- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (139 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (146 opinii)
- 3 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (74 opinie)
- 4 Wzięli pod lupę punktualność SKM (57 opinii)
- 5 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (408 opinii)
- 6 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (129 opinii)
Południowa SKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji
Gdy kilkanaście dni temu pisaliśmy o sporze z konserwatorem zabytków dotyczącym rozbiórek kamienic na Oruni, wielu czytelników upatrywało w działaniach miasta szansy na przyspieszenie rozbudowy ulic w tej części miasta. To zły trop - nowy układ drogowy planowany jest w oddaleniu od tych budynków. Jeżeli dojdzie do realizacji nowej linii SKM, ta również uniemożliwi realizację nowych dróg.
Niemal natychmiast w komentarzach pojawiły się głosy poparcia dla działań miasta, które rzekomo mają ułatwić rozbudowę ul. Małomiejskiej oraz Podmiejskiej.
Wystarczy jednak zajrzeć do obowiązujących Miejscowych planów zagospodarowania, by przekonać się, że konflikt miasto - konserwator nijak ma się do planowanego od blisko 20 lat układu drogowego.
Rozbudowy drogi nie blokuje też - jak twierdzili niektórzy czytelnicy - jeden z radnych miasta, będący właścicielem pizzerii u zbiegu ul. Ptasiej i Małomiejskiej.
- Kamienice Podmiejska 11B, 11C, Małomiejska 20 i 21 oraz 52 nie znajdują się w rezerwie terenowej dla ul. Nowej Małomiejskiej-Podmiejskiej. W rezerwie nie znajduje się również budynek pizzerii - potwierdza Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Nowy układ drogowy ominie niemal w całości domy robotnicze
Jak zatem ma wyglądać nowy układ drogowy? Ulice Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska będą omijały od północy szereg domów robotniczych, a następnie tuż przed pizzerią będą przechodziły na drugą stronę ul. Małomiejskiej w ślad ul. Nakielskiej, skąd górą przekroczą Trakt św. Wojciecha oraz tory kolejowe aż do planowanego węzła Czerwony Most.
Jeżeli dojdzie do realizacji pełnowymiarowego układu komunikacyjnego, na który składają się dwie dwupasowe jezdnie oraz wydzielone dwutorowe torowisko tramwajowe, wyburzyć będzie trzeba jedynie dwa budynki z całego szeregu domów robotniczych (Małomiejska 17 i 18, tj. najbliżej Traktu św. Wojciecha). Taki scenariusz jest jednak bardzo wątpliwy.
Nowa Małomiejska i Nowa Podmiejska z buspasami
Wspomniane torowisko tramwajowe zostało wykreślone ze schematów transportowych w najnowszym studium. Zdaniem urbanistów znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie buspasów na skrajne pasy obu jezdni i kontynuowanie ich aż do centrum Gdańska Traktem św. Wojciecha (wcześniej planowano tramwaj przez tereny Olszynki i ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego). W efekcie nie jest potrzebna aż tak szeroka przestrzeń dla realizacji układu komunikacyjnego.
- W obowiązującym studium obniżono także klasę techniczną ulic Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska z ulicy głównej do ulicy zbiorczej, nie zdefiniowano jej przekroju oraz nie wskazano trasy tramwajowej jako elementu obowiązkowego wyposażenia - dodaje Sieliwończyk.
Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Zmiana przebiegu w studium, nie będzie zmiany planów
Warto zauważyć, że w najnowszym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zniwelowano także "odgięcie" ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej i przesunięto je właśnie na pierzeję domów robotniczych.
Należy pamiętać jednak, że obowiązujący plan zagospodarowania jest aktem prawa miejscowego, zaś studium pełni rolę jedynie ogólnego zarysu polityki przestrzennej miasta, z zastrzeżeniem, że przebieg dróg jest orientacyjny. Ponadto, jak zapewniają urzędnicy, (przynajmniej na razie) nie planują zmieniać ustaleń planu z 2002 r.
Powrót do idei budowy Południowej SKM
A może rozbiórka budynków ułatwi realizację tzw. Południowej SKM? Podczas ubiegłorocznej kampanii wyborczej wrócił temat jej budowy co najmniej do al. Havla.
Faktycznie, w okresie PRL i jeszcze przez około dziesięć lat po zmianach ustrojowo-gospodarczych kamienice przy ul. Podmiejskiej miały ustąpić miejsca trasie kolejowej oraz nowemu układowi drogowemu.
Na przełomie wieku urbaniści, radni miejscy oraz włodarze podjęli jednak decyzję o całkowitym skreśleniu nowej trasy kolejowej oraz zachowaniu kamienic, nie podejmując jednak przy tym większych działań inwestycyjnych na rzecz poprawy ich stanu technicznego.
Dawna rezerwa Południowej SKM niemal w całości zabudowana
Pozostała część niedoszłego szlaku kolejowego została przeznaczona pod deweloperskie osiedla mieszkaniowe (m.in. Błękitna Kaskada czy Lawendowe Wzgórza), bloki komunalne, szkołę i przedszkole na Ujeścisku, przychodnię, stację benzynową czy obiekt gastronomiczny typu fast-food.
Nowy przebieg SKM zamiast rozbudowy dróg
Od blisko roku Biuro Rozwoju Gdańska analizuje różne warianty przebiegu linii SKM na Południu, wykorzystując rezerwy dla układu drogowego. Jednym z nich jest koncepcja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
PTMKŻ proponuje wprowadzenie torów nieco bardziej na północ niż przewidywano to w okresie PRL, omijając przy tym sporne kamienice. Wymusi to jednak likwidację boiska przy szkole podstawowej nr 56 (pojawił się również pomysł, aby tory przykryć płytą, a na górze odtworzyć boisko). W tym rejonie miałby powstać również przystanek pasażerski.
Następnie, w stronę al. Havla, tory mają omijać od północy szereg domów robotniczych i wkraczać za ul. Madalińskiego w przestrzeń przewidywaną dla rozbudowy ul. Małomiejskiej (stąd odsunięcie wszystkich budynków od tej ulicy).
Niezbędna przebudowa splotu Havla-Świętoktrzyska-Małomiejska
Końcowy przystanek I etapu nowej linii przewidziano bezpośrednio pod skrzyżowaniem Havla-Świętokrzyska-Małomiejska, wymuszając tym samym jego całkowitą przebudowę. Ewentualna lokalizacja przystanku tuż obok skrzyżowania nie jest już możliwa, bowiem trwają tam właśnie prace wykończeniowe przy nowym budynku deweloperskim.
- Patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała retorycznie podczas kwietniowej debaty "Gazety Wyborczej" Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Brak pieniędzy na nową SKM i nowe drogi
Zarówno ciąg ul. Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, jak i ewentualna Południowa SKM nie mają obecnie zapewnionego jakiegokolwiek finansowania na realizację.
- Nie są również znane szacunkowe koszty realizacji tych inwestycji, gdyż nie wykonano żadnych projektów koncepcyjnych, które umożliwiłyby ich oszacowanie - informuje Sieliwończyk. - Obecnie opracowywana jest dokumentacja na budowę jedynie wiaduktu drogowego nad torami PKP w śladzie ul. Nowej Podmiejskiej, ale bez przekraczania Traktu św. Wojciecha [w kierunku al. Havla - dop. red.]. Realizacja wiaduktu będzie możliwa tylko po uzyskaniu dodatkowych środków z budżetu państwa lub unijnych, których aktywnie poszukujemy.
Dziewięć wariantów rozbudowy układu drogowego na Oruni
Miejsca
Opinie (349) ponad 20 zablokowanych
-
2019-09-21 09:04
(16)
Czy doczekamy się uprzatniecia przez miasto smieci na Westerplatte???
- 110 151
-
2021-01-04 09:09
Te śmieci , które rozsypują dziennikarze TVPis ?
- 0 0
-
2019-09-22 13:48
Tak jak wladze Gdanska zaniedbaly to miejsce to w pale sie nie miesci... (1)
- 3 6
-
2019-09-22 18:27
nie wiem co brałeś ale dobrze radzę już przestań jak tam bywam to widze łysych patriotów o tępym wyrazie twarzy wychowanych w katolickich wartościach parkujących gdzie popadnie dwudziestoletni złom aby tylko zaoszczędzić 4 zł za parking a jeśli są gdziekolwiek śmieci to głównie tacy obatele i obatelki je zostawiają czyli pisowski elektorat
- 6 2
-
2019-09-22 12:32
Nie. Zrobi to rząd.
- 4 1
-
2019-09-21 10:56
A gzie Ty tam (2)
widziałeś śmieci? Chyba w TVP.
- 29 6
-
2019-09-22 12:23
Pewnie grzecznie je porozkładali, by Andrzej D. z Małżonką mógł "posprzątać" w świetle kamer.
- 5 3
-
2019-09-21 12:03
On to nawet nie był na Westerplatte.
- 24 3
-
2019-09-21 18:15
Jeżeli jeszcze są to niech Sellin i reszta przyjadą i popracują, bo to podobno już ich teren. (1)
- 12 1
-
2019-09-22 11:59
Sellin nie ma czasu bo ciągle siedzi u Rydzyka
- 7 2
-
2019-09-21 09:17
Po wyborach trzeba będzie posprzątać inne śmieci. (3)
- 24 7
-
2019-09-21 11:50
Pis ma jeszcze minimum 2 kadencje. To zatrzyma durne decyzje MiastaGdansk
- 7 27
-
2019-09-21 09:31
Same się sprzątną (1)
i prokuratura się nimi powinna zająć.
- 12 5
-
2019-09-21 09:36
Ta wasz prokuratura
To tylko oskarża ile osób już zostało skazanych ??
- 21 3
-
2019-09-21 10:33
Teraz to niech PiS posprząta.
- 25 4
-
2019-09-21 10:10
śmieci leża na gruntach skarbu państwa na Westerplatte,
na działkach należących do Gdańska- szt 1 - jest czysto, bo to działka z pomnikiem i placem na dole, gdzie zawsze są uroczystości,
dałeś się okłamać propagandzie, a wystarczyło zajrzeć do mapy Gdańska- 41 9
-
2019-09-21 09:56
A do kogo należy teraz Westerplatte?
Do państwa, czy miasta?
- 31 4
-
2019-09-21 09:09
Skończyć z rozbudową dróg! Więcej dróg, to więcej spalin!!! (13)
Trzeba skończyć z ciągłą rozbudową infrastruktury drogowej, bo nasze dzieci nie będą miały czym oddychać. SKM też powinno się ograniczyć, bo prąd mamy ze spalania węgla. Ludzie powinni więcej chodzić na piechotę i jeździć rowerami. Tak, wiem, znowu będę miał łapki w dół, ale obiektywnie (jak zwykle) mam rację.
- 101 214
-
2020-08-09 17:44
Skończ ty Waść
Najlepiej wróćmy do epoki kamienia wtedy nie było spalin czysty tlen.Ale co jeść jak lasy daleko i niewiele w nich zwierzyny
- 0 0
-
2019-09-21 09:44
Niezły tok rozumowania. (2)
Według ciebie to prąd w Polsce skąd się bierze?? Matka boska go produkuje ?? Znaczna większość prądu w Polsce pochodzi z węgla. I zapraszam na spacer lasami oliwskimi z np. wiszących ogrodów w Gdańsku do sanatorium leśnik w Sopocie, miła droga do pracy, praktycznie cały czas w lesie, jak znajdziesz skóry to nawet droga nie będzie potrzebna.
A w drodze nie zapomnij odebrać swoich poncetplusów oraz zrobić zakupów.- 5 17
-
2019-09-24 15:22
Tekst bez ładu i składu, jak to po alkoholu.
- 0 0
-
2019-09-22 13:09
Miks energetyczny będzie szedł coraz bardziej w stronę czystej energii
Spalinowe silniki jak trują teraz tak truć będą zawsze
- 1 0
-
2019-09-21 11:45
Wszystko ograniczyć i zlikwidować (1)
I nie bedzie niczego.
- 15 0
-
2019-09-22 18:16
Jak u Kononowicza :)
Hehe
- 1 0
-
2019-09-21 09:39
Jakbym miał 1-3 km do pracy to mógłbym dreptać (3)
Ale mam 10 km więc już nawet rowerem kawałek nie mówiąc o pogodzie bo u nas przychodzi jesień i d*pa
- 32 13
-
2019-09-22 13:08
Ja mam 14 km
Jeżdżę rowerem 4km na pociąg - czasowo zabiera mi to mniej czasu, niż przebijanie się przez korki.
- 5 1
-
2019-09-21 18:54
Mam do szkoły 13km (1)
i prawie codziennie jeżdżę mevo
- 9 9
-
2019-09-22 04:48
Chwalisz się czy żalisz?
- 9 6
-
2019-09-22 00:35
Wystarczy chodzić, nie trzeba chodzić na piechotę.
- 3 0
-
2019-09-21 11:55
Chyba tabletki nie wziąłeś
- 4 3
-
2019-09-21 11:54
więcej dróg to więcej spalin - to prawda
dobra polityka to remonty istniejącej sieci drogowej, wymiana taboru i radykalny wzrost jakości serwisu SKM (wzrost częstotliwości połączeń do co najmniej 5 minut w godzinach szczytu) oraz radykalna poprawa dostępności stacji SKM dla pieszych i rowerzystów.
- 9 2
-
2019-09-21 09:06
(11)
Rozbudowa dróg. Żadnych głośnych SKMek. Skolei, są też awaryjne.
- 41 208
-
2020-07-07 05:58
Nie od dziś wiadomo że rozbudowa dróg nie rozwiązuję problemu z korkami. Przykład miasta na świecie gdzie ulice mają po 5-6 pasów w jedną stronę i są wiecznie zakorkowane. Rozbudowa ulic rozładuje korek na 2-3 miesiące potem będą zakorkowane. Rozwiązaniem jest sprawna komunikacja miejska i miejsca gdzie można zostawić samochód i przesiąść się do komunikacji miejskiej.
- 0 0
-
2019-09-22 17:17
żadnych autostrad przez miasto
- 3 0
-
2019-09-21 10:02
(3)
Durniu, zobacz na ceny mieszkan wzdluz lini skm. Powinieneś marzyć o tym, zeby miec skm pod domem
- 31 5
-
2019-09-21 10:07
Nie pod samem domem, a blisko domu i nie SKM, a dokładnie stacje SKM (2)
Pociąg pod samymi oknami obniża wartość nieruchomości.
- 9 16
-
2019-09-21 18:20
Tak pociag obniza a stacja podnosi. Czyli najlepiej miec sama stacje ale bez pociagu...
- 14 0
-
2019-09-21 11:34
ale za to jak przyjemnie popatrzeć :)
- 7 1
-
2019-09-21 15:19
Pociągi hałasują raz na jakiś czas. Samochody hałasują niemal bez przerwy.
- 17 3
-
2019-09-21 11:43
tak, a hałas drogowy - największy przy pseudoautostradach miejskich - to wymysł ekologów (1)
samochody nie są awaryjne? a skąd się biorą megakorki na obwodnicy i autostradach?
- 21 3
-
2019-09-21 14:14
awaria, stłuczka, wypadek, bo trochę pokropiło
- 9 0
-
2019-09-21 10:11
buraki zadnych trujacych spalinami blachosmrodów a ten twój złom robi wiekszy hałas
- 18 6
-
2019-09-21 10:01
rydwan dla każdego
- 14 4
-
2019-09-23 14:13
Metro (1)
A może metro, tak jak w innych europejskich miastach?
- 5 1
-
2019-11-27 22:08
podwodne?
- 0 0
-
2019-10-30 09:26
nowe osiedle Wilga Park stoi na trasie planowaniej kolejki
będzie metro? Czy burzymy nie oddane jeszcze mieszkania
- 0 0
-
2019-09-25 23:46
Komunikacja w Gdańsku
Trochę udało mi się przeżyć w Mieście ( od 1945). Byłem, jestem świadkiem wielu zdarzeń w W tym komunikacyjnych. Twierdzę, że planowanie przestrzenne i jego unerwienie komunikacyjne Miasta zostało generalnie zaniedbane! Wszystkie wcześniej rezerwy terenowe , ówczesnych myślicieli biegłych w trafice odeszły do lamusa .Czas i polityka wymusiły ich zagospodarowanie. Teraz wracają pomysły światłych w temacie....ale nie ma gdzie! Pomysłów nierealistycznych, nie trafionych, pozbawionych twardego,realistycznego stąpania po Mieście jest u nas ogrom .Dla mnie ,który kiedyś pobierał m in. planistyczną edukację na naszej Polibudzie przeprowadzenie tramwaju przez rondo Komorowskiego pod wiaduktem kolejowym na Miszewskiego na Morenę to gawędziarstwo techniczne. Wduszenie na siłę tramwaju w d. Morską to sztuka dla sztuki . Uchwycenie się pomysłu komunikanta z bożej łaski pana Tuska juniora przeprowadzenie tramwaju przez Getta to już szczyt ! Zrozumcie ,że jeżeli coś się wcześniej zaniedbało to jest tragedią w przypadku realizacji. Czekam na stanowisko Komisji Środowiskowej....może tam trochę trzeżwośc i!
- 0 0
-
2019-09-22 10:14
W 1974 roku zaczynałem edukację w SP 56 (2)
I była plotka że zamiast szkoły będzie przystanek SKM. Bałem się że przeniosą mnie do innej. Mija prawie 50 lat a na Oruni zero zmian. Jedynie pola i poligon zabudowali blokami na koszt mieszkańców.
- 15 0
-
2019-09-22 21:40
(1)
No tak, wtedy zaplanowano rezerwę terenową. Smutne.
- 2 0
-
2019-09-24 18:59
I ta rezerwa terenowa straszy do dzis
Cała ulica Nakielska czeka na drogę, stoi ugorem zaniedbana przez miasto
- 0 0
-
2019-09-21 09:22
(18)
SKM powinna zostać przedłużona aż do Pruszcza, ile osób zrezygnowałoby ze stania w korkach...
- 277 16
-
2019-09-21 10:17
Nie (3)
Na południu Gdańska mieszka więcej osób niż w Pruszczu Gdańskim. SKM będzie pełna po dach od pierwszego dnia.
- 46 5
-
2019-09-23 20:50
na południu Gdańska jest właśnie Pruszcz Gdański
- 3 0
-
2019-09-21 12:05
(1)
Jeśli bilet SKM będzie wliczony do biletu miejskiego to może i będzie SKM zapełniona. Inaczej lipa
- 9 10
-
2019-09-21 20:58
sa juz do nabycia bilety ZKM i SKM
- 5 2
-
2019-09-23 20:49
niestety ludzie nie zrezygnuja z dojazdów samochodami.
- 0 0
-
2019-09-22 17:57
To inwestycja priorytetowa, a niestety omijana
- 1 1
-
2019-09-22 09:56
SKM Orunia (1)
z parkingiem, jako węzeł przesiadkowy.
- 5 0
-
2019-09-22 13:50
O tak, parking na Oruni by się przydał. Pewnie południe Gdańska by z niego korzystało - zjechać na dół ul. Kampinoską i z głowy, cyk na pociąg.
- 6 0
-
2019-09-22 00:43
Skm pruszcz (1)
Z tego co sie orientuje kiedys jezdzila skm do Pruszcza, skoro do Wejherowa jedzie to dlaczego pruszcz, Orunia, nie moga miec skm?
- 16 1
-
2019-09-22 13:50
Bo jeździ Regio. Serio, częstotliwość podobna jaką miałaby SKM.
- 4 4
-
2019-09-22 00:42
Dokładnie! (1)
Dokładnie to samo chciałem pisac, sam chętnie przesiadlbym sie w Pruszczu na skm i dojechał do wrzeszcza a nie stał godzinami w korkach!
- 17 1
-
2019-09-22 13:49
a wiesz, że Regio jeździ co 10 min z Pruszcza?
- 1 5
-
2019-09-22 13:48
SKM do Pruszcza była i niewiele dawała. Większosć mieszkanców Pruszcza ma do kolejki 10-15 minut - co z czasem przejazdu SKM do Gdańska Głównego wychodzi tyle samo co dojazd autobusem. Obecnie są Regio dość często w szczycie i spełniają rolę SKM - jak ktoś chce dojechać o danej godzinie to dojedzie.
- 1 1
-
2019-09-22 13:11
W Pruszczu można korzystać z PolRegio
I cała masa ludzi tak robi
- 2 2
-
2019-09-21 21:02
za przedluzeniem skm do Pruszcza przemawia nieudany eksperyment z SKM z Tczewa (1)
widząc ile osób codzien jeździ Regio i autobusami 205 ,207 ,232 ,132 jestem przekonany o potencjale SKM z Pruszcza
- 14 1
-
2019-09-22 00:10
Eksperyment był udany do czasu przedłużenia SKM do śródmieścia.
Geniusze z urzędów nie wpadli na to aby wpiąć skm do torów dalekobieżnych. Efekt tego był taki że SKM z Tczewa skrócono do Gd. głównego. Zainteresowanie spadło o jakieś 80%. Wcześniej SKM jeździło aż do Gdyni i dalej. Ludzi było sporo, siedzenia wszystkie zajęte.- 20 0
-
2019-09-21 09:47
Jeżeli nie ma SKM w pruszczu (1)
To pewnie zlikwidowali ja bo się nie opłacało. Okaże się że budowa SKM na południe będzie miała podobny rezultat.
- 6 52
-
2019-09-21 11:06
Jesteś z Trójmiasta?
Pytam, bo piszesz jakbyś nie wiedział dlaczego nie ma skm do Pruszcza?
- 35 2
-
2019-09-23 16:50
Komunikacja szynowa jest wielokrotnie droższa.
Bus-pasy to bardzo dobry pomysł w kontekście nowych technologii.
Za kilka - kilkanaście lat autobusy będą elektryczne i autonomiczne (bez kierowcy).
Co wolicie - 1 SKM-kę co 20 minut czy 10 autobusów co 2 minuty ???
Bus-pasy i autobusy to też dużo bardziej elastyczne rozwiązanie, łatwiej zmienić trasę, częstotliwość kursowania, bez przesiadki puścić pojazd na dalsze osiedla (już normalną drogą). Z bus-pasa skorzystają pojazdy uprzywilejowane, TAXI (do zastanowienia).
Tylko trzeba postawić trochę automatów do wystawiania mandatów i zabierania punktów - na cwaniaków.- 1 3
-
2019-09-23 11:17
Realokować te "krypto-zabytki" z miejsc gdzie blokują inwestycje poprawiajace życie w Gdańsku!
Tak od 20-stu lat obserwuję zabawy z "krypto-zabytkami" w Gdańsku i nadziwić się nie mogę, że mimo istnienia odpowiednich technologii nadal nie praktykuje się relokowania zabytków w całości poza teren, który jest zbyt cenny dla miasta aby zajmowały je takie "niby-zabytki". Wszystkie je powinien sobie konserwator wykupić/zabrać i o nie dbać na swoim/wyznaczonym terenie - np. jakiś skansen w okolicy wysypiska śmieci. Zabytek to nie to samo co muzeum do którego uczęszczają turyści i płaca za bilety wstępu będąc atrakcją turystyczną. Dlaczego takie koszmarki przeszłości mają blokować rozwój miasta i uniemożliwiać poprawę bytu jego mieszkańców? W takim skansenie niech konserwator zabytków dba o te sypiące się gruzy za pieniądze z budżetu centralnego - skoro tak bardzo chce pompować w to pieniądze a niech nie utrudnia rozwoju miasta!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.