- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (174 opinie)
- 2 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (69 opinii)
- 3 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (166 opinii)
- 4 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (111 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (110 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (242 opinie)
Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdyni. Powstaną trzy dworce
Spółka PKM oraz Gdynia wstępnie ustaliły zasady finansowania budowy trzech dworców kolejowych przy gdyńskim odcinku linii Kościerzyna-Gdynia. Pierwsza stacja, czyli Gdynia-Karwiny, powstanie do 2015 r. Kolejne dwie otwarte zostaną do 2020 r. Stacje mają być spójne architektonicznie z tymi, które zaprojektowano w Gdańsku.
Przypomnijmy, że mieszkańcy Gdyni są w uprzywilejowanej sytuacji względem gdańszczan. Linia, przy której mają powstać stacje w Gdyni, funkcjonuje - odbywają się tam regularne kursy pociągów pasażerskich na trasie Gdynia-Kościerzyna. Ponadto do końca tego roku będzie gotowa, warta 86 mln zł modernizacja, która prowadzona jest na zlecenie zarządcy - spółki PKP PLK.
W Gdańsku natomiast infrastrukturę PKM należy zbudować od podstaw. Między Wrzeszczem a Osową zaprojektowano 18-kilometrową linię wraz z ośmioma stacjami. Trwa aktualnie przetarg na wykonawcę. Projekt ma pochłonąć ok. 760 mln zł. Stąd też temu przedsięwzięciu poświęca się więcej uwagi.
Gdzie zatem powstaną w Gdyni wspomniane trzy stacje, przy których zatrzymają się pociągi? Pierwsza z nich, czyli Gdynia-Karwiny, ma zostać zbudowana dokładnie pod ul. Chwaszczyńską . Jej usytuowanie w tym miejscu umożliwi wygodną przesiadkę z linii trolejbusowych i autobusowych właśnie do pociągów zmierzających w kierunku centrum Gdyni i lotniska w Rębiechowie. Stacja ma zapewnić spadek liczby pojazdów m.in. na ul. Wielkopolskiej i al. Zwycięstwa . Ponadto przy stacji mają być uruchomione parkingi typu Park&Ride - parkuj i jedź.
Samorządowa spółka koncentruje się teraz na budowie linii z Wrzeszcza do Osowy, ale... - Ze zleceniem budowy stacji Gdynia-Karwiny powinniśmy zdążyć do czasu otwarcia właśnie gdańskiej linii, czyli do ok. połowy 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.
Przeczytaj także o planach elektryfikacji linii relacji Gdynia-Kościerzyna
Jak będzie wyglądała nowa stacja? Nie wiadomo. Władze PKM chcą jednak, by posiadała ona spójną architekturę z zaprojektowanymi stacjami na gdańskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Dostęp do stacji Gdynia-Karwiny od strony drogowej zapewni miasto Gdynia. - Jesteśmy na etapie opracowywania wstępnych koncepcji węzła przesiadkowego w obrębie ul. Chwaszczyńskiej i ul. Sopockiej - zapewnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
Udostępnienie stacji Gdynia-Karwiny sprawi, że pociągi pasażerskie nie będą zatrzymywać się na dotychczasowej stacji Gdynia-Wielki Kack. Powód? Po pierwsze jest ona niedostępna dla mieszkańców z uwagi na utrudniające poruszanie się pieszo, znaczące spadki terenu. Ponadto wykonanie w terenie istniejącej stacji węzła przesiadkowego wywołałoby perturbacje w ruchu - korki - na całym Fikakowie.
Na kolejne dwie stacje, czyli Gdynia-Fikakowo przy ul. Nowodworcowej i Gdynia-Stadion obok ul. Sportowej - będzie trzeba poczekać nieco dłużej. - Stacje będą projektowane przez naszą spółkę, by przystąpić do ich realizacji w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - mówi Tomasz Konopacki.
Kolejnym miejscem, w którym zatrzyma się pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, będzie nowy peron przy istniejącej dzisiaj stacji SKM Gdynia-Wzgórze św. Maksymiliana. Ma on być dwukierunkowy. Oznacza to, że pojedyncze torowisko będzie się rozwidlać na dwie nitki przed peronem. Tuż za nim linie będą się łączyć w jeden tor.
- Sfinansowanie budowy tego dwukierunkowego peronu ma zapewnić inwestor prywatny - właściciel obiektu handlowego Centrum Wzgórze - mówi Marek Stępa. Dodaje, iż obiekt również miałby powstać po 2015 r.
W dalszej przyszłości planowane jest również wpięcie południowego torowiska z Kościerzyny w kierunku Gdyni Głównej w linię SKM. Przypominamy, że aktualnie torowisko z Kościerzyny włączone jest w linię dalekobieżną . Wykonanie tego planu uzależnione jest jednak od ewentualnej przebudowy gdyńskich peronów - obniżenia ich wysokości do stosowanych dzisiaj standardów. Perony na SKM mają wysokość 96 cm. Natomiast PKP PLK i PKM na swoich stacjach stosują wysokość 76 cm.
Wiele kontrowersji wzbudza też odłożenie planów budowy stacji przy ul. Kielnieńskiej w Gdańsku. Jej powstanie umożliwiłoby korzystanie z pociągów mieszkańcom Chwaszczyna, części Osowy i gdyńskich Kaczych Buków. Spółka PKM, PKP PLK, miasto Gdynia i Gdańsk nie są zainteresowane realizacją zadania.
Opinie (238) 4 zablokowane
-
2013-02-15 08:03
2020????
jasne, zbudujmy jeszcze 15 hal sportowych w terminie za 2 lata, a na kolej bede czekal 7 lat. jesli dozyje.
- 5 1
-
2013-02-15 08:04
A Gdynia Mały Kack (3)
A może my mieszkańcy małego kacka w Gdyni też chcemy aby w naszej kochanej dzielnicy został zbudowany dworzec.
- 14 2
-
2013-02-15 10:33
Powinny być jeszcze stacje Mały Kack/Witomino (2)
Karwiny ok, Fikakowo ok, Stadion ok, Centrum Wzgórze ok, później Gdynia Główna. I teraz pytanie co dalej? Będzie PKM jechało przez Obłuże?
- 5 0
-
2013-02-15 10:36
Bezwzględnie powinien być
Mały Kack/Witomino jeśli przewiduje się przystanki w gdańskiej części PKM nawet przystanki wiejskie.
- 4 0
-
2013-02-15 19:06
ludzie jak wy sobie wyobrażacie zejście i wejście z Witomina do stacji? Przecież to stroma i nie mała górka
- 1 1
-
2013-02-15 08:04
Bubel jaka Chwaszczyńska
przystanek Karwiny bedzie przy Wielkopolskiej!!!
- 14 0
-
2013-02-15 08:05
25 długich minut
Jestem wręcz przekonany, że perspektywa jazdy 25 minut skutecznie zniechęci posiadaczy samochodów do korzystania z linii. 15 minut rozumiem, ale 25 to jednak spora różnica. To nie jest jakaś wielka odległość, przystanków na których pociąg wytraca prędkość też co kot napłakał, jaka to zatem alternatywa dla samochodu?
- 5 6
-
2013-02-15 08:17
najważniejsze ze będzie dobry dojazd do lotniska
- 4 2
-
2013-02-15 08:21
a ile mieszkańców (3)
ma fikakowo,że będzie stacja ? A Obłuże,Oksywie,Pogórze ma tyle mieszkańców ,tory i dworce i nie będzie przystanków?
- 13 1
-
2013-02-15 10:34
Własnie. Podobno linia też miała tamtędy przebiegać! (1)
- 5 0
-
2013-02-16 21:26
Dokładnie!!!
- 0 0
-
2013-02-15 12:38
Właśnie
Przystanek fikakowo, a centrum Małego Kacka pominięte :/
- 1 1
-
2013-02-15 08:24
a dla czego ta kolej nie dojedzie do gdyni stoczni przeciez dyzo ludzi dojezdza do stoczni i akademii morskiej !!!!!!!!!!!!!
- 3 1
-
2013-02-15 08:25
POMORSKA K.M. ?
Po co to Gdyni jest potrzebne ? Zawsze myślałem,że cała linia ma powstać jednocześnie.Teraz okazuje się,że gdy powstanie od podstaw cały odcinek gdański,to w Gdyni zaledwie jeden przystanek .A co z odcinkiem do Obłuża i Oksywie ? O tym już wcale się nie mówi.Nie liczcie Gdynianie na spolegliwego wobec PO marszałka Struka,jego funkcja jest w symbiozie tylko wobec władz w Gdańsku.Wobec tej sytuacji nie wiem,czy warto jest się Gdyni angażować w ten projekt.
- 6 6
-
2013-02-15 08:25
znowu to samo ,nie zaczeli budowac , a na t.pl sie nakrecaja (1)
czy jak prezes SKMki z wice wyjda na papierocha to tez napiszecie artykuł ????
- 4 4
-
2013-02-15 08:30
ale durny komentarz..
- 2 1
-
2013-02-15 08:26
"Budynek nie zostanie jednak wyburzony. Znajduje się w nim nastawnia"
jeśli nastawnia zniknie, to budynek trzeba będzie wyburzyć? a zaadaptować na coś użytecznego dla ludzi? a wynająć? a oddać za darmo choćby, zamiast ponosić koszty burzenia? Bardzo, bardzo trudne pytania w polskiej rzeczywistości.
- 14 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.