• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południowa SKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji

Krzysztof Koprowski
21 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W pomarańczowym śladzie rozwiązania komunikacyjnego nie stoją budynki, o które spierają się miejscy urzędnicy z konserwatorem zabytków. Dwa budynki z pierzei domów robotniczych stoją w rezerwie drogowej tylko pod warunkiem realizacji pełnego przekroju ulicy i tramwaju, co jest wątpliwe. W pomarańczowym śladzie rozwiązania komunikacyjnego nie stoją budynki, o które spierają się miejscy urzędnicy z konserwatorem zabytków. Dwa budynki z pierzei domów robotniczych stoją w rezerwie drogowej tylko pod warunkiem realizacji pełnego przekroju ulicy i tramwaju, co jest wątpliwe.

Gdy kilkanaście dni temu pisaliśmy o sporze z konserwatorem zabytków dotyczącym rozbiórek kamienic na Oruni, wielu czytelników upatrywało w działaniach miasta szansy na przyspieszenie rozbudowy ulic w tej części miasta. To zły trop - nowy układ drogowy planowany jest w oddaleniu od tych budynków. Jeżeli dojdzie do realizacji nowej linii SKM, ta również uniemożliwi realizację nowych dróg.



Która inwestycja jest ważniejsza i powinna być zrealizowana?

Przypomnijmy: spór pomiędzy miejskimi urzędnikami a wojewódzkim konserwatorem zabytków dotyczy częściowej rozbiórki pierzei domów robotniczych wzdłuż ul. Małomiejskiej oraz pojedynczych obiektów przy ul. Podmiejskiej.

Niemal natychmiast w komentarzach pojawiły się głosy poparcia dla działań miasta, które rzekomo mają ułatwić rozbudowę ul. Małomiejskiej oraz Podmiejskiej.

Wystarczy jednak zajrzeć do obowiązujących Miejscowych planów zagospodarowania, by przekonać się, że konflikt miasto - konserwator nijak ma się do planowanego od blisko 20 lat układu drogowego.

Rozbudowy drogi nie blokuje też - jak twierdzili niektórzy czytelnicy - jeden z radnych miasta, będący właścicielem pizzerii u zbiegu ul. Ptasiej i Małomiejskiej.

- Kamienice Podmiejska 11B, 11C, Małomiejska 2021 oraz 52 nie znajdują się w rezerwie terenowej dla ul. Nowej Małomiejskiej-Podmiejskiej. W rezerwie nie znajduje się również budynek pizzerii - potwierdza Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
  • Na przełomie wieków ostatecznie zrezygnowano z rozbudowy drogi na tym odcinku ul. Małomiejskiej, jednak nie wykonano żadnych większych prac remontowych zachowanej zabudowy.
  • Tylko dwa ostatnie budynki stoją na przeszkodzie realizacji ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej - pod warunkiem pełnego układu komunikacyjnego dwóch jezdni i tramwaju.
  • Tędy przewiduje się poprowadzenie ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Po lewej budynek Małomiejska 17.

Nowy układ drogowy ominie niemal w całości domy robotnicze



Jak zatem ma wyglądać nowy układ drogowy? Ulice Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska będą omijały od północy szereg domów robotniczych, a następnie tuż przed pizzerią będą przechodziły na drugą stronę ul. Małomiejskiej w ślad ul. Nakielskiej, skąd górą przekroczą Trakt św. Wojciecha oraz tory kolejowe aż do planowanego węzła Czerwony Most.

Jeżeli dojdzie do realizacji pełnowymiarowego układu komunikacyjnego, na który składają się dwie dwupasowe jezdnie oraz wydzielone dwutorowe torowisko tramwajowe, wyburzyć będzie trzeba jedynie dwa budynki z całego szeregu domów robotniczych (Małomiejska 1718, tj. najbliżej Traktu św. Wojciecha). Taki scenariusz jest jednak bardzo wątpliwy.

  • Tędy przewiduje się poprowadzenie ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Po lewej budynek Małomiejska 17.
  • Nowy układ komunikacyjny będzie przekraczał ul. Małomiejską na wysokości aut ze zdjęcia, tuż za pizzerią po prawej.
  • Pawilony handlowe przy przystanku autobusowym Ptasia, które będą musiały być wyburzone, gdy dojdzie do realizacji ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Ulica Nakielska - rezerwa terenu pod budowę ul. Nowej Podmiejskiej
  • Ulica Nakielska - rezerwa terenu pod budowę ul. Nowej Podmiejskiej

Nowa Małomiejska i Nowa Podmiejska z buspasami



Wspomniane torowisko tramwajowe zostało wykreślone ze schematów transportowych w najnowszym studium. Zdaniem urbanistów znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie buspasów na skrajne pasy obu jezdni i kontynuowanie ich aż do centrum Gdańska Traktem św. Wojciecha (wcześniej planowano tramwaj przez tereny Olszynki i ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego). W efekcie nie jest potrzebna aż tak szeroka przestrzeń dla realizacji układu komunikacyjnego.

- W obowiązującym studium obniżono także klasę techniczną ulic Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska z ulicy głównej do ulicy zbiorczej, nie zdefiniowano jej przekroju oraz nie wskazano trasy tramwajowej jako elementu obowiązkowego wyposażenia - dodaje Sieliwończyk.

Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice


Zmiana przebiegu w studium, nie będzie zmiany planów



Warto zauważyć, że w najnowszym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zniwelowano także "odgięcie" ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej i przesunięto je właśnie na pierzeję domów robotniczych.

Należy pamiętać jednak, że obowiązujący plan zagospodarowania jest aktem prawa miejscowego, zaś studium pełni rolę jedynie ogólnego zarysu polityki przestrzennej miasta, z zastrzeżeniem, że przebieg dróg jest orientacyjny. Ponadto, jak zapewniają urzędnicy, (przynajmniej na razie) nie planują zmieniać ustaleń planu z 2002 r.

  • Obowiązujące studium dla dolnego przebiegu ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Studium z 2007 r. dla dolnego przebiegu ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Fragment obowiązującego Planu zagospodarowania z 2002 r. Domy robotnicze znajdują się w terenie 009-33, Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska w terenie 015-83, zaś istniejąca ul. Małomiejska w terenie 016-81.

Powrót do idei budowy Południowej SKM



A może rozbiórka budynków ułatwi realizację tzw. Południowej SKM? Podczas ubiegłorocznej kampanii wyborczej wrócił temat jej budowy co najmniej do al. Havla.

Faktycznie, w okresie PRL i jeszcze przez około dziesięć lat po zmianach ustrojowo-gospodarczych kamienice przy ul. Podmiejskiej miały ustąpić miejsca trasie kolejowej oraz nowemu układowi drogowemu.

Na przełomie wieku urbaniści, radni miejscy oraz włodarze podjęli jednak decyzję o całkowitym skreśleniu nowej trasy kolejowej oraz zachowaniu kamienic, nie podejmując jednak przy tym większych działań inwestycyjnych na rzecz poprawy ich stanu technicznego.

  • Boisko przy SP56 - tutaj proponuje się budowę trasy SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM. Budynek po prawej stoi zbyt blisko skrzyżowania, aby zmieścić przystanek, dlatego SKM ma przechodzić pod skrzyżowaniem.

Dawna rezerwa Południowej SKM niemal w całości zabudowana



Pozostała część niedoszłego szlaku kolejowego została przeznaczona pod deweloperskie osiedla mieszkaniowe (m.in. Błękitna Kaskada czy Lawendowe Wzgórza), bloki komunalne, szkołę i przedszkole na Ujeścisku, przychodnię, stację benzynową czy obiekt gastronomiczny typu fast-food.

Nowy przebieg SKM zamiast rozbudowy dróg



Od blisko roku Biuro Rozwoju Gdańska analizuje różne warianty przebiegu linii SKM na Południu, wykorzystując rezerwy dla układu drogowego. Jednym z nich jest koncepcja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

PTMKŻ proponuje wprowadzenie torów nieco bardziej na północ niż przewidywano to w okresie PRL, omijając przy tym sporne kamienice. Wymusi to jednak likwidację boiska przy szkole podstawowej nr 56 (pojawił się również pomysł, aby tory przykryć płytą, a na górze odtworzyć boisko). W tym rejonie miałby powstać również przystanek pasażerski.

Następnie, w stronę al. Havla, tory mają omijać od północy szereg domów robotniczych i wkraczać za ul. Madalińskiego w przestrzeń przewidywaną dla rozbudowy ul. Małomiejskiej (stąd odsunięcie wszystkich budynków od tej ulicy).

Analiza wejścia SKM na Południe na bazie koncepcji PTMKŻ Analiza wejścia SKM na Południe na bazie koncepcji PTMKŻ

Niezbędna przebudowa splotu Havla-Świętoktrzyska-Małomiejska



Końcowy przystanek I etapu nowej linii przewidziano bezpośrednio pod skrzyżowaniem Havla-Świętokrzyska-Małomiejska, wymuszając tym samym jego całkowitą przebudowę. Ewentualna lokalizacja przystanku tuż obok skrzyżowania nie jest już możliwa, bowiem trwają tam właśnie prace wykończeniowe przy nowym budynku deweloperskim.

- Patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała retorycznie podczas kwietniowej debaty "Gazety Wyborczej" Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Robocza koncepcja wiaduktu drogowego częściowo w ciągu ul. Nowej Podmiejskiej z 2016 r. Robocza koncepcja wiaduktu drogowego częściowo w ciągu ul. Nowej Podmiejskiej z 2016 r.

Brak pieniędzy na nową SKM i nowe drogi



Zarówno ciąg ul. Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, jak i ewentualna Południowa SKM nie mają obecnie zapewnionego jakiegokolwiek finansowania na realizację.

- Nie są również znane szacunkowe koszty realizacji tych inwestycji, gdyż nie wykonano żadnych projektów koncepcyjnych, które umożliwiłyby ich oszacowanie - informuje Sieliwończyk. - Obecnie opracowywana jest dokumentacja na budowę jedynie wiaduktu drogowego nad torami PKP w śladzie ul. Nowej Podmiejskiej, ale bez przekraczania Traktu św. Wojciecha [w kierunku al. Havla - dop. red.]. Realizacja wiaduktu będzie możliwa tylko po uzyskaniu dodatkowych środków z budżetu państwa lub unijnych, których aktywnie poszukujemy.

Dziewięć wariantów rozbudowy układu drogowego na Oruni

Miejsca

Opinie (349) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    A czemu nie tramwaj? Dojeżdżałby do pętli na świętokrzyskiej. Bilet byłby ten sam. Tramwaje są bardziej ciche niż skm. I wyglądają estetyczniej.

    • 7 23

    • Sa mniej pojemne

      Tramwaj zabiera 200 osób, SKM 1200 osób. Pięć razy tyle! Oczywiście można kupić trochę dłuższe tramwaje, te zabiorą 300 osób ale też można kupić dłuższe (lub piętrowe) pociagi, te zabiorą 1800 osób.

      • 11 0

    • Ta i będzie jechać bardzo długo.

      • 7 0

  • Co by nie mówić konserwator to hamulcowy Gdańska. Niech jedzie na Żoliborz i tam konserwuje prezesa.

    • 15 13

  • Jaki kurka zabytki na Oruni ? Jak wiatr przyjdzie to zabie

    Jakie zabytki na Oruni? Dobry wiatr przyjdzie to zabierze te rudery.

    • 17 5

  • Zabudować rezerwę pod kolej... (1)

    Kwintesencja planowania w Gdańsku.

    • 24 3

    • Tak to jest, jak ktoś nawet nie wie, ile ma mieszkań.

      • 7 0

  • A po co komu SKM? Wiecie ile mieszkań można by postawić na tych gruntach???!!

    • 19 9

  • Transport publiczny i elektryfikacja (2)

    Mamy w trójmieście prawie pół miliona samochodów, w zdecydowanej większości starych kopcących aut sprowadzonych z zagranicy. Ile jeszcze spalin nasze dzieci mają wdychać? Tramwaje, skm i ścieżki rowerowe powinnny być priorytetem.

    • 33 3

    • Krajowe mniej kopcą?

      • 2 0

    • Mamy też tristar za miliony

      Powiedz mi czemu jadąc dowolną główną trasą zgodnie z przepisami staje na każdych światłach. Oczywiście poza szczytem. Bo jakiś baran decyzyjny uspokaja ruch czy ten system jest tylko do wyprowadzenia kasy? To że na trasie sanochod pali 5 a w mieście 9 to wynik uspokajanie ruchu.

      • 0 1

  • hmm

    burzyć, budować, rozwijać

    • 7 5

  • Ludzie, którzy uważają, że dobrze konserwator postępuje (1)

    Nigdy nie przechadzali się małomiejską, ani za dnia ani tym bardziej w nocy

    • 23 9

    • Wiele razy się tam przechadzałem i mnie bardziej rażą paskudne wieżowce.

      • 4 5

  • rozbudowa SKM to jedyna sensowna szansa na szybki transport, europejski standard (1)

    ale "miasto" ładuje kasę w rozbudowę dróg.
    Podobnie było z połączeniami regionalnymi. Adamowicz długo sprzeciwiał się PKM, A gdy już decyzja zapadła to rozwijał koncept "szybkiego tramwaju" co miał jeździć po torach PKM.

    • 31 5

    • Plan 30 lat wstecz

      SKM Nowy Port -Gdańsk -południe Orunia i dalej

      • 3 0

  • Powinna tam polecieć nitka PKM od Rębiechowa albo Matarni i byłoby super.

    Nowe musi przyjść szybko, Południowy Gdańsk potrzebuje komunikacji na maxa. Pomimo, że mieszkam w innej części Gdańska to dojechać na Południe do znajomych, bez auta jest tragedią. Samorząd bardziej bierze pod uwagę komunikację z Kaszubami niż rozwój aglomeracji. Obudzcie sie oszolomy.

    • 23 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane