• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdyni. Powstaną trzy dworce

Maciej Naskręt
15 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut. Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut.

Spółka PKM oraz Gdynia wstępnie ustaliły zasady finansowania budowy trzech dworców kolejowych przy gdyńskim odcinku linii Kościerzyna-Gdynia. Pierwsza stacja, czyli Gdynia-Karwiny, powstanie do 2015 r. Kolejne dwie otwarte zostaną do 2020 r. Stacje mają być spójne architektonicznie z tymi, które zaprojektowano w Gdańsku.



Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda postęp prac w Gdyni przy projektowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Miasto wraz ze spółką Pomorska Kolej Metropolitalna planuje oddanie do użytku w sumie trzech nowych stacji i jednego peronu przy linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Przypomnijmy, że mieszkańcy Gdyni są w uprzywilejowanej sytuacji względem gdańszczan. Linia, przy której mają powstać stacje w Gdyni, funkcjonuje - odbywają się tam regularne kursy pociągów pasażerskich na trasie Gdynia-Kościerzyna. Ponadto do końca tego roku będzie gotowa, warta 86 mln zł modernizacja, która prowadzona jest na zlecenie zarządcy - spółki PKP PLK.

W Gdańsku natomiast infrastrukturę PKM należy zbudować od podstaw. Między Wrzeszczem a Osową zaprojektowano 18-kilometrową linię wraz z ośmioma stacjami. Trwa aktualnie przetarg na wykonawcę. Projekt ma pochłonąć ok. 760 mln zł. Stąd też temu przedsięwzięciu poświęca się więcej uwagi.

Gdzie zatem powstaną w Gdyni wspomniane trzy stacje, przy których zatrzymają się pociągi? Pierwsza z nich, czyli Gdynia-Karwiny, ma zostać zbudowana dokładnie pod ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie Gdyni. Jej usytuowanie w tym miejscu umożliwi wygodną przesiadkę z linii trolejbusowych i autobusowych właśnie do pociągów zmierzających w kierunku centrum Gdyni i lotniska w Rębiechowie. Stacja ma zapewnić spadek liczby pojazdów m.in. na ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdynial. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni. Ponadto przy stacji mają być uruchomione parkingi typu Park&Ride - parkuj i jedź.

Samorządowa spółka koncentruje się teraz na budowie linii z Wrzeszcza do Osowy, ale... - Ze zleceniem budowy stacji Gdynia-Karwiny powinniśmy zdążyć do czasu otwarcia właśnie gdańskiej linii, czyli do ok. połowy 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Przeczytaj także o planach elektryfikacji linii relacji Gdynia-Kościerzyna

Jak będzie wyglądała nowa stacja? Nie wiadomo. Władze PKM chcą jednak, by posiadała ona spójną architekturę z zaprojektowanymi stacjami na gdańskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dostęp do stacji Gdynia-Karwiny od strony drogowej zapewni miasto Gdynia. - Jesteśmy na etapie opracowywania wstępnych koncepcji węzła przesiadkowego w obrębie ul. Chwaszczyńskiej i ul. Sopockiej - zapewnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Udostępnienie stacji Gdynia-Karwiny sprawi, że pociągi pasażerskie nie będą zatrzymywać się na dotychczasowej stacji Gdynia-Wielki Kack. Powód? Po pierwsze jest ona niedostępna dla mieszkańców z uwagi na utrudniające poruszanie się pieszo, znaczące spadki terenu. Ponadto wykonanie w terenie istniejącej stacji węzła przesiadkowego wywołałoby perturbacje w ruchu - korki - na całym Fikakowie.

Na kolejne dwie stacje, czyli Gdynia-Fikakowo przy ul. Nowodworcowej zobacz na mapie Gdyni i Gdynia-Stadion obok ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni - będzie trzeba poczekać nieco dłużej. - Stacje będą projektowane przez naszą spółkę, by przystąpić do ich realizacji w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - mówi Tomasz Konopacki.

Czy powstanie dworców PKM odkorkuje część dróg w Gdyni?

Wstępne koncepcje stacji Gdynia-Fikakowo i Gdynia-Stadion nie są jeszcze znane. Wiadomo jednak na pewno, że nie będą częścią węzłów przesiadkowych. Nie będzie tam też parkingów Park&Ride. Pierwsza stacja ma obsługiwać wyłącznie coraz bardziej zabudowane gdyńskie osiedle Fikakowo. Natomiast stacja Gdynia-Stadion ma m.in. ułatwić dotarcie kibicom do stadionu i hali GOSiR.

Kolejnym miejscem, w którym zatrzyma się pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, będzie nowy peron przy istniejącej dzisiaj stacji SKM Gdynia-Wzgórze św. Maksymiliana. Ma on być dwukierunkowy. Oznacza to, że pojedyncze torowisko będzie się rozwidlać na dwie nitki przed peronem. Tuż za nim linie będą się łączyć w jeden tor.

- Sfinansowanie budowy tego dwukierunkowego peronu ma zapewnić inwestor prywatny - właściciel obiektu handlowego Centrum Wzgórze - mówi Marek Stępa. Dodaje, iż obiekt również miałby powstać po 2015 r.

W dalszej przyszłości planowane jest również wpięcie południowego torowiska z Kościerzyny w kierunku Gdyni Głównej w linię SKM. Przypominamy, że aktualnie torowisko z Kościerzyny włączone jest w linię dalekobieżną zobacz na mapie Gdyni. Wykonanie tego planu uzależnione jest jednak od ewentualnej przebudowy gdyńskich peronów - obniżenia ich wysokości do stosowanych dzisiaj standardów. Perony na SKM mają wysokość 96 cm. Natomiast PKP PLK i PKM na swoich stacjach stosują wysokość 76 cm.

Wiele kontrowersji wzbudza też odłożenie planów budowy stacji przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Jej powstanie umożliwiłoby korzystanie z pociągów mieszkańcom Chwaszczyna, części Osowy i gdyńskich Kaczych Buków. Spółka PKM, PKP PLK, miasto Gdynia i Gdańsk nie są zainteresowane realizacją zadania.

Opinie (238) 4 zablokowane

  • a PPNT i biura na Łużyckiej ?

    "Natomiast stacja Gdynia Stadion ma m.in. ułatwić dotarcie kibicom do stadionu i hali GOSiR."

    Do PPNT i biur ludzie jeżdzą codziennie, a na stadion od święta ...

    • 17 1

  • ....

    Proszę używać poprawnego nazewnictwa. To nie będą nowe stacje, tylko przystanki.

    • 13 3

  • Na wielbłądzie do Wejherowa (1)

    A do Wejherowa dalej jednym torem SKM będzie jezdziła, najlepiej zlikwidujcie tą linie Wejherowo - Gdynia bo to wstyd dla Europy !

    • 19 1

    • Lepiej napisz, ile zainwestowało Wejherowo w SKM

      Zero?
      No to czego się rzucasz? Pretensje do swojego prezia.

      Wkurzeni to mogą być w Pruszczu, gdzie wpakowali w SKM dwie bańki i mają zero pociągów...

      • 10 4

  • "mieszkańcy Gdyni są w uprzywilejowanej sytuacji względem gdańszczan."

    dlatego powstanie do 2015 tylko jeden dworzec a do 2020 kolejne dwa;))

    • 18 4

  • no a co z dalszym ciągiem?

    -czyli do Oksywia?

    Miał być budowany ze środków perspektywy unijnej 2014 - 2020 obiecywał dr Wołek.

    • 21 3

  • na lotnisko w Kosakowie przydałoby sie ją pociągnąć (5)

    Przewiduje korki na morskiej, estakadzie i wiśniewskiego. Wielu ludziom przepadnie lot.

    • 12 7

    • wielu ludzi awionetek nie ma (4)

      a i prywatna awionetka poczeka na właściciela. Nic innego tam latać nie będzie.

      • 7 3

      • poczytaj dokładnie o jakie samoloty się starają (3)

        mydlenie ludziom oczu a za nimi poczynili starania o samoloty segmentu B. Chodzi o rozpiętość skrzydeł do (mogę się mylić 36 m) a to już 737 i a 320.
        Moim zdaniem to już nie awionetki. Poza tym dla awionetek nie instaluje się systemu podejścia, taśmociągów i nie buduje się dość dużego portu i parkingow.

        • 10 6

        • Może najpierw Ty poczytasz dokładnie na temat na jaki zabierasz głos

          W kodzie B który teraz jest budowany nie zmieści się nawet najmniejszy posiadany przez Eurolot turbośmigłowy ATR42. O B737 czy A320 zapomnij. To wszystko jest kod C. Póki co wydano 100 mln zł na dostosowanie lotniska do kodu B. Jak zakończy się obecna inwestycja - tak jak pisałem - będą mogły tam lądować tylko awionetki i GA. Drogi kołowania i płyta postojowa w części cywilnej nie będzie pozwalała na operowanie kodem C. Aby dostosować drogi kołowania i płytę do kodu C będzie potrzebna kolejna część inwestycji na którą w tej chwili nie ma nawet projektu i kolejne pewnie 50 mln zł. Właśnie to jest absurd, że budujemy terminal z taśmociągami a nie ma jeszcze projektu na kod C, nie wiadomo czy będzie kasa itd. Na tym polega właśnie absurd całej tej inwestycji. Polecam poczytać wątki jej dotyczące na specjalistycznych forach lotniczych takich jak SSC czy lotnictwo.net.pl.

          • 8 1

        • i jeszcze jedno... dobrze,ze napisałeś "starają się" (1)

          Lotnisko w Gdańsku zarabia, jest na plusie i stać je na "zachęty" do latania dla tanich linii lotniczych. Aby lotnisko pokrywało koszty swojego funkcjonowania musi mieć około 750 tys. pasażerów rocznie. Nie ma najmniejszych szans by przebili port lotniczy Gdańsk i jeszcze wyszli chociaż na zero. Albo lotnisko będzie puste i generowało straty albo będzie coś tam latało i straty będą jeszcze większe. Gratuluję wszystkim mieszkańcom Gdyni, w tym sobie! Za fanaberie i kompleksy kilku osób zapłacimy my w podatkach, podwyżkach, braku inwestycji miejskich, braku nowych dróg, braku remontów. Głosujcie dalej na szkodniki!

          • 13 1

          • wynika z tego że nie chcemy tego lotniska

            myślę także, że jest to zdanie sporej części mieszkańców miasta. Zgadzam sie w 100% że to nietrafiona kolejna inwestycja Pana Wojtka i jego świty.

            • 7 0

  • o ile pamiętam... (3)

    to dawno dawno temu mówiono, że kolej ma być gotowa na euro...
    a teraz mamy coraz to ciekawsze newsy, tylko, ze ciągle odkładane w czasie...
    a najważniejsze w tym wszystkim są uposażenia dla grupki precyzyjnie wyznaczonych urzędasów...im dłużej tym przecież lepiej...

    • 14 7

    • A Ty myślałeś że po co budują sobie kilkupiętrowy pałac?

      Przecież część przewozowa ma być na zasadzie outsourcingu - firma zewnętrzna będzie dla nich jeździła, serwisowała toabor, zajmowała się biletami. Oni będą za to pierdzieć w stołki i planować dalszy rozwój. Do 2020 3 przystanki w Gdyni, potem do 2035 połączenie z Kosakowem... i masz, praca do emerytury!

      • 4 0

    • Euro ma byc w 2020, wiec troche czasu zostalo

      • 2 0

    • Przy Euro pojawil się tylko pomysł..

      Euro sprawilo, że pojawila się koncepcja (od)budowy tej linii.. Ale już dawno temu pomysl przerzucono.

      • 0 0

  • a gdzie Gdynia Mały Kack? (3)

    W linii prostej jest to 400 m przez las z pętli autobusowej na Witominie, czyli jakieś 5 minut spacerkiem. Spadek duży, trzeba by wybudować schody i postawić latarnie by ludzie nie bali się chodzić, ale moim zdaniem warto! Całe Chwarzno, Wiczlino i Witomino stoi dziś w korkach na Stryjskiej czy Witomińskiej... a tak można by puścić jakis autobus z Wiczlina do pętli na Witominie i 5 minut spacerkiem do PKM.

    • 34 1

    • Właśnie czemu Fikakowo

      tam gdzie mieszka najmniej ludzi i nie ma korków,albo Sportowa teren niemieszkalny.

      • 5 3

    • zrobią Chwarzniejską i nie powinno już być tyle korków. (1)

      Po za tym ta droga przez las nie jest zbyt komfortowa, a na górce to musiały by być ruchome schody bo strasznie jest ona stroma. Uważam że lepiej zjechać na Wzgórze, bądź do Redłowa.

      • 0 0

      • coraz więcej firm ma siedziby przy obwodnicyu

        mieszkam na Wiczlinie, pracuje na Kiełpinku. TO że zjadę do Redłowa nic mi nie da. No chyba, ze mam się cofać do Gdyni Głównej i tam wsiadać w PKM... ale to już byłby absurd. Potrzeba nam linii autobusowych jeżdżących wzdłuż obwodnicy!

        • 1 0

  • Trójmiejska "Metropolia"

    Metropolitalna może być Opera w Nowym Jorku, albo Policja w Londynie. My mamy na razie problem psich kup na skalę metropolitalną.

    • 19 0

  • Sie pytam urzedasy dlaczego nie ma przystanku wzgorze???? (2)

    Bo myslenie boli? Bo macie nas w d... Bo niby miejsca na peron nie ma???... Niewazne mieszkancy karwin jadacy wlasnie na wzgorze czy sopotu z przesiadks w redlowie i tak pojada trupem albo busem. I co? I nic bo wy premie dostaniecie. ... Odpowiadac w koncu za swoje decyzje powinniscie. A jednoczescie sie buduje wielkie centrum handlowe. Idioci bez mozgu i tyle

    • 11 17

    • Czytanie ze zrozumieniem

      Stacje wzgórze wybuduje Centrum Handlowe.

      • 7 2

    • umiesz chłopie czytać? masakra

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane