- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (356 opinii)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (207 opinii)
- 3 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (79 opinii)
- 4 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (160 opinii)
- 5 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (294 opinie)
- 6 Kandydaci o rowerzystach w Gdyni (167 opinii)
Południowa SKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji
Gdy kilkanaście dni temu pisaliśmy o sporze z konserwatorem zabytków dotyczącym rozbiórek kamienic na Oruni, wielu czytelników upatrywało w działaniach miasta szansy na przyspieszenie rozbudowy ulic w tej części miasta. To zły trop - nowy układ drogowy planowany jest w oddaleniu od tych budynków. Jeżeli dojdzie do realizacji nowej linii SKM, ta również uniemożliwi realizację nowych dróg.
Niemal natychmiast w komentarzach pojawiły się głosy poparcia dla działań miasta, które rzekomo mają ułatwić rozbudowę ul. Małomiejskiej oraz Podmiejskiej.
Wystarczy jednak zajrzeć do obowiązujących Miejscowych planów zagospodarowania, by przekonać się, że konflikt miasto - konserwator nijak ma się do planowanego od blisko 20 lat układu drogowego.
Rozbudowy drogi nie blokuje też - jak twierdzili niektórzy czytelnicy - jeden z radnych miasta, będący właścicielem pizzerii u zbiegu ul. Ptasiej i Małomiejskiej.
- Kamienice Podmiejska 11B, 11C, Małomiejska 20 i 21 oraz 52 nie znajdują się w rezerwie terenowej dla ul. Nowej Małomiejskiej-Podmiejskiej. W rezerwie nie znajduje się również budynek pizzerii - potwierdza Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Nowy układ drogowy ominie niemal w całości domy robotnicze
Jak zatem ma wyglądać nowy układ drogowy? Ulice Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska będą omijały od północy szereg domów robotniczych, a następnie tuż przed pizzerią będą przechodziły na drugą stronę ul. Małomiejskiej w ślad ul. Nakielskiej, skąd górą przekroczą Trakt św. Wojciecha oraz tory kolejowe aż do planowanego węzła Czerwony Most.
Jeżeli dojdzie do realizacji pełnowymiarowego układu komunikacyjnego, na który składają się dwie dwupasowe jezdnie oraz wydzielone dwutorowe torowisko tramwajowe, wyburzyć będzie trzeba jedynie dwa budynki z całego szeregu domów robotniczych (Małomiejska 17 i 18, tj. najbliżej Traktu św. Wojciecha). Taki scenariusz jest jednak bardzo wątpliwy.
Nowa Małomiejska i Nowa Podmiejska z buspasami
Wspomniane torowisko tramwajowe zostało wykreślone ze schematów transportowych w najnowszym studium. Zdaniem urbanistów znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie buspasów na skrajne pasy obu jezdni i kontynuowanie ich aż do centrum Gdańska Traktem św. Wojciecha (wcześniej planowano tramwaj przez tereny Olszynki i ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego). W efekcie nie jest potrzebna aż tak szeroka przestrzeń dla realizacji układu komunikacyjnego.
- W obowiązującym studium obniżono także klasę techniczną ulic Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska z ulicy głównej do ulicy zbiorczej, nie zdefiniowano jej przekroju oraz nie wskazano trasy tramwajowej jako elementu obowiązkowego wyposażenia - dodaje Sieliwończyk.
Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Zmiana przebiegu w studium, nie będzie zmiany planów
Warto zauważyć, że w najnowszym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zniwelowano także "odgięcie" ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej i przesunięto je właśnie na pierzeję domów robotniczych.
Należy pamiętać jednak, że obowiązujący plan zagospodarowania jest aktem prawa miejscowego, zaś studium pełni rolę jedynie ogólnego zarysu polityki przestrzennej miasta, z zastrzeżeniem, że przebieg dróg jest orientacyjny. Ponadto, jak zapewniają urzędnicy, (przynajmniej na razie) nie planują zmieniać ustaleń planu z 2002 r.
Powrót do idei budowy Południowej SKM
A może rozbiórka budynków ułatwi realizację tzw. Południowej SKM? Podczas ubiegłorocznej kampanii wyborczej wrócił temat jej budowy co najmniej do al. Havla.
Faktycznie, w okresie PRL i jeszcze przez około dziesięć lat po zmianach ustrojowo-gospodarczych kamienice przy ul. Podmiejskiej miały ustąpić miejsca trasie kolejowej oraz nowemu układowi drogowemu.
Na przełomie wieku urbaniści, radni miejscy oraz włodarze podjęli jednak decyzję o całkowitym skreśleniu nowej trasy kolejowej oraz zachowaniu kamienic, nie podejmując jednak przy tym większych działań inwestycyjnych na rzecz poprawy ich stanu technicznego.
Dawna rezerwa Południowej SKM niemal w całości zabudowana
Pozostała część niedoszłego szlaku kolejowego została przeznaczona pod deweloperskie osiedla mieszkaniowe (m.in. Błękitna Kaskada czy Lawendowe Wzgórza), bloki komunalne, szkołę i przedszkole na Ujeścisku, przychodnię, stację benzynową czy obiekt gastronomiczny typu fast-food.
Nowy przebieg SKM zamiast rozbudowy dróg
Od blisko roku Biuro Rozwoju Gdańska analizuje różne warianty przebiegu linii SKM na Południu, wykorzystując rezerwy dla układu drogowego. Jednym z nich jest koncepcja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
PTMKŻ proponuje wprowadzenie torów nieco bardziej na północ niż przewidywano to w okresie PRL, omijając przy tym sporne kamienice. Wymusi to jednak likwidację boiska przy szkole podstawowej nr 56 (pojawił się również pomysł, aby tory przykryć płytą, a na górze odtworzyć boisko). W tym rejonie miałby powstać również przystanek pasażerski.
Następnie, w stronę al. Havla, tory mają omijać od północy szereg domów robotniczych i wkraczać za ul. Madalińskiego w przestrzeń przewidywaną dla rozbudowy ul. Małomiejskiej (stąd odsunięcie wszystkich budynków od tej ulicy).
Niezbędna przebudowa splotu Havla-Świętoktrzyska-Małomiejska
Końcowy przystanek I etapu nowej linii przewidziano bezpośrednio pod skrzyżowaniem Havla-Świętokrzyska-Małomiejska, wymuszając tym samym jego całkowitą przebudowę. Ewentualna lokalizacja przystanku tuż obok skrzyżowania nie jest już możliwa, bowiem trwają tam właśnie prace wykończeniowe przy nowym budynku deweloperskim.
- Patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała retorycznie podczas kwietniowej debaty "Gazety Wyborczej" Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Brak pieniędzy na nową SKM i nowe drogi
Zarówno ciąg ul. Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, jak i ewentualna Południowa SKM nie mają obecnie zapewnionego jakiegokolwiek finansowania na realizację.
- Nie są również znane szacunkowe koszty realizacji tych inwestycji, gdyż nie wykonano żadnych projektów koncepcyjnych, które umożliwiłyby ich oszacowanie - informuje Sieliwończyk. - Obecnie opracowywana jest dokumentacja na budowę jedynie wiaduktu drogowego nad torami PKP w śladzie ul. Nowej Podmiejskiej, ale bez przekraczania Traktu św. Wojciecha [w kierunku al. Havla - dop. red.]. Realizacja wiaduktu będzie możliwa tylko po uzyskaniu dodatkowych środków z budżetu państwa lub unijnych, których aktywnie poszukujemy.
Dziewięć wariantów rozbudowy układu drogowego na Oruni
Miejsca
Opinie (349) ponad 20 zablokowanych
-
2019-09-25 23:46
Komunikacja w Gdańsku
Trochę udało mi się przeżyć w Mieście ( od 1945). Byłem, jestem świadkiem wielu zdarzeń w W tym komunikacyjnych. Twierdzę, że planowanie przestrzenne i jego unerwienie komunikacyjne Miasta zostało generalnie zaniedbane! Wszystkie wcześniej rezerwy terenowe , ówczesnych myślicieli biegłych w trafice odeszły do lamusa .Czas i polityka wymusiły ich zagospodarowanie. Teraz wracają pomysły światłych w temacie....ale nie ma gdzie! Pomysłów nierealistycznych, nie trafionych, pozbawionych twardego,realistycznego stąpania po Mieście jest u nas ogrom .Dla mnie ,który kiedyś pobierał m in. planistyczną edukację na naszej Polibudzie przeprowadzenie tramwaju przez rondo Komorowskiego pod wiaduktem kolejowym na Miszewskiego na Morenę to gawędziarstwo techniczne. Wduszenie na siłę tramwaju w d. Morską to sztuka dla sztuki . Uchwycenie się pomysłu komunikanta z bożej łaski pana Tuska juniora przeprowadzenie tramwaju przez Getta to już szczyt ! Zrozumcie ,że jeżeli coś się wcześniej zaniedbało to jest tragedią w przypadku realizacji. Czekam na stanowisko Komisji Środowiskowej....może tam trochę trzeżwośc i!
- 0 0
-
2019-10-30 09:26
nowe osiedle Wilga Park stoi na trasie planowaniej kolejki
będzie metro? Czy burzymy nie oddane jeszcze mieszkania
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.