• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południowa SKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji

Krzysztof Koprowski
21 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W pomarańczowym śladzie rozwiązania komunikacyjnego nie stoją budynki, o które spierają się miejscy urzędnicy z konserwatorem zabytków. Dwa budynki z pierzei domów robotniczych stoją w rezerwie drogowej tylko pod warunkiem realizacji pełnego przekroju ulicy i tramwaju, co jest wątpliwe. W pomarańczowym śladzie rozwiązania komunikacyjnego nie stoją budynki, o które spierają się miejscy urzędnicy z konserwatorem zabytków. Dwa budynki z pierzei domów robotniczych stoją w rezerwie drogowej tylko pod warunkiem realizacji pełnego przekroju ulicy i tramwaju, co jest wątpliwe.

Gdy kilkanaście dni temu pisaliśmy o sporze z konserwatorem zabytków dotyczącym rozbiórek kamienic na Oruni, wielu czytelników upatrywało w działaniach miasta szansy na przyspieszenie rozbudowy ulic w tej części miasta. To zły trop - nowy układ drogowy planowany jest w oddaleniu od tych budynków. Jeżeli dojdzie do realizacji nowej linii SKM, ta również uniemożliwi realizację nowych dróg.



Która inwestycja jest ważniejsza i powinna być zrealizowana?

Przypomnijmy: spór pomiędzy miejskimi urzędnikami a wojewódzkim konserwatorem zabytków dotyczy częściowej rozbiórki pierzei domów robotniczych wzdłuż ul. Małomiejskiej oraz pojedynczych obiektów przy ul. Podmiejskiej.

Niemal natychmiast w komentarzach pojawiły się głosy poparcia dla działań miasta, które rzekomo mają ułatwić rozbudowę ul. Małomiejskiej oraz Podmiejskiej.

Wystarczy jednak zajrzeć do obowiązujących Miejscowych planów zagospodarowania, by przekonać się, że konflikt miasto - konserwator nijak ma się do planowanego od blisko 20 lat układu drogowego.

Rozbudowy drogi nie blokuje też - jak twierdzili niektórzy czytelnicy - jeden z radnych miasta, będący właścicielem pizzerii u zbiegu ul. Ptasiej i Małomiejskiej.

- Kamienice Podmiejska 11B, 11C, Małomiejska 2021 oraz 52 nie znajdują się w rezerwie terenowej dla ul. Nowej Małomiejskiej-Podmiejskiej. W rezerwie nie znajduje się również budynek pizzerii - potwierdza Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
  • Na przełomie wieków ostatecznie zrezygnowano z rozbudowy drogi na tym odcinku ul. Małomiejskiej, jednak nie wykonano żadnych większych prac remontowych zachowanej zabudowy.
  • Tylko dwa ostatnie budynki stoją na przeszkodzie realizacji ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej - pod warunkiem pełnego układu komunikacyjnego dwóch jezdni i tramwaju.
  • Tędy przewiduje się poprowadzenie ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Po lewej budynek Małomiejska 17.

Nowy układ drogowy ominie niemal w całości domy robotnicze



Jak zatem ma wyglądać nowy układ drogowy? Ulice Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska będą omijały od północy szereg domów robotniczych, a następnie tuż przed pizzerią będą przechodziły na drugą stronę ul. Małomiejskiej w ślad ul. Nakielskiej, skąd górą przekroczą Trakt św. Wojciecha oraz tory kolejowe aż do planowanego węzła Czerwony Most.

Jeżeli dojdzie do realizacji pełnowymiarowego układu komunikacyjnego, na który składają się dwie dwupasowe jezdnie oraz wydzielone dwutorowe torowisko tramwajowe, wyburzyć będzie trzeba jedynie dwa budynki z całego szeregu domów robotniczych (Małomiejska 1718, tj. najbliżej Traktu św. Wojciecha). Taki scenariusz jest jednak bardzo wątpliwy.

  • Tędy przewiduje się poprowadzenie ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Po lewej budynek Małomiejska 17.
  • Nowy układ komunikacyjny będzie przekraczał ul. Małomiejską na wysokości aut ze zdjęcia, tuż za pizzerią po prawej.
  • Pawilony handlowe przy przystanku autobusowym Ptasia, które będą musiały być wyburzone, gdy dojdzie do realizacji ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Ulica Nakielska - rezerwa terenu pod budowę ul. Nowej Podmiejskiej
  • Ulica Nakielska - rezerwa terenu pod budowę ul. Nowej Podmiejskiej

Nowa Małomiejska i Nowa Podmiejska z buspasami



Wspomniane torowisko tramwajowe zostało wykreślone ze schematów transportowych w najnowszym studium. Zdaniem urbanistów znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie buspasów na skrajne pasy obu jezdni i kontynuowanie ich aż do centrum Gdańska Traktem św. Wojciecha (wcześniej planowano tramwaj przez tereny Olszynki i ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego). W efekcie nie jest potrzebna aż tak szeroka przestrzeń dla realizacji układu komunikacyjnego.

- W obowiązującym studium obniżono także klasę techniczną ulic Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska z ulicy głównej do ulicy zbiorczej, nie zdefiniowano jej przekroju oraz nie wskazano trasy tramwajowej jako elementu obowiązkowego wyposażenia - dodaje Sieliwończyk.

Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice


Zmiana przebiegu w studium, nie będzie zmiany planów



Warto zauważyć, że w najnowszym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zniwelowano także "odgięcie" ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej i przesunięto je właśnie na pierzeję domów robotniczych.

Należy pamiętać jednak, że obowiązujący plan zagospodarowania jest aktem prawa miejscowego, zaś studium pełni rolę jedynie ogólnego zarysu polityki przestrzennej miasta, z zastrzeżeniem, że przebieg dróg jest orientacyjny. Ponadto, jak zapewniają urzędnicy, (przynajmniej na razie) nie planują zmieniać ustaleń planu z 2002 r.

  • Obowiązujące studium dla dolnego przebiegu ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Studium z 2007 r. dla dolnego przebiegu ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Fragment obowiązującego Planu zagospodarowania z 2002 r. Domy robotnicze znajdują się w terenie 009-33, Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska w terenie 015-83, zaś istniejąca ul. Małomiejska w terenie 016-81.

Powrót do idei budowy Południowej SKM



A może rozbiórka budynków ułatwi realizację tzw. Południowej SKM? Podczas ubiegłorocznej kampanii wyborczej wrócił temat jej budowy co najmniej do al. Havla.

Faktycznie, w okresie PRL i jeszcze przez około dziesięć lat po zmianach ustrojowo-gospodarczych kamienice przy ul. Podmiejskiej miały ustąpić miejsca trasie kolejowej oraz nowemu układowi drogowemu.

Na przełomie wieku urbaniści, radni miejscy oraz włodarze podjęli jednak decyzję o całkowitym skreśleniu nowej trasy kolejowej oraz zachowaniu kamienic, nie podejmując jednak przy tym większych działań inwestycyjnych na rzecz poprawy ich stanu technicznego.

  • Boisko przy SP56 - tutaj proponuje się budowę trasy SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM. Budynek po prawej stoi zbyt blisko skrzyżowania, aby zmieścić przystanek, dlatego SKM ma przechodzić pod skrzyżowaniem.

Dawna rezerwa Południowej SKM niemal w całości zabudowana



Pozostała część niedoszłego szlaku kolejowego została przeznaczona pod deweloperskie osiedla mieszkaniowe (m.in. Błękitna Kaskada czy Lawendowe Wzgórza), bloki komunalne, szkołę i przedszkole na Ujeścisku, przychodnię, stację benzynową czy obiekt gastronomiczny typu fast-food.

Nowy przebieg SKM zamiast rozbudowy dróg



Od blisko roku Biuro Rozwoju Gdańska analizuje różne warianty przebiegu linii SKM na Południu, wykorzystując rezerwy dla układu drogowego. Jednym z nich jest koncepcja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

PTMKŻ proponuje wprowadzenie torów nieco bardziej na północ niż przewidywano to w okresie PRL, omijając przy tym sporne kamienice. Wymusi to jednak likwidację boiska przy szkole podstawowej nr 56 (pojawił się również pomysł, aby tory przykryć płytą, a na górze odtworzyć boisko). W tym rejonie miałby powstać również przystanek pasażerski.

Następnie, w stronę al. Havla, tory mają omijać od północy szereg domów robotniczych i wkraczać za ul. Madalińskiego w przestrzeń przewidywaną dla rozbudowy ul. Małomiejskiej (stąd odsunięcie wszystkich budynków od tej ulicy).

Analiza wejścia SKM na Południe na bazie koncepcji PTMKŻ Analiza wejścia SKM na Południe na bazie koncepcji PTMKŻ

Niezbędna przebudowa splotu Havla-Świętoktrzyska-Małomiejska



Końcowy przystanek I etapu nowej linii przewidziano bezpośrednio pod skrzyżowaniem Havla-Świętokrzyska-Małomiejska, wymuszając tym samym jego całkowitą przebudowę. Ewentualna lokalizacja przystanku tuż obok skrzyżowania nie jest już możliwa, bowiem trwają tam właśnie prace wykończeniowe przy nowym budynku deweloperskim.

- Patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała retorycznie podczas kwietniowej debaty "Gazety Wyborczej" Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Robocza koncepcja wiaduktu drogowego częściowo w ciągu ul. Nowej Podmiejskiej z 2016 r. Robocza koncepcja wiaduktu drogowego częściowo w ciągu ul. Nowej Podmiejskiej z 2016 r.

Brak pieniędzy na nową SKM i nowe drogi



Zarówno ciąg ul. Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, jak i ewentualna Południowa SKM nie mają obecnie zapewnionego jakiegokolwiek finansowania na realizację.

- Nie są również znane szacunkowe koszty realizacji tych inwestycji, gdyż nie wykonano żadnych projektów koncepcyjnych, które umożliwiłyby ich oszacowanie - informuje Sieliwończyk. - Obecnie opracowywana jest dokumentacja na budowę jedynie wiaduktu drogowego nad torami PKP w śladzie ul. Nowej Podmiejskiej, ale bez przekraczania Traktu św. Wojciecha [w kierunku al. Havla - dop. red.]. Realizacja wiaduktu będzie możliwa tylko po uzyskaniu dodatkowych środków z budżetu państwa lub unijnych, których aktywnie poszukujemy.

Dziewięć wariantów rozbudowy układu drogowego na Oruni

Miejsca

Opinie (349) ponad 20 zablokowanych

  • Wyburzyć patologię i zbudować tam nowe drogi! Elektorat 500+ będzie zadowolony.... (8)

    • 102 114

    • Nowe bloki i mieszkańców na Małomiejskiej nazywasz patologią półgłowku? (1)

      • 24 4

      • Te rudery to patologia, reszta nie

        • 13 6

    • (3)

      W uk mają benefity,w Niemczech kinderga.to czemu w Polsce tak nie Podoba się 500+?

      • 27 21

      • (1)

        Bo nas nie stać na tak wysoką pomoc. Pamiętaj, że jesteśmy krajem rozwijającym się więc nie porównuj Polski do krajów już rozwiniętych.

        • 25 14

        • Jesteśmy już krajem rozwiniętym.

          Jakoś w tym roku znaleźliśmy się wśród państw rozwiniętych.

          • 12 17

      • Kindergelds dla pracujących legalnie...

        Dostają tylko pracujący legalnie a nie wszystkie darmozjady.... Taka jest różnica

        • 10 2

    • Piszecie o kamienicach, kto widział te budynki ten wie ze te słowo to naduzycie

      Rudery bez żadnych walorów i siedlisko patologii

      • 36 7

    • Bzykasz i nic nie robisz to idź do lekarza a nie swoje frustracje na form wylewasz.

      • 3 1

  • Niby dlaczego kolej miałaby blokować drogi? (7)

    Rozwiązanie zwane wiaduktem albo tunelem jest nie znane ?

    • 238 18

    • Znane ale chcą jak najtaniej zrobić.

      • 24 0

    • Chciałaś budować metro ?? (3)

      Czy chciała byś mieszkać na wysokości 2 piętra z SKM za oknem proponuje się wybrać na ulicę trwki, zobaczyć jak przyjemnie jest jak pkm jedzie nasypem na wysokosci 1-2 pietra? Nie patrząc na koszty, mieszkańcy by protestowali.

      • 8 26

      • Wszystkim nie dogodzisz .... tam protestują ekoterrorysci... tu mieszkańcy... tam rolnicy a gdzie indziej nauczyciele ;) Ale skm to dobre rozwiązanie i budowa nowej świętokrzyskiej i byłoby lepiej ... I autobus do straszyna przez Niepolomicka.

        • 17 3

      • Tanio nie zrobisz z perspektywą na dziesięciolecia

        Jedź do Paryża zobaczysz jak tam jedzie kolejka miejska na filarach następnie tez wjeżdża w tunel. Jeżeli jest rozwiązanie ,które nie blokowałoby ruchu pieszych i samochodów powinniśmy z tego skorzystać.

        • 2 0

      • A czemu nie metro

        Problem jest taki, że zrobienie SKM naziemnego jest nie realne. Najpierw trzeba przejść nasypem nad torami kolei magistralnymi, bo przypominam, że tory SKM będą musiały iść z drugiej strony. Potem nad drogą i pod górę pomiędzy blokami i na pewno wszyscy mieszkańcy okoliczni się ucieszą?

        Duż prościej jest drążyć metro, choć i tak nie widzę tam kolei, bo to max 2, może 3 przystanki jak dojdziemy do kowal. To mogłoby mieć sens gdyby aż dochodziło do Żukowa, ale pytanie brzmi po co.

        Dla ludzi jeżdżących do Oliwy, Sopotu lub Gdyni ok to widzę sens, ale najpierw proponuje sprawdzić ili ich jest, aby zobaczyć czy aby na pewno inwestycja się zwróci.

        • 0 1

    • Nie znane pisze się łącznie:

      nieznane.

      • 10 4

    • Znane, znane

      Ale teraz tylko patrzeć, aż zapanuje moda na burzenie wiaduktów i tuneli.

      • 9 2

  • (16)

    Czy doczekamy się uprzatniecia przez miasto smieci na Westerplatte???

    • 110 151

    • Po wyborach trzeba będzie posprzątać inne śmieci. (3)

      • 24 7

      • Same się sprzątną (1)

        i prokuratura się nimi powinna zająć.

        • 12 5

        • Ta wasz prokuratura

          To tylko oskarża ile osób już zostało skazanych ??

          • 21 3

      • Pis ma jeszcze minimum 2 kadencje. To zatrzyma durne decyzje MiastaGdansk

        • 7 27

    • A do kogo należy teraz Westerplatte?

      Do państwa, czy miasta?

      • 31 4

    • śmieci leża na gruntach skarbu państwa na Westerplatte,
      na działkach należących do Gdańska- szt 1 - jest czysto, bo to działka z pomnikiem i placem na dole, gdzie zawsze są uroczystości,
      dałeś się okłamać propagandzie, a wystarczyło zajrzeć do mapy Gdańska

      • 41 9

    • Teraz to niech PiS posprząta.

      • 25 4

    • A gzie Ty tam (2)

      widziałeś śmieci? Chyba w TVP.

      • 29 6

      • On to nawet nie był na Westerplatte.

        • 24 3

      • Pewnie grzecznie je porozkładali, by Andrzej D. z Małżonką mógł "posprzątać" w świetle kamer.

        • 5 3

    • Jeżeli jeszcze są to niech Sellin i reszta przyjadą i popracują, bo to podobno już ich teren. (1)

      • 12 1

      • Sellin nie ma czasu bo ciągle siedzi u Rydzyka

        • 7 2

    • Nie. Zrobi to rząd.

      • 4 1

    • Tak jak wladze Gdanska zaniedbaly to miejsce to w pale sie nie miesci... (1)

      • 3 6

      • nie wiem co brałeś ale dobrze radzę już przestań jak tam bywam to widze łysych patriotów o tępym wyrazie twarzy wychowanych w katolickich wartościach parkujących gdzie popadnie dwudziestoletni złom aby tylko zaoszczędzić 4 zł za parking a jeśli są gdziekolwiek śmieci to głównie tacy obatele i obatelki je zostawiają czyli pisowski elektorat

        • 6 2

    • Te śmieci , które rozsypują dziennikarze TVPis ?

      • 0 0

  • (11)

    Rozbudowa dróg. Żadnych głośnych SKMek. Skolei, są też awaryjne.

    • 41 208

    • rydwan dla każdego

      • 14 4

    • (3)

      Durniu, zobacz na ceny mieszkan wzdluz lini skm. Powinieneś marzyć o tym, zeby miec skm pod domem

      • 31 5

      • Nie pod samem domem, a blisko domu i nie SKM, a dokładnie stacje SKM (2)

        Pociąg pod samymi oknami obniża wartość nieruchomości.

        • 9 16

        • ale za to jak przyjemnie popatrzeć :)

          • 7 1

        • Tak pociag obniza a stacja podnosi. Czyli najlepiej miec sama stacje ale bez pociagu...

          • 14 0

    • buraki zadnych trujacych spalinami blachosmrodów a ten twój złom robi wiekszy hałas

      • 18 6

    • tak, a hałas drogowy - największy przy pseudoautostradach miejskich - to wymysł ekologów (1)

      samochody nie są awaryjne? a skąd się biorą megakorki na obwodnicy i autostradach?

      • 21 3

      • awaria, stłuczka, wypadek, bo trochę pokropiło

        • 9 0

    • Pociągi hałasują raz na jakiś czas. Samochody hałasują niemal bez przerwy.

      • 17 3

    • żadnych autostrad przez miasto

      • 3 0

    • Nie od dziś wiadomo że rozbudowa dróg nie rozwiązuję problemu z korkami. Przykład miasta na świecie gdzie ulice mają po 5-6 pasów w jedną stronę i są wiecznie zakorkowane. Rozbudowa ulic rozładuje korek na 2-3 miesiące potem będą zakorkowane. Rozwiązaniem jest sprawna komunikacja miejska i miejsca gdzie można zostawić samochód i przesiąść się do komunikacji miejskiej.

      • 0 0

  • Konserwator z PiS zablokuje wszystko co dobre dla Gdańska. (20)

    Podziękujmy pisowców na wyborach i co na to Kacperek?

    • 170 178

    • (3)

      Podziękujemy oddając głos na PIS. No i naucz się po polsku pisać.

      • 31 40

      • A kto ci pis dzielski trollu (2)

        dał prawo podpisywać sie " Gdańszczanie" Pisz jołopie w swoim imieniu.

        • 26 33

        • Ja dałem (1)

          takie prawo. Jestem tu od 500 lat i wiem kto może nazywać się Gdańszczaninem a kto nie. Takie trollowate POpłuczyny PO komunie jak ty na pewno nie. Gdańszczanie zawsze kierowali się mądrością. Obecnie starczy popatrzeć na reprezentację w radzie, głupota, głupota itd

          • 8 17

          • To stary jesteś.

            500 lat. Nieźle. Wy tam w pisie coś wciągacie, czy co?

            • 13 5

    • Zablokuje wszystko (2)

      Nie tylko dobre ale wszystko bez względu czy ma merytoryczne podstawy cz nie. To politruk przysłany do Gdańska aby sabotować działania urzędu miasta i obrzydzać życie mieszkańcom

      • 20 25

      • Przysłany? (1)

        On tu był zanim się przyturlałeś do Gdańska słoiku. I dobrze że robi wreszcie porządek. Budyń i jego "pociągłość" zdemolowali Gdańsk jak nikt. Aby kierować miastem trzeba mieć wizję, gust i wolę dobrego działania. Nikt z zarządzających miastem od lat tego nie ma. Zwykłe buraki jak większość tych co tu piszą. Teraz będą sypać minusami i dobrze, to ich wizytówka.

        • 11 14

        • A jaki "gust" jest w zachowaniu tych smierdzacych wilgocia ,ponurych domkow orunskich?

          Przeciez to bezguscie,a nawet gorzej :totalna bezmyslnosc-pozostawienie takich bieda domkow.Ani to zabytek,ani zadnych walorow estetycznych.Po prostu rudery budowane byle jak, a dzisiaj zdewastowane.Dlatego wielu z moich znajomych wizytujacych Orunie odczuwa po prostu przygnebienie.Konserwator jest od zaspokajanapotrzeb mieszkancow a nie swoich wizji i specyficznych upodoban.

          • 1 2

    • Nie zablokuje (1)

      Akurat SKM jest obsadzona przez ludzi popierających dobrą zmianę.

      • 7 5

      • No, to może jest szansa na budowę

        Posły - osły lobbować za SKM na Południe Gdańska!

        • 12 0

    • To ciec a tatuś PO

      • 4 1

    • Weź się lecz

      • 5 0

    • Kacperek przecież ucieka na Wiejską. (4)

      • 11 4

      • A co (2)

        miał siedzieć tu między takimi burakami z PO?

        • 6 9

        • Obiecał, to powinien zostać.

          Wybrali go na całą kadencję i to jeszcze pierwsza. Trochę słabo.

          • 6 4

        • Burak to ry

          • 1 0

      • Czekamy na Trybunał Stanu dla Tuska...i reszty

        • 2 7

    • Brat Pawła, młody bolek i pomaska nas uratują

      • 9 1

    • (1)

      No tak, wyburzmy wszystko jak leci, po co jakieś "budynki o wartości historycznej"

      • 3 8

      • Bardzo ciekawe...

        A widziałeś te budynki "o wartości historycznej"? Pewnie nie.

        • 12 1

    • Od 50 lat blokuje

      Bo na oruni nic się nie zmienia odkąd pamietam

      • 3 0

  • Skończyć z rozbudową dróg! Więcej dróg, to więcej spalin!!! (13)

    Trzeba skończyć z ciągłą rozbudową infrastruktury drogowej, bo nasze dzieci nie będą miały czym oddychać. SKM też powinno się ograniczyć, bo prąd mamy ze spalania węgla. Ludzie powinni więcej chodzić na piechotę i jeździć rowerami. Tak, wiem, znowu będę miał łapki w dół, ale obiektywnie (jak zwykle) mam rację.

    • 101 214

    • Jakbym miał 1-3 km do pracy to mógłbym dreptać (3)

      Ale mam 10 km więc już nawet rowerem kawałek nie mówiąc o pogodzie bo u nas przychodzi jesień i d*pa

      • 32 13

      • Mam do szkoły 13km (1)

        i prawie codziennie jeżdżę mevo

        • 9 9

        • Chwalisz się czy żalisz?

          • 9 6

      • Ja mam 14 km

        Jeżdżę rowerem 4km na pociąg - czasowo zabiera mi to mniej czasu, niż przebijanie się przez korki.

        • 5 1

    • Niezły tok rozumowania. (2)

      Według ciebie to prąd w Polsce skąd się bierze?? Matka boska go produkuje ?? Znaczna większość prądu w Polsce pochodzi z węgla. I zapraszam na spacer lasami oliwskimi z np. wiszących ogrodów w Gdańsku do sanatorium leśnik w Sopocie, miła droga do pracy, praktycznie cały czas w lesie, jak znajdziesz skóry to nawet droga nie będzie potrzebna.
      A w drodze nie zapomnij odebrać swoich poncetplusów oraz zrobić zakupów.

      • 5 17

      • Miks energetyczny będzie szedł coraz bardziej w stronę czystej energii

        Spalinowe silniki jak trują teraz tak truć będą zawsze

        • 1 0

      • Tekst bez ładu i składu, jak to po alkoholu.

        • 0 0

    • Wszystko ograniczyć i zlikwidować (1)

      I nie bedzie niczego.

      • 15 0

      • Jak u Kononowicza :)

        Hehe

        • 1 0

    • więcej dróg to więcej spalin - to prawda

      dobra polityka to remonty istniejącej sieci drogowej, wymiana taboru i radykalny wzrost jakości serwisu SKM (wzrost częstotliwości połączeń do co najmniej 5 minut w godzinach szczytu) oraz radykalna poprawa dostępności stacji SKM dla pieszych i rowerzystów.

      • 9 2

    • Chyba tabletki nie wziąłeś

      • 4 3

    • Wystarczy chodzić, nie trzeba chodzić na piechotę.

      • 3 0

    • Skończ ty Waść

      Najlepiej wróćmy do epoki kamienia wtedy nie było spalin czysty tlen.Ale co jeść jak lasy daleko i niewiele w nich zwierzyny

      • 0 0

  • Wymienić konserwatora a życie w Gdansku moi drodzy i kochani (4)

    Będzie zdecydowanie lepsze, blokuje ,zmienia i nic mu się nie podoba

    • 124 90

    • Bo to jest pisior który nienawidzi gdańszczan! (1)

      • 19 16

      • nie świruj, idź na wybory

        • 8 6

    • To nie konserwator sprzedał deweloperom rezerwy terenowe pod sprawną komunikację z południowych dzielnic

      aż do Centrum.

      • 13 4

    • Konserwator jest

      OK. To ciebie trzeba wymienić np na rower. Byłby jakikolwiek pożytek.

      • 1 4

  • Nie ma kasy... (13)

    na rozbudowę SKM. Nie od dziś wiadomo, że władze Gdańska wolą tramwaje. Wiadomo też, że tramwaj nie rozwiąże problemów transportowych południowych dzielnic. Jedyne sensowne rozwiązanie to wydłużenie obecnej linii SKM, ale na to szkoda miastu kasy. Przedłuża się więc tzw. analizy a potem okaże się, że wszystko jest już zabudowane... To już jednak będzie problem kolejnych rządzących.

    • 200 33

    • SKM należy do kolei, a nie do miasta (6)

      Miasto nie ma wiele do powiedzenia w kwestii gdzie ma być budowana

      • 12 16

      • To prawda że skm to pkp (1)

        ale popatrz na pkm. Zbudowana została prze marszałka nawet wbrew początkowemu podejściu Gdańska. Teraz jest własnością samorządu pomorskiego, a jeżdżą po niej państwowe pkp-skm. Miasto (z pomoca państwa, ue, marszałka) musi wybudować, a pkp-skm będzie jeździć.

        • 21 4

        • Skm i pkp jest panstwowe i to panstwo powinno wybudowac a miasto dac grunty

          No chyba że Skm zostanie zostanie przekazane samorządom to wtedy niech buduje miasto

          • 7 3

      • (3)

        SKM należy do kolei? Od kiedy?

        • 5 12

        • 50% udziałów ma pkp.

          • 9 3

        • Od zawsze (1)

          I nie 50% tylko 67%

          • 14 0

          • No to chyba nie od zawsze

            Bo takie udziały PKP uzyskała jak przekazali SKM na własność infrastrukturę.

            • 1 0

    • Unia chętnie daje pieniądze na kolej (1)

      • 21 0

      • Tylko na kolei tyle betonu ze nie w stanie wykorzystac tych srodkow

        • 5 4

    • Tramwaj problemów nie rozwiąże, ale zawsze polepszy sytuacje (2)

      Tak się niestety kończy niekontrolowana rozbudowa osiedli bez wcześniejszego planowania. Osiedla bez sensownej infrastruktury z czasem zeslumsowacieją. Kogo będzie stać to się zwyczajnie stamtąd wyprowadzi.

      • 27 2

      • Zgadzam się. Ale wyobrażasz sobie brak zgody na nową zabudowę z powodu braku możliwości zorganizowania efektywnego transportu? Idę o zakład, że tego samego dnia usłyszelibyśmy o "zamachu na wolność wyboru prawdziwych polakówów, a w ogóle to władze Gdańska nie chcą nowych prawdziwych polaków w mieście bo chcą się przyłączyć do Niemiec". To lepiej pozwolić i niech się kiszą i stoją w korkach. Władze miasta do nie władca absolutny, mają zwoje zadania i swoje ograniczenia. To, że wiemy jak coś powinno wyglądać nie znaczy że są na to środki. Bloki w polu to głupota, szeroka droga w szczerym polu to niegospodarność i głupota. Poza tym zobacz co się dzieje kiedy jest promowany transport zbiorowy: jest to traktowane jak zamach na wolność kierowców. A tymczasem najprostsze i tanie rozwiązanie czyli walenie mandatami za nielegalne parkowanie nie jest stosowane i tego zupełnie nie rozumiem (bez żadnej ironii, na prawdę nie rozumiem dlaczego w ten sposób nie zniechęca się do jazdy samochodem skoro to tylko egzekwowanie istniejącego praca bez żadnego naciągania).

        • 11 8

      • Niczego nie rozwiąże jeżeli jest tak jak teraz, że musi stać na każdych światłach. Powinny mieć priorytet tam gdzie przecinają drogi żeby nie stały co chwila na światłach i oszczędzały czas. Z oszczędzonego czasu można dodatkowe kursy. Ale w Gdańsku skończyło by się to samymi wypadkami... Albo system wszystko przestał by działać.

        • 4 0

    • Trzeba stworzyć

      Narodowy program budowy kolei miejskich. Unia daje dużo kasy. Miasta same tego nie dżwigną

      • 3 1

  • (18)

    SKM powinna zostać przedłużona aż do Pruszcza, ile osób zrezygnowałoby ze stania w korkach...

    • 277 16

    • Jeżeli nie ma SKM w pruszczu (1)

      To pewnie zlikwidowali ja bo się nie opłacało. Okaże się że budowa SKM na południe będzie miała podobny rezultat.

      • 6 52

      • Jesteś z Trójmiasta?

        Pytam, bo piszesz jakbyś nie wiedział dlaczego nie ma skm do Pruszcza?

        • 35 2

    • Nie (3)

      Na południu Gdańska mieszka więcej osób niż w Pruszczu Gdańskim. SKM będzie pełna po dach od pierwszego dnia.

      • 46 5

      • (1)

        Jeśli bilet SKM będzie wliczony do biletu miejskiego to może i będzie SKM zapełniona. Inaczej lipa

        • 9 10

        • sa juz do nabycia bilety ZKM i SKM

          • 5 2

      • na południu Gdańska jest właśnie Pruszcz Gdański

        • 3 0

    • za przedluzeniem skm do Pruszcza przemawia nieudany eksperyment z SKM z Tczewa (1)

      widząc ile osób codzien jeździ Regio i autobusami 205 ,207 ,232 ,132 jestem przekonany o potencjale SKM z Pruszcza

      • 14 1

      • Eksperyment był udany do czasu przedłużenia SKM do śródmieścia.
        Geniusze z urzędów nie wpadli na to aby wpiąć skm do torów dalekobieżnych. Efekt tego był taki że SKM z Tczewa skrócono do Gd. głównego. Zainteresowanie spadło o jakieś 80%. Wcześniej SKM jeździło aż do Gdyni i dalej. Ludzi było sporo, siedzenia wszystkie zajęte.

        • 20 0

    • Dokładnie! (1)

      Dokładnie to samo chciałem pisac, sam chętnie przesiadlbym sie w Pruszczu na skm i dojechał do wrzeszcza a nie stał godzinami w korkach!

      • 17 1

      • a wiesz, że Regio jeździ co 10 min z Pruszcza?

        • 1 5

    • Skm pruszcz (1)

      Z tego co sie orientuje kiedys jezdzila skm do Pruszcza, skoro do Wejherowa jedzie to dlaczego pruszcz, Orunia, nie moga miec skm?

      • 16 1

      • Bo jeździ Regio. Serio, częstotliwość podobna jaką miałaby SKM.

        • 4 4

    • SKM Orunia (1)

      z parkingiem, jako węzeł przesiadkowy.

      • 5 0

      • O tak, parking na Oruni by się przydał. Pewnie południe Gdańska by z niego korzystało - zjechać na dół ul. Kampinoską i z głowy, cyk na pociąg.

        • 6 0

    • W Pruszczu można korzystać z PolRegio

      I cała masa ludzi tak robi

      • 2 2

    • SKM do Pruszcza była i niewiele dawała. Większosć mieszkanców Pruszcza ma do kolejki 10-15 minut - co z czasem przejazdu SKM do Gdańska Głównego wychodzi tyle samo co dojazd autobusem. Obecnie są Regio dość często w szczycie i spełniają rolę SKM - jak ktoś chce dojechać o danej godzinie to dojedzie.

      • 1 1

    • To inwestycja priorytetowa, a niestety omijana

      • 1 1

    • niestety ludzie nie zrezygnuja z dojazdów samochodami.

      • 0 0

  • Kiedy pkm na północ Gdyni? (1)

    • 39 6

    • A co to gdynia?

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane