• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdyni. Powstaną trzy dworce

Maciej Naskręt
15 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut. Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut.

Spółka PKM oraz Gdynia wstępnie ustaliły zasady finansowania budowy trzech dworców kolejowych przy gdyńskim odcinku linii Kościerzyna-Gdynia. Pierwsza stacja, czyli Gdynia-Karwiny, powstanie do 2015 r. Kolejne dwie otwarte zostaną do 2020 r. Stacje mają być spójne architektonicznie z tymi, które zaprojektowano w Gdańsku.



Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda postęp prac w Gdyni przy projektowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Miasto wraz ze spółką Pomorska Kolej Metropolitalna planuje oddanie do użytku w sumie trzech nowych stacji i jednego peronu przy linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Przypomnijmy, że mieszkańcy Gdyni są w uprzywilejowanej sytuacji względem gdańszczan. Linia, przy której mają powstać stacje w Gdyni, funkcjonuje - odbywają się tam regularne kursy pociągów pasażerskich na trasie Gdynia-Kościerzyna. Ponadto do końca tego roku będzie gotowa, warta 86 mln zł modernizacja, która prowadzona jest na zlecenie zarządcy - spółki PKP PLK.

W Gdańsku natomiast infrastrukturę PKM należy zbudować od podstaw. Między Wrzeszczem a Osową zaprojektowano 18-kilometrową linię wraz z ośmioma stacjami. Trwa aktualnie przetarg na wykonawcę. Projekt ma pochłonąć ok. 760 mln zł. Stąd też temu przedsięwzięciu poświęca się więcej uwagi.

Gdzie zatem powstaną w Gdyni wspomniane trzy stacje, przy których zatrzymają się pociągi? Pierwsza z nich, czyli Gdynia-Karwiny, ma zostać zbudowana dokładnie pod ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie Gdyni. Jej usytuowanie w tym miejscu umożliwi wygodną przesiadkę z linii trolejbusowych i autobusowych właśnie do pociągów zmierzających w kierunku centrum Gdyni i lotniska w Rębiechowie. Stacja ma zapewnić spadek liczby pojazdów m.in. na ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdynial. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni. Ponadto przy stacji mają być uruchomione parkingi typu Park&Ride - parkuj i jedź.

Samorządowa spółka koncentruje się teraz na budowie linii z Wrzeszcza do Osowy, ale... - Ze zleceniem budowy stacji Gdynia-Karwiny powinniśmy zdążyć do czasu otwarcia właśnie gdańskiej linii, czyli do ok. połowy 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Przeczytaj także o planach elektryfikacji linii relacji Gdynia-Kościerzyna

Jak będzie wyglądała nowa stacja? Nie wiadomo. Władze PKM chcą jednak, by posiadała ona spójną architekturę z zaprojektowanymi stacjami na gdańskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dostęp do stacji Gdynia-Karwiny od strony drogowej zapewni miasto Gdynia. - Jesteśmy na etapie opracowywania wstępnych koncepcji węzła przesiadkowego w obrębie ul. Chwaszczyńskiej i ul. Sopockiej - zapewnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Udostępnienie stacji Gdynia-Karwiny sprawi, że pociągi pasażerskie nie będą zatrzymywać się na dotychczasowej stacji Gdynia-Wielki Kack. Powód? Po pierwsze jest ona niedostępna dla mieszkańców z uwagi na utrudniające poruszanie się pieszo, znaczące spadki terenu. Ponadto wykonanie w terenie istniejącej stacji węzła przesiadkowego wywołałoby perturbacje w ruchu - korki - na całym Fikakowie.

Na kolejne dwie stacje, czyli Gdynia-Fikakowo przy ul. Nowodworcowej zobacz na mapie Gdyni i Gdynia-Stadion obok ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni - będzie trzeba poczekać nieco dłużej. - Stacje będą projektowane przez naszą spółkę, by przystąpić do ich realizacji w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - mówi Tomasz Konopacki.

Czy powstanie dworców PKM odkorkuje część dróg w Gdyni?

Wstępne koncepcje stacji Gdynia-Fikakowo i Gdynia-Stadion nie są jeszcze znane. Wiadomo jednak na pewno, że nie będą częścią węzłów przesiadkowych. Nie będzie tam też parkingów Park&Ride. Pierwsza stacja ma obsługiwać wyłącznie coraz bardziej zabudowane gdyńskie osiedle Fikakowo. Natomiast stacja Gdynia-Stadion ma m.in. ułatwić dotarcie kibicom do stadionu i hali GOSiR.

Kolejnym miejscem, w którym zatrzyma się pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, będzie nowy peron przy istniejącej dzisiaj stacji SKM Gdynia-Wzgórze św. Maksymiliana. Ma on być dwukierunkowy. Oznacza to, że pojedyncze torowisko będzie się rozwidlać na dwie nitki przed peronem. Tuż za nim linie będą się łączyć w jeden tor.

- Sfinansowanie budowy tego dwukierunkowego peronu ma zapewnić inwestor prywatny - właściciel obiektu handlowego Centrum Wzgórze - mówi Marek Stępa. Dodaje, iż obiekt również miałby powstać po 2015 r.

W dalszej przyszłości planowane jest również wpięcie południowego torowiska z Kościerzyny w kierunku Gdyni Głównej w linię SKM. Przypominamy, że aktualnie torowisko z Kościerzyny włączone jest w linię dalekobieżną zobacz na mapie Gdyni. Wykonanie tego planu uzależnione jest jednak od ewentualnej przebudowy gdyńskich peronów - obniżenia ich wysokości do stosowanych dzisiaj standardów. Perony na SKM mają wysokość 96 cm. Natomiast PKP PLK i PKM na swoich stacjach stosują wysokość 76 cm.

Wiele kontrowersji wzbudza też odłożenie planów budowy stacji przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Jej powstanie umożliwiłoby korzystanie z pociągów mieszkańcom Chwaszczyna, części Osowy i gdyńskich Kaczych Buków. Spółka PKM, PKP PLK, miasto Gdynia i Gdańsk nie są zainteresowane realizacją zadania.

Opinie (238) 4 zablokowane

  • gdynia a gdańs

    Patrząc na mapki Gdyni i Gdańska mam nieodparte wrażenie że mamy do czynienia z kolejną dysproporcją między coraz bardziej zwaśnionymi miastami. Gdańsk 8 nowych przystanków w tym kilka w polu, Gdynia 3 (z czego 2 później po 2015, czyli grubo po tym jak powstaną gdańskie ) 3/4 trasy gdyńskiej jest bez przystanków - czemu nie ma w planach przystanku np. w Małym Kacku ? czemu gdańska część ma być gotowa przed gdyńską? autor pisz że Gdynai "ma szczęście" bo istniej już stara linia kolejowa do modernizacji. Na czym to szczęście polega drogi autorze ??? Nie wyjaśniłeś, a ja mam wrażenie że jest wręcz odwrotnie.

    • 0 0

  • Jakie niby Gdynia - Fikakowo?

    Mieszkam na Nowodworcowej i od zawsze ta ulica należeć będzie do Wielkiego Kacka. Proszę o sprostowanie informacji. Fikakowo to nazwa osiedla.

    • 0 0

  • karwiny fikakowo

    dodam po co centrum handlowe ,budowa tego molocha w gdyni przy realu to poroniony pomysl komu to jest potrzebne i kto ma tam kupowac dosyc tego ferajno od szczurka w stolicy niemiec berlinie nie ma tylu tak wielkich centow

    • 0 1

  • stacje na karwinach i fikakowie

    mieszakm od 17 lat w w. kacku takiego bubla by likwidowac stara stacje to mozna sie spodziewac tylko po ekipie szczurka .budowa w wawozie stacji i za kawalek nastepnej paranoja jak zreszta caly ten UM

    • 0 0

  • (1)

    Powiedział "mistrz wstępnych koncepcji" Marek Stępa. Parafrazując powiedzenie o różnicy pomiędzy fizykiem praktykiem a teoretykiem - w przypadku Marka Stępy różnica polega na tym, że jego koncepcje pozostają na papierze bo jak wejdą w fazę realizacji to następuje zagrożenie katastrofą budowlaną lub ekonomiczna klapa. Co z inwestycją na Polance Redłowskiej!?

    • 1 0

    • Ciekawe co z parkongiem przy Witomińskiej?

      • 0 0

  • Ale kibel 2 przystanki tuż obok siebie a Mały Kack to co?

    Kto to projektuje i planuje? Jakiś nieuk który eksternistycznie zrobił studia? Pytam się - dlaczego dla dzielnic witomino, orłowo, redłowo i oczywiście mały kack nie zaprojektowano przystanku wraz z parkingiem na małym kacku w okolicach kościoła? Przecież to są wielkie dzielnice i na karwiny nie opłaca się z nich jechać tymbardziej że za wiele miejsc parkingowych tam nie będzie....

    • 1 0

  • niebywałe, kto wymyślił nazwę Fikakowo??

    Równie dobrze mogłaby się nazywać Obłuże albo Kamienna Góra.

    • 0 0

  • hm. (14)

    Czemu jak sie spojrzy na te mapki to ma się wrażenie że te pociągi będą woziły jedynie powietrze? Przecież na gdańskim odcinku głownie trasa biegnie przy terenach leśnych? Chyba, że w planach jest wycinanie drzew Trójmiejskiego Parku, pod budowę nowych domów? Nie można było tą koleją wjechać np. na Morenę?

    • 28 104

    • mac mylisz sie (1)

      teren leśny to ma twoja mamusia miedzy nogami a Twój tatuś przykłada jej tam twarz i udaje że jest rozbójnikiem Rumcajsem hahaha. a powietrze to ty wozisz miedzy uszami. PKM da radę i osiagnie pozytywny wynik finansowy szybciej niż ci sie wydaje

      • 6 2

      • ej, to nie fair

        kto mnie zminusował, a? Pewnie mac któremu zapomniałem dodać, że jego tato strzela w terenie lesnym z żołędzia :)

        • 1 1

    • ogarnij sie mac (8)

      i spojrz jeszcze raz- przystanek Wrzeszcz - wiadomo, nastepny Strzyza - to caly uniwerek,Osiedle Mlodych i Strzyza, nastepny-Niedzwiednik: no comments, nastepny-Bretowo - tu masz Morene, bo to jest integracyjny z budowanym tramwajem, nastepny-Jasien:cala Mysliwska i budowny Wrobla Staw oraz Jasien, nastepny-Kielpinek: to Wiszace Ogrody i Auchan/Leroy, nastepny-Matarnia: centrum Matarnia i osiedle, nastepny-Lotnisko: no comments, nastepny-Banino:park & ride-no comments itd... wiec jest to bardzo przemyslana trasa dla ludzi nie mieszkajacych przy SKM i srednicowce

      • 64 3

      • kolej idzie starym nasypem a wy dorabiacie jakies teorie.

        • 4 0

      • (6)

        dla tak słabo zurbanizowanych terenów w tym miejscu powinna przebiegać trasa tramwaju, a nie trasa kolejowa.
        I taki przykład panie kolego....Z Moreny tramwajem, do przystanku Brętowo, tam przesiadka na kolej do Wrzeszcza, tam przesiadka na SKM w kierunku Gdyni aby np. dostać się do Oliwy.... wybacz wybieram auto....

        • 6 44

        • przecież na Brętowie możesz jechać PKM prosto do Gdyni przez lotnisko (5)

          nie musisz cofać się przez Wrzeszcz

          • 27 1

          • do Oliwy miałem jechać....czytaj ze zrozumieniem..... (4)

            • 2 6

            • w oliwie już jesteś (3)

              po przejściu kilku metrów ze stacji strzyża:)
              a jak Ci za daleko, to tam tramwaj jeździ, nie wiem, po co się przesiadać na skmkę, która jest płatna osobno, droga i zasyfiona;) poza tym z moreny do oliwy masz 127;P

              • 25 0

              • widzisz i tu sobie sam odpowiadasz (2)

                bo po co ja mam sie przesiadać, gdyby był tramwaj to bym z tej Moreny bezpośrednio dojechał do Oliwy.....a tak.... tramwaj z Oliwy na SKM, następnie SKM i jeszcze autobus.....

                • 0 23

              • No tak najlepiej drzwi drzwi.

                Jeżeli jedna przesiadka dla Ciebie to za dużo to nawet jakby jej nie było i tak byś się nie przesiadł. PKM nie jest dla takich ludzi jak ty, ale to do czasu.

                Korki będą rosnąć, a ilość bezpłatnych parkingów maleć. Resztę sam sobie dopowiedz.

                • 7 0

              • To siedź w domu

                I nie marudź.

                • 8 1

    • Park&Ride. (1)

      Jeżeli choć 20% osób dojeżdżających z poza Gdańska do pracy, przesiądzie się (lub w wypadków mieszkańców podejdzie sobie) na dworcu w Baninie na PKM to korki na dojazdówkach zmniejszą się znacząco. a należy pamiętać, że Słowackiego i Kartuską do Gdańska dojeżdżają codziennie ponad 20 tysięcy ludzi.

      W wypadku Gdyni, dojazd z Karwin w godzinach szczytu fajny nie jest, więc jak ktoś pracuje w centrum, lub chce dojechać do Gdańska to tez ma ciekawą alternatywę. Choć akurat tutaj nie wiem, jak wyglądaj sprawa z dojazdem osób z poza miasta.

      • 13 0

      • Z Karwin szynobusem linią jednotorową... tłumów to nie porwie.

        • 0 1

    • kolejność

      Kilka lat temu pisano, że Gdańsk bez sensu pozwolił na budowe wielkich osiedli Ujescisko-Kowale-Orunie Górna i dalej do Obwodnicy,gdyż nie było tam infrastruktury drogowej. Mówiono - najpierw drogi potem domu.

      Teraz Gdańsk buduje kolej podmiejską przez tereny gdzie jest bardxo duzo miejscs na mieszkania (i już powoli one tam powstają) - i co się mówi? Tam nic nie ma, pociągi będa woziły powietrze.

      To jak ma być? Najpierw domy, potem dojazd czy najpierw dojazd, potem domy?

      Fakt, że do niedźwiednika kolej jedzie w lesie, gdzie nie można budować, ale chyba nikt nie będzie z Niedźwiednika jechal koleją skoro ma autobusy i 15 minut do Wrzeszcza...

      • 12 1

  • Dlaczego nie będzie przystanku na Małym Kacku?

    Dwa przystanki obok siebie na Karwinach, Dwa na Maksymiljana. A na Małym Kacku, gdzie naprawdę by się przydał brak..

    • 2 0

  • Popieram przemówcę (1)

    Na Wielkim Kacku znajduje się masa osiedli o różnych handlowych nazwach - Fikakowo jest jedną z nich. Najbliższe przystanku będzie osiedle Solna (też Panoramy). Mieszkańcy Fikakowa będą raczej dojeżdżać Chwaszczyńską i Wielkopolską do stacji Karwiny, która powstanie kilka lat szybciej, więc ludzie się do niej przyzwyczają. Może na mapce wygląda na to, że Fikakowo ma blisko do stacji w linii prostej, ale w rzeczywistości nie ma tam innych dróg niż pieszo przez błoto i chaszcze. I tak trzeba zjechać do Chwaszczyńskiej. Nazwa Fikakowo jest zatem totalnie nietrafiona. Równie dobrze można by tą stację nazwać Warszawa Ursus.

    • 4 0

    • Brawo!!! Właśnie!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane