkride to niestety kolejne realia ogromnych nowych blokowisk bez miejsc postojowych powoduje ze takie parkingi juz teraz sa czesciowo zajete przez mieszkancow. Niestety, pozwalano budowac osiedla bez miejsc postojowych ogolnodostepnych
- 2 0
-
2021-03-25 17:00
BRG i tyle
- 3 0
-
2021-03-25 11:39
Skoro planowano budowę Świętokrzyskiej z buspasami, to czy te pasy nie mogłyby służyć jednocześnie tramwajom (jak np. na Pomorskiej na odcinku od wiaduktu do Grunwaldzkiej)?
- 7 1
-
2021-03-25 11:11
parkingi (darmowe ;-) ) typu park and ride to forma wspierania suburbanizacji
wyprowadzania się mieszkańców dalej od centrum i subsydiowanie tego zgubnego dla miasta procesu podnoszenia kosztów funkcjonowania sieci transportowych, energetycznych etc. w wyniku wydłużenia odległości pokonywanych przez mieszkańców. Przy stacjach SKM i PKM powinny powstawać cele podróży, a nie darmowe parkingi. (chyba że rowerowe lub kiss and ride)
- 6 1
-
2021-03-25 09:37
errata (1)
To miało bardzo duży sens i NIE zmuszało do wielokrotnego zamykania istniejących ulic na czas rozbudowy czy przebudowy
- 3 1
-
2021-03-25 21:26
PKM na południe nie ma sensu.
Brak rezerw. Dlatego pozostaje bezdyskusyjnie linia TRAM + drogi. A analizy i projekty, to okazja do: wydawania kaski dla biur projektowych kolegów po.
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.