• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdyni. Powstaną trzy dworce

Maciej Naskręt
15 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut. Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut.

Spółka PKM oraz Gdynia wstępnie ustaliły zasady finansowania budowy trzech dworców kolejowych przy gdyńskim odcinku linii Kościerzyna-Gdynia. Pierwsza stacja, czyli Gdynia-Karwiny, powstanie do 2015 r. Kolejne dwie otwarte zostaną do 2020 r. Stacje mają być spójne architektonicznie z tymi, które zaprojektowano w Gdańsku.



Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda postęp prac w Gdyni przy projektowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Miasto wraz ze spółką Pomorska Kolej Metropolitalna planuje oddanie do użytku w sumie trzech nowych stacji i jednego peronu przy linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Przypomnijmy, że mieszkańcy Gdyni są w uprzywilejowanej sytuacji względem gdańszczan. Linia, przy której mają powstać stacje w Gdyni, funkcjonuje - odbywają się tam regularne kursy pociągów pasażerskich na trasie Gdynia-Kościerzyna. Ponadto do końca tego roku będzie gotowa, warta 86 mln zł modernizacja, która prowadzona jest na zlecenie zarządcy - spółki PKP PLK.

W Gdańsku natomiast infrastrukturę PKM należy zbudować od podstaw. Między Wrzeszczem a Osową zaprojektowano 18-kilometrową linię wraz z ośmioma stacjami. Trwa aktualnie przetarg na wykonawcę. Projekt ma pochłonąć ok. 760 mln zł. Stąd też temu przedsięwzięciu poświęca się więcej uwagi.

Gdzie zatem powstaną w Gdyni wspomniane trzy stacje, przy których zatrzymają się pociągi? Pierwsza z nich, czyli Gdynia-Karwiny, ma zostać zbudowana dokładnie pod ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie Gdyni. Jej usytuowanie w tym miejscu umożliwi wygodną przesiadkę z linii trolejbusowych i autobusowych właśnie do pociągów zmierzających w kierunku centrum Gdyni i lotniska w Rębiechowie. Stacja ma zapewnić spadek liczby pojazdów m.in. na ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdynial. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni. Ponadto przy stacji mają być uruchomione parkingi typu Park&Ride - parkuj i jedź.

Samorządowa spółka koncentruje się teraz na budowie linii z Wrzeszcza do Osowy, ale... - Ze zleceniem budowy stacji Gdynia-Karwiny powinniśmy zdążyć do czasu otwarcia właśnie gdańskiej linii, czyli do ok. połowy 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Przeczytaj także o planach elektryfikacji linii relacji Gdynia-Kościerzyna

Jak będzie wyglądała nowa stacja? Nie wiadomo. Władze PKM chcą jednak, by posiadała ona spójną architekturę z zaprojektowanymi stacjami na gdańskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dostęp do stacji Gdynia-Karwiny od strony drogowej zapewni miasto Gdynia. - Jesteśmy na etapie opracowywania wstępnych koncepcji węzła przesiadkowego w obrębie ul. Chwaszczyńskiej i ul. Sopockiej - zapewnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Udostępnienie stacji Gdynia-Karwiny sprawi, że pociągi pasażerskie nie będą zatrzymywać się na dotychczasowej stacji Gdynia-Wielki Kack. Powód? Po pierwsze jest ona niedostępna dla mieszkańców z uwagi na utrudniające poruszanie się pieszo, znaczące spadki terenu. Ponadto wykonanie w terenie istniejącej stacji węzła przesiadkowego wywołałoby perturbacje w ruchu - korki - na całym Fikakowie.

Na kolejne dwie stacje, czyli Gdynia-Fikakowo przy ul. Nowodworcowej zobacz na mapie Gdyni i Gdynia-Stadion obok ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni - będzie trzeba poczekać nieco dłużej. - Stacje będą projektowane przez naszą spółkę, by przystąpić do ich realizacji w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - mówi Tomasz Konopacki.

Czy powstanie dworców PKM odkorkuje część dróg w Gdyni?

Wstępne koncepcje stacji Gdynia-Fikakowo i Gdynia-Stadion nie są jeszcze znane. Wiadomo jednak na pewno, że nie będą częścią węzłów przesiadkowych. Nie będzie tam też parkingów Park&Ride. Pierwsza stacja ma obsługiwać wyłącznie coraz bardziej zabudowane gdyńskie osiedle Fikakowo. Natomiast stacja Gdynia-Stadion ma m.in. ułatwić dotarcie kibicom do stadionu i hali GOSiR.

Kolejnym miejscem, w którym zatrzyma się pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, będzie nowy peron przy istniejącej dzisiaj stacji SKM Gdynia-Wzgórze św. Maksymiliana. Ma on być dwukierunkowy. Oznacza to, że pojedyncze torowisko będzie się rozwidlać na dwie nitki przed peronem. Tuż za nim linie będą się łączyć w jeden tor.

- Sfinansowanie budowy tego dwukierunkowego peronu ma zapewnić inwestor prywatny - właściciel obiektu handlowego Centrum Wzgórze - mówi Marek Stępa. Dodaje, iż obiekt również miałby powstać po 2015 r.

W dalszej przyszłości planowane jest również wpięcie południowego torowiska z Kościerzyny w kierunku Gdyni Głównej w linię SKM. Przypominamy, że aktualnie torowisko z Kościerzyny włączone jest w linię dalekobieżną zobacz na mapie Gdyni. Wykonanie tego planu uzależnione jest jednak od ewentualnej przebudowy gdyńskich peronów - obniżenia ich wysokości do stosowanych dzisiaj standardów. Perony na SKM mają wysokość 96 cm. Natomiast PKP PLK i PKM na swoich stacjach stosują wysokość 76 cm.

Wiele kontrowersji wzbudza też odłożenie planów budowy stacji przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Jej powstanie umożliwiłoby korzystanie z pociągów mieszkańcom Chwaszczyna, części Osowy i gdyńskich Kaczych Buków. Spółka PKM, PKP PLK, miasto Gdynia i Gdańsk nie są zainteresowane realizacją zadania.

Opinie (238) 4 zablokowane

  • 2020????

    jasne, zbudujmy jeszcze 15 hal sportowych w terminie za 2 lata, a na kolej bede czekal 7 lat. jesli dozyje.

    • 5 1

  • A Gdynia Mały Kack (3)

    A może my mieszkańcy małego kacka w Gdyni też chcemy aby w naszej kochanej dzielnicy został zbudowany dworzec.

    • 14 2

    • Powinny być jeszcze stacje Mały Kack/Witomino (2)

      Karwiny ok, Fikakowo ok, Stadion ok, Centrum Wzgórze ok, później Gdynia Główna. I teraz pytanie co dalej? Będzie PKM jechało przez Obłuże?

      • 5 0

      • Bezwzględnie powinien być

        Mały Kack/Witomino jeśli przewiduje się przystanki w gdańskiej części PKM nawet przystanki wiejskie.

        • 4 0

      • ludzie jak wy sobie wyobrażacie zejście i wejście z Witomina do stacji? Przecież to stroma i nie mała górka

        • 1 1

  • Bubel jaka Chwaszczyńska

    przystanek Karwiny bedzie przy Wielkopolskiej!!!

    • 14 0

  • 25 długich minut

    Jestem wręcz przekonany, że perspektywa jazdy 25 minut skutecznie zniechęci posiadaczy samochodów do korzystania z linii. 15 minut rozumiem, ale 25 to jednak spora różnica. To nie jest jakaś wielka odległość, przystanków na których pociąg wytraca prędkość też co kot napłakał, jaka to zatem alternatywa dla samochodu?

    • 5 6

  • najważniejsze ze będzie dobry dojazd do lotniska

    • 4 2

  • a ile mieszkańców (3)

    ma fikakowo,że będzie stacja ? A Obłuże,Oksywie,Pogórze ma tyle mieszkańców ,tory i dworce i nie będzie przystanków?

    • 13 1

    • Własnie. Podobno linia też miała tamtędy przebiegać! (1)

      • 5 0

      • Dokładnie!!!

        • 0 0

    • Właśnie

      Przystanek fikakowo, a centrum Małego Kacka pominięte :/

      • 1 1

  • a dla czego ta kolej nie dojedzie do gdyni stoczni przeciez dyzo ludzi dojezdza do stoczni i akademii morskiej !!!!!!!!!!!!!

    • 3 1

  • POMORSKA K.M. ?

    Po co to Gdyni jest potrzebne ? Zawsze myślałem,że cała linia ma powstać jednocześnie.Teraz okazuje się,że gdy powstanie od podstaw cały odcinek gdański,to w Gdyni zaledwie jeden przystanek .A co z odcinkiem do Obłuża i Oksywie ? O tym już wcale się nie mówi.Nie liczcie Gdynianie na spolegliwego wobec PO marszałka Struka,jego funkcja jest w symbiozie tylko wobec władz w Gdańsku.Wobec tej sytuacji nie wiem,czy warto jest się Gdyni angażować w ten projekt.

    • 6 6

  • znowu to samo ,nie zaczeli budowac , a na t.pl sie nakrecaja (1)

    czy jak prezes SKMki z wice wyjda na papierocha to tez napiszecie artykuł ????

    • 4 4

    • ale durny komentarz..

      • 2 1

  • "Budynek nie zostanie jednak wyburzony. Znajduje się w nim nastawnia"

    jeśli nastawnia zniknie, to budynek trzeba będzie wyburzyć? a zaadaptować na coś użytecznego dla ludzi? a wynająć? a oddać za darmo choćby, zamiast ponosić koszty burzenia? Bardzo, bardzo trudne pytania w polskiej rzeczywistości.

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane